skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Stef Uijens
Stef Uijens RA Tilburg
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Stef Uijens
Stef Uijens RA Tilburg

Neergestorte vliegtuigen in Roosendaal 1940-1945

Tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn er boven Nederland zo’n 6.000 militaire vliegtuigen neergestort. Ruim 1.000 daarvan zijn er in Noord-Brabant terecht gekomen. Dan gaat het zowel om geallieerde (Britse, Amerikaanse en Canadese vliegtuigen met bemanningen die uit nog veel meer nationaliteiten bestonden) als Duitse vliegtuigen.

Wij gaan proberen de verhalen achter al deze crashes te achterhalen met behulp van iedereen die ofwel zélf nog herinneringen heeft of de verhalen gehoord heeft van eerdere generaties. Soms is er al veel bekend, soms wat minder.

Tijdens de gevechten vanwege de Duitse inval in Nederland stortte op 13 mei 1940 rond 08.50 uur ten noorden van Roosendaal een Franse jager neer, een Morane Saulnier MS 406 van GC (Groupe de Chasse) III/ 1 (registratienummer 532), gevlogen door Sgt. G. Pralon. Die dag werd eenzelfde soort Franse jager neergeschoten bij Etten-Leur en een ander Frans toestel bij Oirschot.

Op 22 april 1942 stortte onder Nispen, bij het landgoed Ottermeer, een Vickers Wellington III van het 9 Squadron neer. Piloot van deze bommenwerper was Sgt O.C.C. Barnes.

Het jaar 1943 was het jaar van Duitse crashes in Roosendaal: op 17 augustus stortte om 12.45 uur Uffz. N. Geyer neer met zijn Messerschmitt Bf 109G-6 (werknummer 20460) van het 7./JG 3 en op 14 oktober kwam er opnieuw een Messerschmitt 109G-6, dit keer van het 2./JG 3 (werknummer 20261), in de problemen (er brak brand uit in het toestel) boven Roosendaal, zo rond 13.20 uur.

In 1944 kwamen eerst drie Lancaster-bommenwerpers op rij naar beneden, en daarna nog een Amerkaanse B-24. Het begon op 11 april met een Lancaster III (JB470) van het 635 Squadron, gevlogen door P/O R.A. Leader, die om 23.15 uur bij de Meirestraat crashte, waarbij de gehele bemanning het leven liet.

Piloot P/O Robert Arthur Leader (21) (RCAF) ligt op het Canadese oorlogskerkhof in Bergen op Zoom, graf 12 E 6. De overige bemanningsleden, boordwerktuigkundige Sgt. Ernest Dennis Rosenberg (21); navigator F/O. Arthur Robert Candy (21); bommenrichter F/Sgt. Christopher Highton (28); radiotelegrafist F/Sgt. Samuel James Ross Lewis (27) en de boordschutters Sgt. Dennis Henry Tupman (19) en Sgt. Joseph Frederick Coulson (30) hebben hun laatste rustplaats gekregen op het Algemene Kerkhof van Roosendaal, graven I 3-7 en 12.

Op 22 mei 1944 stortte rond 01.45 uur bij de Bergsebaan 39 in Nispen een Lancaster III (LM539) van het 49 Squadron neer. Alleen de bommenrichter F/Sgt. S.A. Silver overleefde de crash. Hij werd krijgsgevangen genomen. De rest van de bemanning sneuvelde: piloot P/O Henry Joseph Carrington (32) (RAAF); boordwerktuigkundige Sgt. Ronald F. Coleman (21); navigator Sgt. Joseph Harold England Hales (31); radiotelegrafist Sgt. Ronald Charles Hill (20) en de boordschutters Sgt. Lawrence Foulkes en Sgt. Robert William Berry (19). Zij liggen allemaal op de Algemene Begraafplaats van Roosendaal, graven 1 1, 2 1-4 en 3 2.

Bijna tezelfdertijd stortte wat noordelijker, bij de Kapelweg, een andere Lancaster I (DV365) van het 576 Squadron neer. Van deze bemanning overleefden drie man de crash. Piloot F/O H.E. Stansel (RCAF) en bommenrichter F/Sgt. H.L. Arrowsmith werden direct krijgsgevangen gemaakt, radiotelegrafist Sgt. G. Webster slaagde er in eerste instantie in om uit handen van de Duitsers te blijven, maar werd op 10 juli 1944 alsnog gearresteerd in Antwerpen en overgebracht naar een krijgsgevangenenkamp.

De overige bemanningsleden kwamen om: boordwerktuigkundige Sgt. Robert Walter Ball (20), navigator F/Sgt. Arthur Wilfred Cooper (32) en de boordschutters Sgt. Arthur Leslie Green (22) en Sgt. Christopher Lister liggen begraven op de Algemene Begraafplaats van Roosendaal, graven 2 5-8.

En op 26 augustus 1944 crashte rond 11.40 uur bij de Oude Turfvaartsestraat 4 in Nispen een B-24H (registratienummer 42-50318) van 446BG/706BS, gevlogen door 2nd Lt. D.M. Peppmeier. Het vliegtuig behoorde tot een aanvalsmissie op Ludwigshafen. Ruim twee uur eerder was bij Bergen op Zoom ook al een B-24 neergeschoten.

Dankzij Henk Bredewolt weten we heel wat meer van de lotgevallen van deze bemanning, die bestond uit: (op de foto rechts, staand v.l.n.r.) Sgt. John Strain, radiotelegrafist; Sgt. Carl Anderson, staartschutter; Sgt. Frederick O’Dell, navigator; Sgt. Richard Dawson, boordwerktuigkundige; Cpl. William Balylock, boordschutter; Sgt. Sylvester Novak, boordschutter; (knielend v.l.n.r.) 2nd Lt. Herbert Rubin, bommenrichter; 2nd Lt. Walter Miehe, co-piloot; 2nd Lt. Dean Peppmeier, piloot; Sgt. Robert Algee, boordschutter en Sgt. James Peavley, die als extra-bemanningslid / boordschutter meevloog. De laatste staat niet op deze foto.

Anderson, O’Dell, Dawson, Novak, Rubin en Algee verloren het leven bij deze crash. De gesneuvelden werden begraven op het Amerikaans erekerkhof in Margraten en na de oorlog herbegraven in de VS.

Peppmeier en Peavley werden door de Duitsers gevangen genomen, terwijl Strain en Blaylock uit handen van de Duitsers wisten te blijven. Vermoedelijk werden van een van deze beiden op zondag 27 augustus 1944 wat spullen gevonden, verstopt in een heg aan de Kerkdijk in Nispen: een witte, zijden parachute, een dubbele vliegeniersbroek, een paar met wol gevoerde overschoenen, een soort zwemvest en een handschoen, zoals het veldwachtersrapport van die dag vermeldde. Beide mannen werden door Twan Koopmanschap van het verzet geholpen te ontsnappen.

Cpl William BlaylockIn het najaar kwam er nog een geallieerde jager neer in de buurt van Roosendaal: op 13 september 1944, om 15.40 uur, crashte een Hawker Typhoon IB (registratienumemr PD515) van het 164 Squadron, gevlogen door F/O G.C.T. Deas. Aangeschoten door Flak moest de piloot zijn toestel verlaten. Hij wist na zijn parachutelanding uit handen van de Duitsers te blijven en keerde later terug bij zijn squadron.

Dat is wat we weten van deze crashes. Namen van de overige bemanningsleden van de bommenwerpers hebben we niet, en evenmin weten we of ze het er levend vanaf hebben gebracht of niet. Wellicht hebben de neergestorte toestellen nog schade hebben aangericht of zelfs slachtoffers gemaakt aan de grond. Maar op deze en andere vragen hebben vast nog mensen in Roosendaal en Nispen een antwoord.

Reacties (8)

Joop Thuring zei op 22 augustus 2018 om 16:32
Een scherpe foto van een model van een Frans jachtvliegtuig uit het begin van de Tweede Wereldoorlog. Helaas, gezien de nationaliteitstekens op romp en verticaal stabilo, niet overeenkomstig wat gebruikelijk was bij de L' Armée de l' Air, oftewel de Franse Luchtmacht in die periode.
Vervolgens, meer gegevens over deze en andere neergestorte vliegtuigen binnen Nederlands territorium gedurende WW II, kunt u vinden op de site: SGLO Verlieslijst.
Paul de Rooij zei op 2 september 2020 om 17:41
Goedemiddag,
In het boek "Ere Wie Ere Toekomt" van John Braat uit 2009 lees ik dat op 11 september 1944 in Roosendaal een Typhoon van 182 Squadron is neergekomen. Het toestel zou door een Duits gevechtsvliegtuig in de buurt van Breda-Dordrecht zijn neergeschoten. De piloot F/O Peter James Spellman kon zich per parachute redden.
Nader onderzoek wijst uit dat het toestel was opgestegen vanuit Brussel en op een missie was tussen Turnhout-Breda en Bergen op Zoom. In Roosendaal werd het toestel geraakt door luchtafweergeschut tijdens een aanval op een munitietrein op het spoorwegemplacement in Roosendaal. Het toestel kwam ca. 2 km NO van Roosendaal neer. Spellman kon ontsnappen aan gevangennamen en werd door een boer gedurende langere tijd in zijn schuur verborgen. Op 19 oktober is hij door pater Habets opgehaald en de volgende dag ondergebracht bij mevr. Van Nassau die zou moeten wonen aan de Langstraat 21 te Roosendaal. Daar is Peter Spellman ondergedoken gebleven tot aan de bevrijding op 30 oktober. Spellman is dus niet door de groep Jongmans overgedragen aan de Witte Brigade in België zoals in het boek Eere wie Ere toekomt staat vermeld. Misschien dat iemand mij wel kan helpen met het adres van de Langstraat. De Langstraat schijnt niet te bestaan in Roosendaal maar wel een straat die daar op lijkt, de Lagestraat. Afgaande op de door Peter Spellman opgegeven landingslocatie en zijn beschrijving van zijn verblijf in de schuur, ligt die straat in de goede hoek van Roosendaal.
Mocht iemand meer weten over het vermoedelijke onderduikadres (Langstraat 21 of Lagestraat) of een ondergedoken piloot bij een mevr. Van Nassau, dan stel ik een reactie zeer op prijs.
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 3 september 2020 om 09:20
Interessante onderzoeksvraag, Paul. Hopelijk kan iemand die je oproep hier leest je verder helpen. Heb je toevallig ook al geïnformeerd bij de heemkundekring De Vrijheijt van Rosendale?

Mogelijk heb je hier iets aan: https://www.tongerlohuys.nl/story-bericht/39/oorlog-bezetting-bevrijding

Succes met je zoektocht!
Aart van Bockel zei op 29 september 2020 om 22:38
Naar aanleiding van bovenstaand verhaal van Paul de Rooij ben ik op adres Lagestraat 21 in Roosendaal bij de huidige en directe familie van oudbewoners van deze boerderij en bejaarde bewoners van huizen in de nabijheid navraag gaan doen of zij bekend waren met een geallieerde vlieger die hier zou hebben verbleven. Destijds bewoonde de familie (Marinus) Konings-van Gaans de boerderij aan de Lagestraat 21 die direct naast een spoorwegovergang en nabij een overwegwachterwoning was gesitueerd (beiden inmiddels verdwenen). Geen van de geïnterviewde bewoners van de straat had ooit gehoord van hulp aan een ondergedoken vlieger? Direct betrokkenen uit die tijd zijn inmiddels allen overleden. Nu even geen concreet resultaat maar de vraag is wel uitgezet bij omwonenden dus ....wie weet? Wordt vervolgd.
Paul zei op 30 september 2020 om 20:20
Beste Aart,
Bedankt voor je reactie en het uitgebreide onderzoek dat je hebt verricht n.a.v. mijn vraag. Hopenlijk komt er nog een vervolg op.
H.W.. Holland zei op 3 juni 2021 om 20:29
Krreeg vandaag 3 juni 2021 een info te horen over een neergestort vliegtuig in de Vincentiusstraat in omgeving toenmalige Vincetiusschool.
Is hier meer over bekent??
Joop Thuring zei op 6 juni 2021 om 14:09
Laat mij graag via het Webteam BHIC informeren welke info zeer recent over een neergestort vliegtuig bij die genoemde locatie bij u is binnengekomen en wat de beweegredenen zijn om nadere informatie hierover in te winnen.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Doe mee en vertel jouw verhaal!