i

Neergestorte vliegtuigen in Wanroij 1940-1945

vertelde op 13 november 2012 om 11:21 uur

Tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn er boven Nederland zo’n 6.000 militaire vliegtuigen neergestort. Ruim 1.000 daarvan zijn er in Noord-Brabant terecht gekomen. Dan gaat het zowel om geallieerde (Britse, Amerikaanse en Canadese vliegtuigen met bemanningen die uit nog veel meer nationaliteiten bestonden) als Duitse vliegtuigen.

De geallieerde vliegtuigen waren heel vaak bommenwerpers die bij bombardementsmissies op doelen in Duitsland geraakt werden door Duits afweergeschut (de zogenaamde Flak) of onderschept werden door Duitse jachtvliegtuigen (vooral ’s nachts, tijdens de zogenaamde Nachtjagd).

Wij gaan proberen de verhalen achter al deze crashes te achterhalen met behulp van iedereen die ofwel zélf nog herinneringen heeft of de verhalen gehoord heeft van eerdere generaties. Soms is er al veel bekend, soms wat minder.

Op 29 maart 1943 stortte rond 23.15 uur nabij Jordens een Vickers Wellington X bommenwerper (MS484) neer van het 420 (RCAF) Squadron. De piloot van dit toestel was P/O Bruce Angus Grant, 21 jaar oud. Hijzelf en drie van zijn bemanningsleden kwamen hierbij om het leven, één werd gevangen genomen. De andere drie gesneuvelden waren navigator Sgt. Sidney Victor Bradshaw (23), radiotelegrafist Sgt. Ronald Dyson (21) (RAF) en boordschutter Sgt. Percival Edward Barron (28).

De Canadezen liggen begraven op de Canadese erebegraafplaats in Groesbeek, terwijl Dyson in Woensel ligt. De datum van zijn overlijden is 30 maart 1943. De bommenrichter W/O A. Skiggs werd gevangen genomen door de Duitsers.

Veertien vliegtuigen van dit squadron waren eropuit gestuurd voor een bombardement op Bochum in de buurt van Essen bij wijze van afleidingsmanoeuvre voor een grotere aanval op Berlijn. Rond 19.35 uur waren ze opgestegen onder slechte weersomstandigheden. De aanval vond plaats rond 21.52 vanaf een hoogte van 14.000 tot 19.000 voet, onder zware en precieze luchtafweer met Flak en zoeklichten. Twee bommenwerpers gingen uiteindelijk verloren, waarvan dus één boven Wanroij, neergeschoten door een Duitse nachtjager. De volledige afleidingsaanval bestond uit 149 Wellingtons en acht “Oboe”markeer-Mosquito’s.

Op 26 juni 1943 kwam rond 01.58 uur een Halifax II (JD261) van het 51 Squadron neer. De piloot van deze bommenwerper was F/O Derek Henry Victor Davis. Geen van de bemanningsleden heeft deze crash overleefd. Naast de piloot bestond die bemanning uit: boordschutter Sgt. Alfred William Fairmaner (19); navigator Sgt. Albert Henry Hawes (21); bommenrichter P/O Derek George Howse (22); radiotelegrafist en boordschutter Sgt. Alexander Duncan McFarlane (23); boordwerktuigkundige Sgt. Jack Roberts (29) en boordschutter Sgt. Keith Robertson Wood (RCAF). Deze laatste was dwars door het strodak van het achterhuis van de weduwe J. van Els gevallen en op de hooizolder terechtgekomen. Als Canadees ligt hij begraven op de Canadese erebegraafplaats in Groesbeek, graf XV F 5. De anderen hebben hun graf in Woensel, de graven EE 19-21; EE 23-34 en EE 33.

De JD261, call sign MH-J, had een missie uitgevoerd op Gelsenkirchen. Van de ruim 460 bommenwerpers die hieraan meededen, keerden er 30 niet terug op hun thuisbasis. Daaronder dus deze Halifax, die neergeschoten werd door Major Günther Radusch van II./NJG 3 en crashte in een tarweveld bij het gehucht Broekkant in het Wanroijs Broek. Zie hierover ook R. Wildekamp (red.), Vliegtuigcrashes en noodlandingen WOII gemeente Sint Anthonis (Sint Anthonis, 2016), p. 63-65.

Op 17 september 1944 om 22.00 uur stortte bij Landhorst een Messerschmitt Bf 110G-4 (werknummer 140358) neer van 11./NJG 1. De piloot van dit jachtvliegtuig was Uffz W. Sjuts. In 2018 zijn zijn twee bemanningsleden geïdentificeerd: radiotelegrafist Uffz. H. Schmidt en boordschutter Uffz. E. Fischer. Zoals Hans Ooms hieronder in zijn commentaar al aangaf: de werkelijkheid is wat ingewikkelder dan uit deze formulering bleek. Twee Messerschmitts, ook nog een van 12./NJG 1, zijn deze nacht verdwenen en gelden nog steeds als vermist, omdat er van geen van beide een concrete crashplaats is vastgesteld.

Beide toestellen zijn naar alle waarschijnlijkheid neergeschoten door F/O Alan Joseph Owen en zijn radaroperator F/O Viv McAllister in hun Mosquito Mk XIX van 85 squadron. Zie hierover uitgebreid R. Wildekamp (red.), Vliegtuigcrashes en noodlandingen WOII gemeente Sint Anthonis (Sint Anthonis, 2016), p. 70-73.

Mochten er nog mensen zijn in Wanroij die meer weten van deze of andere crashes en die kennis met ons willen delen, dan zijn zij hierbij van harte uitgenodigd.

Deel dit verhaal op:
  • Pinterest
  • Tumblr
  • Toevoegen als favoriet
  • Afdrukken

Reacties (23)

W.Hermans, St. Oedenrode zei op 17 november 2012 om 14:05 uur

17 september 1944 `s avonds om 22.00 uur stortte een nachtjager van het type Me 110 neer in het gebied waar nu Landhorst is. Gezien vanuit de Kuilensedijk Wanroij, door W.Hermans.

Annemarie van Geloven bhic zei op 18 november 2012 om 18:42 uur

Dank voor uw reactie. U bent op jonge leeftijd een ooggetuige geweest, zij het vanaf een flinke afstand. Wat voor indruk maakte dat toen?

Ton van Duren zei op 26 december 2012 om 18:24 uur

Bij de ingang van de huidige "Bergen" daar is ook een vliegtuig neergestort, een Engels toestel.
In 1945 is er een vliegtuig geland in de Kuilen de piloot is gesprongen en kwam neer bij de Boekelse baan. Het was een nederlander. Opgestegen vanuit Eindhoven maar het was enorm mistig en hij kon het vliegveld niet meer vinden.
Bij Driek Jordans langs de sloot lag een Engelse jager. Deze werd bewaakt door een Engelse soldaat direct na de oorlog , september of oktober.
De duitsers die de piloot hebben opgepakt zaten bij Jordans thuis. Het waren drie duitser. Jordans was duists gezind het die kwamen daar nu alles vuil maken werd gezegd.
In staatsbossen heeft mijn vader gezien dat er een vliegtuig pech had en de piloot is er toen uitgesprongen en elders geland.
Mijn opa heeft gezien dat een vlieger van de duitsers was overleden, hij was op een ijzeren paal terecht gekomen.
Piet van Duren woonde toen op de Klef in Wanroij (daarvoor was het Heide E6)

Rien Wols bhic zei op 2 januari 2013 om 09:50 uur

Hartelijk dank voor je reactie, Ton.

Theo van de Hulsbeek (Jz) zei op 18 maart 2013 om 08:44 uur

Van familie (ouders - oom?) heb ik de volgende informatie:
Bij “Het Hoog” in Wanroij, vlak bij het huis van de familie Van den Berg – Abels (richting hapseweg) zou in de oorlog een Engels vliegtuig neergestort zijn. (coördinaten ± 51.66446, 5.82713).
Het vliegtuig zou brandend uit de richting van de “Hulsbeek” gekomen zijn.
Welk type vliegtuig het betreft heb ik nooit gehoord.
Later bleek dat de piloot uit het vliegtuig was gesprongen maar dat zijn parachute niet werkte. Hij viel door het dak van een boerderij aan de “Broekkant”, vlakbij de kruising “Broekkant – Hulsbeek – Broek – Oosteind”. (coördinaten ± 51.66044, 5.83676).
Het dak van de boerderij is onlangs vervangen, voor zover bekend, zonder dat deze onheilsplek is vastgelegd.

Annemarie van Geloven bhic zei op 18 maart 2013 om 11:29 uur

@Theo, hartelijk dank voor deze waardevolle aanvullende informatie.

marc van der Straaten zei op 15 juni 2013 om 16:40 uur

Er zijn wel foto's van de binnenkant van het dak van de boerderij aan de Hulsbeek waar de piloot doorheen is gevallen. Daarop is te zien dat de balken vervangen zijn door dunnen boomstammen.
Zie de <a href="http://www.heemkundevereniging.wanroij.nu/heemkunde/?page_id=1778" target="_blank">website van wanrode's Heem.</a>

W. Hermans. st oedenrode zei op 3 november 2013 om 12:47 uur

29-3-1943. Wellington Mk III, had als doel Bochum en werd door een nachtjager aangevallen van Venlo, Waarschijnlijk Oblt. Martin Bauer van 3./NJG 1. De vli8eger was P/O Grant. Bruce Angus, Canadees en 21 jaar. Begraven in Groesbeek. De navigator was F/Sgt Barron. Percival Edwared, ook Canadees en 28 jaar. Begraven in Groesbeek. Dan navigator F/Sgt Bradshaw. Sidney Victor, Canadees, 23 jaar en ook begraven in Groesbeek. De W.Op. (radioman) was Sgt. Dyson. Ronald, 21 jaar en Engelsman. Begraven op Woensel (Eindhoven). De enige die eruit kohn springen was F/Sgt Skiggs. en was schutter. Hij werd gevangen genomen. Het toestel kwam in stukken naar beneden en viel nabij Jordens wonend op huisnummer E 7.
W. Hermans. St. Oedenrode

Annemarie van Geloven bhic zei op 3 november 2013 om 21:35 uur

Hartelijk dank voor deze waardevolle informatie!

w.hermans1@hetnet.nl zei op 1 februari 2014 om 15:35 uur

Nadere gegevens aangaande Theo van de hulsbeek, 18-3-2013. Betreffende toestel was een Halifax mk. II, JD261 met als rompletters MH-J.Was naar Gelsenkirchen, Duitsland geweest en kwam van het vliegveld Snaith. Yorkshire. Werd onderschept door een nachtjager van Venlo, de vlieger hiervan was Majoor Günter Radusch, onderdeel was I/NJG 1. Het toestel kwam omstreeks 01.52 uur neer te Wanroij, 1 kn. van oost de kom. Op het land van de Hr. Nabuurs, Broekkant 31. Een van de vliegers is met de parachute gesprongen, maar deze opende zich niet en hij viel door het dak van de boerderij van de fam. van Elst, bij Bisschops in het Wanroijse Broek. Er waren 7 dode vliegers, waarvan 6 begraven op Woensel, en een Canadees in Groesbeek. Bronnen: K.T.B. (Duits) films (2034N C 2027N)en Bomber Command Losses, W. Chorley, 1943, pag. 208.
W.Hermans. (Documentatiegroep Volkel)St. Oedenrode. 2-2-0214.

Marilou Nillesen bhic zei op 3 februari 2014 om 08:08 uur

Nogmaals dank voor alle info!

Johan Vivian VAN DIJK zei op 18 oktober 2014 om 21:19 uur

Ik ben getrouwd met de nicht (niece) van Pilot Officer Derek Howse (Birmingham geboren) en was in September 2014 weer in Woensel om British Legion kruizen op de graven van de bemanning van Halifax II (JD 261) uit RAF Snaith te leggen. Ik was in Venezuela geboren, de zoon van een verzetstrijder, en heb nooit in Nederland gewoond. De geschiedenis van die tijd draaid maar door in me, en ik denk er over om een verhaal te schrijven : toen en nu. (www.janvivianbooks.co.uk) . De onderzoek van wat op die nacht van 26 Juni 1943 is gebeurd heefd heel wat informatie opgeleveerd en een inzicht gegeven wat Derek Howse en duizenden vliegeniers mee maakten en de organisatie van de Duitse tegenstanders. Bemanning van JD 261 zijn, min of meer wat er over die lucht oorlog is geschreven, tog wel helden.

Hans Ooms zei op 13 juni 2015 om 19:00 uur

Beste heer Wols, t.a.v. de crash v/d Me-110 op de heide bij Sint Anthonis: het is geenszins zeker dat de piloot Sjuts was. Er zijn die nacht meerdere toestellen vermist en niet is komen vast te staan dat deze kist, die van Sjuts was. Heeft u feiten waaruit het tegendeel blijkt? Ik verneem het graag van u per mail. Dank. Grt. Hans

Hans Ooms zei op 13 juni 2015 om 19:04 uur

Wellington van Grant (29.3.43 Wanroij) is in delen neergekomen (vlgs de enige overlevende, Skiggs, is de kist geëxplodeerd vlak nadat hij het toestel verliet). Een deel is naar verluid vermoedelijk hier neergekomen: 51°38'33.75"N 5°47'48.94"O

Hans Ooms zei op 13 juni 2015 om 19:09 uur

Halifax JD261 kwam hier neer: 51°39'52.08"N 5°49'42.83"O. Veel debris, waarvan delen verwijzend naar het type toestel (Halifax).

Rien Wols
Rien Wols bhic zei op 15 juni 2015 om 09:54 uur

@Hans Ooms,
Uw eerste vraag heb ik via de mail beantwoord, en veel dank voor de twee locatie-aanduidingen! Vriendelijke groet,

Ton van Duren zei op 28 november 2015 om 12:45 uur

Rien is er ook een plattegrond waarop te zien is waar de vliegtuigen zijn neergestort?

Hans Ooms zei op 28 november 2015 om 17:40 uur

Ton, met wat geluk wordt een boek samengesteld waarin alle vliegtuigen die in de gemeente Sint Anthonis zijn neergestort danwel er een noodlanding hebben gemaakt. We zijn dat in een werkgroep aan het uitwerken.

Annemarie van Geloven
Annemarie van Geloven bhic zei op 30 november 2015 om 10:41 uur

Dat is een mooi bericht! Houden jullie het BHIC op de hoogte wanneer dit boek uitkomt?

Rien Wols
Rien Wols bhic zei op 1 december 2015 om 13:22 uur

@Ton, het ligt al een tijdje in de bedoeling (en we hopen dat dat in 2016 ook echt gaat lukken), om van al de verhalen over neergestorte vliegtuigen een apart onderdeel van de website te maken in "de afdeling "ons Brabant". Dat wordt dan een soort kaart.

Ad Kuppen zei op 26 april 2016 om 00:39 uur

Ik heb bovenstaande verhalen gelezen en herinner me een verhaal van een oom die vertelde dat er in de herfst van 1944 ter hoogte van Noordstraat 60 en achter de boerderij van Chris Geene een spit neergestort zou zijn. De piloot, een twee meter lange Nieuw Zeelander of Australiër kwam vloekend uit het wrak gekropen. Hij stond te trillen op zijn benen en zijn gezicht was vies aldus de ooggetuige. Het vlieg tuig was opgestegen vanaf "Volkel", Maakte een linkse bocht maar kreeg onvoldoende hoogte. Bij "DE Peelpoort" liet de piloot de bommen vallen zonder dat die ontploften. Even verderop raakte het een korenmijt van Koos van den Hof. De bommen waren bedoeld voor de Duitsers rond Mook. Men was vergeten het vliegtuig te tanken, aldus het verhaal.

Gerard H.A.A. de Bie
Gerard H.A.A. de Bie zei op 2 juni 2016 om 12:52 uur

Ja Ad, Het is allemaal mensenwerk.
Als je dan beseft dat een zo'n fout een (veld)slag zou kunnen be-invloeden. En dat weer een slag en zo een oorlog. Dan krijgt de spreuk " Het zijn de kleine dingen die het doen " een heel andere lading.

Rien Wols
Rien Wols bhic zei op 25 oktober 2016 om 13:51 uur

Het boek waar Hans Ooms over sprak in November 2015 is inmiddels uit: in september 2016 verscheen "Vliegtuigcrashes en noodlandingen in WOII in de huidige gemeente Sint Anthonis" onder redactie van Ruud Wildekamp. Als losse bijlage bij dit boek zit een kaart van het gebied, waarop alle crashes staan aangegeven. Een mooi werk, waar de werkgroep trots op mag zijn.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op: