
Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.
Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)
Meer informatie over de chat-service? Klik hier
Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.
Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)
Meer informatie over de chat-service? Klik hier
Door de klap raakte de stalen schuif onherstelbaar beschadigd. In april 2008 gaf Rijkswaterstaat opdracht aan het staalconstructiebedrijf Hollandia om de kapotte schuif te verwijderen en tegelijk een exacte replica te maken aan de hand van de bouwtekeningen uit 1935. De nieuwe schuif is in het najaar van 2008 geplaatst.
Op 17 juni 2008 heeft Hollandia de oude stuwklep verwijderd en naar de oever getakeld. Dat was een karweitje waar zowel engelengeduld als groot materieel voor nodig waren. Om 7.00 uur begon men, met de gedachte dat de klep rond 8.00 uur in de takels zou hangen. Maar pas rond 13.45 uur was het gevaarte daadwerkelijk onderweg naar boven.
![]() |
Het grote materieel bestond uit de blauwe, drijvende bok Amsterdam met zijn 50 meter hoge kraan die bovenstrooms van de stuw lag. Benedenstrooms lagen duwbak DLB7 uit Hedel, een binnenschip en op de kop een sleepboot die voor de stabiliteit moest zorgen. Nadat het wegtakelen achter de rug was, legde de Amsterdam de stalen regelklep op de Gelderse oever.
Jan Moonen, de projectmanager bij Rijkswaterstaat belast met deze stuw, vertelt erover in het Brabants Dagblad van 17 juni 2008. De stuw was in oktober weer volledig operationeel. Het herstel van de stabiliteit van de stuw en de vervanging van de stuwklep zou naar schatting van Rijkswaterstaat tussen 4 en 6 miljoen euro moeten gaan kosten.