skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Hilde Jansma
Hilde Jansma Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Hilde Jansma
Hilde Jansma Bhic

Neergestorte vliegtuigen in Reusel 1940-1945

Rien Wols
Rien Wols Bhic
vertelde op 31 mei 2012
bijgewerkt op 21 september 2020
Tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn er boven Nederland zo’n 6.000 militaire vliegtuigen neergestort. Ruim 1.000 daarvan zijn er in Noord-Brabant terecht gekomen. Dan gaat het zowel om geallieerde (Britse, Amerikaanse en Canadese vliegtuigen met bemanningen die uit nog veel meer nationaliteiten bestonden) als Duitse vliegtuigen.

De geallieerde vliegtuigen waren heel vaak bommenwerpers die bij bombardementsmissies op doelen in Duitsland geraakt werden door Duits afweergeschut (de zogenaamde Flak) of onderschept werden door Duitse jachtvliegtuigen (vooral ’s nachts, tijdens de zogenaamde Nachtjagd).

Wij gaan proberen de verhalen achter al deze crashes te achterhalen met behulp van iedereen die ofwel zélf nog herinneringen heeft of de verhalen gehoord heeft van eerdere generaties. Soms is er al veel bekend, soms wat minder.

Tijdens de eerste dag van de Operatie Market Garden, 17 september 1944, om 13.25 uur, werd een Douglas C-47A die troepen vervoerde door Flak geraakt. Het toestel stortte neer in Reusel bij het Buspad, zoals Kees van de Loo hieronder heeft aangegeven. Het ging om de Skytrain met registratienummer 43-15098, call sign 7H-N van 442TCG/306Sq. Dit vliegtuig was die ochtend opgestegen vanaf vliegveld Chilbolton in Engeland met paratroopers aan boord. Die slaagden er allemaal in op tijd uit het vliegtuig te springen.

Dat gold ook voor drie van de vijf bemanningsleden: copiloot 2nd Lt. Edward S. Hunter, navigator 2nd Lt. Rene H. Zumhagen en radiotelegrafist S/Sgt. John B. Duffy overleefden de crash en konden zich later weer bij de geallieerde troepen aansluiten. Dat gold niet voor piloot 1st Lt. John Corsetti, die sneuvelde en nu begraven ligt in New York en voor Crew Chief T/Sgt. James E. Swanson, wiens lichaam nooit gevonden/geïdentificeerd is.

Er is onduidelijkheid in de rapporten of Swanson daadwerkelijk gesprongen is: ooggetuigen zijn het niet eens over of er drie of vier parachutes zijn gezien. Het Missing Air Crew Report 10403 maakt melding van een gerucht dat Swanson door Duitse militairen zou zijn opgehangen, maar dat lijkt toch niet erg waarschijnlijk.

Op 19 september 1944, midden in de Operatie Market Garden, werd de C-47A Skytrain van 1st Lt. David Proctor (61TCG/53Sq.) geraakt door luchtafweergeschut (Flak). Het toestel met registratienummer 42-92842 was vanaf vliegveld Aldermaston vertrokken voor een (her)bevoorradingsmissie van de troepen bij Arnhem. Op de terugweg werd het dus geraakt door Flak en het stortte neer in de Vlierdreef te Retie (zo heeft uitgebreid onderzoek van onder andere Thijs Hellings uitgewezen. Zie de discussie hieronder).

Drie leden van de bemanning konden op tijd uit het toestel springen: radiotelegrafist S/Sgt. Walter E. Schryver, crew chief T/Sgt. Clifford V. Meadows en drop master Pfc. Bruce Lindley Moore landden net over de grens bij Retie en werden allemaal krijgsgevangen genomen.

De piloot, 1st Lt. David B. Proctor,  drager van de Air Medal with 2 Oak Leaf Clusters en de co-piloot, 2nd Lt. Warren W. Ehlert, onderscheiden met de Air Medal en het Purple Heart, konden niet meer op tijd het vliegtuig verlaten. Zij liggen nu begraven op het Ardennes American Cemetery in België, respectievelijk in graf B-32-56 en B-39-55.

Reacties (23)

Kees zei op 21 april 2015 om 17:01
Weet iemand waar de daadwerkelijke locatie is waar de C47 is neergestort.?
Tussen Rouwenbogt en Buspad dat is een groot gebied.
Peter van Kaathoven
Peter van Kaathoven zei op 22 april 2015 om 21:52
Het betreft hier C-47A Dakota 42-92842 van de USAAF.

In de U.S. National Archives and Records Administration wordt de naam van
S/Sgt. Moore, Bruce Lindley genoemd.
kees vd loo zei op 4 oktober 2017 om 19:42
hallo
Is dit de c47 met bemanningslid Zumhagen die in Reusel neerstortte?
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 5 oktober 2017 om 16:09
Dag Kees, dat durf ik zo niet te zeggen. Mag ik vragen waar je de naam Zumhagen bent tegengekomen? Mogelijk brengt ons dat weer verder.
kees vd loo zei op 5 oktober 2017 om 17:10
Ik heb deze naam van Hans den Brok specialist in Troopcarier command
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 6 oktober 2017 om 21:07
Ah oké Kees. Het lastige voor archiefonderzoek is dat de 'gelukkigen' die een dergelijke crash overleefden als het ware uit de bronnen verdwijnen die voor ons makkelijk toegankelijk zijn, zoals militaire begraafplaatsen.

Dan ligt de militaire administratie meer voor de hand, zeker als iemand veel weet van Troop Carrier Command. Mogelijk kan iemand hier de naam verder bevestigen? Of ons op een verder spoor zetten?

We wachten af...
kees van de loo zei op 6 oktober 2017 om 21:38
De bemanning van het vliegtuig was luitenant Zumhagen en verder een zekere Duffy 2 bemanningsleden zijn omgekomen.
Dakota kwam terug van Son en werd in Reusel neergeschoten .
In een straat die Buspad heet Dakota van 442 troop carrier command.
Thijs Van Limpt zei op 31 oktober 2017 om 06:36
Mijn moeder heeft ooit verteld, dat er achter de oude brandtoren een vliegtuig is neergestort.
Deze werd vanuit hun woning "het peelhuis" neergeschoten door duitsers.
Later heeft mijn moeder nog een trouwring gevonden, en deze naar de burgermeester gebracht, echter nooit meer iets van gehoord.
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 31 oktober 2017 om 09:40
Bedankt Kees en Thijs, voor jullie aanvullingen. Wat jammer dat je moeder nooit meer een reactie heeft gehad op die gevonden trouwring. Hopelijk is ie dan toch op de juiste plek (bij de juiste persoon) terecht gekomen.
Harrie Dirkx zei op 31 oktober 2017 om 21:18
De broer van mijn vader, Hein Dirkx, heeft ooit een Engelse piloot die aan een parachute naar beneden kwam over de grens met België gebracht.
De parachute moest ook zo snel mogelijk verdwijnen, omdat de Duitsers anders op het spoor van de piloot konden komen. Van de stof van die parachute heeft mijn moeder later mijn doopkleedje gemaakt.
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 1 november 2017 om 09:11
Wat bijzonder dat uit zo'n spannend gegeven - het laten verdwijnen van de parachutestof - zoiets moois is gemaakt, Harrie. Weet jij of er foto's zijn waarop dit doopkleedje ook te zien is?
R.J.F.Pijnenburg zei op 27 maart 2018 om 15:35
Ik heb de oorlog in Arnhem meegemaakt.Geloof het of niet,want ik ben geboren in Aug. 1938. En toch herinnerik me veel.Wi moesten vluchten in Sep. '44. Lopen naar Apeldoorn, daarna via Baarn naar Bussem. Toen moest ik naar Nijkerk naar de oudste broer van mijn vader. Gebleven tot eind April en terug naar Bussem. Veel gezien bij terug ker naar arnhem. Ons huis was De helft van Alle ruiten kwijt. Ik kan veel meer vertellen, maar wie geloofd een kind van nog net geen 2 en die nog 6 was op 5-5-1945.
Annemarie van Geloven
Annemarie van Geloven bhic zei op 28 maart 2018 om 09:35
Ik geloof u zeker! Dit soort oorlogsherinneringen blijven altijd op je netvlies en daar kunnen flitsen van beelden bijzitten die je op heel jonge leeftijd ervaren hebt. Ervaringen van kinderen in oorlogstijd zijn heel interessant. Omdat uw verhaal zich niet in Noord-Brabant afspeelt, zou u uw verhaal kunnen e-mailen naar info@bhic.nl Dan kan hiervan een nieuwe verhaallijn worden gemaakt. Als u nog foto's daar bij kunt plaatsen, zijn deze ook welkom.
kees vd loo zei op 21 mei 2018 om 21:48
ik ken alle namen van de crash op het buspad van C47.
ik heb hier een rapport van waar alles in beschreven word.
kees vd Looo zei op 21 mei 2018 om 21:58
Dakota C47 A nummer 43-15098
17-9-1944 13.25 uur
locatie Buspad einde waar bijenhal is. Bemanning;
1stLT Corsetti j KIA
2nd LT Hunter E.S.
2ndLT zumhagen R.H.
S/ SGT Duffy J.B.
T/SGT Swanson J.E MIA
Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman bhic zei op 23 mei 2018 om 11:41
Bedankt voor je reactie Kees en voor het doorgeven van deze namen.
Kees vd Loo zei op 23 mei 2018 om 19:14
het vliegtuig van LT Proctor.
Dakota C47A nummer 43-92842
2nd LT Ehlert W.W
S/SGT Schryver W.E
T/SGT Meadows C.V
PFC Moore B.L
Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman bhic zei op 23 mei 2018 om 20:40
Wederom dank Kees, voor het doorgeven van deze namen.
Kees vd loo zei op 23 augustus 2018 om 21:22
hallo
De C47 A Van LT Proctor is niet in Reusel neergekomen.
Dit vliegtuig is In Retie tussen brug 2 en Hodonk neergekomen.
nummer C47 42-92842.
De bemanning sprong eruit boven Retie en werd krijgsgevangen genomen door de Duitsers.
Rien Wols
Rien Wols bhic zei op 25 oktober 2018 om 12:38
Dag Kees, je hebt het over twee C-47's, de 43-15098 van Corsetti en de 42-92842 van Proctor. De eerste is volgens het Verliesregister op 17-9-1944 neergekomen bij Casteren (en daar staat ie bij ons ook), de andere op 19 september bij Reusel (vandaar dat die op deze pagina staat). De bemanning die gesprongen is uit dit laatste toestel is inderdaad in Retie geland en gevangen genomen. "Wings of Freedom" geeft als crashlocatie ook Retie, zoals jij citeerde, tussen Brug II en Hodonk, zonder bron. In de MACR (10403) vind ik alleen dat het vliegtuig voor het laatst gezien is boven Esbeek, dus even ten noorden van Reusel. Maar ja, dat zegt niets over de plek waar het toestel daadwerkelijk is neergekomen. Proctor en Ehlert zijn in ieder geval omgekomen. Ik vermoed dat dit heel letterlijk een grensgeval is.
K van de Loo zei op 25 oktober 2018 om 17:34
Dat denk ik ook Hans Den Brok vertelde mij zelf dat het vliegtuig van Proctor crashte in Retie en niet in Reusel.
Thijs Hellings zei op 20 september 2020 om 11:41
Na uitgebreid onderzoek door Plane Hunters Recovery team vzw in samenwerking met Hans den Brok, hebben we vastgesteld en bewezen middels historisch onderzoek en verzamelen van fysiek bewijsmateriaal (metaaldetectie) dat Corsetti zijn C-47 crashte op het Buspad te Reusel, en de C-47 van Proctor in de Vlierdreef te Retie.
Crashlijst van SGLO is niet correct, en bovenstaande tekst ook niet.
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 21 september 2020 om 15:54
Bedankt voor je belangrijke correctie, Thijs, de tekst is inmiddels aangepast. Wil je eens checken of het zo klopt?

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:

Lees ook deze verhalen

Doe mee en vertel jouw verhaal!