skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Jaël Jonkman
Jaël Jonkman RA Tilburg
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Jaël Jonkman
Jaël Jonkman RA Tilburg

Neergestorte vliegtuigen in Rucphen 1940-1945

Tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn er boven Nederland zo’n 6.000 militaire vliegtuigen neergestort. Ruim 1.000 daarvan zijn er in Noord-Brabant terecht gekomen. Dan gaat het zowel om geallieerde (Britse, Amerikaanse en Canadese vliegtuigen met bemanningen die uit nog veel meer nationaliteiten bestonden) als Duitse vliegtuigen.

Wij gaan proberen de verhalen achter al deze crashes te achterhalen met behulp van iedereen die ofwel zélf nog herinneringen heeft of de verhalen gehoord heeft van eerdere generaties. Soms is er al veel bekend, soms wat minder.

Op 22 juni 1943 stortte om 01.32 uur bij de Posthoorn een Halifax II-bommenwerper (registratienummer W1271 call sign VR-P) van het 419 Squadron neer. De piloot van dit toestel was Sgt. C.R. Pearce. Dit vliegtuig maakte deel uit van een grote aanval op Krefeld, waarbij veel bommenwerpers niet terugkeerdern. Ook in Brabant viel behalve in Rucphen een aantal deelnemende bommenwerpers neer, namelijk in Alphen, Asten, Bergeijk, Berlicum, Boxtel (2), Deurne, Dinther, Maarheeze, Oeffelt, Oudenbosch, Sint Anthonis, Uden en Woensdrecht.

De Halifax die neerkwam bij de Posthoorn werd neergeschoten door Lt. Wilhelm Johnen van 5/NJG 5, det. 2./NJG 1. De gehele bemanning, bestaande uit Nieuw-Zeelanders, een Canadees en een Brit, kwam hierbij om. Het waren: piloot Sgt. Colin Rees Pearce (22) (RNzAF), onderscheiden met de Distinguished Flying Medal; boordwerktuigkundige Sgt. Joseph John Francis Holland (RCAF); navigator F/Sgt. William Tidswell Ellis (27) (RNzAF); bommenrichter Sgt. Glyn John Davies Thompson (27) (RAF); radiotelegrafist Sgt. William Ames Randall (23) (RAF);en de boordschutters  F/Sgt. Edgar Lester Robson (27) (RNzAF) en Sgt. James Galloway (21) (RAF). Ze liggen allemaal begraven op het militaire erekerkhof in Bergen op Zoom. Met dank aan Frank van Overveld en - voor de correctie van de Duitse aanvaller - Ad van Uffelen.

Op 21 mei 1944 stortte rond 17.00 uur een North American P-51C Mustang (42-103295) van 339FG/503FS neer in Sint Willebrord. De piloot van dit vliegtuig was 1st Lt. R.F. Mulvey (geboren in 1923). Hij overleefde de crash en werd krijgsgevangen gemaakt. Hij zat gevangen in Zuid-Duitsland (Beieren of Zwarte Woud), en werd op 28 april 1945 bevrijd. Mulvey overleed in 1958.

Op 17 juni 1944 stortte om 01.00 uur op Nederheide opnieuw een Halifax III-bommenwerper met registratienummer LW433 neer. Deze was van het 434 Squadron en werd gevlogen door F/Sgt. J.F. Haldenby.

Net als hijzelf was zijn hele bemanning Canadees, met uitzondering van de boordwerktuigkundge Sgt. Peter Dennis Victor Ager (19), een van de drie bemanningsleden die de crash niet overleefden. Ager werd begraven op het kerkhof in Zundert (graf 1). De twee andere gesneuvelden waren radiotelegrafist W/O II William Adrian Good (21) en boordschutter P/O Albert Edward Charles Boehmer (19). Zij vonden hun laatste rustplaats op het Canadese oorlogskerkhof in Bergen op Zoom, graven 7 G 10 en 7 G 11.

Piloot Haldenby en bommenrichter Sgt. J.H. Dougherty werden meteen krijsgevangen gemaakt. Navigator F/Sgt. E.J. Downing wist aanvankelijk uit handen van de Duitsers te blijven, maar werd uiteindelijk op 7 juli 1944 in Antwerpen toch gearresteerd en verdween ook in krijgsgevangenschap. Alleen boordschutter Sgt. T. Inverarity slaagde erin definitief te ontsnappen aan krijgsgevangeschap.

Op 18 september 1944 ten slotte, stortte rond 15.40 uur bij Zegge, in de richting van Bosschenhoofd, een Short Stirling IV-bommenwerper van het 570 Squadron neer. De piloot van dit vliegtuig was P/O D.H. Balmer.

Het 570 Squadron was gespecialiseerd in “special operations” en ging in juli 1944 over op Short Stirlings. Met die toestellen nam het in september 1944 deel aan Operatie Market Garden. De Stirlings fungeerden daarbij als trekkers van zweefvliegtuigen (gliders) en voor het droppen van voorraden. De gecrashte Stirling was naar alle waarschijnlijkheid op een bevoorradingsmissie naar Arnhem.

Bij de crash raakte Air Despatcher Corp. Alfred Ernest Barker (31) zwaar gewond. Hij stierf aan zijn verwondingen in het ziekenhuis van Roosendaal, waar hij ligt begraven op het algemene kerkhof, graf  3 1. De anderen overleefden het allemaal. Boordwerktuigkundige Sgt. T. Ireland en boordschutter F/Sgt. J.T. Archer werden krijgsgevangen genomen door de Duitsers, de andere zeven mensen aan boord wisten zich in veiligheid te brengen. Dat waren: piloot P/O D.H. Balmer (RCAF), co-piloot F/O G.A. Mombrun, navigator F/O. V.C. Keag, bommenrichter P/O E.G. Blight, radiotelegrafist F/Sgt. R.J. Kempton, Air Despatcher Drv. W.H. Bridgeman en F/Sgt. R.W. Crabb.

Dat is wat we weten van deze crashes. Wellicht hebben de neergestorte toestellen nog schade hebben aangericht of zelfs slachtoffers gemaakt aan de grond. Maar op deze en andere vragen hebben vast nog wel mensen in Rucphen een antwoord.

Reacties (32)

Piet van den Nieuwenhuijzen zei op 11 mei 2017
In september 1944 hoorde ik, twaalf jaar oud, vanuit onze achtertuin uit de richting Hoevense Beemden/Palingstraat motorgebrom en ik zag van die kant een vliegtuig aankomen met een rokende motor. Boven de Hoevense Beemden zag ik hoe vier mannen uit het vliegtuig sprongen en het vliegtuig een zwenking maakte, over het dorp heen vloog en neerviel richting Bosschenhoofd. Als jongen van twaalf moest ik daar nu natuurlijk meteen het mijne van hebben, dus ik spurtte in de richting van de landingsplek, waar na de oorlog het Bosbad en de Sterrenwacht kwamen.
Daar aangekomen zag ik het wrak van een vliegtuig liggen, ik ben er zelfs naar binnen gelopen en ik herinner me een geschutskoepel achterin. Een jongen uit St. Willebrord was daar al en die haalde de trekker van de mitrailleur over. Ze zeggen dat hij er de pannen van een boerderij op de Heul mee heeft afgeschoten.
Mijn vader was Janus van den Nieuwenhuijzen, veldwachter en later in de oorlog wachtmeester bij de marechaussee. Wij woonden achter het raadhuis (was toen al afgebroken) naast de oude kerk in het politieposthuis, compleet met cellenblok. Een of twee dagen na het neerstorten van het vliegtuig, zaten bij ons twee mannen aan de tafel om met het gezin warm te eten. Zij spraken echter geen woord. Voorzichtig vroeg ik mijn vader wie deze mannen waren. Hij zei alleen: "mond houden en eten!" Na het eten is mijn vader met deze mannen weggegaan.
De avond daarna herhaalde dit zich weer, maar dan wel met twee andere mannen. Spraken weer geen woord en gingen na de maaltijd met mijn vader weg.
Na de oorlog heeft mijn vader mij verteld dat het om die vier bemanningsleden van het vliegtuig ging. Zij zijn toen verkleed in uniform met de motor van de Koninklijke Marechaussee achter de Lange Schouw (gemeente Rucphen) aan de Belgische ondergrondse verzetsstrijders overgedragen.
Het vliegtuig heeft nog vrij lang in Hoeven gelegen, want ik heb later, toen er geen bewaking meer was, er een regelbare spanningsweerstand uitgehaald en een stuk plexiglas (dit was voor ons iets nieuws) waar ik op schaal een V1 van heb gemaakt.
Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman bhic zei op 12 mei 2017
Bedankt Piet voor je mooie ooggetuigenverslag van deze crash. Maar goed dat je toen nog niet al te veel nadacht over de gevaren die het met zich meebracht om een kijkje te nemen in het wrak. Ook voor je vader moet het spannend en gevaarlijk geweest zijn om deze bemanningsleden in huis te nemen en te vervoeren.
Nogmaals bedankt Piet.
J.Muijs
J.Muijs zei op 1 september 2017
ik heb de oorlog gelukkig niet meegemaakt maar ik heb via omroep max wel aan de videoband kunnen komen maar die gaat over de bus die getroffen werd in de polder met vele slachtoffers uit st willebrord en sprundel
Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman bhic zei op 1 september 2017
Bedankt voor je reactie J. Muijs. Ook dat moet enorm ingrijpend geweest zijn, met zoveel slachtoffers.
de Jong zei op 7 november 2017
Ik ben op zoek naar meer informatie over de B.B.A bus die beschoten werd in Etten-Leur (Vosdonk)
Mijn overgrootvader en zijn dochter zaten in de bus . Ze hebben het niet overleefd.
Zij staan ook op het oorlogsmonument.
Als meneer J.Muijs dit misschien leest zou ik graag met hem in contact komen.
Annemarie van Geloven
Annemarie van Geloven bhic zei op 8 november 2017
De contacten zijn achter de schermen gelegd.
Frans de Rooij zei op 20 januari 2018
18-09-1944. Ik was toen 7 jaar en was bij en in het vliegtuig met mijn Vader en oudste broer. Toen wij daar aankwamen zag ik Duitsers staan met geweren bij de spoorlijn achter het waterpompstation.
Ik sprak met een jongen, iets ouder dan ik die mica uit het voorraam aan het slopen was. Hij vertelde mij toen dat hij er een ring van ging maken. Toen wij in het vliegtuig waren gingen de mensen op de vlucht. Wij konden niet meer weg. De Duitsers die ik eerder had gezien kwamen naast het vliegtuig staan met wapens maar deden niets. Misschien dachten ze, die vliegen tocht niet meet weg. Na de oorlog zijn daar nog bommen boven geploegd door Bram Coremans. Op dat moment klapte ook de linker achterband van zijn tractor. Op 17-09-1944 was ik ook met mijn Vader bij het vliegtuig bij Snepvangers.
Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman bhic zei op 22 januari 2018
Bedankt voor je reactie Frans, wat moet dat spannend geweest zijn voor een 7-jarige jongen. Geen wonder dat je het je nog zo goed herinnert.
C.P.M. Peeters zei op 24 februari 2018
Beste meneer Muijs,
Is het mogelijk dat ik een kopie van de reportage over de beschieting van de BBA bus in Sint Willebrord (of eigenlijk Etten-Leur) kan krijgen? Mijn moeder en opa zaten in deze bus. Beiden hebben het overleefd maar mijn moeder raakte gewond aan haar been. Mijn moeder zou de reportage nog eens graag terug willen zien. Helaas is de opname die ik zelf gemaakt had, verloren gegaan.
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 26 februari 2018
Beste C.P.M. Peeters, bedankt voor uw berichtje. Het is alweer even geleden dat J. Muijs op deze plek heeft gereageerd. Normaal gesproken sturen wij dan - achter de schermen - even een mailtje om diegene daar attent op te maken. Jammer genoeg ontbreekt het mailadres van meneer Muijs in het systeem dus die optie valt af. Hopelijk wordt uw oproep alsnog gelezen.

Los daarvan; ik vind wel een linkje naar het programma en dan staat erbij: 'binnenkort beschikbaar'. Mogelijk kunt u het dan online bekijken:

https://www.npo.nl/oorlogsgeheimen/13-04-2012/POW_00442948

Of u kunt een verzoek daartoe indienen bij omroep Max via https://www.omroepmax.nl/over-max/contact/vragen-aan-max/

Veel succes ermee!
Mitchel de Bruijn zei op 25 augustus 2018
Beste C.P.M. Peeters, & Marilou Nillesen,

Hierbij de youtube link van het des betreffende filmpje over de beschieting van de bus.

https://www.youtube.com/watch?v=gFy_C8VaP4Q
Frank van Overveld zei op 27 augustus 2018
Beste Hr. Wolfs
Graag wil ik reageren op de crash van 22 Juni 1943,bij de posthoorn te Rucphen.
Heb inmiddels,ontdekt,dat alle bemanningsleden,toen zijn omgekomen.
Dus er waren geen overlevenden.
De bemanning bestond uit:
Sergeant William James Randall
Leeftijd 23 jaar,afkomstig uit:Bunwell-Norfolk-Engeland

Pilot Officer Colin Rees Pearce
Leeftijd 22 jaar,afkomstig uit:Christchurch-Nieuw Zeeland

Pilot Officer William Tidswell Ellis
Leeftijd 27 jaar,afkomstig uit:Auckland Nieuw Zeeland

Pilot Officer Edgar Lester Robson
Leeftijd 27 jaar,afkomstig uit:Wanganui-Wellington Nieuw Zeeland

Sergeant Glyn John Davies Thompson
Leeftijd 22 jaar,afkomstig uit:Barkingside Ilford-Essex Engeland

Sergeant Joseph John Francis Holland
Leeftijd 22 jaar,afkomstig uit:Toronto Ontario, Canada

Sergeant James Galloway
Leeftijd 21 jaar,afkomstig uit:Peterhead-Aberdeenshire Schotland

Alle 7 begraven op het oorlogskerkhof te Bergen Op Zoom

Zou er nog iemand ,zijn in Rucphen en omgeving,die nog iets weet van
deze Crash? groetjes Frank v. Overveld
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 28 augustus 2018
Bedankt Mitchel voor de link naar het filmpje: imposant, en mooi gemaakt ook.

En Frank, veel dank voor deze indrukwekkende lijst met namen, en achtergronden. In combinatie met de leeftijden die erbij staan, geeft dat iedere keer weer een schrijnend beeld van de vroegtijdige dood van deze jonge mannen.

Mochten er mensen zijn in Rucphen en omgeving die meer kunnen vertellen over deze crash, dan horen wij dat graag!
Aart van Bockel zei op 13 november 2018
Een van de dodelijke slachtoffers van de luchtaanval op de bus in Etten en Leur d.d. 1-9-1944 was de 17 jarige Maria Joanna Roskam uit Roosendaal. Ik heb inmiddels veel informatie over haar verzameld maar een belangrijke link naar haar mogelijk levende familieleden. Ik zoek broers of zussen van haar en hun eventuele kleinkinderen. Zij zijn nazaten van Albert Roskam en zijn vrouw Riet Tabben. Beiden zijn in de zestiger jaren overleden. Een van de kinderen (en broer van Maria Roskam) is geemigreerd naar Australië. Wie kan mij in contact brengen met de familie? Achtergrond vraag: ik wil graag de familie vooraf over de publicatie inzake Maria Joanna Roskam informeren en eventuele aanvullende informatie nog verwerken in de eindversie voor het BHIC. Mijn gegevens: de heer Aart van Bockel, e-mail: famvanbockel@yahoo.com
Lisette Kuijper
Lisette Kuijper bhic zei op 20 november 2018
Wat mooi dat je zoveel informatie hebt kunnen vinden over Maria Joanna Roskam, Aart! En fijn dat je dit met ons wilt delen. Ik kan me goed voorstellen dat je de familie eerst op de hoogte wilt brengen van je onderzoeksresultaten.

Je kunt denk ik het beste even contact opnemen met het CBG voor informatie over haar familie. Zij bewaren onder andere persoonskaarten van overleden personen met ook informatie over gezinsverbanden. Op deze site vind je meer informatie: https://cbg.nl/diensten/uittreksels-pkpl/ Veel succes met je verdere onderzoek!
Frank van Overveld zei op 27 maart 2019
Heb op 27 Augustus, vorig jaar een lijst, doorgegeven, van de 7 gesneuvelde bemanningsleden, die zijn gechrast bij de Posthoorn te Rucphen, weet inmiddels wat meer over deze gebeurtenis, maar bij De Ford Mustang, bij St.Willebrord,op 21 Mei 1944, is de toedracht , en wat er met de piloot is gebeurd, veel moeilijker te achterhalen, Misschien ook niet in de gem. Rucphen neergestort, maar ook bij omliggende gemeenten als Etten-Leur en de voormalige gemeente Hoeven, is er niets over te vinden. Dus misschien kan iemand me op weg helpen? bij voorbaat dank.
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 28 maart 2019
Hallo Frank, interessante kwestie om verder uit te zoeken! Ik kan me voorstellen dat je hier hard mee bezig bent. Ik sluit me aan bij je oproep: wie weet meer? Of waar meer te vinden zou kunnen zijn?

Alvast dank voor de reactie!
Frank van Overveld zei op 4 mei 2019
Hallo,medewerkers BHIC, de bemanning van de crash op 22 Juni 1943 bestond uit 3 mannen uit Nieuw-Zeeland, 1 Canadees en 3 Britten. verders zag ik mijn naam erbij staan, kan ik waarderen, maar dat hoeft niet. verders las ik dat R.F. Mulvey op 21 mei 1944 de crash heeft overleefd, Hebben jullie daar toevallig documenten van? Bij West-Brabantsarchief hadden ze er niets van en navraag in de plaats waar het zou zijn gebeurd leverde ook niets op. vriendelijk groetend.
Thijs de Leeuw
Thijs de Leeuw bhic zei op 7 mei 2019
Hallo Frank, leuk dat je de site bezoekt. Een goede vraag ook, ik ben bang dat wij je daar geen goed antwoord op kunnen geven… Ik heb het hier intern nog nagevraagd, en kan je in ieder geval verzekeren dat het BHIC zulke documenten niet in huis heeft. Dat Mulvey krijgsgevangene is gemaakt, geeft wel enige hoop op documenten. Wat je allicht zou kunnen proberen, is bijvoorbeeld deze site: https://www.findmypast.co.uk/prisonersofwar met een doorzoekbare database van krijgsgevangenen. Hopelijk helpt het je wat verder. Heel veel succes gewenst met je zoektocht
Frank van Overveld zei op 15 september 2019
Even een fout rechtzetten m.b.t. de bemanning die op 22 Juni 1943 bij de Posthoorn in Rucphen , neerstorte nl. Joseph John Holland was op dat moment 22 jaar oud , geboren 8 September 1920, en hij was afkomstig van Toronto Ontario te Canada. Dus niet van Lansing. Met dank aan Alan Soderstrom.(uit Edmonton Canada).
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 16 september 2019
Hallo Frank, wat fijn dat er zo van alle kanten (en van over de hele wereld) wordt meegedacht en geholpen om de gegevens zo accuraat mogelijk te krijgen. Dat is enorm mooi om te zien. Dus met dank aan Alan Soderstrom, én aan jou!

De gegevens zijn inmiddels aangepast.
Frank van Overveld zei op 13 oktober 2019
Hallo, heb nu ook meer informatie over Robert Francis Mulvey(crashte op 21 Mei 1944 bij St. Willebrord) Hij werd dus krijgsgevangen genomen en zat gevangen in Zuid-Duitsland(Beieren of Zwarte Woud), en werd op 28 April 1945 bevrijd. Hij kwam van Lowell-Massachutes in de Verenigde Staten, geboren in 1923, Jong overleden in 1958. Wederom veel dank aan Alan Soderstrom uit Canada.
Bas zei op 18 april 2020
Hallo, erg interessant om de verhalen te lezen. Ik ben als reservist landmacht betrokken bij defensie en de gebeurtenissen in wo2 trekken me erg. Is bij de posthoorn nog te zien waar het vluegtuig neerkwam? Groet, Bas
Frank van Overveld zei op 19 april 2020
Hallo Bas, de plaats waar het vliegtuig is neergestort in de nacht van 21 op 22 Juni 1944, is waar nu camping de posthoorn is , in gemeente Rucphen dus, specifiek is het ook in kerkdorp Rucphen van deze gemeente, Ben 2 maanden geleden in contact gekomen met iemand die de extacte locatie weet, wilde er al naar toe gaan,maar ja corona, het gaat nu niet. er moet dan een afspraak worden gemaakt met de camping-eigenaar van de posthoorn. groetjes en bedankt voor je belangstelling Frank
Frank van Overveld zei op 19 april 2020
sorry, het was 21-22 Juni 1943 , Frank
Johan De Rooij zei op 25 juli 2020
Van mijn Vader heb ik er wel over horen vertellen dat er een vliegtuig was neergestort. Ergens achter op de Kade in Rucphen. Mijn vader was toen ongeveer 25 jaar oud, hij vertelde me dat hij bij iemand achter op de fiets was gesprongen om te gaan kijken. Dat klopt dan wel, en is naar ik nu hier lees, nabij camping de Posthoorn gebeurd. Misschien dat het nu ook zo maar zou kunnen dat er nog wrakstukken gevonden worden. Waar straks de nieuwe te bouwen woonwijk Hofstede gerealiseerd gaat worden. ???
Frank van Overveld zei op 25 juli 2020
Hallo Johan, deze gebeurtenis, is over het algemeen altijd grotendeels onbekend gebleven.
dit kwam voornamelijk omdat er geen overlevenden waren bij deze vliegtuigbemanning.
In het jaarboekje 2019 van heemkundekring Schijf is er een artikel geschreven over deze crash.
maar er gaat nog meer informatie naar buiten komen , want er zijn weer meer gegevens over ge-
vonden. groetjes
Johan
Johan zei op 28 juli 2020
Hallo Frank, Als jullie nog een jaar boekje over hebben, waar meer informatie in staat wat betreft het neergestorte toestel dan hou ik mij aanbevolen. Helaas hebben wij geen heemkundekring meer in Rucphen. Graag verneem ik, of als er een vervolg op komt verneem ik dat graag.
Met vriendelijke groet
Frank van Overveld zei op 28 juli 2020
hallo Johan, heel jammer ja, dat rucphen geen heemkunde meer heeft, anders kon je elkaar helpen en informatie uitwisselen , wat we met bijv. Sprundel weleens doen. In jaarboekje van Schijf heb ik dat artikel geschreven, kan je krijgen als je dat wilt, hoef je niet heel het jaarboekje aan te kopen. Artikel heb ik los van het boekje opgeslagen. groetjes Frank
Ad van Uffelen zei op 1 augustus 2020
Johan,
Ik heb uitgebreid onderzoek gedaan over de crash van Halifax W1271 bij de posthoorn in Rucphen. Ik ben nog niet helemaal klaar maar dat duurt waarschijnlijk niet lang meer, (alhoewel, wanneer is alles volledig?). Ben nu in contact met archieven in Londen voor de opdracht van het 6e Bomber Command , waar de Halifax in het 419e deel van uitmaakte. Inmiddels heb ik een uitgebreid document met heel veel informatie. Dit document zal ik ook publiceren/uitgeven.
Johan zei op 3 augustus 2020
Hallo Ad
Dan wacht ik het gewoon af, wordt er dan iets in boekvorm of blad uitgegeven. ?
Vriendelijke groet
Ad van Uffelen zei op 4 augustus 2020
Johan,

Het komt waarschijnlijk zowel digitaal als op papier beschikbaar.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Doe mee en vertel jouw verhaal!