Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.
Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)
Meer informatie over de chat-service? Klik hier
Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.
Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)
Meer informatie over de chat-service? Klik hier
De geallieerde vliegtuigen waren heel vaak bommenwerpers die bij bombardementsmissies op doelen in Duitsland geraakt werden door Duits afweergeschut (de zogenaamde Flak) of onderschept werden door Duitse jachtvliegtuigen (vooral ’s nachts, tijdens de zogenaamde Nachtjagd).
Wij gaan proberen de verhalen achter al deze crashes te achterhalen met behulp van iedereen die ofwel zélf nog herinneringen heeft of de verhalen gehoord heeft van eerdere generaties. Soms is er al veel bekend, soms wat minder.
In Aarle-Rixtel zouden in de oorlogsjaren drie vliegtuigen zijn neergekomen. Maar het verhaal over een Duitse Messerschmitt Bf 109E-1 van het II/JG 27 (JG staat voor Jagdgeschwader ofwel “jachteskader”; zie ook de opmerking van Jaap Woortman hieronder), die op 11 mei 1940 rond 17.00 een noodlanding moest maken (vanwege brandstoftekort) op de Hooge Akkers klopt waarschijnlijk niet. Helemaal lekker liep de noodlanding volgens het verhaal niet: het toestel zou voor 90% vernield zijn geraakt. De (onbekende) piloot zou het wel hebben overleefd. Deze noodlanding wordt slechts in één bron genoemd, maar niet ondersteund door andere bronnen. Jeroen Koppes maakt in zijn artikel Het Helmondse parachutistenmysterie aannemelijk, dat er een verwisseling heeft plaatsgevonden: op 16 mei 1940 heeft op die plaats een toestel een noodlanding gemaakt. Het verliesregister van de Studiegroep Luchtoorlog heeft het wel over de Messerschmitt die voor 90% beschadigd zou zijn, maar in het boek Oorlogsjaren in Aarle-Rixtel, 1938-1946 is sprake van een Heinkel, die na de noodlanding gewoon weer is opgestegen.
Ruim drie jaar later, op 29 juni 1943 kwam midden in de nacht, om 02.33 uur, de Halifax II bommenwerper DT783, call sign ZA-Q), van het 10 Squadron van de RAF neer bij de Wolfsput. Het vliegtuig werd gevlogen door P/O S. Peate.
Deze bommenwerper maakte deel uit van een actie met 608 vliegtuigen die Keulen als doelwit hadden. Daarvan bereikten uiteindelijk 540 vliegtuigen hun doelgebied. Bij deze raid gingen 25 vliegtuigen verloren, die onder andere bij Aalst, Waalre, Boekel, Netersel, Nuenen en Aarle-Rixtel neerkwamen.
De volledige bemanning van de Halifax kwam om bij deze crash: piloot F/O Stanley Peate (20); boordwerktuigkundige Sgt. Horace Pape (22); navigator Sgt. Paul Leopold Rakoczy (22) van de RCAF; bommenrichter F/O Horace Horatio Pearson (24); radiotelegrafist en boordschutter Sgt. Alfred Bailey (21) en de boordschutters F/Sgt. Joseph Gerald Sweeney (22) en F/Sgt. Harry Erickson (21), beiden ook van de RCAF. Zij liggen begraven op het Algemene Begraafplaats Woensel in Eindhoven, graven EE 57-61. De piloot Peate ligt iets verderop, graf EE 70.
De crash werd veroorzaakt door een Duitse nachtjager, gevlogen door Major G. Radusch van I/NJG1. Twintig minuten later zou dezelfde piloot nog een andere Britse bommenwerper, een Avro Lancaster, neerhalen die bij Nuenen neerstortte.
Zoals Joop Hendrix en Jaap Woortman hieronder aangegeven hebben, stortte op 1 januari 1945 een Duitse Messerschmitt Bf 109G-14 (werknummer 464161) van Lt. Hans Ulrich Jung (22) van 10./JG 3 neer bij de Schevelingen, ten zuiden van Aarle-Rixtel. Niet zoals eerder aangenomen als gevolg van luchtdoelgeschut bij Helmond, maar doordat de piloot een hoogspanningskabel raakte. Aanvankelijk werd Lt. Jung begraven op de begraafplaats Woensel, maar in mei 1949 is hij overgebracht naar de Duitse militaire begraafplaats Ysselsteyn in Venray. Daar ligt hij in graf Z-6-141.
In het Brabants Dagblad van 31 december 2018 staat het verhaal van Johan Verschuuren (83), die als 9-jarige over het Pad van Schevelingen van huis op weg was naar de kerk, toen het vliegtuig uit de lucht kwam vallen. Samen met een vriendje ging hij kijken en zag handschoenen liggen, met de vingers er nog in. Uiteindelijk werden de jongens weggestuurd door twee volwassenen. (Met dank aan Jan Vos voor de tip).
NB Op 15 mei 2020 is de passage over de crash op 11 mei / 16 mei 1940 aangepast naar aanleiding van de opmerking van Jeroen Koppes (zie hieronder). Redactie