i

Dit verhaal gaat over:

Locatie: Best
Tags:

en maakt ook deel uit van:

Atlas: Neergestorte vliegtuigen 1940-1945

Neergestorte geallieerde vliegtuigen in Best 1940-1945

vertelde op 10 april 2012 om 13:57 uur

Best heeft tijdens de Tweede Wereldoorlog duidelijk de gevolgen ondervonden van het feit dat het vliegveld Eindhoven niet al te ver weg lag. Dat heeft vooral geresulteerd in een aantal neergestorte Duitse vliegtuigen, die tijdens luchtgevechten door Amerikaanse en Britse jachtvliegtuigen werden neergeschoten.

Maar er zijn ook enkele geallieerde bommenwerpers, op weg naar of op de terugweg van doelen in Duitsland, in Best gecrasht. De eerste was in 1941, de laatste twee kwamen neer toen Noord-Brabant al bevrijd was, in februari 1945.

Op 18 juni 1941 werd om 02.34 een Britse bommenwerper van het type Armstrong Whithworth Whitley V (registratienummer N1462, call sign GE-V) door de Duitse luchtafweer geraakt en vervolgens neergeschoten door een Duitse nachtjager. Het toestel stortte neer in Het Broek bij Best, zo’n 1.600 meter ten noorden van het raadhuis van Best en 175 meter ten oosten van de spoorlijn Eindhoven-Boxtel.

Het toestel van het 58 Squadron werd gevlogen door P/O Donald Fezard Walker (28), die met drie van zijn bemanningsleden, co-piloot Sgt. Ernest Edward Weldon (23), waarnemer Sgt. Fred Anthony (Tony) Hatton (20) en boordschutter Sgt. Duncan Rodger Black (20) de dood vond in het brandende wrak. Ze werden begraven in Woensel, graven JJ 21-24. De enige overlevende, radiotelegrafist Sgt. J.B. Jones, werd op korte afstand van het brandende wrak aangetroffen. Hij had beide benen gebroken en werd krijgsgevangen gemaakt.

C47 SkytrainOok van de operatie Market Garden kreeg Best het een en ander te merken. Op 19 september 1944 stortte er een Amerikaanse C-47B Skytrain van het 435TCG/78Sq neer die een zogenaamde glider op sleeptouw had. De piloot, Maj. Charles K. Boyd, en zijn crew waren vertrokken vanaf Welford in Engeland met 48 andere C-47’s die allemaal gliders trokken om af te werpen in de buurt van Eindhoven. Het toestel van Majoor Boyd leidde deze groep, vandaar dat er een navigator aan boord was. 

Niet ver van het punt waar de gliders ontkoppeld zouden moeten worden, kreeg het toestel een voltreffer door Flak. Er golfde rook uit de cockpit en het leek alsof alle ramen uit de cabine waren geblazen. Het vliegtuig maakte een steile duik en explodeerde volgens ooggetuigen. Diezelfde ooggetuigen zagen drie parachutes. Navigator 1st Lt. Albert Joseph Lambert jr., boordwerktuigkundige T/Sgt. Clifford Lee Bullen en radiotelegrafist Sgt. William Norman Roth waren op tijd gesprongen en landden veilig. Aan de grond werden ze krijgsgevangen gemaakt en overgebracht naar Dulag-Luft Wetzlar.

De twee piloten, Maj. Boyd en zijn copiloot Capt. Paul C. Joyslin, slaagden er echter niet in tijdig het vliegtuig te verlaten, dat explodeerde op het moment dat het tegen de grond sloeg; beide vliegers kwamen om. Boyd werd aanvankelijk in Son begraven, maar heeft nu zijn graf in de Verenigde Staten, op het Calcutta United Presbyterian Cemetery, Ohio. Capt. Paul C. Joyslin heeft zijn laatste rustplaats in Margraten, graf P 9 1.

Dan zijn er twee vermeldingen van neergestorte Lancasters, die alle twee op 8 februari 1945 rond dezelfde tijd (00.40 uur) in Best zouden zijn neergestort. Het zou gaan om een Lancaster III van het 83 Squadron, gevlogen door F/Lt. E.P. Weber en eenzelfde type van 97 Squadron, gevlogen door Lt. C.W. McGregor. Uit een rapport over deze botsing (want dat was het) uit Son, gedateerd 4 februari 1946, dus bijna een jaar na het noodlottige ongeval, blijkt dat het eerste toestel, de PB181 van 83 squadron in Son moet zijn neergekomen.

Het andere toestel, ND961 van 97 squadron, kwam inderdaad in Best neer, bij ’t Lisseven. De bemanning van dit laatste vliegtuig was nogal gemengd samengesteld. De piloot Lt. Charles William McGregor was van de South African Air Force, de bommenrichter F/Lt. Robert Cecil Smalley (30) van de RCAF. De overige vijf bemanningsleden waren allemaal in dienst van de RAF. Dat waren bommenrichter F/Lt. Gerard Stansfield Johnson (23, onderscheiden met het Distinguished Flying Cross met ‘bar’); boordschutter Sgt. David Strang Lennie (19); navigator F/O Arthur Joseph Norton (22); boordwerktuigkundige Sgt. Jonathan Shield (22) en boordschutter F/Sgt. Percival George Cannon (34). Behalve de Canadees, die in Groesbeek werd begraven (graf XV D 12), liggen zij allen in Woensel, graven RR 25-30 en RR 61. 

Deel dit verhaal op:
  • Pinterest
  • Tumblr
  • Toevoegen als favoriet
  • Afdrukken

Reacties (9)

R.Jonkers zei op 27 december 2017 om 01:27 uur

In de omgeving van het Joe Mann theater aan de Sonseweg in een bosperceel heb ik met een metaaldetector vele jaren geleden een uniformknoop gevonden met aan de voorzijde RCAF en een luchtmacht wing, en aan de achterzijde Hamilton, waarschijnlijk de fabrikant. Deze lokatie is hemelsbreed 2 kilometer van de crashsite van Lancaster ND-961 dus zeer aannemelijk dat ie R.C. Smalley toe behoorde. Onlangs na aanleiding van een gesprek met iemand ben ik dit gaan uitzoeken en ik weet geen andere redenen waarom die knoop daar lag onder een laagje mos/bosgrond. de knoop heb ik nog steeds en is in zeer goede staat.

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper bhic zei op 28 december 2017 om 12:19 uur

Wat bijzonder dat je deze knoop hebt gevonden, R. Jonkers! Het zou inderdaad heel goed kunnen dat hij toebehoorde aan piloot R.C. Smalley. Heb je nog meer dergelijke vondsten gedaan?

Jos van Roozendaal Heemkundige kring Amalia Baarle-Nassau zei op 23 april 2019 om 12:30 uur

Goedemorgen,
Ik vraag mij af waar de feiten vandaan komen die genoemd worden bij de crash van C-47 op 19 september 1944. Dit omdat er verhalen zijn waar ook Alphen-Oosterwijk en langs de rijksweg Tilburg-Den Bosch genoemd worden. Wat is waarheid?

Rien Wols
Rien Wols bhic zei op 23 april 2019 om 12:31 uur

Dag Jos,
Voor de basisfeiten baseren we ons op het zogenaamde Verliesregister van de Studiegroep Luchtoorlog 1939-1945, https://www.verliesregister.studiegroepluchtoorlog.nl/, waar mogelijk aangevuld met andere bronnen. Jouw laatste vraag is nogal filosofisch. Wat we proberen is zo dicht mogelijk de historische werkelijkheid te benaderen op basis van feiten. Soms moet je die interpreteren, soms zijn die feiten met elkaar in tegenspraak en is het moeilijk uit te maken wat er nu werkelijk is gebeurd. En wat er zich aan boord van al die vliegtuigen heeft afgespeeld, kunnen we ons natuurlijk al helemaal slecht voorstellen (tenzij je zelf in zo'n situatie hebt verkeerd).

Rien Wols
Rien Wols bhic zei op 23 april 2019 om 12:33 uur

Naar aanleiding van de vraag van Jos heb ik het Missing Air Crew Report (nummer 2990) nog eens geraadpleegd en daar vind ik de coördinaten die een van de ooggetuigen van de crash (vanuit een van de andere vliegtuigen) gaf: 51° 31' N, 05° 25' O. Dat is in de buurt van De Sonseweg in Best en dat klopt dan ook weer met de verklaring van een van de overlevenden, dat ze vlakbij hun doel, Eindhoven, werden geraakt. Ik heb het verhaal nog wat uitgebreider verteld.

Jos van Roozendaal zei op 23 april 2019 om 12:35 uur

Dag Rien,
Bedankt voor de info maar vergis jij je niet in het MACR nummer. Ik zie voor MACR 2990 een B17G van 390BG die nog steeds vermist is na een missie op 8 maart 1944

Rien Wols
Rien Wols bhic zei op 23 april 2019 om 12:36 uur

Dag Jos, je hebt helemaal gelijk, dat overkomt me wel vaker dat ik getallen verkeerd om tik. Het moet zijn 9920. Sorry!

R.Jonkers zei op 23 april 2019 om 19:36 uur

Antwoord op de vraag van Lisette , nee geen verdere vondsten op dat terrein meer gedaan. ik heb wel plannen om in dat gebied nog een keer te gaan zoeken.
Of de knoop ook werkelijk van R.C.Smalley was wordt door bepaalde mensen nog in twijfel genomen, maar een botsing in de lucht kan tot gevolg hebben dat vliegtuigonderdelen en inzittenden over een groot deel verspreid kunnen liggen, wat ik heb gehoord is dat ze Smalley later hebben gevonden dan de rest van de bemanning. En gezien de vindplaats van de knoop ga ik zelf er voorzichtig van uit dat ie van Robert Smalley is. Er schijnt in de buurt van het Sonse bos ook een soort R&R camp heeft gelegen. Dus misschien door een wandelende Canadees verloren?...Patrouille misschien? In dat gebied waar dat R&R camp was hebben mensen ook bestek en cola flesjes gevonden.

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman bhic zei op 24 april 2019 om 21:18 uur

Je houdt ons vast op de hoogte van nog meer vondsten of zelfs wel meer aanknopingspunten met betrekking tot de knoop, toch?

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:

Lees ook deze verhalen

vertelde op 7 september 2012 om 14:45 uur

Halifax V LK956 stort neer bij Olen

vertelde op 7 september 2012 om 15:51 uur

De lotgevallen van Dakota KG 387

vertelde op 12 september 2012 om 13:56 uur

Britse Lancasters botsen