skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Stef Uijens
Stef Uijens RA Tilburg
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Stef Uijens
Stef Uijens RA Tilburg

Ooggetuigen over de crash van de C47 in Reusel

Dit verhaal is gebaseerd op de verklaringen van ooggetuigen van het neerstorten van dit vliegtuig bij het Buspad in Reusel.

Burgers op het wrak van de C47A (coll. Kees v.d. Loo)
Burgers op het wrak van de C47A (coll. Kees v.d. Loo)

Tijdens de eerste dag van Operatie Market Garden, op 17 september 1944, werd een C47 transportvliegtuig met nummer 43-15098 geraakt. De bemanning bestond uit piloot 1st Lt. Corsetti 2nd Lt. Zumhagen 2nd Lt. Hunter S/Sgt Duffy en T/sgt Swanson.

Het vliegtuig werd getroffen boven Bladel door luchtafweer, Flak. De linker motorkap werd geraakt door de Flak. De motor van de C47 was niet beschadigd, ze vlogen verder richting dropzone en de parachutisten werden gedropt.

Het vliegtuig keerde terug en ten noorden van Bladel werd het opnieuw geraakt door hevig luchtafweer. De rechtermotor en de gastanks werden geraakt, de rechtermotor vloog in brand. De vlammen kwamen via de vloer naar binnen in het midden van de romp.

Lt. Corsetti, de eerste piloot, gaf opdracht om het vliegtuig te verlaten. Ze hadden alle hun parachute aan. Lt. Zumhagen, 2nd Lt. Hunter S/Sgt Duffy en T/Sgt. Swanson sprongen door het transportluik uit het vliegtuig. Lt. Corsetti was zijn parachute aan het vastmaken. Plotseling maakte het vliegtuig een vreemde beweging, waardoor hij het vliegtuig niet meer kon verlaten. Hij kwam om het leven.

Het vliegtuig stortte neer bij het Buspad te Reusel. Drie bemanningsleden kwamen neer in het buitengebied van Bladel. Duffy en Zumhagen landden kort bij elkaar. Er kwamen burgers die hen vertelden dat ze moesten schuilen, ze namen de parachutes mee.

Lt. Corsetti (coll. Kees v.d. Loo)
Lt. Corsetti (coll. Kees v.d. Loo)

Duffy schuilde tegen de kant van de weg, Zumhagen in een sloot. Toen het donker was brachten twee burgers, Rese en Bartel, burgerkleren. Ze werden meegenomen naar een huis, waar ze de nacht doorbrachten in de kelder.

De volgende morgen rond 7.00 uur werden ze weggebracht op de fiets naar een boerderij vlakbij. Dit was de boerderij van familie H. van der Schans aan de Bredasebaan 2 te Bladel. Ze werden door het verzet daarheen gebracht. Zumhagen was gewond, hij had zijn voet gekneusd of gebroken. Hij werd verzorgd door een dokter.

De mannen zaten eerst op de zolder verborgen, maar toen de frontlinie dichterbij kwam werd de familie Van der Schans geëvacueerd. Er werd een nieuwe schuilplaats gevonden in een sloot tegen over de boerderij. Nu de familie weg was verzorgden de buren, de familie Meijer voedsel voor de twee onderduikers. Dit gebeurde door Marie, Fien en Agnes Meijer. Zij gingen als het veilig was bramen plukken en gaven de mannen eten en drinken.

Typeplaatje van de motor van C47 43-15098 (foto: Thijs Hellings)
Typeplaatje van de motor van C47 43-15098 (foto: Thijs Hellings)

Op zaterdag 24 september werden Duffy en Zumhagen naar het huis van de familie Meijer gebracht. Ze konden zich wassen en scheren en werden door hun helpers naar het hoofdkwartier van de Britten gebracht waar ze Lt. Hunter ontmoetten.

Jaan Jansen bij het wrak (coll. Kees v.d. Loo)
Jaan Jansen bij het wrak (foto: mr. Jansen)

Lt. Hunter was 17 september geland met zijn parachute op 200 meter van ‘Het Stoom’, de zuivelfabriek in Bladel. Hij verborg zich zodat niemand hem kon zien. Op 19 september werd hij gevonden door Nico Seuntjes uit Bladel. Nico gaf hem eten en drinken in de avond nam hij Hunter mee naar zijn boerderij, waar hij hem verborg. Op 23 september is Hunter vertrokken en naar de Britse linies gelopen. Hij was nu veilig.

Reacties (5)

Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 15 april 2020 om 12:47
Wat een bijzonder verhaal, Kees, en dat geldt ook voor de foto's. Huiveringwekkend om te bedenken als je je realiseert wat daar heeft plaatsgevonden.

Bedankt voor je bijdrage.
Thijs Hellings zei op 24 september 2020 om 23:20
Bijzonder om hier mijn foto tegen te komen, gelukkig netjes met bronvermelding.
Het plaatje is zo ongeveer het enige dat nog terug gevonden kon worden van het toestel, maar daardoor des te bijzonder want het is een stukje van het motor-nummerplaatje. Dankzij dit onderdeel dat samen met een paar andere kleine vondsten het vliegtuigtype bevestigd als C-47, de verhalen van de getuigen en de oorlogsfotos met het serienummer kunnen we zeker zijn dat de verhalen en de feiten van de laatste vlucht van Lt. Corsetti allemaal juist gepositioneerd zijn op het Buspad te Reusel. Door ruilverkaveling waren de laatste sporen vele honderden meters in het rond verspreid en duurde het dagen voor we deze crash site konden localiseren in 2019.
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 26 september 2020 om 09:13
Dank voor je berichtje, Thijs. Ik zou moeten nakijken hoe het komt dat jouw foto hier is geplaatst, zonder jou hierin te kennen want ik kan me voorstellen dat dat je wenkbrauwen doet fronsen. Excuus daarvoor. Vind je het bezwaarlijk dat je foto er staat? Want dan haal ik hem uiteraard weg.

Laat maar weten hoe je hierin staat.
Thijs Hellings zei op 30 september 2020 om 22:38
Fijn dat mijn onderzoekswerk en foto's hier terecht komen, daar doen we het voor! Geen probleem uiteraard. De andere foto's had ik ook in mijn archief maar ik weet niet van allen wie ze maakte.
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 1 oktober 2020 om 11:32
Ah goed te horen, Thijs, dan laten we het zo, en hopen we op meer reacties en/of aanvullingen.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.

Lees ook deze verhalen