skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Ans Holman
Ans Holman RA Tilburg
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Ans Holman
Ans Holman RA Tilburg

Neergestorte vliegtuigen in Heeze 1940-1945

Rien Wols
Rien Wols Bhic
vertelde op 23 april 2012 om 15:05 uur
Tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn er boven Nederland zo’n 6.000 militaire vliegtuigen neergestort. Ruim 1.000 daarvan zijn er in Noord-Brabant terecht gekomen. Dan gaat het zowel om geallieerde (Britse, Amerikaanse en Canadese vliegtuigen met bemanningen die uit nog veel meer nationaliteiten bestonden) als Duitse vliegtuigen.

De geallieerde vliegtuigen waren heel vaak bommenwerpers die bij bombardementsmissies op doelen in Duitsland geraakt werden door Duits afweergeschut (de zogenaamde Flak) of onderschept werden door Duitse jachtvliegtuigen (vooral ’s nachts, tijdens de zogenaamde Nachtjagd).

Wij gaan proberen de verhalen achter al deze crashes te achterhalen met behulp van iedereen die ofwel zélf nog herinneringen heeft of de verhalen gehoord heeft van eerdere generaties. Soms is er al veel bekend, soms wat minder.

Op 5 juli 1941 om 01.15 uur werd een Britse bommenwerper Handley Page Hampden I (AD914) van het 106 Squadron boven Heeze neergeschoten door Oblt. Griese van het I/NJG 1. Het toestel stortte brandend neer op de Stabrechtse heide en veroorzaakte daar een grote bos- en heidebrand. De vierkoppige bemanning, 2e piloot F/Sgt. Norman Edward Bowering (26), piloot F/Sgt. Ronald Stanley Bagnall (21), radiotelegrafist / boordschutter Sgt. William Hamilton Lapsley (20) en radiotelegrafist / boordschutter Sgt. Ian Leslie Toynton Reis (29), vond de dood in de vlammen. Zij liggen allemaal begraven in Woensel, de graven JJ 26-29.

Op 8 juli 1941 stortte een Vickers Wellington IC (T2880) van het 99 Squadron neer op de Strabrechtse Heide. De voltallige bemanning, bestaande uit piloot F/Lt. E.A. Masters, co-piloot P/O J.D. Agrell, navigator P/O T.J. Elliott, radiotelegrafist Sgt. W. Kershaw en de boordschutters Sgt. M.J. Platz (RCAF) en Sgt. F.A. Hard overleefde het. Ze werden allemaal krijgsgevangen genomen.

Op 7 augustus 1941 stortte om 02.19 uur bij Ginderover een Whitley V (Z6488) van het 51 Squadron neer. De Luchtbeschermingsdienst Geldrop meldde een rode gloed in het zuidoosten, na een luchtgevecht boven Geldrop. Piloot van dit vliegtuig was Sgt. R.J. Allen. Van de bemanning kwam één man om, waarnemer Sgt. George Haines (25). De andere vier (de piloot en Sgt. A.R.B. Ward; P/O F.T. Clayton en Sgt. P.E. Tripp) werden gevangen genomen nadat zij per parachute het vliegtuig hadden verlaten, dat werd neergehaald door Ofw. Kollak van I/NJG 1.

Op 27 december 1941 schoot rond 20.30 uur Hptm. Streib van het I/NJG 1 de Wellington IC (Z1097) van het 57 Squadron, gevlogen door W/O T. Purdy, neer. De bommenwerper die op weg was naar Düsseldorf kwam neer tussen Heeze en Someren.

Piloot W/O Thomas Purdy (28) (Distinguished Flying Medal), co-piloot Sgt. Maxwell Joseph Cronin (21)(RnzAF), navigator F/O Ronald Cave Scarlett (27)  en de boordschutters Sgt. Robert Frederick Aldous (26) en Sgt. Walter James Poulton verloren het leven. Zij liggen begraven op de begraafplaats Woensel, graf JJ 40-42. Alleen radiotelegrafist Sgt. S. Barraclough overleefde de crash en werd krijgsgevangen genomen.

Op 27 april 1944 gebeurde er iets opmerkelijks: Obfw. Rudolf Frank (23) schoot met zijn Messerschmitt Bf 110G-4 van het 3./NJG 3 een Lancaster bommenwerper van het 434 Squadron RCAF neer. Frank was een zeer succesvolle jachtpiloot, drager van het Ridderkruis met Eikenbladeren. De neerstortende Lancaster raakte echter de jager, die vervolgens zelf ook crashte. Frank kwam daarbij om, zijn radiotelegrafist Ofw. H-G. Schierholz en zijn boordschutter Fw. H. Schneider konden wél op tijd springen en redden zich met hun parachute.

Op Eerste Kerstdag 1944 moest F/O H.J. Hardy zijn Hawker Typhoon IB (MP149) van het 440 Squadron verlaten, nadat hijw as aangeschoten door Flak. Het toestel crashte om 11.05 uur in Heeze, de piloot bracht het er veilig van af.

Wellicht zijn er in Heeze nog mensen die meer weten van deze neergestorte vliegtuigen?

Reacties (18)

Antony zei op 13 juni 2012 om 00:06
Wil een onderzoek beginnen naar de crash site van de Bf110 van Rudolf Frank. Iemand enig idee waar ongeveer?
Marilou Nillesen, namens BHIC bhic zei op 29 juni 2012 om 11:07
@Antony: Het blijft lang stil hier hè? We hebben je vraag doorgestuurd naar iemand die er mogelijk weer van weet. Maar gezien de vakantieperiode die is aangebroken, weet ik niet precies wanneer er een reactie komt. Zodra we een antwoord hebben, laten we het je weten, oké?
Rien Wols, namens BHIC bhic zei op 22 oktober 2012 om 14:36
@Antony,
Zie het boek van Theo van de Mortel, <i>Nachtvlucht over de Peel : De laatste missie van Lancaster ND873, april 1944</i> (Utrecht, 2009). Op p.55-56 vind je het verhaal van deze crash, inclusief de aanduiding van de locatie: Rulse Hei bij Heeze, 13 kilometer te westen van De Berken in Asten.
Theo van de Mortel zei op 26 december 2012 om 12:59
T.a.v. Antony,

Ben eigenlijk wel benieuwd of behalve de aanduiding 'Rulse Hei' het onderzoek naar de crash van Bf110 nog iets heeft opgeleverd. Mogelijk middels archiefstukken, ooggetuigen?
Antony zei op 1 februari 2013 om 13:12
Update,
Ben momenteel met enkel aanwijspunten en sporen bezig omtrent the crash.
Ooggetuigen verslagen zijn vrij moeilijk als bewijs te gebruiken. Vaak is het gebeuren in de loop der jaren door,toen nog kinderen,een vertekend beeld gaan leiden.
Emperisch bewijs heb ik nog niet.
Houd jullie op de hoogte.
Theo van de Mortel zei op 1 februari 2013 om 13:36
Beste Antony,
Ben zeer benieuwd of dat op termijn nog iets gaat opleveren.
Nog twee kanttekeningen:
Op de uiterst dubieuze site germaniainternational.com is een pagina met veel fotomateriaal betreffende Rudolf Frank te bekijken. O.a. van zijn teraardebestelling. Tevens een korte beschrijving van het neerstorten van de Duitse nachtjager. http://www.germaniainternational.com/luft19.html
Op de plaats in Asten waar Lancaster ND873 is neergestort zijn onlangs door een metaaldetectorfanaat nog verschillende kleine restanten van de Britse bommenwerper gevonden. De meest opmerkelijke: een schakelaar van de ontsteking van een motor.
Het lijkt me niet uitgesloten dat op de 'Rulse Hei' ook nog wel wat te vinden moet zijn.

Groeten, TvdM
Joop hendrix zei op 2 december 2013 om 21:13
Whitley Ginderoven,

Deze crashsite is door mijn gevonden en enige kleine stukjes van het toestel met de metaaldetector gelocaliseert. Ook is deze locatie terug gekoppeld met 51 Sqn in Engeland. Ik ben lid van Planehunters recovery team en wij hebben een goede relatie met 51 Sqn omdat we al hun vliegtuigen in Nederland en Belgie proberen te localiseren. zie onze website Planehunters.be
Theo van de Mortel zei op 2 december 2013 om 21:42
Beste Joop,
Lees ik goed dat het hier resten betreft van de Messerschmitt Bf110? Dat is toch op zijn minst zeer opmerkelijk, bijna 70 jaar na het neerstorten van de Duitse nachtjager!
Graag zou ik een aanduiding (kaartje) willen hebben van de exacte lokatie, al was het alleen al om daarmee toch nog mogelijke ooggetuigen/buurtbewoners van destijds op te sporen
Joop zei op 3 december 2013 om 08:34
Theo is heb het hier over de Whitley van 51 Sqn!!

En ik vind elke week resten van vliegtuigen die al sinds WO2 in de grond zitten. Veel is nog in redelijke staat.
Wil je die positie ook hebben geef me je email adres maar.
Theo van de Mortel zei op 3 december 2013 om 11:43
Dag Joop,
Ja, dat dacht ik al. De stukjes waren dus, ondanks het feit dat ze klein waren, in verband te brengen met de Whitley.
Mag ik je bij deze aansporen toch nog eens op de Rulse Hei te gaan zoeken naar mogelijke resten van de Messerschmitt?
Ben overigens benieuwd naar positie van de Whitley.
Theo van de Mortel
t.vandemortel@upcmail.nl
Mike zei op 4 januari 2019 om 15:31
Op de site van TracesOfWar staat een locatie aangeduid van de mogelijke crash-site van de ME Bf110. Ik ben daar vandaag gaan zoeken, maar daar geen enkel spoor van vliegtuigresten gevonden (weiland en bos). Ik hoop de juiste locatie nog eens te kunnen vinden (tips zijn welkom)
Joop Hendrix zei op 29 januari 2019 om 14:37
Mike, Traces of war heeft vaak ongevere locaties, soms kloppen ze exact als er een monument bijstaat.
Berry zei op 16 november 2019 om 16:25
Mannen, Is er iemand die informatie heeft over de Hawker Typhoon die op 1e kerstdag neer storte in de buurt van Heeze.We hebben namelijk contact met de piloot Harry Hardy.Hij zou graag indien er mensen zijn die brokstukken hebben,daar iets van willen ontvangen.Hoor graag van jullie.
MvdS zei op 10 mei 2020 om 13:33
24 december 1944:
Om 12.35 uur is in de gemeente Maarheeze een Britse Hawker Typhoon jachtbommenwerpervan 440 Squadron neergestort. Het toestel was neergeschoten door Hauptmann W. Kosse van 13. Jagd Geschwader 3. De exacte locatie van de crash is onbekend. Zou dit ook graag willen weten en kan er dan gaan zoeken naar restanten.

Verhaal van piloot Hardy: https://www.historynet.com/typhoon-strikes.htm
Joop Hendrix zei op 30 september 2021 om 13:51
Inmiddels hebben wij Planhunters Recovery group samen met Mart van de Loo uit Heeze zowel de crashsite van de Wellington alswel de crashsite van de Me-110 gelocaliseerd en bewezen. Over een maand of 2 zullen onderdelen te zien zijn in bij heemkunde kring in Heeze.
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 1 oktober 2021 om 17:16
Ah, dat is goed nieuws, Joop. Houd je ons op de hoogte hierover?
MvdS zei op 2 oktober 2021 om 11:13
Hallo Joop, behlave de interesse naar het vervolg (ik woon in Heeze), ben ik in de regio al meer crash locaties tegengekomen waar ik met mijn detector delen heb weten te vinden. Als ik iets kan bijdragen aan de Planehunters Recovery Group, dan hoor ik dat graag.
Joop Hendrix zei op 2 oktober 2021 om 11:20
Marilou zal ik zeker doen. En MvdS, neem gerust contact op. Mijn mailadres is joophendrix@hotmail.com

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Doe mee en vertel jouw verhaal!