Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.
Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)
Meer informatie over de chat-service? Klik hier
Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.
Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)
Meer informatie over de chat-service? Klik hier
De geallieerde vliegtuigen waren heel vaak bommenwerpers die bij bombardementsmissies op doelen in Duitsland geraakt werden door Duits afweergeschut (de zogenaamde Flak) of onderschept werden door Duitse jachtvliegtuigen (vooral ’s nachts, tijdens de zogenaamde Nachtjagd).
Wij gaan proberen de verhalen achter al deze crashes te achterhalen met behulp van iedereen die ofwel zélf nog herinneringen heeft of de verhalen gehoord heeft van eerdere generaties. Soms is er al veel bekend, soms wat minder.
Op 30 juli 1943 crashte rond 10.30 uur Lt.Col. Melvin F. McNickle in Herpen met zijn P-47C Thunderbolt van 78FG/HQ, als gevolg van problemen met zijn zuurstofsysteem waardoor hij een ander vliegtuig raakte. De piloot overleefde de crash, werd gered door Herpenaren, maar raakte als gevolg van zijn verwondingen toch in krijgsgevangenschap.
Bijna een jaar later, op 21 juli 1944 stortte om 02.03 uur tussen de Molenstraat en de St.-Hubertusstraat een Handley Page Halifax III van het 578 Squadron neer. Dit vliegtuig werd gevlogen door F/Lt. J.A.L. Couture. De brandende bommenwerper richtte een ware ravage aan in Herpen, maar er vielen geen burgerslachtoffers. De volledige bemanning van het toestel kwam echter om.
Dankzij de reacties, het boek Herpen : Een eeuw in woord en beeld (Herpen, 1991) en het boek van Wim Boeijen, Vliegen en vechten bij de Maas 1940-1945 : Oorlogsgeschiedenis op de grens van Noord-Brabant en Gelderland (Westerhoven, 2004) weten we inmiddels heel veel over deze crashes.