i

Neergestorte vliegtuigen in Vierlingsbeek 1940-1945

vertelde op 6 november 2012 om 14:11 uur

Tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn er boven Nederland zo’n 6.000 militaire vliegtuigen neergestort. Ruim 1.000 daarvan zijn er in Noord-Brabant terecht gekomen. Dan gaat het zowel om geallieerde (Britse, Amerikaanse en Canadese vliegtuigen met bemanningen die uit nog veel meer nationaliteiten bestonden) als Duitse vliegtuigen.

De geallieerde vliegtuigen waren heel vaak bommenwerpers die bij bombardementsmissies op doelen in Duitsland geraakt werden door Duits afweergeschut (de zogenaamde Flak) of onderschept werden door Duitse jachtvliegtuigen (vooral ’s nachts, tijdens de zogenaamde Nachtjagd). Wij gaan proberen de verhalen achter al deze crashes te achterhalen met behulp van iedereen die ofwel zélf nog herinneringen heeft of de verhalen gehoord heeft van eerdere generaties. Soms is er al veel bekend, soms wat minder.

Op 15 oktober 1940 zou vroeg in de ochtend, om 05.00 uur bij Groeningen een Messerschmitt Bf 110 naar beneden gekomen zijn. Het is niet duidelijk of dit een noodlanding was, dan wel een echte crash. Ook over het lot van de bemanning weten we (nog) niet veel.

Op 31 mei 1942 stortte rond 02.40 uur een Vickers Wellington III (BJ674) bommenwerper van het 9 Squadron neer in Vierlingsbeek. Het toestel maakte deel uit van een grote bombardementsmissie op Keulen. Tijdens de terugkeer daarvan zijn in de vroege nacht van 31 mei 1942 verschillende geallieerde bommenwerpers boven Noord-Brabant neergehaald. Ze kwamen neer in Alem, Galder (gemeente Ginneken en Bavel), Maarheeze, Vierlingsbeek en ook in Westelbeers.

Het toestel dat in Vierlingsbeek neerkwam, werd door een Duitse nachtjager neergehaald. De volledige bemanning, bestaande uit piloot F/Lt. Michael Ryland Hodges (19); F/Sgt. Thomas Joseph Hartnett (RCAF); Sgt. Henry Leopold Jones (26); F/Sgt. Thomas Edgar Newby (30) en F/Sgt. Charles Noel Douglas Stewart kwam hierbij om. Ze werden begraven in Woensel (graven JJ 62-66).

Op 3 april 1943 kwam rond 23.20 uur bij De Lijnbraak een Handley Page Halifax II van het 405 Squadron neer. De bommenwerper werd neergeschoten door een Duitse nachtjager, waarbij vijf bemanningsleden omkwamen, allemaal Canadezen van de RCAF. Dat waren: piloot W/O II William James McAlpine; Sgt. Howard McQueen (21); F/Lt. Floyd Edward Luxford (29); W/O II John Day White (21) en W/O Joseph Walter Halikowski (21). Zij liggen allemaal begraven op de Canadese erebegraafplaats in Groesbeek, graven XVI F 7-10 en XVI F 13.

De twee boordschutters hebben het er levend van afgebracht, maar werden door de Duitsers gevangen genomen. Die avond kwam ook bij Stevensbeek een Lancaster (ED694) neer. Van die bemanning overleefde niemand het.

Op 5 november 1943 stortte rond 13.15 uur een Amerikaanse B-17G Flying Fortress van 92BG/327BS neer. De vlieger was Capt. J.O. Booker. Deze bommenwerper met registratienummer 42-39831 maakte deel uit van een macht van 374 zware bommenwerpers die spoorwegdoelen en olie-installaties in Gelsenkirchen aanvielen. In totaal acht bommenwerpers gingen bij deze raid verloren, waarvan er dus één vlakbij Vierlingsbeek terecht kwam. Volgens de Duitse Lagemeldung werden twee van de bemanningsleden gevangen genomen, en was de rest “vermoedelijk voortvluchtig”. Het lijkt er dus op dat alle inzittenden op tijd het vliegtuig hebben kunnen verlaten. Uiteindelijk wist alleen de navigator uit handen van de Duitsers te blijven. De piloot komen we in februari 1945 nog tegen als assistent-messofficier in het krijgsgevangenkamp Stalag Luft I in Barth.

Op 21 maart 1944 stortte om 17.00 uur bij het veer naar Afferden, op de hoogte van Vortum-Mullem, een Hawker Typhoon IB (serienummer MN247) van 183 Squadron neer. De piloot F/Lt. Peter Edward Raw, drager van het Distinguished Flying Cross, kwam daarbij om. Hij was geraakt door Flak en ligt nu begraven op de Algemene Begraafplaats Woensel, graf KK 14.

Op 13 oktober 1944 stortte ergens in Vierlingsbeek een Amerikaans jachtvliegtuig neer. Het kan ook zijn dat de piloot, van wie we niet meer weten dan dat hij Charlenne heette, een noodlanding moest maken. Het ging in ieder geval om een P-51 Mustang I van het 430 Squadron. Hoe het de piloot vergaan is, weten we niet.

In de ochtend van 1 januari 1945, om 9.30, crashte de Duitse jachtvlieger Uffz. H-J. Rose van het 9./JG 6 met zijn Messerschmidt Bf 109G-14/AS (werknummer 785763) neer in ’t Herselt vlakbij Groeningen. Rose nam ongetwijfeld deel aan Operatie Bodenplatte. Hij overleefde de crash (noodlanding?) en werd krijgsgevangen gemaakt.

En op 6 februari 1945 ten slotte stortte Gfr. Hubert Mack (20) neer met zijn Messerschmitt Bf 109G-14 (werknummer 780400) van 3./Nagr.1 (Nahaufklärungsgruppe ofwel verkenningsgroep), aangeschoten door een geallieerde jager. Mack overleed volgens zijn grafmonument op de Duitse militaire begraafplaats Ysselsteyn, graf CD-1-12, pas op 14 februari, dus ruim een week na zijn crash.

Mochten er nog mensen zijn in Vierlingsbeek die meer weten van deze of andere crashes en als zij die kennis met ons willen delen, dan zijn zij hierbij van harte uitgenodigd.

 

Foto: eigendom van broer Eberhard Mack

Deel dit verhaal op:
  • Pinterest
  • Tumblr
  • Toevoegen als favoriet
  • Afdrukken

Reacties (14)

Dick van de Bunt zei op 11 mei 2013 om 22:10 uur

Zover ik weet is in de 90 jaren gegraven naar een Engl. bommenwerper in het gebiet
Kaudenhoek aan de Paralelweg ten zw. van het station Vierlingsbeek waar in een akker grond verzakking vastgesteld was, of zoek ervolgrijk was kan ik niet beoordelen! Aanwoner .

Mariët Bruggeman bhic zei op 16 mei 2013 om 13:24 uur

Beste Dick,
bedankt voor je reactie en aanvulling bij ons verhaal. Nu zijn we inderdaad wél benieuwd of andere mensen misschien weten of dit onderzoek gevolgen heeft gehad.
Met vriendelijke groeten,

Hans Ooms zei op 13 juni 2015 om 18:53 uur

Deze kist is vermoedelijk gecrasht in het bosje aan de Koudenhoek nabij Holthees, 51°34'37.61"N 5°59'41.31"O. Fragment gevonden dat bevestigd dat het om een Wellington ging. Grt. Hans

Rien Wols
Rien Wols bhic zei op 15 juni 2015 om 09:39 uur

Dank je wel Hans, daarmee kunnen we het verhaal over de Wellington mooi aanvullen.

P.H.J. KAANEN zei op 3 maart 2016 om 15:03 uur

Neergestorte vliegtuigen in Vierlingsbeek 1940-1945. Van de vliegtuigen, die neergestort zijn op 31 mei1942, 3 april 1943, 5 november 1943 en 6 februari 1945 is de crash-locatie mij exact bekend. Over deze vliegtuigen en hun bemanningen is mij heel veel bekend. Deze kennis wil ik graag met u delen; maar graag even aangeven hoe ik de gegevens het beste kan aanreiken.
Het vliegtuig op 5 november 1943 is op 500 meter van ons huis neergestort, bij de Watermolen te Vierlingsbeek; de foto van de bemanning is in mijn bezit en ook een deel van het dagboek van een van de bemanningsleden. Vergezeld van mijn vader heb ik de plaatsen op 1 juni 1942 en 4 april 1943 bezocht en de belevenissen en achtergrond van de gebeurtenissen hebben mij altijd geboeid.

Annemarie van Geloven
Annemarie van Geloven bhic zei op 3 maart 2016 om 16:31 uur

Wat fijn dat u reageert, PHJ Kaanen! Als u dat zo van dichtbij hebt meegemaakt, maakt dat een levenslange indruk.
Heel fijn dat u uw kennis met BHIC wilt delen. Zou u zo vriendelijk willen zijn uw gegevens op te sturen naar info@bhic.nl t.a.v. Rien Wols.

Hans Ooms zei op 5 april 2016 om 22:56 uur

Heer Kaanen! Hoe gaat het met u? Ik tutoyeer hier maar niet....haha. We zijn met een werkgroep doende alles crashes en noodlandingen in de gemeente Sint Anthonis in kaart te brengen. Het boek, gelardeerd met veel foto's, komt 28.4 uit en zal tijdens een lezing te koop worden aangeboden. Wellicht een idee om te komen luisteren? Of de tentoonstelling die in mei volgt. Ook heel interessant. Wellicht tot dan! Groet, Hans

Leo Janssen zei op 18 juni 2016 om 19:14 uur

is hier nog iemand mee bezig? Laat even weten sep

Rien Wols
Rien Wols bhic zei op 20 juni 2016 om 08:14 uur

Ben je nog naar de lezing van 28 april j.l. geweest, Leo?

Leo Janssen zei op 20 juni 2016 om 19:08 uur

als je die van Joop Hendrix bedoelt, JA
Wat heeft die man een kennis van het gebeuren. Een eer om met hem (en Sjaak) te mogen werken.

Joop hendrix zei op 19 juli 2016 om 23:15 uur

Hallo,

Bedankt voor het compliment Leo inmiddels zijn we druk bezig de crashes in de gemeentes die onder Boxmeer vallen te inventariseren. In elk geval kan de Me-110 crash van 15-10-1940 in de prullebak die is hoogst waarschijnlijk in Spang-Dahlem Dld gecrashed. Dankzij Leo hebben we nu wel het politierapport van een noodlanding in vierlingsbeek op 15-10-1941 in het politie rapport van 16-10-1941 wordt vermeld dat het een noodlanding maakte en er 2 bemanningsleden bij het toestel waren. Het type staat er niet bij dit is nu bij ons in onderzoek en zal op het einde van ons project via een uit te brengen boek kenbaar worden gemaakt. Wellicht weet iemand hiet meer van??

Leo Janssen zei op 16 oktober 2019 om 19:25 uur

Hubert Mack is gecrashed op 6 maart 1945, maar kon pas op 14 maart 1945, geborgen en naast het toestel begraven worden. De Duitsers zaten destijds nog aan de overkant van de maas en schoten op alles en iedereen. Hij is na de crash ook nooit in een Engels hospitaal geweest, zoals eerder werd verondersteld.

Leo Janssen zei op 17 oktober 2019 om 15:28 uur

Ik bedoel dus februari

Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 17 oktober 2019 om 20:26 uur

Helemaal duidelijk, hoor Leo. Veel dank voor deze waardevolle aanvulling, het geeft duidelijk aan hoe schrijnend de situatie moet zijn geweest.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op: