i

Neergestorte vliegtuigen in Sint-Oedenrode 1940-1945

vertelde op 13 september 2012 om 10:45 uur

Tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn er boven Nederland zo’n 6.000 militaire vliegtuigen neergestort. Ruim 1.000 daarvan zijn er in Noord-Brabant terecht gekomen. Dan gaat het zowel om geallieerde (Britse, Amerikaanse en Canadese vliegtuigen met bemanningen die uit nog veel meer nationaliteiten bestonden) als Duitse vliegtuigen.

Wij gaan proberen de verhalen achter al deze crashes te achterhalen met behulp van iedereen die ofwel zélf nog herinneringen heeft of de verhalen gehoord heeft van eerdere generaties. Soms is er al veel bekend, soms wat minder.

Op 6 januari 1942 crashte Gfr. A. Seibert met zijn Messerschmitt Bf 110D-3 (werknummer 3720) van 6./NJG 3 in Sint-Oedenrode.

En op 14 juli 1942 stortte bij Nijnsel rond 03.20 uur een Vickers Wellington III bommenwerper van 115 Squadron neer. De piloot van dit vliegtuig was F/Sgt. H.D. Mooney. De gehele bemanning overleefde de crash.

Op de terugtocht van een bombardementsmissie op het Ruhrgebied (Essen, Bochum) werd op 6 augustus 1942 een Handley Page Halifax II van het 102 Squadron neergeschoten door een Duitse nachtjager, gevlogen door Oblt (Hptm?) Hans-Dieter Frank. Het toestel crashte rond 01.10 uur in Sint-Oedenrode. De voltallige bemanning, bestaande uit piloot F/Sgt R.S. Tadman, Sgt N.C. Nain, Sgt F.A. Prost, Sgt A.S.C. Ellis, Sgt J. Colville, Sgt S.R. Lupton en Sgt W.G. McKinnon, kwam hierbij om.

Op 26 februari 1943 stortte rond 22.25 uur bij de Vleut een Vickers Wellington III bommenwerper (registratienummer BJ886, call sign ZL-F) van 427 Squadron neer. Het toestel was om 18.49 uur opgestegen van Croft, Engeland met als doel Keulen. Om 22.25 uur werd het neergeschoten door Ofw. F. Kruse van I/NJG 1 en crashte bij de Vleut, ten zuidwesten van Sint-Oedenrode. De gehele bemanning kwam hierbij om het leven.

Piloot Sgt. William Edward Harwood (24), waarnemer Sgt. Harold Jack Steel (21) en radiotelegrafist-boordschutter Sgt. Vivian Max Caplin liggen begraven op de Algemene Begraafplaats Woensel, graven JJB 23, JJB 27 en JJB 26. Waarnemer P/O Oliver Henry Skelton (29) 16 D 10 en radiotelegrafist-boordschutter F/Sgt. Theo Curtis Smith, beiden van de RCAF, liggen begraven op de Canadese erebegraafplaats in Groesbeek, respectievelijk graf XVI D 10 en XVI D 8. Het laatste bemanningslid, boordschutter Sgt. C.F. Leach is gerepatrieerd naar de Verenigde Staten en begraven in Newton,Massachusetts.

Op 23 april 1944 crashte opnieuw een geallieerde bommenwerper in Sint-Oedenrode. Dat gebeurde rond 02.15 uur. Het was een Handley Page Halifax III (LW633) van 425 Squadron (RCAF), gevlogen door W/O II Joseph Paul Guy Brisson.

De piloot, 21 jaar oud, kwam om bij deze crash, net als de navigator F/O Benoit Charles Eugene Fortin en de boordschutters P/O Joseph Henri Charles Legault (23) en F/Sgt. Joseph Fernand Rolland Hurteau (28). 

Brisson en Legault liggen begraven op de Canadese erebegraafplaats in Groesbeek, respectievelijk in graf XVI B 6 en graf XVI B 12. Fortin en Hurteau liggen begraven op de Algemene Begraafplaats Woensel (Eindhoven) graf KK 38 en KK 39. Boordwerkuigkundige Sgt. Ian Welch (19), de enige niet-Canadees, overleefde de crash evenmin. Ook hij werd begraven in Woensel, graf KK 45.

Twee bemanningsleden wisten aanvankelijk uit handen van de Duitsers te blijven. Dat waren F/O J.Y. Desrosiers en P/O J.E.L Davidson. De eerste werd in mei 1944 in Antwerpen door de Gestapo gearresteerd en belandde uiteindelijk in het krijgsgevangenenkamp Stalag Luft 3. Ook Davidson werd in Antwerpen gepakt, op 17 juni 1944. Hij werd als krijgsgevangene naar het krijgsgevangenenkamp Stalag Luft 7 gestuurd. 

Op 17 juni 1944 kwam bij Boskant weer een Halifax III (MZ698) neer, dit keer van 77 Squadron. Het toestel had als doel Sterkrade in het Ruhrgebied. De piloot was F/Lt. Sydney Edward Wodehouse (24). Vijf bemanningsleden vonden de dood. Behalve de piloot Wodehouse waren dat zijn co-piloot F/O Arthur Hanley Ford (32); de boordschutters Sgt. John Henry Brown (20) en Sgt. Robert Cottar en de boordwerktuigkundige Sgt. Douglas Dean Roberts (21). Zij liggen begraven op de erebegraafplaats van Woensel, in rij KK, respectievelijk graf 93, collectief graf 85-88, graf 96, 95 en 73.

De Australische bommenrichter F/O Jack Stewart Nott (26) heeft de crash wel overleefd en kwam via het verzet in Tilburg terecht. Daar werd hij op 9 juli door de Gestapo bij een overval doodgeschoten. Een graf heeft hij niet, zijn naam staat vermeld op paneel 257 van het Runnymede Memorial  

En een dag of tien later, op 28 juni 1944, stortte om 02.13 uur een Duitse Junkers Ju 88A-4 (werknummer 300651) van 9./KG 54 neer. De piloot Uffz. Gotthard Seehaver (23), waarnemer Ogfr. Walter Oldenbruch (22), radiotelegrafist Gfr. Kurt Völker (20) en boordschutter Ogfr. Hermann Paetzel (21) kwamen om bij deze crash. Zij liggen begraven op de Duitse militaire begraafpaats Ysselsteyn in Venray, graven Z-4-82-85.

Hun toestel werd neergeschoten door  P/O C.W. Chown van 515 Squadron in zijn Mosquito (PZ188). Maar dat was niet alles: de crash leidde ook tot de dood van drie inwoners van Rooi.

Tijdens Operatie Market Garden kreeg Sint-Oedenrode twee keer met een gecrasht bevoorradingsvliegtuig te maken: op 18 september 1944, om 15.00 uur, stortte een C-47A Skytrain (registratienummer 43-15663) van434TCG/72Sq neer. De bemanning bestond uit piloot 1st Lt. Peyton H. Brett, co-piloot F/O Jacob J. Muller, radiotelegrafist S/Sgt. Harry H. Eickemeyer en crew chief T/Sgt. William H. McClure.

Boven Boxtel werd het toestel door afweergeschut geraakt in de brandstoftank, maar men vloog nog zo'n drie minuten door. Toen kreeg Brett de melding van een naast hem vliegend toestel, dat zijn Skytrain in brand stond. Brett ontkoppelde de glider die ze trokken, zette het vliegtuig op de automatische piloot en ging daarna naar de achterkant van het vliegtuig waar hij als laatste naar buiten sprong. Het vliegtuig stortte bij Olland neer.

Brett en zijn copiloot werden opgevangen door enkele burgers en konden zich respectievelijk na enkele dagen en een maand bij hun troepen voegen. Muller, die bij Kasteren was terecht gekomen, brak zijn enkel bij de landing, maar een arts uit Boxtel knapte hem op en op 23 oktober kon hij zich in Liempde bij de Scottish Highland Division melden. De twee anderen werden krijgsgevangen gemaakt.

Drie dagen later, op 21 september kwam bij Eerschot om 17.30 uur een Dakota III van 437 Squadron (RCAF) neer. Het toestel met serienummer KG489 (call sign Z2- ) was om 13.35 vertrokken van Blakehill Farm voor een bevoorradingsvlucht ten behoeve van operatie Market en werd neergeschoten door een Focke Wulf Fw-190 van JG 26.

Alle vier de bemanningsleden kwamen om het leven bij de crash: piloot F/O Charles Herbert Cressman (27) ligt begraven op het Udense oorlogskerkhof, graf 2 D 1. De andere drie bemanningsleden liggen op het Canadese erekerkhof in Groesbeek. Co-piloot F/O John Spencer Blair in graf XV B 2, navigator F/O Paul Steffin in graf XV B 3 en radiotelegrafist F/O Thomas John Brennan (30) in graf XVII E 6.

In het vliegtuig zaten ook nog vier zogenaamde Air Despatchers, die ervoor moesten zorgen dat de lading goed gedropt werd. Ook zij lieten alle vier het leven. Cpl. George Henry Rhodes (33), Drv. Rowland John Claxton (31), L/Cpl. Reginald Arthur Adams (29) en Drv. Donald Frederick Tite (19) liggen begraven op het r.k. kerkhof van Sint-Oedenrode, graven 27-30.

Op 2 november 1944 kwamen boven Erp twee Lancaster bommenwerpers met elkaar in botsing. Ze waren afkomstig van het vliegveld Mildenhall voor een missie op Homberg. De Lancaster III, registratienummer PB115 en call sign LS-W van het 15 Squadron, met F/O R.J. Hoggard als piloot, stortte om 14.17 uur in Sint-Oedenrode neer. De andere Lancaster, van hetzelfde squadron, kwam in Veghel neer. Van die laatste Lancaster overleefde geen van de bemanningsleden het, van de Lancaster in Sint-Oedenrode weten we dat er drie bemanningsleden om het leven zijn gekomen.

Dat waren twee Australiërs en een Canadees. Het ging om piloot F/O Robert John Hoggard (21) (RAAF); navigator F/O Ian Law (30) (RCAF) en P/O Owen Frederick Meredith (21) (RAAF). Ze liggen alle drie begraven op het kerkhof “Oude Toren” in Woensel, graven KK 204-206.

Wat er met de overige bemanningsleden is gebeurd, was lang onduidelijk. Maar inmiddels weten we dankzij het speurwerk van Antoon Verbakel dat ook de boordwerktuigkundige Sgt. William Hunter (21) is omgekomen bij de crash. Hij ligt begraven op het RK Kerkhof van Erp, graf 5, temidden van de gesneuvelde bemanningsleden van de andere ('Veghelse') Lancaster (graf 1-8).

Twee bemanningsleden van de PB115 overleefden de crash: bommenrichter W/O D.P. Garber (RAAF) en boordschutter F/Sgt. L.S. Jeffrey (RAAF). Zij landden per parachute in bevrijd gebied. Ook boordschutter Sgt. J.C. Millar heeft het toestel per parachute verlaten, maar staat sindsdien te boek als vermist. Met andere woorden: hij is nooit geïdentificeerd teruggevonden. Zijn naam wordt vermeld op paneel 234 van het Runneymead Memorial.

En ten slotte stortte net na Kerstmis, in de nacht van 26 op 27 december 1944, weer een Duitse nachtjager, een Junkers Ju 88G-6 van 7./NJG 2, in Sint-Oedenrode neer.

Dat is zo’n beetje wat we weten over deze crashes. Zijn de Duitse vliegtuigen door luchtafweer neergeschoten of door Engelse jagers? Hoe is het de verschillende bemanningen vergaan? Zijn er aan de grond nog slachtoffers gevallen of gebouwen beschadigd? Hopelijk zijn er in Rooi nog mensen die hier wél meer van weten!

Deel dit verhaal op:
  • Pinterest
  • Tumblr
  • Toevoegen als favoriet
  • Afdrukken

Reacties (38)

marcel Hermes zei op 9 januari 2013 om 15:03 uur

In 1984 of 85 vond ik, samen met een vriend,de propellor van de dakota van Cressman op een zandpad vlakbij het toenmalige tuincentrum "de Bever". Een van de bladen was verbrand en half afgebroken, in een ander zat een kogelgat van ongeveer een vinger dikte. Na aanleiding van de vondst is er toen nog een onderzoek uitgevoerd door defensie(gravendienst?) omdat een of meerdere bemanningsleden nog vermist zouden zijn. Later bleek dit een administratieve dwaling. Een ooggetuige verklaarde dat het toestel in de lucht explodeerde en dat er overal stukken neerkwamen. De propellor heeft jaren lang als monument in de buurt van het tuincentrum gelegen maar is tijdens de aanleg van de A50 gestolen.

Mariët Bruggeman bhic zei op 10 januari 2013 om 09:46 uur

Bedankt, Marcel, voor je aanvulling bij ons verhaal. En wat jammer dat de propeller gestolen is!
Met vriendelijke groeten,

W.Hermans1@hetnet.nl zei op 20 maart 2013 om 11:40 uur

Het eerste vliegtuig dat in St.Oedenrode neerkwam in de Tweede Wereldoorlog was op 6 januari 1942 (Driekoningen)Het maakte een noodlanding in de Sluitappel (buurtschap).Kwam vermoedelijk door brandstof gebrek.De toenmalige Duitse rapporten geven hierover geen uitsluitsel. Het toestel was een Messerschmidt Bf 110D-3 van 6./NJG 3.Tijd was omstreeks 03.00 uur in de nacht.De twee bemanningsleden werden licht gewond afgevoerd naar een uitkijktoren waarschijnlijk op het Everse.De vlieger was Gefreiter Arno Seibert en de bordfunker (radioman) was Gefreiter Werner Baumgarter.
Bronnen: Lagebericht en een verhaal van Dhr. Gerard Boley.
Verliesregister 1939-1945 van S.G.L.O.
ingezonden door W.Hermans, Boskant/St.Oedenrode.

W.Hermans1@hetnet.nl zei op 30 maart 2013 om 11:19 uur

In de nacht van 13 op 14 Juli 1942 maakte een Wellington Mk III een noodlanding in Nijnsel na te zijn geraakt door de flak in de omgeving van Duisburg. Deze kwam omstreeks 03.20 neer en was voor een bombardements vlucht opgestegen om 00.34 uur vanaf het vliegveld Marham in Engeland. Serial nummer was X3560 en rompcode van het Squadron was KO-K.Vijf personen werden gevangen genomen, t.w. W/O Delmer Mooney, pilot, Sgt. Donald Bruce, Observer, F/Lt. William Hancock, Radioman, W/O Ronald Esling, staartschutter en Sgt. William Margerison, neusschutter.
Bronnen: Bulletin 128, pag 24.
W.R. Chorley, Bomber Command Losses, 1942. W. Hermans lid Documentatie Groep Volkel.

Annemarie van Geloven bhic zei op 2 april 2013 om 10:30 uur

@W.Hermans, hartelijk dank voor uw waardevolle aanvullingen. Zo krijgen weer meer bemanningsleden van de vliegtuigen een naam.

J. A. A. van Kuijk zei op 20 september 2013 om 17:21 uur

In mijn notitie "De Tweede Wereldoorlog in een klein stukje Meierij", o.a. aanwezig bij het RHC te Eindhoven en de heemkundekringen te Sint-Oedenrode en Son en Breugel, heb ik ook wat betreft neergestorte vliegtuigen, mijn eigen waarnemingen beschreven.
J. A. A. van Kuijk
Nuenen.

Mariët Bruggeman bhic zei op 24 september 2013 om 10:42 uur

Beste Meneer van Kuijk,
hartelijk dank voor uw reactie; helaas hebben wij deze notitie niet in onze bibliotheek. We zouden het graag willen vergelijken met onze verhalen over neergestorte vliegtuigen. Heeft u het bestand misschien digitaal of zouden we het kunnen kopiëren? Mocht dit niet mogelijk zijn, dan kunnen we ook nog contact opnemen met het RHC Eindhoven.
Met vriendelijke groeten,

Marcel Hermes zei op 9 december 2013 om 19:20 uur

Zijn er onder de lezers nog ooggetuigen die weten waar op 17-06-1944 de Halifax bij Boskant neerkwam?

J. A. A. van Kuijk. zei op 9 december 2013 om 21:37 uur

Beste Mevrouw Bruggeman,
Ik kwam vandaag pas het bericht tegen, wat U mij op 24-09-2013 zond.
Genoemde notitie ,De Tweede Wereldoorlog in een klein stukje Meierij' bestaat uit twee delen en omvat alles bij elkaar ongeveer 380 pagina's. Daarvan zijn in het eerste deel, maar ongeveer 7 van de ruim 250 pagina's gewijd aan neergestorte vliegtuigen.
Misschien kan je op de overige pagina's ook nog gegevens vinden die voor je van belang zijn.
In het tweede deel staan strooibiljetten afgebeeld en gegevens over een terugkeer-pakketje van een
bemanningslid.
In elk deel van genoemde notitie, zit achteraan een CD. De inhoud van die twee CD's is aan elkaar gelijk en bevat onder andere de complete inhoud van genoemde notitie, als pdf- en als OpenOffice bestand.
Als U daarvan bij het RHC te Eindhoven, een kopie maakt of laat maken, dan kunt u die opnemen in Uw bibliotheek.
Als ik me niet vergis is deze notitie daar te vinden in 'Collectie Van Kuijk'.
Bibliothecaris Frank Schoots zond mij op 06-01-2010 een ontvangstbevestiging voor genoemde notitie.
Succes gewenst door, en een vriendelijke groet van
Janus van Kuijk.

Mariët Bruggeman bhic zei op 19 december 2013 om 09:24 uur

Beste Janus,
bedankt voor je reactie en we gaan er zeker achteraan bij het RHC Eindhoven.
Met vriendelijke groeten,

Willie Damen van de Mosselaer zei op 21 december 2013 om 14:43 uur

Marcel, zijn er van de propeller geen foto's gemaakt.

Marcel zei op 22 december 2013 om 20:44 uur

Hallo Willie, ik heb wel ergens n foto, moet deze even zoeken.

M. Dam zei op 29 oktober 2014 om 18:11 uur

mijn moeder inmiddels 94 jaar heeft het zien gebeuren zij woonde nog geen 100 meter af vanwaar het vliegtuig in de boskant neerstorte het is waarschijnlijk geruimt ivm. de aanleg van de nato pijpleiding.

Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 30 oktober 2014 om 10:53 uur

Tjee M. Dam, dat moet een flinke indruk hebben gemaakt. Vertelt je moeder er nog vaak over?

Peter van de Laar zei op 20 mei 2015 om 14:27 uur

Aanvullend op de reactie van W. Hermans. Meer over het neerstorten van de Wellington in de vroege ochtend van 14 juli 1942 op:
http://www.darleys.pwp.blueyonder.co.uk/dad/page5.html
Deze internetpagina wordt in ere gehouden door de zoon van Donald Bruce die op 23 februari 2008 overleed. Wiliam (Willem?) van Dijk vertelt daar onder meer dat twee van de militairen onder gebracht zijn bij Bekkers. Dit komt overeen met het relaas van mijn vader, Gerard van de Laar, die - destijds 17 jaar oud - op een ochtend een Engelse militair achter op de fiets naar zijn ouderlijk huis bracht. Zij woonden naast Bekkers op de Lieshoutseweg in Nijnsel.

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman bhic zei op 23 mei 2015 om 11:23 uur

Bedankt Peter, voor je link naar de website ter ere van Donald Bruce en ook voor het verhaal van je vader. Kun je daar misschien nog meer over vertellen?

Marcel Hermes zei op 23 mei 2015 om 18:55 uur

Indrukwekkend verhaal Peter, bedankt voor het delen! Is het ook bekend waar de exacte crashsite van de Wellington is?

Louie Matuszewski zei op 16 december 2017 om 20:13 uur

Is er een kans dat dit ook in boek vorm is? Zoja waar kan ik dan terecht? Ik ben heel erg geïnteresseerd in vliegtuig crashes in Nederland en vooral in de omgeving Limburg. Woon zelf in Nijnsel en wist eerlijk gezegd niet dat er zoveel vliegtuigen tijdens ww2 zijn neergestort in Sint-Oedenrode en dirente omgeving, wel dat er een Dakota net buiten Nijnsel is neer gestort en bij de oude Beverwijk waar nu de A50 loopt. Met een vriendelijke groet van Louie Matuszewski

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper bhic zei op 18 december 2017 om 11:25 uur

Dat is ons helaas niet bekend, Louie. Voor meer informatie over de omgeving Limburg kun je het beste even contact opnemen met het Regionaal Historisch Centrum Limburg in Maastricht: https://www.rhcl.nl/nl/

Op onze website vind je verhalen over vliegtuigcrashes in Brabant (zoals het bovenstaande verhaal), maar je kunt ook zoeken in onze archieven of in de bibliotheek naar bijvoorbeeld artikelen of documentatiemateriaal. Wie weet kunnen andere onderzoekers van dit forum je ook nog verder helpen!

Willie Damen van de Mosselaer zei op 19 december 2017 om 17:09 uur

Heer Louie Matuszewski , op het Heemhuis op de Kerkdijk in Sint-Oedenrode is vaak op de maandagmorgen een heer aanwezig die heel veel weet over vliegtuigen uit de tijd van ww2.

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper bhic zei op 20 december 2017 om 09:36 uur

Bedankt voor deze waardevolle tip, Willie!

Louie zei op 20 december 2017 om 09:47 uur

Het gaat zich juist om de omgeving Sint-Oedenrode en Omstreken. Maar ik zal es naar de Heemkundekring van Rooi gaan. Bedankt voor de reactie.

Willie Damen van de Mosselaer zei op 8 juni 2018 om 08:33 uur

Gevonden over neerstorten vliegtuigen:
Toegang 7635 inv. 1090 – 20 augustus 1942
Schade aan veldgewassen veroorzaakt door het neerstorten van een vliegtuig der belligrenten (Belligerenten: partijen die oorlog voeren) van
L. Bouwmans Haag E 93 en J. A. van de Burgt Everse E 61

Toegang 7635 inv. 1090 – 5 september 1942
Oorlogsgeweldschade van Wilhelmus van den Berk geboren 2 mei 1898 Woensel wonende Lindendijk A 494, ondervonden bij het neerstorten van een vliegtuig der belligerenten op 6 augustus j.l. Op perceel sectie B 644 genaamd het Sterrebos.

Toegang 7635 inv. 1090 – 29 juni 1944
Op 28 juni 1944 is een vliegtuig gevallen op de boerderij van de weduwe Th. van de Ven Sluitappel E 38 te Sint-Oedenrode. Gedood werden 3 personen, terwijl de moeder zwaar gewond werd. Het huis benevens de boerderij en een belendend gebouw is totaal verwoest (A - geval).
De burgemeester van Sint-Oedenrode Hoofd van de plaatselijke luchtbeschermingsdienst.

Toegang 7635 inv. 1090 – 19 juli 1944
Registratie Burgerslachtoffers bominslag. De volgende personen van het gezin weduwe Van de Ven geboren Verbruggen, Elisabeth geboren 8 november 1891, zonder beroep wonende Everse E 38 alhier door bominslag werden gedood:
Mechelina Wilhelmina Josephina van de Ven geboren 4 maart 1923
Wilhelmina Antonia van de Ven geboren 14 oktober 1924
Antonius Joseph Oda van de Ven geboren 7 maar 1926 alle te Sint-Oedenrode.
Mevrouw de weduwe van de Ven geboren Verbruggen werd niet gevaarlijk gewond. De sedert 30 maart 1941 in een pensionaat te Sint Michielsgestel opgenomen Henricus Martinus van de Ven geboren 12 april 1928 is het enige in leven gebleven kind van voornoemde weduwe van de Ven. Financiële hulpverlening aan de nagelatene is niet nodig.
De Burgemeester van Sint-Oedenrode Tolhoek

Marcel Hermes zei op 8 juni 2018 om 11:16 uur

Interessant! Het lijkt er op dat de datum van het eerste toestel (20-08-42) niet de datum van de crash is. Rond die datum is er volgens het SGLO niets neergekomen in de omgeving van St oedenrode. Wellicht gaat dit om de crash van Wellington X3560 van het 115 sqdn die in de nacht van 13 op 14 juli ergens bij St oedenroede neergekomen moet zijn. Zou interessant zijn om te kijken of dat het klopt met de opgegeven (oude) adressen.
De crash bij het Sterrebos is van een Halifax II, R9495 van het 102sqdn.

Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 8 juni 2018 om 19:40 uur

Dank voor deze aanvullingen en toevoegingen, Willie en Marcel. Het is inderdaad een interessante kwestie.

Ik ben benieuwd welke onderzoeker hier verder in wil duiken!

Rene Kok de zei op 5 september 2018 om 01:59 uur

Op volgende link informatie over de Dakota waarvan de propeller bij de Bever stond (zie ook foto): http://www.dalecressman.com/437-squadron--operation-market-garden.html

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman bhic zei op 5 september 2018 om 13:07 uur

Bedankt Rene, voor je aanvulling en link.

Marcel Hermes zei op 6 november 2018 om 16:54 uur

Wie kan ons (planehunters www.planehunters.be) helpen met het volgende;
In 1968 is er door de bergingsdient van de KLU een onderzoek ingesteld naar een crash van (vermoedelijk) een BF109 jachtvliegtuig. Door de bodemgesteldheid kon er destijds niet geborgen worden (te nat?). Helaas is er niet vermeld waar dit was. Het archief van de KLU vermeld alleen "Sint Oedenrode" en dat het om een toestel gaat wat vermoedelijk in de september dagen van 1944 verloren is gegaan. Er zijn aanwijzingen dat het wellicht in de omgeving van Olland zou zijn neergekomen. Wie kan zich iets herinneren of heeft ooit gehoord van het bovenstaande?

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper bhic zei op 7 november 2018 om 14:36 uur

Bedankt voor je vraag, Marcel. Via Albert, één van de bezoekers van onze website, kregen wij onlangs de volgende tip:

Voor informatie over neergestorte vliegtuigen in Noord-Brabant kan iedereen het beste contact opnemen met Ruud Wildekamp, die (bijna) alles weet over de geschiedenis hiervan. Hij is bereikbaar via de Heemkamer van Gemert.
https://www.heemkundekringgemert.nl/

Misschien zou je bij Ruud Wildekamp eens navraag kunnen doen en mogelijk reageren hier nog anderen die je kunnen helpen. Veel succes met het onderzoek!

Marcel Hermes zei op 7 november 2018 om 17:00 uur

Bedankt Lisette voor de tip. Planehunters heeft korte lijntjes met Ruud Wildekamp en documentatiegroep Volkel. Helaas staat deze crash ook daar niet in de boeken.

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper bhic zei op 8 november 2018 om 12:10 uur

Fijn dat jullie onderling al contact hebben met elkaar. Wat jammer dat jullie de crash vooralsnog niet hebben kunnen vinden. Veel succes met jullie verdere onderzoek!

Mieke Van Rijzewijk zei op 19 november 2018 om 18:21 uur

Aanvullend reactie voor W Hermans
Bij toeval kwam ik deze site tegen.
Over het neerstorten van de Wellington 111
Ik ben in bezit van een brief en foto waarop te zien is dat mijn vader ( Jan Bouwmans) Donald Bruce, nog een bemanninglid en Harry Bekkers op 18 maart 1974 terug gekeerd zijn op de plek waar hun bommenwerper is neergestort.
Donald Bruce schrijft in deze brief dat hij op zoek is naar de boordschutter die in 1960 geëmigreerd is naar Amerika.
De marconist Bill Hancock is moeilijk te vinden omdat hij een gewone engelse naam heeft

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper bhic zei op 22 november 2018 om 10:58 uur

Bedankt voor je reactie, Mieke! Wat mooi dat je zo'n bijzondere brief en foto in bezit hebt. Ik kan me voorstellen dat ze op zoek waren naar deze mannen. Heb je enig idee of ze hen uiteindelijk hebben gevonden of zijn jullie nog steeds op zoek?

Louie Matuszewski zei op 22 november 2018 om 12:07 uur

Mijn sschoonvader die vroeger op het Stok woonde heeft ooit gezegd dat er een vliegtuig lag waar hij wel es naar toe ging. Helaas leeft hij niet meer maar zei dat het in de bossen lag tussen Olland en Liempde. Helaas weet ik niet of het Geallieerd of Duits was.

Marcel Hermes zei op 22 november 2018 om 16:32 uur

Interessant verhaal Louie! bedoelde hij hier dan de Geelders mee?

Mieke van Rijzewijk zei op 22 november 2018 om 16:41 uur

Hoi Lisette, bedankt voor je reactie,
Ik weet niet hoe het afgelopen is.
Maar ik heb geprobeerd de link te bezoeken van de zoon van Donald Bruce
Ik las in de vorige verslagen dat hij een website bij houd van zijn vader.
Maar helaas kan ik deze niet openen!
Ik heb nog wel aan mijn moeder (95) gevraagd of ze er nog iets van wist.
Ze zei dat toen Donald Bruce 1 nacht bij Verstraaten in het Haageind heeft overnacht daarna heeft Harry Bekkers zich over hem ontfermd.
Ik zou wel graag de website willen bekijken! Kan mij iemand helpen hiermee?

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper bhic zei op 27 november 2018 om 13:51 uur

Hopelijk kan iemand je hiermee helpen, Mieke! Ik kan het helaas ook zo snel niet vinden via Google...

Inderdaad een interessant verhaal, Louie! We kregen overigens bij een ander verhaal op onze website de tip om te kijken naar een kaart van NOS van vermiste oorlogsvliegers. Misschien hebben jullie hier ook iets aan. Dit is de link naar deze website: https://nos.nl/artikel/2102513-1085-vermiste-oorlogsvliegers-mogelijk-nog-in-nederlandse-bodem.html

Richard van der Steen zei op 6 december 2018 om 20:35 uur

Hallo Mieke,

Die website doet het niet meer, maar is met deze link nog wel te bezoeken:

https://web.archive.org/web/20080228171947/http://www.darleys.pwp.blueyonder.co.uk:80/dad/

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op: