skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic

Neergestorte vliegtuigen in Waalwijk 1940-1945

Rien Wols
Rien Wols Bhic
vertelde op 12 november 2012
bijgewerkt op 10 juni 2020
Tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn er boven Nederland zo’n 6.000 militaire vliegtuigen neergestort. Ruim 1.000 daarvan zijn er in Noord-Brabant terecht gekomen. Dan gaat het zowel om geallieerde (Britse, Amerikaanse en Canadese vliegtuigen met bemanningen die uit nog veel meer nationaliteiten bestonden) als Duitse vliegtuigen.

De geallieerde vliegtuigen waren heel vaak bommenwerpers die bij bombardementsmissies op doelen in Duitsland geraakt werden door Duits afweergeschut (de zogenaamde Flak) of onderschept werden door Duitse jachtvliegtuigen (vooral ’s nachts, tijdens de zogenaamde Nachtjagd).

Wij gaan proberen de verhalen achter al deze crashes te achterhalen met behulp van iedereen die ofwel zélf nog herinneringen heeft of de verhalen gehoord heeft van eerdere generaties. Soms is er al veel bekend, soms wat minder.

Op 28 augustus 1942 stortte rond 04.00 uur in de Buitenpolder richting Capelle een Dornier Do 217E-4 van 2./KG 2 neer. De piloot was Fw. A. Andorf. De tweemotorige bommenwerper was opgestegen van Gilze-Rijen voor een bombardement op het Engelse Leeds. Andorf moest op de terugweg een noodlanding maken vanwege brandstofgebrek. De bemanning bleef nagenoeg ongedeerd.

Bijna een jaar later, op 19 augustus 1943 stortte rond 19.15 uur een Messerschmit Bf 109G-4 (werknummer 16394) van 9./JG 2 neer, gevlogen door Fw. W. Möszner. Hij was vanaf zijn basis Leeuwarden opgestegen om Amerikaanse bommenwerpers aan te vallen die van plan waren Gilze-Rijen te bombarderen. Hij werd neergeschoten door een Amerikaanse jager en maakte een noodlanding in de polder, waarbij het toestel over de kop sloeg en Möszner zware brandwonden opliep. Hij werd door burgers uit het toestel gehaald en overgebracht naar het Nicolaasziekenhuis in Waalwijk en de volgende dag naar het Ignatius in Breda. (Zie: Pouwel Pouwels, Vlieguigcrashes 1940-1945 in Midden-Brabant (Onsenoort, 2018), p. 34-37.

En weer ruim een jaar later, op 26 september 1944, kwam om 17.45 uur in de Buitenpolder een Spitfire LF.IX (PV282) van 66 Squadron neer. De piloot van dit toestel was F/Lt. W. (Jim) Rosser. Tijdens zijn patrouillevlucht wordt hij geraakt door Duits luchtafweergeschut. De motor verliest snel koelvloeistof en dreigt oververhit te raken. Rosser besluit een buiklanding te maken, die goed slaagt: Rosser kan zijn toestel ongedeerd verlaten.

Met hulp van een politieman vindt hij onderdak bij een boerderij aan de Rechtvaart. De Duitsers zijn inmiddels naarstig naar hem op zoek in Besoijen. Alle mannen van de Bsoijensestraat tot de Kleisteeg worden uit hun huis gehaald en moeten buiten blijven staan, terwijl de huizen doorzocht worden. Als dat niets oplevert, worden enkele mannen willekeurig uitgekozen en meegenomen achter de Winterdijk, vanwaar even later geweerschoten klinken. Gelukkig blijkt het een soort bangmakerij van de Duitsers te zijn geweest, want er wordt niemand doodgeschoten.

Rosser wordt in 's-Gravenmoer ondergebracht (bij dezelfde familie waar ook de Poolse vlieger Lacomy verborgen zit), waar hij blijft tot 31 oktober als het dorp bevrijd wordt en hij zich weer bij zijn onderdeel kan voegen.

Op 24 oktober 1944 stortte om 11.40 uur in de polder ten zuiden van Doeveren (tussen het Afwateringskanaal en de Koningsvliet) een Hawker Typhoon IB (JP688) van het 247 Squadron neer. Piloot was F/Lt. Paul Langston (22) uit Nieuw Zeeland. Hij was twintig minuten daarvoor opgestegen vanaf vliegveld Eindhoven voor een patrouillevlucht, toen hij werd geraakt door Duits luchtafweergeschut, dat tussen Besoijen en Drongelen stond opgesteld.

Die dag was Marinus Corstanje uit Waalwijk bezig met het rooien van voederbieten, op een plek vlak onder Doeveren, op een terrein ten oosten van de toenmalige Veldsteeg (plaatselijk bekend als 'Barksche Steeg'), toen hij plotseling een brandend vliegtuig op zich af zag komen, dat zich even later in de grond boorde. Van Corstanje liep flinke brandwonden op aan hoofd en handen door de rondspattende brandende vliegtuigbenzine.

Het wrak zat deels diep in de drassige bodem. Alleen het staartstuk en delen van de vleugels konden in 1946 worden weggehaald door een opkoper van oude metalen, terwijl de rest, inclusief het stoffelijk overschot van de piloot in de grond bleef zitten. Pas in 1961, naar aanleiding van een naderende ruilverkaveling, deden de Engelsen een bergingspoging, die maar deels slaagde (de zware motor zit nog steeds diep in de grond). Wel werden de overblijfselen van Langton gevonden en naar Engeland overgebracht en geïdentificeerd, waarna hij een graf kreeg op de Nijmeegse erebegraafplaats Jonkerbos, 19 J 1.

Dit verhaal stond tot mei 2019 onder Doeveren en was dankzij de reacties daar en het boek van Pouwel Pouwels, Vliegtuigcrashes 1940-1945 in Midden-Brabant (Onsenoort, 2018), p. 129-133, aangevuld tot het verhaal zoals het nu is. Maar Ineke van den Houdt maakte ons er op attent dat dit stuk van de Valkenvoortweg op het grondgebied van Waalwijk lag en nog steeds ligt.

Mochten er nog mensen zijn in Waalwijk die hier meer van weten of kennis hebben van andere crashes en die met ons willen delen, dan zijn zij hierbij van harte uitgenodigd.

Foto's:
Opgraving van de Typhoon van Langston door RAF-militairen in de polder bij Waalwijk, 5 juli 1961. Fotograaf: Henk Lindeboom / Anefo. Bron: Nationaal Archief (CC0), fotonrs. 912-6988, 912-6989 en 912-6992.

Reacties (4)

Kees van Everdingen zei op 9 juni 2020 om 15:26
In de zomer van 1961 heb ik een paar keer de plaats van de berging bezocht. De Engelse RAF-militairen van het Bomb Disposal team uit de bij Keulen gelegen RAF-basis Butzweilerhof vonden het wel leuk om met een local te praten. Ik was toen net overgegaan van de vierde naar de vijfde klas van de HBS.
Er ontstond opwinding toen er een stukje blauwe uniformstof gevonden werd, gevolgd door een sleuteltje van zijn PSU-kast en skeletdelen van de piloot.
Jongstleden 4 mei heb ik bloemen neergelegd bij zijn graf op het oorlogskerkhof Jonkerbos in Nijmegen. Daar zijn nog 22 andere graven van de Nieuw-Zeelandse luchtmacht.
Er wordt hier vermeld dat het toestel crashte tussen het Afwateringskanaal en de Koningsvliet aan de Valkenvoortseweg, dat is niet juist. De juiste plek ligt vlak onder Doeveren, op een terrein ten oosten van de toenmalige Veldsteeg (plaatselijk bekend als 'Barksche Steeg'). De onderste foto maakt dit duidelijk: Op deze foto is op de achtergrond de dijk van de Bergsche Maas ten westen van Doeveren te zien. Topotijdreis.nl geeft weer hoe de Veldsteeg in 1961 liep.
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 10 juni 2020 om 09:43
Bedankt voor je aanvulling en correctie, Kees, we hebben de tekst inmiddels aangepast. Ik kan me trouwens ook voorstellen dat het voor een jongen van die leeftijd leuk en spannend is om zo'n berging te volgen, zeker als zulke vondsten naar boven komen. Ging je er geregeld heen?
Kees van Everdingen zei op 12 december 2022 om 11:40
In de zomervakantie was het het op het fruitteeltbedrijf van mijn ouders in Heesbeen erg druk:
We hadden een 'zwarte bessen plantage', die bessen moesten geplukt worden en daarna naar de veiling in Drunen worden gebracht. Dat laatste deed ik met de tractor, er was dus weinig gelegenheid om die berging uitvoerig te bekijken.
Ik ben er een paar keer geweest.
Die zwarte bessen werden in Drunen geveild, het sap werd gebruikt om de mijnwerkers in Wales de nodige vitaminen te verstrekken!
Zwarte bessensap gaat er goed in bij ons, dat begrijp je wel.
Druivensap ook, vooral na fermentatie. ;-)
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 13 december 2022 om 10:47
Ah, weer iets geleerd want van het zwarte bessensap dat om die reden naar Wales werd gebracht had ik nog nooit gehoord, Kees. Wat interessant! Dat van het druivesap na de fermentatie; dat weet ik dan weer wel ;)

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.