i

Dit verhaal gaat over:

Locatie: Vught
Periode: 1928 - 7
Tags:

en maakt ook deel uit van:

Atlas: Vliegvelden

Noodlandingsterrein Vught

vertelde op 3 november 2014 om 15:45 uur

Het is niet zo bekend, maar ook Vught had een aantal jaren een vliegveld. Het werd in 1928 als noodlandingsterrein voor militaire vliegtuigen in gebruik genomen. Het vliegveld bestond uit een oneffen terrein van ruwe heide en hoog opgaand buntgras, dat bovendien leed aan een slechte afwatering.

Verder was er ook niets, nog geen loods. Bovendien was het gelegen in de onveilige zone van de schietbanen van het Bossche garnizoen. Gezien de lengte van de baan kon het alleen kleine vliegtuigen bedienen.

Tweedekkers op de Vughtse Heide (foto: Collectie BHIC)Toch werd in september 1931 op het vliegveld een vliegfeest gehouden, waar maar liefst 18 vliegtuigen uit Nederland, België, Duitsland en de Verenigde Staten aan mee deden.

Bij de landing van de PH-AJM, een Koolhoven F.K. 44, kwam het toestel vóór de baan al op de grond. Daarbij brak het landingsgestel en het toestel belandde uiteindelijk op zijn kop. De piloot, reserve-sergeant A.M. Verstraate, en de passagier, mejuffrouw C. van Liempt uit Den Bosch, bleven in de valgordels hangen en brachten het er zonder verwondingen vanaf. Dat was overigens Verstraatens tweede crash die dag! ’s Ochtends was bij de landing met een Koolhoven F.K. 41 zijn toestel door het landingsgestel gezakt.

Een jaar later begon burgemeester Loeff besprekingen met Defensie, Staatsbosbeheer, de KLM en de Nationale Luchtvaartschool om het “(...) noodlandingsterrein voor militaire vliegtuigen” te verbeteren. Loeff zag kansen voor een vliegveld voor recreatief en toeristisch gebruik op zon- en feestdagen. Dat zou meteen ook een mooi werkverschaffingsproject opleveren.

Protesten van onder andere de Bond Heemschut, Het Brabants Landschap en de Brabantse kunstschilder Frans Slager konden nog wel worden gepareerd. Maar op 12 maart 1935 haalde de minister van Defensie een streep door de plannen: “Waarde voor de militaire luchtvaart, ook in oorlogstijd, heeft een dergelijk terrein eerst dan, wanneer het naar behooren geoutilleerd is met hangars, werkplaatsen, tankinstallaties e.d., terwijl een zoodanige outillage niet alleen schade zou doen aan het natuurschoon, doch tevens aan de garnizoensoefeningen. Overigens merk ik nog op, dat ook voor het door U beoogde doel ongetwijfeld behoefte zal ontstaan aan eenige outillage.”

Blauwdruk waarop het noodlandingsterrein is aangegeven. Klik hier voor  het plan tot uitbreidingVoor de oorlog waren de plannen al klaar om het vliegveldje onbruikbaar te maken door het graven van greppels. Met een stoomploeg of desnoods met schop en houweel. Vermoedelijk is dat ook gebeurd, maar helemaal zeker is het niet.

Na de oorlog werd het vliegveld nog gebruikt door kleine vliegtuigjes, Austers of Tigermoths. Verder landden er wel helikopters van de luchtmacht, bijvoorbeeld om hoge officieren te brengen of op te halen. Wanneer het terrein buiten gebruik is gesteld is niet duidelijk.

Een bijzondere gast was Sinterklaas. Die landde op 13 november 1954 met een helikopter op de Vughtse Heide.

Deel dit verhaal op:
  • Pinterest
  • Tumblr
  • Toevoegen als favoriet
  • Afdrukken

Reacties (17)

Sjoerd Bergmans zei op 8 november 2014 om 11:06 uur

Dag Paul!

Toen ik me enige weken geleden voorbereidde op mijn komt naar het BHIC vond ik ergens op internet dit filmpje, http://content.bitsontherun.com/players/a8ZippBn-gowUNVBQ.html, dat volgens mij mooi bij jouw verhaal aansluit. Ik heb erbij genoteerd: intocht Sinterklaas Vught, 1931. Die informatie stond bij de site waar ik de link vond. Helaas, ik ben vergeten om die site ook op te schrijven en Google lijkt me even in de steek te laten. Kan het zijn dat dit toch gewoon de site van het BHIC is geweest?

Hoe dan ook, het filmpje toont de aankomst van de Sint in Vught, per vliegtuig. Vermoedelijk dus in 1931. Het leek me mooi om dat hier nog even te delen!

Sjoerd

Sjoerd Bergmans zei op 8 november 2014 om 11:08 uur

Oeps, de komma die op de link volgt maakt er geen deel van uit. Hieronder nog even de werkende link:

http://content.bitsontherun.com/players/a8ZippBn-gowUNVBQ.html

Paul Huismans
Paul Huismans bhic zei op 10 november 2014 om 17:19 uur

Dag Sjoerd, dank voor je reactie. Die film staat inderdaad op de BHIC-website. Het zijn mooie opnamen, maar dus van een eerder bezoek van de goedheiligman. Blijkbaar is het hem wel bevallen op de Vughtse heide :-)

Peter van Kaathoven zei op 13 november 2014 om 13:22 uur

Het toestel dat lande in 1931 was een Pander EK met registratie PH-AJB. Het vliegtuig was eigendom van NV NLS, Rotterdam/*Waalhaven.

In 1954 kwam de Goedheiligman wederom op het Vliegveld aan. Dit keer per helikopter. Het was een helikopter, de Hiller UH-12B met registratie PH-NFL en eigendom van Bankierskantoor M. de Jong & Zoon, Den Haag.

Peter van Kaathoven zei op 13 november 2014 om 13:33 uur

In het begin van de Tweede Wereldoorlog stond Hulpvliegterrein Vught in de Luftwaffe plannen om gebruikt te gaan worden voor 4./(H)/21. Het 4th Staffel of Aufklarungsgruppe 21 vlogen verkenningsvluchten voor het 18e Leger in mei 1940.

Het terrein is verkend uit de lucht op 13 mei 1940 en afgekeurd. “Sumpfig in die Mitte!” Ze zijn daarna op 14 mei 1940 op de Molenheide bij Gilze geland.

Een Staffel bestond meestal uit een negental Hs 126 en enkele Fi 156’s als verbindingstoestel. Gedurende de eerste oorlogsdagen werden een groot aantal onbruikbaar door grondvuur. Die werden bij de eenheid gerepareerd, maar waren toch een dag of twee niet bruikbaar.

Peter van Kaathoven zei op 13 november 2014 om 13:38 uur

Het Vliegveld Vught is uitvoerig beschreven in de Algemene Gids voor Luchtvarenden uit 1938. Deze gids is uitgegeven door Shell. Grappig detail is dat op een overzichtskaart van alle vliegvelden, Vught geschreven staat als Vucht.

Annemarie van Geloven
Annemarie van Geloven bhic zei op 17 november 2014 om 14:44 uur

Hartelijk dank voor al je aanvullende informatie. Fijn dat we een echte kenner in ons midden hebben!

Johan zei op 5 april 2015 om 17:26 uur

Een deel van de Vughtse hei is lang vóór de Tweede Wereldoorlog aangewezen als militaire airstrip. De strip lag langs de Loonsebaan, ongeveer tussen restaurant Brac (tot voor kort Vughter Heide) en De Heuvel. Op oude kaarten vind je de aanduiding 'vliegveld' soms terug. Als vliegveld is het niet echt in gebruik geweest. Wel heeft de Sint er voor de oorlog een landing gemaakt met een vliegtuigje en na de oorlog met een helicopter. Omdat het formeel een vliegveld was is de plek in de Tweede Wereldoorlog zestien keer door geallieerde vliegtuigen gebombardeerd.

Dit aldus het vughts museum

Hanneke van der Eerden
Hanneke van der Eerden bhic zei op 6 april 2015 om 09:07 uur

@Johan, bedankt voor deze mooie aanvullingen. De bombardementen op het vliegveld kwamen dus niet enkel van de pepernoten.

Peter van Kaathoven zei op 7 april 2015 om 15:35 uur

Op vrijdag 28 juni 1928 landde er op het Noodlandingsterrein Vught, een Italiaans vliegtuig. Het betrof een Fiat R.22 vliegtuig, dat in de vroege morgen vanuit Rome was vertrokken, met als bestemming Londen. Boven Nederland gekomen vloog echter de dop van de radiateur af waardoor het koelwater wegliep. Om oververhitting te voorkomen werd een noodlanding gemaakt. Omdat het te laat was om op te stijgen, overnachtten de beide inzittenden in Hotel Central in Den Bosch.
Het vliegtuig voerde de registratie No. 1 0.060 en was bemand met kolonel T. Tadeschini-Lalli en majoor Roberti Lordi. Zaterdagmiddag, ronde de klok van half vier, is dit vliegtuig weer opgestegen met bestemming naar Londen via Ostende. Waarschijnlijk is het vliegtuig van Amsterdam via Ostende naar Londen vertrokken, na eerst te zijn nagekeken op Schiphol.

Dit vliegtuig maakte deel uit van een eskader van 12 vliegtuigen welke op weg waren naar het Engelse Vliegveld Hornchurch en werd geleid door Generaal Italo Balbo. Vanuit Vliegveld Hornchurch vlogen ze naar Vliegveld Hendon.

Peter van Kaathoven zei op 7 april 2015 om 15:46 uur

Hierbij 12 data's met omschrijving van aanvallen op Vliegveld Vught:

14-15 juli 1940 Engelse Wellington bommenwerpers vallen het vliegveld bij
Vught aan waar een grote brand uitbreekt.
7-8 aug. 1940 Een geallieerd vliegtuig valt vliegveld Vught aan waar een
grote brand uitbreekt.
13-14 aug. 1940 Twee Engelse Wellington bommenwerpers vallen het vliegveld
bij Vught aan. Er volgt een explosie tussen de gebouwen.
24-25 aug. 1940 Een Engelse Wellington bommenwerper valt vliegveld Vught
aan. Drie inslagen op het veld gevolgd door drie branden in de
noordoost hoek.
11-12 okt. 1940 Een Engelse Wellington bommenwerper werpt brandbommen
af op een baken 16 km noordwest van het vliegveld van
Vught. Het vliegveld wordt door de Luftwaffe (Duitse
luchtmacht) niet gebruikt.
15-16 okt. 1940 Een Wellington bommenwerper gooit een staafbrandbom op
het vliegveld Vught.
29-30 okt. 1940 Een Wellington bommenwerper werpt een bom af op vliegveld
Vught.
23-24 nov. 1940 Engelse Blenheim bommenwerpers vallen vliegveld Vught aan.
27-28 nov. 1940 Een Blenheim bombardeert vliegveld Vught.
29-30 nov. 1940 Een Blenheim valt vliegveld Vught aan. De bommen vallen
tijdens het landen van een vijandelijk vliegtuig.
4-5 dec. 1940 Een verlichte startbaan bij Vught wordt gebombardeerd.
14-15 feb. 1941 Vliegveld Vught wordt gebombardeerd.

Rien Wols
Rien Wols bhic zei op 8 juni 2015 om 10:31 uur

Geweldig Peter! Fascinerend hoeveel er nog valt te vertellen over een vliegveld, dat eigenlijk als zodanig nooit echt heft bestaan! Dank je wel.

Peter van Kaathoven zei op 8 juni 2015 om 12:49 uur

Misschien iets voor een lezing in de toekomst. :-)

Peter van Kaathoven zei op 22 september 2015 om 13:10 uur

Op 8 november 2014 schreef Sjoerd Bergmans dat de Goedheiligman vermoedelijk in 1931. Naar onderzoek van mijn hand is dit niet mogelijk....

De Pander EK met registratie PH-AJB word pas op 29.03.1933 ingeschreven bij NV NLS, Rotterdam/*Waalhaven. Daarnaast vermeld de krant "Het Vaderland"
dd 26-11-1934 de intocht per vliegtuig op de Vughtse Heide.

De intocht moet dus plaats hebben gevonden in het jaar 1934.

vriendelijke groet Peter

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman bhic zei op 23 september 2015 om 20:39 uur

Bedankt Peter, nu weten we precies wanneer de eerste intocht van sinterklaas per helikopter in Vught plaats vond.

Peter van Kaathoven zei op 23 september 2015 om 23:11 uur

De Sint kwam in 1934 per vliegtuig. En in 1964 per Helikopter. De eerste Helikopter in Nederland is pas in 1948 in dienstgekomen.

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman bhic zei op 24 september 2015 om 11:33 uur

Kijk, daar spreekt de kenner :) . Bedankt!

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:

Lees ook deze verhalen

vertelde op 29 oktober 2013 om 16:30 uur

Schijnvliegveld Oostelbeers

vertelde op 6 oktober 2014 om 18:55 uur

Militaire dump

vertelde op 3 november 2014 om 14:53 uur

Vliegveld B.89 Mill