i

Dit verhaal gaat over:

Locatie: Boxtel
Tags:

Neergestorte vliegtuigen in Boxtel 1940-1945

vertelde op 11 april 2012 om 16:39 uur

Tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn er boven Nederland zo’n 6.000 militaire vliegtuigen neergestort. Ruim 1.000 daarvan zijn er in Noord-Brabant terecht gekomen. Dan gaat het zowel om geallieerde (Britse, Amerikaanse en Canadese vliegtuigen met bemanningen die uit nog veel meer nationaliteiten bestonden) als Duitse vliegtuigen.

De geallieerde vliegtuigen waren heel vaak bommenwerpers die bij bombardementsmissies op doelen in Duitsland geraakt werden door Duits afweergeschut (de zogenaamde Flak) of onderschept werden door Duitse jachtvliegtuigen (vooral ’s nachts, tijdens de zogenaamde Nachtjagd).

Wij gaan proberen de verhalen achter al deze crashes te achterhalen met behulp van iedereen die ofwel zélf nog herinneringen heeft of de verhalen gehoord heeft van eerdere generaties. Soms is er al veel bekend, soms wat minder.

Op 31 mei 1942 stortte in de buurt van Boxtel een Junkers Ju 88C-6 van het Erg.St./NJG 2 neer. Die nacht voerde Bomber Command van de RAF een grote aanval uit op Keulen en Krefeld. Terugkerende bommenwerpers crashten in Galder, Maarheeze, Westelbeers, Alem en Vierlingsbeek. Gfr G. Methfessel was met zijn Duitse jager opgestegen vanaf Gilze-Rijen om de geallieerde vliegtuigen te onderscheppen. De piloot vond de dood bij de crash. Hij is begraven op het Duitse militaire kerkhof in Ysselsteyn, graf AZ-7-158.

Bomber Command voerde een jaar later opnieuw een grote bombardementsvlucht uit op Krefeld, namelijk in de nacht van 21 op 22 juni 1943. Maar liefst 705 vliegtuigen stegen op van verschillende bases in Engeland. Daarvan gingen er 44 verloren, die onder andere neerkwamen in Berlicum, Sint Anthonis, Uden, Dinther, Maarheeze, Oudenbosch en Bergeyk. Het werd voor Boxtel een nacht met veel slachtoffers.

Op 22 februari 1944 stortte om 13.25 op zo’n twee kilometer ten noordwesten van Boxtel, in de buurtschap Tongeren, een Amerikaanse P-47D van 361FG/376FS neer, aangeschoten door een Duitse jager, vermoedelijk gevlogen door Oblt Hans Schleef van 3./JG3. De Amerikaanse piloot, 2nd Lt Daniel B. Nazzarett stortte met zijn brandende toestel neer op zo'n 150 meter van de boerderij van de familie Van der Meijden. De Amerikaan kwam hierbij om. Zijn stoffelijke resten (voorzover die gevonden waren) werden begraven op het kerkhof van de H. Hartparochie. Zie ook de reactie van Bert van der Meijden hieronder.

Foto © BHIC/Frans van de Pol, 2019.

Na de oorlog is Nazarett herbegraven op de Amerikaanse erebegraafplaats in Margraten, graf B-1-29. Buurtbewoners vonden in de dagen na de crash onder andere nog een medaille van het H. Hart, delen van een rozenkrans en een linnen zakje met twee biljetten van tien gulden. Van dat geld heeft men missen laten lezen in de H. Hartkerk ter nagedachtenis aan de omgekomen piloot. Op de begraafplaats bij de H. Hartkerk in Boxtel is op 4 mei 2017 een monument opgericht voor de piloot. Het monumentje kwam er op initiatief van Sybilla Buisman .

B-17F Flying FortressOp 23 maart 1944 stortte rond 11.35 uur aan de Schijndelsedijk een Amerikaanse B-17G-bommenwerper neer van 385BG/550BS. Dit toestel werd gevlogen door 1st Lt Frederick P. Fulton. De wachtmeesters van de Boxtelse politie Knol en Kools troffen de ontzielde lichamen van vier bemanningsleden in de buurt van het wrak aan. Voordat ze verder onderzoek konden doen, werden ze door Duitse militairen gesommeerd weg te gaan. Vermoedelijk heeft geen van de bemanningsleden deze crash overleefd.

Inmiddels weten we uit het Missing Air Crew Report dat inderdaad negen van de tien bemanningsleden het niet hebben overleefd. Dat waren behalve de piloot, bommenrichter T/Sgt Thomas W. Vogel; boordschutter S/Sgt Clarence C. Fahnert; boordwerktuigkundige T/Sgt George P. Davis; navigator 2nd Lt Charles R. Pomponio; boordschutter S/Sgt Willis W. Alexander; co-piloot 2nd Lt William R. Snyder; Roy J. Eggman en radiotelegrafis S/Sgt James Shahan. De enige overlevende, boordschutter S/Sgt Lawrence Earl Oliver werd gevangengenomen en kwam in het krijgsgevangenenkamp Dulag-Luft terecht.

Avro LancasterDrie maanden later, op 22 juni 1944 kwam om 02.20 een Britse Lancaster I van het 630 Squadron 4 kilometer van café De Ketting neer. De vliegenier was P/O J.H.G. Smith. Deze bommenwerper maakte deel uit van een missie naar Duitsland met de bedoeling een complex van chemische fabrieken in Gelsenkirchen te bombarderen, waar synthetische benzine uit steenkool werd gewonnen. Van de 123 Lancasters die aan het bombardement hadden meegedaan, werden er acht boven Brabant neergeschoten. Behalve in Boxtel, stortten ze neer in Drunen, Helvoirt, Macharen, Nuenen, Riethoven, bij Werkendam in de Biesbosch en Westerhoven.

In Beelden uit de bezettingsjaren is op p. 101 sprake van een Amerikaanse bommenwerper, die op die datum zou zijn neergestort nabij café Van Stiphout aan de Oude Grintweg. Dat is precies aan de andere kant van Boxtel. Bovendien vlogen de Amerikanen niet ’s nachts, dat deed alleen Bomber Command van de RAF. Zeker is dat de hele bemanning is omgekomen. De piloot, P/O John Henry George Smith (21 jaar oud) ligt in een collectief graf (KK 85-88) in Woensel, samen met de overblijfselen van nog acht andere vliegers, die die nacht zijn omgekomen, allemaal in de leeftijd van 19 tot 27 jaar. Ze hebben niet allemaal tot dezelfde bemanning behoord. Van de bemanning van deze Lancaster LM-118 liggen in hetzelfde collectieve graf als de piloot de navigator, Sgt Robert Edward Duck (29) en de boordwerktuigkundige, Sgt Ian Alistair Place (19). Verder liggen op Woensel begraven boordschutter Sgt Eric Stanley Worden (19), graf KK-89; bommenrichter F/O Norman Bunker Wilcock (30), graf KK-94; radiotelegrafist en boordschutter Sgt John Kenneth Kimberley (21), graf KK-97 en boordschutter Sgt Henry George Kember (19), graf KK-119.

Avro LancasterOp 21 juli 1944 stortten opnieuw twee Lancaster-bommenwerpers bijna tegelijkertijd in Boxtel neer, nadat ze aangeschoten waren door Duitse jagers. De ene (met kenteken LM-183) werd neergeschoten door Heinz-Wolfgang Schnauffer van het 4./NJG2 en crashte om 01.40 bij de Mijlstraat. De andere (LM-185) werd vijf minuten later het slachtoffer van Lt J. Förster van 8./NJG2 en kwam neer bij Onrooi. Beide Lancasters van het 90 Squadron waren vanuit hun basis Tuddenham vertrokken om Homberg te bombarderen. Geen van de bemanningsleden van deze twee toestellen overleefde het.

Zes leden van de bemanning van de LM-183 zijn begraven op de militaire begraafplaats van Woensel: piloot F/Lt Philip John Rossington (graf KK-100); boordschutter Sgt Spencer Christopher John Butcher (graf KK-101); boordschutter Sgt Harry Richard Stuart Hunnisett (graf KK-102); bommenrichter F/O Hugo Hysert Borchardt (30) (RCAF) (graf KK-103); radiotelegrafist en boordschutter W/O James William Butterworth (30) en boordwerktuigkundige Sgt Jeremiah Francis Dineen (20) delen graf KK-104-105. Het zevende bemanningslid, navigator F/O Harold Francis Sargent Best (22), was net als Borchardt een Canadees en ligt begraven op de Canadese erebegraafplaats in Groesbeek, graf XVI. D. 1. 

Van de tweede Lancaster werden aanvankelijk slechts twee leden van de bemanning gevonden, namelijk de boordschutters Sgt Arthur Forster Marshall (19) en Reginald Percy Naylor (35). Ook zij werden in Woensel begraven, respectievelijk in graf KK-117 en graf KK-118. Ruim een jaar later, in september 1945 werden de rest van de crew gevonden. Zij werden ter aarde besteld op het kerkhof van de H. Hartkerk in Boxtel. Het waren navigator Sgt William Norman Morgan (21) (graf 1); radiotelegrafist Sgt Peter Harry Richardson (20) (graf 5); piloot F/Sgt William Lane (23) (graf 6); boordwerktuigkundige Sgt Edward John Flaherty (23) (graf 7) en bommenrichter F/Sgt Hugh Mcbeath Brown (24) (graf 8).

In september 1944 ging de Operatie Market Garden van start in een poging de bruggen over de Rijn, Maas en Waal in te nemen. Daarbij werden op grote schaal transportvliegtuigen, de Douglas Skytrain, ingezet, die zweefvliegtuigen achter zich aantrokken met zwaarder materieel en manschappen.

Op 17 september 1944 begon deze grootscheepse actie. Rond 15.00 uur raakte de C-47A van 1st Lt Charles P. Nixdorf van 437TCG (Troop Carrier Group) / 72 Squadron in moeilijkheden boven Boxtel, waarschijnlijk door Duits luchtafweergeschut. Het toestel stortte neer bij Kleinderliempde. De piloot, zijn co-piloot Lt James B. Crawley, de radiotelegrafist S/Sgt Harry G. Dunbar en de crew chief T/Sgt Malcolm Kramer kwamen daarbij om. De bemanning zou nog zijn gesprongen, maar waarschijnlijk was het toestel al te laag, want de parachutes zijn niet opengegaan. Het lichaam van Crawley werd pas na enkele dagen gevonden. Dunbar is op Margraten begraven (graf N-19-12), van de andere drie weten we dankzij het boek van Hans den Brok, Wings of Freedom (2008) dat zij uiteindelijk in de Verenigde Staten zijn begraven.

De volgende dag, 18 september, stortte ten noorden van Boxtel opnieuw een Douglas C-47A Skytrain van 434TCG/72 Squadron neer (serienummer 43-15629), gevlogen door 1st Lt Morton F. Levine. Dit toestel was “Oil on Nose” gedoopt door de bemanning, die naast de piloot bestond uit co-piloot 2nd Lt Thomas J. Shefchik Jr., radiotelegrafist  S/Sgt Russel E. Fager en crew chief T/Sgt Warren M. Armstrong.

Piloot Levine vertelde achteraf: “we werden geraakt in de hydraulische tank en vlogen in brand. Ik koppelde de glider die we trokken los en zette de automatische piloot aan, zodat we koers en hoogte zouden houden, terwijl wij naar de achterkant van het vliegtuig gingen om onze parachute aan te doen en het vliegtuig te verlaten. Terwijl ik aan mijn parachute hing, zag ik dat ik zou gaan landen op een akker, aan drie zijden omringd door bos en aan de vierde zijde een weg. Ik zag een Duitser die op me begon te schieten en een kogel raakte me in mijn lies en vloog dwars door me heen. Ik hield me dood, maar na mijn landing in een pasgeploegde voor bleef hij maar schieten tot alle vliegtuigen over waren getrokken. Twee soldaten kwamen me zoeken en toen ze zagen dat ik nog leefde, gebaarden ze dat ik op moest staan. Ik voelde aan mijn rug en mijn hand zat meteen vol bloed. Ze keken me aan en zeiden: het is maar een vleeswond”.

Levine werd naar een boerderij gebracht waar zijn co-piloot al was. Alle vier de bemanningsleden werden vervolgens naar een krijgsgevangenkamp gebracht.

Op 23 september 1944 was het de Skytrain van Capt Robert H. Kirry, van het 441TCG/99 Squadron, die om 15.26 neerstortte bij De Schoonberg. Kirry overleefde de crash, werd krijgsgevangen genomen en afgevoerd naar het krijgsgevangenenkamp Stalag Luft III. Dat lot trof ook zijn navigator George A. Bennett en zijn radiotelegrafist Eldon H. Robbins. Co-piloot 2nd Lt Cyrill Methodius Babcanec (21) en boordwerktuigkundige T/Sgt Orville Bruce Journey (22) waren minder gelukkig. Zij werden aanvankelijk op het kerkhof van de Boxtelse St. Petruskerk begraven en na de oorlog herbegraven op de Amerikaanse erebegraafplaats Margraten, respectievelijk in graf O-16-5 en A-15-24.

Hawker Typhoon IBOp 28 september ten slotte crashte na een luchtgevecht om 11.45 een Engelse jager, een Hawker Typhoon IB van het 247 Squadron, gevlogen door P/O Bernard Francis Lee (24). Hij kwam 5 km ten zuidoosten van Boxtel neer. De Australische piloot overleefde de crash niet en werd begraven op Woensel, graf KK-194.

Er zijn vast mensen in Boxtel die veel meer weten over deze vliegtuigcrashes. Laat het weten! Inmiddels hebben we heel veel details aan kunnen vullen dankzij Bert van der Meijden die ons heel royaal heeft laten delen in de gegevens uit zijn eigen onderzoek.

 

Deel dit verhaal op:
  • Pinterest
  • Tumblr
  • Toevoegen als favoriet
  • Afdrukken

Reacties (28)

Joop Onnekink zei op 4 juli 2012 om 22:38 uur

Het eerste plaatje is geen neergeschoten Duitse jager maar een aangeschoten Engelse Lancaster

Annemarie van Geloven bhic zei op 5 juli 2012 om 10:52 uur

Inderdaad, als je met de muis over het plaatje gaat, zie je het bijschrift Handley Page Halifax II.
Dank voor je correctie, Joop. Ik zal deze doorgeven aan de redacteur.

Piet Snijders zei op 9 juli 2012 om 20:38 uur

Er is ook een vliegtuig neergestort in de noordelijke hoek gevormd door Tongeren en De Hoefkens, waar nu volkstuintjes zijn. Naar mijn herinnering was dit een jachtvliegtuig, wellicht een Britse Spitfire of een Amerikaanse Mustang.Het gebeurde naar mijn herinnering in 1944, overdag. Als jongen van twaalf jaar ben ik naar het neergestorte toestel gaan kijken. Een saillant detail van wat ik daar zag staat nog steeds op mijn netvlies gegrift, maar is te stuitend om het hier op schrift te stellen. De begrafenis van de gevonden schamele resten van de piloot - ze pasten in de grootte van wat toen gebruikt werd als margarinekistje - werd gedaan door de toenmalige kapelaan Jan van de Rijdt en koster Karel van den Braak, met ik daarbij als misdienaar.Na een korte dienst werd het witte kistje in de aarde gelegd vlak langs de noordzijde van de beuken haag die nu nog het H.Hartkerkhof scheidt van het voorplein van de kerk. Het is waarschijnlijk later herbegraven.

Piet Snijders zei op 9 juli 2012 om 22:37 uur

Nadat ik mijn verhaal over het neergestorte jachtvliegtuig in Tongeren had geschreven, bedacht ik mij dat wijlen Gied Zegers misschien in zijn boek "Beelden uit de bezettingsjaren" ISBN nr. 90.70427.281 hier iets over vermeld kon hebben. En warempel, op bladzijde 99 verhaalt hij van het neerhalen van een Amerikaanse jager door Duits afweergeschut op 22 februari 1944 om circa 13.15 uur in de buurtschap Tongeren.De piloot was Daniël B. Nazarette. Zou het niet een goede suggestie zijn om op alle plaatsen waar vrijheidsstrijders voor ons hun leven gelaten hebben alsnog een erkenningsteken te plaatsen?

Annemarie van Geloven bhic zei op 10 juli 2012 om 13:08 uur

Hartelijk dank voor je boeiende bijdragen, Piet. Mochten er nog meer herinneringen naar boven komen, deel ze met de lezer.

Een hele sympathieke gedachte, erkenningstekens voor gesneuvelde vrijheidsstrijders, voor zover nog niet aanwezig. En nu daarvoor het juiste forum zien te vinden!

Rien Wols bhic zei op 13 september 2012 om 16:11 uur

@Piet Snijders,
Ook hartelijk dank voor de literatuurtip: ik heb inmiddels even gekeken en Gied Segers geeft inderdaad nog veel aanvullend materiaal. We kunnen het verhaal dus nog wel uitbreiden en dat gaan we binnenkort ook doen.

Bert van der Meijden zei op 28 oktober 2012 om 11:26 uur

Over het neergestortte vliegtuig op Tongeren bij de Hoefkens vertelde ook mijn vader (Jos van der Meijden). Die woonde toen op de boerderij waarnaast dit toestel op ca. 100 meter zich in de grond boorde. Mijn vader was op dat moment niet thuis, maar zag dit vanaf waar nu de Braken is gebeuren en dacht dat het vliegtuig op hun graanschuur viel. Volgens mijn vader waren 2 vliegtuigen in een vuurgevecht gewikkeld, waarbij 1 vliegtuig werd neergeschoten. Ook mijn vader vertelde van de piloot (en ik meen zelfs nog een 2-de bemanningslid) en dat de beelden inderdaad indrukwekkend waren. De plek was inderdaad midden op het veld waar nu de volkstuintjes zijn. Ik zelf meen me nog te herinneren dat toen ik ca. 6 tot 10 jaar oud was (1959/1963) er op die plaats nogmaals gegraven is om te kijken of men nog iets (meer) kon vinden. Maar dit laatste weet ik niet zeker.

P.S. Het toestel stortte dus ca. 3 kilometer ten westen (en niet ten noorden)van Boxtel neer.
In de beschrijving en in de reacties worden 2 tijden genoemd (13.15 uur en 13.25 uur). Voor de eenduidigheid zou over dezelfde tijd geschreven/gesproken moeten worden.

Bert van der Meijden zei op 29 oktober 2012 om 09:45 uur

Nog wat aanvullende informatie van mijn kant.
Het vliegtuig (Thunderbolt?) was opgestegen van basis Borehem Cambridge Engeland. Serienummer vliegtuig 42-75814 (of kleine kans 42-75614).
Piloot was Daniel (D.?)B. Nazzarett(e?) Second Lieutenant U.S. Army Air Forces. Service #O-803434 van het 376th Fighter Squadron, 361 Fighter Group. Entered the Service vanuit New York.
Het vliegtuig stortte brandend neer en wel om 13.25 uur.
De plaats waar het toestel terecht kwam had toen de naam perceel 77.
Het toestel was voor 99% vernield. Door de Duitsers geborgen. Piloot is in Boxtel begraven (Nieuwe Kerkstraat) en herbegraven op het Amerikaans kerkhof te Margraten graf B-1-29 (plot B row 1 grave 29).
E.e.a. is gedocumenteerd onder (vlucht?) T3457.
Volgens mij heeft W. Hermans te Sint Oedenrode (Boskant) dezelfde of zelfs meer informatie (tel. 0413-475892)

Bert van der Meijden zei op 29 oktober 2012 om 10:50 uur

Bij Hal 19 is ook een vliegtuig neergestort (T2478) en wel op 17-06-1943 een Lancaster III. Piloot K.I. Dexter van 103 Sqdn.
Hal viel in die tijd toch onder Boxtel?
Zo ja, dan zou ook dit neergestortte vliegtuig vermeld dienen te worden en komt het totaal aantal neergestorte vliegtuigen in Boxtel(behoudens de zweefvliegtuigen) op 13 stuks.

Rien Wols bhic zei op 30 oktober 2012 om 08:59 uur

@Bert, Hartelijk dank voor al die aanvullende informatie, Bert. We gaan dat in het verhaal meenemen. Wat betreft die crash op Hal: die staat te boek onder Esch. Gied Segers behandelt hem in zijn boek Beelden uit de bezettingsjaren als inderdaad een Boxtelse crash, maar volgens mijn huidige gegevens was dat toch aan de Essche kant. Ook daarvan heb ik inmiddels nieuwe gegevens verzameld, dus dat wordt nog verder uitgebreid.

Heemkundekring Boxtel zei op 13 november 2012 om 21:28 uur

Het boek Kampina Airborne, van auteur Peter van der Linden, vertelt het waargebeurde verhaal van de meer dan tachtig geallieerde airborne-militairen die tijdens de operatie Market-Garden met hun zweefvliegtuigen voortijdig en ver verwijderd van hun landingsgebieden neerkwamen op Noord-Brabants grondgebied. Deze airborne-militairen waren onder andere afkomstig van de Britse 1ste Airborne Divisie en de Amerikaanse 101ste en 82ste Airborne Divisie. Deze militairen werden na hun landing door het lokale verzet geholpen en duiken onder in de bossen van de Kampina in Boxtel. In het boek ook de namen van de neergekomen vliegtuigen en van de bemanning.

Annemarie van Geloven bhic zei op 14 november 2012 om 10:31 uur

@Heemkundekring Boxtel, hartelijk dank voor de verwijzing naar dit boek, dat nog geen maand geleden verschenen is. Belangstellenden kunnen hierover meer lezen in dit krantenartikel Brabants Dagblad 19-10-2012.

Bert van der Meijden zei op 17 oktober 2014 om 17:15 uur

Naar aanleiding van bovenstaande reacties en omdat ik zeer geïnteresseerd ben in de 2-de wereldoorlog (o.a. de verhalen over de airborners in de Kampina) ben ik verder onderzoek gaan doen naar alle neergekomen vliegtuigen (incl. zweefvliegtuigen, immers dat zijn ook vliegtuigen). Dit heb ik in een overzicht in een word-bestand gezet. Daarbij heb ik ook enkele toestellen meegenomen die raakvlakken hebben met Boxtel en/of de airborners. De Heemkunde Boxtel gaat dit overzicht op hun site zetten met de vraag hierop te reageren (aanvullingen/verbeteringen, e.d.). Mijn intentie is dat het een compleet overzicht wordt. Is dit ook iets voor BHIC? Zo ja, waar kan ik het bestand naar toe opsturen, zodat het eerst gescreend wordt en opgesplitst naar gemeente?
In afwachting van Uw reactie,
Met vriendelijke groeten,
Bert van der Meijden
06-29513239

Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 20 oktober 2014 om 09:22 uur

Dag Bert, dank voor je reactie. Dat klinkt erg interessant! Ik stuur je berichtje door naar mijn collega Rien die zich met deze materie bezighoudt. Je hoort spoedig van ons.

Kees zei op 11 april 2015 om 22:11 uur

Er is ook een neergestort Glider neergestort bij het Kinderbos.
Is dit in een veld langs het Veldweggetje en Ontginingsweg in?

Bert van der Meijden zei op 11 april 2015 om 23:52 uur

Komend vanaf Lennisheuvel 200 meter voor het Velderswegje, links, 100 meter van de weg af is inderdaad een Amerikaans Waco zweefvliegtuig neergekomen.

Kees vd Loo zei op 12 april 2015 om 07:29 uur

Zijn er ook fotos van de Glider?

Bert van der Meijden zei op 12 april 2015 om 10:38 uur

Ja.
Er zijn 2 foto's van de glider.
Ik kan ze sturen, als je jouw e-mailadres stuurt.
Mijn e-mailadres is fam.vd.meijden@casema.nl.


Bert

Kees zei op 13 april 2015 om 20:21 uur

Mijn adres is c.loo1@chello.nl.
Vandaag bij mogelijke crash site bij Velderswegje.
Ik ben ontginningsweg ingelopen komende van De Schutskuil na 50 meter zijn er velden aan de rechterkant is dit de lokatie.

Peter van der Linden zei op 16 september 2015 om 17:47 uur

Arthur Moss lande met zijn glider in een weiland langs de Mijlstraat. Heden het weiland behorende bij een woning met een paardenwei.

wilco de Laat zei op 7 januari 2016 om 19:33 uur

zijn er herdenkings- punten geplaatst waar de eventuele vliegtuigen zijn neergekomen.
maar wat ik ondertussen gelezen heb zijn er toch wel meer neer gekomen hier in de regio

Kees van de Loo zei op 7 januari 2016 om 19:57 uur

In Oostelbeers is in 1944 eenDakota neergestort aan de weg De Maneschijn.
Komende van Oirschot aan rechterzijde ligt een klein bos waar herdenkingsplaat staat.

john van griensven zei op 25 mei 2018 om 02:03 uur

Wat interessant om allemaal te lezen! zijn er ook plaatsen bekend waar duitse stellingen stonden? onlangs ben ik gecontacteerd door iemand die het e.e.a. had gevonden in zijn achtertuin....dit omdat ik verzamelaar ben en hij dacht dat ik wel meer zou weten.. er zijn o.a flak hulzen 20mm gevonden loop van een geweer en losse onderdelen... nu ben ik dus aan t uitzoeken of er iets bekend is over luchtafweer e.d. posities.. het gaat om een achtertuin in de Van Ranststraat in boxtel (na oorlogs gebouwd) het bijzondere vond ik dat het er nog lag aangezien er huizen gebouwd zijn en het redelijk dicht bij het huis lag.

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman bhic zei op 29 mei 2018 om 11:06 uur

@John: in het archief van het gemeentebestuur van Boxtel kan ik geen stukken vinden over eventuele afbraak van deze stellingen. Ook in het archief van het Militair Gezag kan ik niet direct daar iets over vinden.
Ik kan op internet wel wat vinden over bunkers in Brabant, maar geen overzicht van Duitse stellingen.

Peter van der Linden zei op 5 februari 2019 om 16:17 uur

De Duitsers hadden in Boxtel her en der luchtafweer opgesteld. Wellicht was dit gedaan mbt de Geallieerde dreiging ten aanzien van het spooremplacement. In de periode september tot oktober 1944 was er veel Geallieerde dreiging vanuit de lucht door operatie Market Garden en operatie Pheasant.

Bert Meijden zei op 5 februari 2019 om 17:10 uur

Hallo Mariet,
Ik begrijp dat je in het Gemeentearchief van Boxtel kunt.
Zou je voor mij iets kunnen uitzoeken/opzoeken?
Het betreft 2 gesneuvelden Amerikanen tijdens Market Garden die tijdelijk op het kerkhof van de H. Hart begraven hebben gelegen. Het kerk archief van de H. Hart is naar het bisdom gegaan. Het zijn de 2 laatste Geallieerden waarvan hun verhaal nog niet bekend is. De namen en onderdeel weet ik. Als je dit voor mij (en eventuele nabestaanden) wil doen dan help je mij er ontzettend mee. Ik kan je dan nadere en meer informatie sturen.
Bij voorbaat dank.
Bert van der Meijden

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman bhic zei op 8 februari 2019 om 13:40 uur

Beste Bert,
ik heb nu een dossier voor me liggen uit het archief van het Gemeentebestuur van Boxtel wat gaat over 'buitengewone begraafplaatsen, militaire graven, 1940-1990. Dit zou ik graag voor je na willen kijken, maar dan heb ik toch wat meer informatie nodig. Bv. hun naam, hun onderdeel en datering. Het archief van de Petrus parochie in Boxtel, welke wij in onze depots hebben, levert helemaal geen informatie op.

L.C.A.J. van der Meijden zei op 8 februari 2019 om 14:05 uur

Hallo Mariet,

Onderstaand zie je alle informatie die ik heb. Aanvullend kan ik nog melden dat ik vermoed dat de glider met o.a. de 2 Airborners op Het Hoekske in Nergena is neergekomen en dat ze toen gevlucht zijn richting Boxtel/Son. Op de boerderij van Jan Welvaarts (destijds Tongeren 8) zouden deze 2 daar zijn doodgeschoten en tijdelijk begraven zijn op het H. Hart kerkhof. Het archief van de H. Hart is naar het bisdom gegaan in Den Bosch.
Bedankt in elk geval voor je reactie en dat je dit probeert uit te zoeken.
Bert van der Meijden

Date 19 September 1944
Serial A-75
Departure base Chilbolton
Destination LZ "W" Son
Route south
Glider type Waco
Calk number CN 21B
Glider pilot F/O First Lt. Steve Severson pilot of the American Air Force Ninth Air Force IX Troop Carrier Command 50th Troop Carrier Wing 442nd Troop Carrier Group 303th Troop Carrier Squadron. His glider crashed and he became POW in Stalag Luft III-VII Sagan-Moosburg and from there he marched to Spremburg and was liberated in April 1945. He died in 1969. He flew as leader of the serial
Co-pilot unknown (probably one of the Airborners)
Crew members were possible 3 airborne soldiers (possible 2 men killed and one man POW) of the E Company of the 1st Battalion of the 327th Glider Infantry Regiment of the 101st Airborne Division. At least two men were killed and temporary buried in Boxtel. Pfc. Arnold D. DeRenne of the American 101st Airborne Division, 327th GIR Company E (KIA - buried at Boxtel and after that buried at USA/ME and Pfc. Claude E. Shook of the American 101st Airborne Division, 327th GIR, Company E (KIA - buried at Boxtel and after that buried at USA/NC). On the evening of the 19th September 1944 at about 9.30 pm the American Lieutenant Renold Renne died in the Sint Liduina hospital at Duinendaal in Boxtel. He had a bullet wound in the head. In the afternoon a few German soldiers were taken him to the hospital (information GAB Boxtel, file 1.7761Buza)
Cargo possible a jeep, ammunition, possible no trailer and possible no gun
The tug plane was a Dakota C-47 flown by an unknown pilot of the American Air Force Ninth Air Force IX Troop Carrier Command 50th Troop Carrier Wing 442nd Troop Carrier Group 303rd Troop Carrier Squadron
Possible the glider landed in Holland in the province of Noord-Brabant in the village Boxtel in the neighborhood "Het Hoekske" close to a bridge called "Helbrug" on a field called "Hoge Akker". The glider made a good landing at about 15:10 hrs. Dutch farmers betrayed their location to the German Wehrmacht. The glider was unreported.
Source book "Losses of the 8th and 9th Air Force", page 351 and 352, book "Wings of freedom", page 219, Hans den Brok, 2008, "Report on Operation Market 101st A/B Division Glider Echelon D-Day to D+10 Sept. 17 to 27, 1944", statement of family van den Berk (Het Hoekske Boxtel), statement of Toon Dankers (Nergena Boxtel), statement of Ietje Welvaarts-van Mensfoort (Bakhuisdreef 3 Boxtel). During the war she lived on a farm Tongeren 8, Boxtel. She told that there was a fire-fight on the farm and at least one soldier was killed near the "hondenhok". Bullets were flying round here mothers ears. The dead soldier was wearing something red

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op: