i

Neergestorte vliegtuigen in Esch 1940-1945

vertelde op 20 april 2012 om 11:11 uur

Tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn er boven Nederland zo’n 6.000 militaire vliegtuigen neergestort. Ruim 1.000 daarvan zijn er in Noord-Brabant terecht gekomen. Dan gaat het zowel om geallieerde (Britse, Amerikaanse en Canadese vliegtuigen met bemanningen die uit nog veel meer nationaliteiten bestonden) als Duitse vliegtuigen.

De geallieerde vliegtuigen waren heel vaak bommenwerpers die bij bombardementsmissies op doelen in Duitsland geraakt werden door Duits afweergeschut (de zogenaamde Flak) of onderschept werden door Duitse jachtvliegtuigen (vooral ’s nachts, tijdens de zogenaamde Nachtjagd).

Wij gaan proberen de verhalen achter al deze crashes te achterhalen met behulp van iedereen die ofwel zélf nog herinneringen heeft of de verhalen gehoord heeft van eerdere generaties. Soms is er al veel bekend, soms wat minder.

Op 17 juni 1943 stortte om 01.55 uur bij Hal (toenmalig huisnummer 19?) een Avro Lancaster III bommenwerper (ED945) van het 103 Squadron neer, neergehaald door Hptm. Manfred Meurer van I/NJG 1.. Piloot was P/O K.I. Dexter. Die nacht werd een aanval gedaan op Keulen met 202 bommenwerpers. Veertien daarvan keerden niet terug, waaronder de Lancaster van Dexter. Een andere Lancaster crashte die nacht in Erp.

Volgens het boek van Gied Segers, Beelden uit de bezettingsjaren : Boxtel 1940-1944 (Hapert, 1984), p. 97-98, verloor de bommenwerper een van zijn motoren boven de spoorbaan Boxtel-Den Bosch. Vijf bemanningsleden probeerden het vliegtuig nog te verlaten, maar omdat het toestel al te laag was, gingen hun parachutes niet op tijd open, zodat ze allemaal dood werden gevonden in de buurt van het brandende wrak. In dat wrak bevonden zich nog de twee overige bemanningsleden.

De totale bemanning bestond uit piloot F/O Keith Inger Dexter (32); bommenrichter Sgt. Harold Gwyn Thomas (34); boordschutter Sgt. James Maurice Carroll (23); navigator Sgt. William Thomas Shepherd (27); boordschutter Sgt. Robert Arthur Heslop (25); boordwerktuigkundige Sgt. Roy Cyril Ridgway (24); radiotelegrafist en boordschutter Sgt. Horace Staples. Ze liggen allemaal begraven op het oorlogskerkhof van Woensel, graven JJB 105-111.

Douglas C47-SkytrainTijdens de Operatie Market Garden, een poging van de geallieerden om de bruggen over de Maas, Waal en Rijn te veroveren met luchtlandingstroepen, crashte op de tweede dag van de operaties, 18 september 1944, rond 15.00 uur een Douglas C-47A Skytrain van het 436TCG/81Sq. Piloot van dit toestel was 1st Lt. John W. Webster.

De Skytrain trok een glider achter zich aan met verse manschappen en voorraden. Voordat ze bij de beoogde Landing Zone waren, werd het toestel geraakt door Flak. De sleepkabel werd geraakt, waardoor de glider losgekoppeld moest worden. Nog meer granaten sloegen in en het toestel vloog in brand.

Het sein om het vliegtuig te verlaten werd gegeven en de vierkoppige bemanning sprong, terwijl het vliegtuig op de automatische piloot nog een stukje verder vloog. De copiloot Brooks vertelde later dat hij hangend aan zijn parachute het vliegtuig, waar uit de onderkant een lange stroom zwarte rook kwam, in een steile duik richting het zuiden zag neergaan.

Het vliegtuig kwam neer in een ven op landgoed Venrode. De piloot, die als laatste gesprongen was, werd na zijn landing gevangen genomen door de Duitsers.

De andere drie bemanningsleden, co-piloot 2nd Lt. Whitney F. Brooks, radiotelegrafist Pfc.(Private first class) Harold B. Farr en crew chief T/Sgt. Celar J. Obergfell, werden door leden van het verzet opgevangen en in veiligheid gebracht.

Uiteindelijk werden ze verenigd met de bemanning van hun eigen glider, en met nog veel meer Amerikanen en Britten ondergebracht in een schuilplaats in de Kampina (uitgebreid beschreven in het boek van Peter van der Linden, Kampina airborne : Gevluchte en ondergedoken geallieerde airborne-militairen in natuurgebied de Kampina. Boxtel, 2012). Op 24 oktober 1944 konden ze zich weer bij hun troepen voegen.

Bron van het verhaal over de C-47A 42-100556 en de foto is het boek van Hans den Brok, Wings of Freedom (2008), p.166-174.

Deel dit verhaal op:
  • Pinterest
  • Tumblr
  • Toevoegen als favoriet
  • Afdrukken

Reacties (5)

wimvankasteren zei op 13 april 2017 om 17:22 uur

In eind 1943 is volgens mij ook een vliegtuig neer gekomen . op de akker van Jodanis Dieden overeind waar nu C. Bergman woont..??

Van den Hoogen zei op 8 mei 2019 om 22:41 uur

Volgens mijn opa, welke getuigen is geweest van de crash op 17 juni 1943 in Esch, zijn de bemanningsleden van de Lancaster succesvol gesprongen. Echter hebben de Duitsers de bemanning met machinegeweer vuur uit de lucht geschoten.
2 bemanningsleden waaronder de boordschutter zijn in het toestel achter gebleven. De boordschutter was dodelijk gewond geraakt door Flak waarbij zijn gezicht deels weg was geslagen.
Voordat de Duitsers het toestel veilig konden stellen zijn de mitrailleurs uit de vleugels verwijderd en later ingezet door het verzet ter verdediging van de Campina.

Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 9 mei 2019 om 09:45 uur

Jee, wat een indrukwekkend verhaal, meneer/mevrouw Van den Hoogen. Ik kan me voorstellen dat uw opa daarvan enorm onder de indruk is geweest. Hoe oud was hij destijds zelf (ongeveer)?

Van den Hoogen zei op 10 mei 2019 om 08:35 uur

Mijn opa was destijds een jaar of 20, omdat hij een oproep kreeg om te gaan werken in Duitsland is hij ondergedoken op de boerderij van familie Olislagers in Esch. Op 17 juni 1943 kwam de Lancaster van Dexter brandend aangevlogen en vloog rakelings over de nok van de boerderij om vervolgens te crashen net achter de boerderij. Mijn opa is toen meteen gaan kijken voordat de Duitsers kwamen. De mitrailleurs zijn meteen uit het vliegtuig genomen en verstopt op de boerderij. Bij het openen van een van de munitietrommels sprong er een veer los waardoor mijn opa gewond raakte aan zijn hand. De mitrailleurs zijn later aan het verzet overgedragen en om te voorkomen dat mijn opa alsnog moest gaan werken in Duitsland is het herstel van zijn hand zo lang mogelijk uitgesteld.
Een aantal jaar geleden is een achterneef van piloot Dexter, Sir Monté Dexter Banks, vanuit Canada overgekomen naar Esch om samen met mijn opa de crashsite te bekijken. Hierbij is een getuigenverklaring opgesteld en is er in het bos nog een deel van een lederen vliegeniersmuts gevonden. Deze spullen zijn naar een museum in Engeland gegaan. Helaas is mijn opa 3 jaar geleden overleden en kan hij het verhaal niet meer verder toelichten.

Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 13 mei 2019 om 14:55 uur

Bedankt voor je uitvoerige aanvulling, meneer/mevrouw Van den Hoogen! Wat een indrukwekkend verhaal, dat moet een enorme impact hebben gehad op het leven van uw grootvader.

Verdrietig te vernemen dat uw opa is overleden maar wat mooi dat u hier zijn verhaal uit de doeken doet. Veel dank daarvoor!

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op: