i

Neergestorte vliegtuigen in Dinteloord en Prinsenland 1940-1945

vertelde op 17 april 2012 om 13:29 uur

Tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn er boven Nederland zo’n 6.000 militaire vliegtuigen neergestort. Ruim 1.000 daarvan zijn er in Noord-Brabant terecht gekomen. Dan gaat het zowel om geallieerde (Britse, Amerikaanse en Canadese vliegtuigen met bemanningen die uit nog veel meer nationaliteiten bestonden) als Duitse vliegtuigen.

De geallieerde vliegtuigen waren heel vaak bommenwerpers die bij bombardementsmissies op doelen in Duitsland geraakt werden door Duits afweergeschut (de zogenaamde Flak) of onderschept werden door Duitse jachtvliegtuigen (vooral ’s nachts, tijdens de zogenaamde Nachtjagd). 

Wij gaan proberen de verhalen achter al deze crashes te achterhalen met behulp van iedereen die ofwel zélf nog herinneringen heeft of de verhalen gehoord heeft van eerdere generaties. Soms is er al veel bekend, soms wat minder.

In het artikel “Crash in de nacht” (op basis van aantekeningen van J.L. Verhagen en verschenen in het Jaarboek “Nyen Aenwas van Nassau” 1 (1993), p. 47-61) wordt verteld over het neerstorten van een geallieerde bommenwerper in Dinteloord op 30 mei 1942. Om 23.40 uur ‘s avonds kwam een Vickers Wellington IC bommenwerper neer in de Oud Prinslandse Polder onder Stampersgat. Dit toestel maakte deel uit van een van de eerste grootscheepse aanvallen op Duitse steden door Bomber Command van de RAF. Het doel was in dit geval Keulen. Meer dan duizend bommenwerpers deden mee aan deze missie. Van de 41 toestellen die niet terugkeerden, zijn er zes in Noord-Brabant neergestort: behalve in Dinteloord kwamen die nacht bommenwerpers neer in Alem, Galder, Maarheeze, Vierlingsbeek en Westelbeers.

Aangeschoten door Duitse luchtafweer, is het toestel waarschijnlijk definitief uit de lucht gehaald door een Duitse nachtjager. Het proces-verbaal van gemeenteveldwachter Schuttelaars en marechaussee Kooijman maakt in ieder geval melding van een nachtelijk luchtgevecht, waarbij de bommenwerper brandend omlaag stortte.

De Wellington DV843 van 22 OTU werd gevlogen door P/O William Arthur Fullerton (25), drager van de DFM (Distinguished Flying Medal) (graf 3 C 2). Zijn bemanning bestond verder uit boordschutter F/Sgt. Ronald Malcolm Sanders (25) (graf 3 C 11);  radiotelegrafist en boordschutter F/Sgt. John Kenneth Napier, eveneens onderscheiden met de DFM (graf 3 D 10); navigator F/O Leonard James Tait (25) (graf 3 C 4) en de Canadese boordschutter Sgt. Robert Alfred Armstrong (23) (graf 12. F. 4).

De hele bemanning is bij de crash omgekomen. Zij liggen allemaal begraven op de militaire begraafplaats van Bergen op Zoom, Robert Armstrong op het Canadese deel daarvan.

Met vriendelijke toestemming van de Cultuurhistorische Vereniging "Nyen Aenwas van Nassau" kunnen we hier de foto laten zien van een deel van de bemanning (piloot Fullerton in het midden; een Wellington op de achtergrond), genomen in de middag van zaterdag 30 mei 1942, enkele uren voor hun vertrek om 22.44 uur van hun basis Wellesbourne Mountford.

Op 13 juni 1943 werd om 08.03 uur op een kilometer ten westen van Dinteloord een Britse Spitfire IX (BS405) door Duitse jagers neergeschoten. De piloot F/Lt. J.E. Hall van het 222 Squadron werd gevangen genomen.

Op 22 februari 1944 kwam rond 12.30 uur de Focke Wulf Fw 190A-7 (werknummer 340275) van Hptm. H.J. Huppertz van het Stab III/JG 2 in de Koningsoordpolder naar beneden. De piloot heeft de crash met lichte verwondingen overleefd.

En op 28 april 1944 crashte bij Dintelsas rond 02.30 een bommenwerper van het type Handley Page Halifax III (LW506). Het toestel van het 640 Squadron werd gevlogen door P/O R. Earnshaw. Ook het lot van deze bemanning was ons onbekend.

Maar dankzij Wim van den Boom weten we inmiddels wie de bemanningsleden waren en dat ze allemaal bij deze crash zijn omgekomen: piloot P/O Reginald Earnshaw; boordwerktuigkundige Sgt. Charles Arthur Hensey; navigator Sgt. Roger John Sampson (22); radiotelegrafist Sgt. William Mabon (22) en de boordschutters F/Sgt. John Anthony Murphy (20) (van de RAAF) en Sgt. William Alfred Pullen (24). Zij liggen allemaal begraven op het oorlogskerkhof in Bergen op Zoom, in het collectieve graf 13 C 7-10. Alleen bommenrichter F/Sgt. John Riordan heeft een eigen graf, 13 C 12.

Deel dit verhaal op:
  • Pinterest
  • Tumblr
  • Toevoegen als favoriet
  • Afdrukken

Reacties (11)

Wim van den Boom zei op 19 november 2012 om 01:27 uur

Serial Range LW495 - LW522. 28 Halifax Mk.111. Part of a batch of 360 HP61 Halifax Mk.B.111/A.V11. LW223-LW246; LW259-LWE301; LW313-LW345; (100) B.11; LW346-LW348; LW361-LW397; LW412-LW446; LW459-LW481; LW495-LW522; LW537-LW559; LW572-LW598; LW613-lW658; lW671-LW696; LW713-LW724. Delivered by English Electric Co. (Salmesbury & Preston) between 22Dec43 and 20Jan44. LW506 was initially issued to No.158 Sqdn before joining 640 Sqdn, spent time on loan to No.466 Sqdn before returning to No.640 Sqdn. Airborne 2343 27Apr44 from Leconfield, tasked to bomb the railway yards. Shot down by a night-fighter and crashed at Dinteloord (Noord-Brabant), 6 km NNE of Steenbergen. All are buried in Bergen op Zoom War Cemetery. P/O R.Earnshaw KIA Sgt C.A.Hensey KIA Sgt R.G.Sampson KIA F/S J.Riordan KIA Sgt W.Mabon KIA F/S J.A.Murphy RAAF KIA Sgt W.A.Pullen KIA "
Show less

Wim van den Boom zei op 19 november 2012 om 01:33 uur

Goedeavond
Deze tekst komt uit een engelse website welke niet meer bestaat,maar de inhoud wordt nu gebruikt in de duitse Lostaircraft.com welke zeer interessant is, ook voor duitse en amerikaanse vliegtuigen
vele groeten Wim

Rien Wols bhic zei op 19 november 2012 om 11:12 uur

Hartelijk dank, Wim, voor deze aanvulling. We gaan de namen van de bemanningsleden zekr toevoegen aan het verhaal.
Vriendelijke groet,

Guy Bastiaens zei op 7 augustus 2014 om 13:15 uur

Goedemiddag,
al geruime tijd ben ik bezig om 15 vliegtuig crashes te onderzoeken die op 28 april 1944 de rangeerterreinen van Montzen (België) als doel hadden.
Een van de bommenwerpers, de Halifax LW 506, zou die nacht zijn neer gekomen bij Dintelsas.
Mijn doel is om een website op ter zetten specifiek over de aanval op Montzen en dan zijn ook de crashlocaties een onderwerp.
Mijn vraag: is de precieze locatie van de crash (Halifax LW 506) bekend?

Rien Wols
Rien Wols bhic zei op 15 augustus 2014 om 14:47 uur

Guy Bastiaens: ik zou u adviseren contact op te nemen met de <a href="http://www.heemkundigekringfijnaartenheijningen.nl/" target="_blank"> Heemkundekring Fijnaart en Heijningen</a>. Bij de kring is een werkgroep actief bezig met vliegtuigcrashes in de Westhoek en volgens mij hebben ze ook deze crash gelocaliseerd.

Guy zei op 15 augustus 2014 om 16:18 uur

Beste Wim, dank u wel voor de tip! Ik zal ze contacteren.

Guy zei op 15 augustus 2014 om 16:20 uur

Mijn excuses, ik bedoel 'beste Rien' natuurlijk.

Willem van Dranen zei op 15 augustus 2014 om 20:55 uur

Goede avond Guy Bastiaens,
Ik heb wel wat informatie over de locatie. Stuur een e-mail naar willemvandranen@ziggo.nl en ik zal je een kaartje sturen. Ik ben onderzoeker van de heemkundige kring Fijnaart & Heijningen.

PETER Kop zei op 24 januari 2019 om 13:52 uur

wij hebben inmiddels veel in kaart gebracht zie onze website www.studiedinteloord.com

Martin Carrack zei op 8 maart 2019 om 11:53 uur

Zou iemand mij kunnen zeggen hoe die 3 RAF bemanningsleden heten die op de foto staan?
Bedankt

Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 11 maart 2019 om 13:49 uur

Hallo Martin, bedankt voor je berichtje. Zelf hebben wij die namen niet paraat maar de foto hebben we van de heemkundekring Dinteloord. Mogelijk kunnen ze je daar verder helpen?

Zie hier voor meer info: https://www.brabantserfgoed.nl/page/4391/cultuur-historische-vereniging-den-nyen-aenwas-van-nassau

Succes!

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:

Lees ook deze verhalen

vertelde op 12 februari 2015 om 12:18 uur

Twee oorlogsdrama’s na de bevrijding