
Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.
Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)
Meer informatie over de chat-service? Klik hier
Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.
Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)
Meer informatie over de chat-service? Klik hier
Zoals gebruikelijk eerst een H. Mis bijwonen en later naar de Hoogmis, een plechtig gezongen H. Mis met veel wierook. De palmwijding wordt verzorgd door pastoor de Louw. Geen preek vandaag want met het lange evangelie, het bekende lijdensverhaal van Mattheüs, duurt de dienst even lang.
Na de Hoogmis wordt de gewijde palm uitgedeeld. In elk gezin is een kruisbeeld aanwezig en wordt het - achter de corpus gestoken - takje van vorig jaar, verwisseld en verbrand. De as wordt gebruikt voor het uitdelen van het assekruisje op aswoensdag.
Na de middag begeven vader en ik ons naar het honderd meter verder gelegen roggeland voor het gebruikelijke roggepalmen. Vader op klompen. Dit jaar kortbij huis. Een ander jaar was de rogge ingezaaid op een perceel, gelegen achter het Retraitehuis. Op twee hoeken van de roggeakker steekt vader een gewijd palmtakje in de grond, ter verkrijging van een goed graanjaar. Er wordt gebeden en een kruisteken gemaakt.
Wij hadden thuis geen boerenbedrijf. Ik spreek van wij, want moeke en de kinderen bewerkten de grond. Vader had het al druk genoeg in het werkhuis. De rogge bracht ik met de kruiwagen naar Toon van Heeswijk om het te laten malen. Het roggemeel was nodig voor het bakken van brood en als varkensvoer. Het stro was voor de geit, het varken, en om de buiten opgeslagen gerooide aardappels af te dekken.
“Achter het Retraitehuis” werd om beurten rogge en haver gezaaid of aardappels gepoot. Buiten de grote kersenboomgaard hadden we een veestapel of dierentuin.
Die bestond uit een melkgeit, een of twee varkens, kippen, een roosduifje, een poes en een “kettinghond”. Wonen midden in de natuur aan de rand van het dorp, dat is een fijne jeugdherinnering.
Het Roomse leven tierde weelderig onder de Brabantse boerenstand. De meeste Brabantse boeren waren trouwe volgelingen van de Roomse Kerk en hielden ook gebruiken in stand, die nu niet meer te beleven zijn. Zo ook het: ,,roggepalmen”.