Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.
Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)
Meer informatie over de chat-service? Klik hier
Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.
Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)
Meer informatie over de chat-service? Klik hier
De geallieerde vliegtuigen waren heel vaak bommenwerpers die bij bombardementsmissies op doelen in Duitsland geraakt werden door Duits afweergeschut (de zogenaamde Flak) of onderschept werden door Duitse jachtvliegtuigen (vooral ’s nachts, tijdens de zogenaamde Nachtjagd).
Wij gaan proberen de verhalen achter al deze crashes te achterhalen met behulp van iedereen die ofwel zélf nog herinneringen heeft of de verhalen gehoord heeft van eerdere generaties. Soms is er al veel bekend, soms wat minder.
Op 21 juli 1944 stortte rond 01.45 uur bij de Quinrijnstokstraat een Avro Lancaster III van het 75 Squadron neer. Dit squadron was een Nieuwzeelands eskader binnen Bomber Command van de RAF. Op zijn laatste vlucht - met als doel de olie-installaties van Meerbeck-Homberg - bestond de bemanning van de Lancaster ND752 uit een mix van nationaliteiten. Er waren twee Nieuwzeelanders aan boord, de piloot F/O Henry John Burtt (31) en radiotelegrafist W/O Gottfred Lyall Gillan (31). De rest van de bemanning bestond uit boordwerktuigkundige Sgt. Vernon Charles Cornish (20) (RAF); navigator F/Sgt. V. Connell (RAAF); bommenrichter W/O I H.J.W. Coedy (RCAF); en de boordschutters Sgt. Walter Frederick Carter (21) (RAF) en Sgt. George Arthur Levy (RAF).
Alleen Coedy en Connell overleefden de crash. Connell werd meteen gevangen genomen door de Duitsers en overgebracht naar het krijgsgevangenenkamp Stalag Luft 7 bij Bankau in Silezië. Coedy wist aanvankelijk te ontsnappen, maar werd op 7 augustus in Antwerpen alsnog gepakt. Ook hij kwam in Luft 7 terecht.
De overige vijf bemanningsleden kwamen om en werden begraven op het Tilburgse kerkhof Vredehof langs de Gilzerbaan (graven B 58-62). Zij liggen naast de bemanning van de Lancaster die vijf minuten vóór hen in Tilburg neergestort was en die het geen van allen hadden overleefd.
Op 18 september 1944 kwam om 16.34 uur bij buurtschap ’t Winkel een B-24J Liberator van 491BG/854BS naar beneden.
Het wrak van de B-17. Fotograaf: J. de Bont, Waalwijk. Bron: Collectie HKK Onsenoort. |
Ruim een maand later, op 21 november 1944, kwam er opnieuw een Amerikaanse bommenwerper neer in Udenhout. Nu ging het om een B-17G Flying Fortress (serienummer 43-38141, call sign R5-V) van 487BG/839BS, gevlogen door 2nd Lt. B.E. Davidson.
De R5-V was opgestegen van vliegveld Lavenham voor een bombardementsmissie op Hamm, een belangrijk spoorknooppunt. Vlak voor het doel bereikt werd, werd het toestel geraakt door Flak. Eén motor viel uit en in een tweede ontstond brand, waardoor het vliegtuig onbestuurbaar werd.
Nadat Davidson het bevel had gegeven om het toestel te verlaten, zette hij het op de automatische piloot. De hele bemanning landde veilig aan hun parachutes en werd door de Duitsers krijgsgevangen gemaakt.
De bommenwerper vloog op eigen kracht nog zo'n 175 kilometer door, waarna het ten slotte langs de Schoorstraat in Udenhout neerstortte. (Bron: Pouwel Pouwels, Vliegtuigcrashes 1940-1945 in Midden-Brabant. (Onsenoort, 2018), p. 136-138).
Wellicht zijn er nog mensen in Udenhout die hier meer van weten en die die kennis met ons willen delen. Alle aanvullingen op de verhalen over deze crashes zijn natuurlijk van harte welkom.