Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.
Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)
Meer informatie over de chat-service? Klik hier
Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.
Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)
Meer informatie over de chat-service? Klik hier
In het boek van Wim Boeijen, Vliegen en vechten bij de Maas 1940-1945 (Westervoort, 2004) wordt op p. 72-74 uitgebreid beschreven wat er die dag is gebeurd. McNickle was commandant van de 78 Fighter Group, die op deze dag een aanvalsvloot van 186 B-17 bommenwerpers escorteerde bij een poging de vliegtuigfabrieken in Kassel uit te schakelen.
Tijdens een luchtgevecht met Duitse jagers die de B-17’s op de terugweg aanvielen, werd McNickle door een kogel in zijn hals geraakt, waardoor hij even in botsing kwam met zijn wingman (volgvlieger), Lt. James Byers. Beide vliegtuigen raakten zodanig beschadigd dat een noodlanding noodzakelijk was. De P-47 van Byers (42-7935, call sign WZ-) stortte neer bij Driel, de piloot zelf werd met ongeopende parachute gevonden bij Oosterbeek. McNickle zocht een plek voor een noodlanding op de lijn Koolwijk-Aalstvoort in Herpen. Op het laatste moment wist hij nog een paar huizen te ontwijken, maar daarbij raakte hij een boom, waardoor een van de vleugels afbrak.
De Thunderbolt kwam op zijn kop neer, op zo’n 50 meter vanaf de Schaijkseweg, nabij de parkeerplaats van het huidige zwembad Kriekeput. McNickle was wonder boven wonder nog in leven, maar zat gevangen in zijn eigen cockpit, met een gat in zijn luchtpijp en een diepe wond boven zijn rechteroog, naast andere kwetsuren. Gelukkig snelden Marinus Gijsbers en Paul van Berkel, die op het land aan het werk waren, toe om te helpen. Ze wisten de piloot los te snijden en uit het wrak te bevrijden. Geassisteerd door boswachter Leenders en Jan Megens, die inmiddels ook ter plekke waren, brachten ze McNickle bij Jan Megens naar binnen om hem eerste hulp te verlenen.
Jan Megens heeft deze piloot bij hem thuis op de tafel gelegd en zijn zwemvest uitgedaan dit zwemvest is jaren in bezit geweest van de Fam. Megens op dat moment kwam er een NSB’er binnen die had gezien dat men de piloot bij Jan Megens binnen was gebracht hij eiste de Goude ring van de piloot moest anders zou hij hem verraden aan de Duitsers die al hevig aan het zoeken waren bij het wrak , aangezien mijn opa en oma ook nog een ondergedoken joods kindje hadden zitten kon men niets anders doen dan hem zijn gang laten gaan De geschiedenis van de twee neergestorte toestellen is eigenlijk compleet bekend er staan getuigen verhalen en nadere onderzoeken beschreven in het boek 'Herpen een eeuw in woord en beeld'.
En in het boek van Schaijkenaar Wim Boeijen 'Vliegen en vechten bij de Maas 140-1945'. In 7-koppige bemanning van de Halifax is begraven in Uden op de Militaire begraafplaats. De Thunderbolt is vlakbij de Schaijkseweg (nabij parkeerplaats zwembad Kriekeput) neergestort. Piloot Lt. Kolonel F. Mc. Nickle overleefde de crash werd uit het wrak gehaald door enkele dappere Herpenaren die in de buurt op het land aan het werken waren Huisarts Anton Sluijters werd gewaarschuwd en verzorgde, samen met de ook gearriveerde Schaijkse arts Langendijk, de wonden van de Amerikaan. F. Mc. Nickle overleefde en vocht na revalidatie verder voor onze vrijheid.
Buurtbewoner Jan Megens, die de piloot in huis verborg, en verzorgde heeft later uit dank en erkentelijkheid een oorkonde, ondertekend door generaal Eisenhower, namens de president van Amerika ontvangen. Het bebloede zwemvest van F. Mc. Nickle is in het bezit van de kleinzoon van Jan Megens en is terzijde tijd geschonken aan de stichting de piloot heeft nog jaren na de oorlog nog cadeautjes naar Jan Megens gestuurd uit dankbaarheid voor o.a. hun hulp. En ieder jaar met kerst een kalkoen.