skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Marilou Nillesen
Marilou Nillesen Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Marilou Nillesen
Marilou Nillesen Bhic

Schuif vervangen

In januari 2007 ging er iets grondig mis met de meest zuidelijke schuif van de stuw in Lith. Waarschijnlijk is een van de kettingen waarmee de regelklep van de stuwschuif op en neer bewogen wordt, van een tandwiel afgelopen. Dat is bovenin de pijler gebeurd waar de motor staat. De klep zakte daardoor scheef en belastte de 'goede kant' zodanig, dat het hele gevaarte van 55 ton naar beneden viel.

Door de klap raakte de stalen schuif onherstelbaar beschadigd. In april 2008 gaf Rijkswaterstaat opdracht aan het staalconstructiebedrijf Hollandia om de kapotte schuif te verwijderen en tegelijk een exacte replica te maken aan de hand van de bouwtekeningen uit 1935. De nieuwe schuif is in het najaar van 2008 geplaatst.

Op 17 juni 2008 heeft Hollandia de oude stuwklep verwijderd en naar de oever getakeld. Dat was een karweitje waar zowel engelengeduld als groot materieel voor nodig waren. Om 7.00 uur begon men, met de gedachte dat de klep rond 8.00 uur in de takels zou hangen. Maar pas rond 13.45 uur was het gevaarte daadwerkelijk onderweg naar boven.

Het grote materieel bestond uit de blauwe, drijvende bok Amsterdam met zijn 50 meter hoge kraan die bovenstrooms van de stuw lag. Benedenstrooms lagen duwbak DLB7 uit Hedel, een binnenschip en op de kop een sleepboot die voor de stabiliteit moest zorgen. Nadat het wegtakelen achter de rug was, legde de Amsterdam de stalen regelklep op de Gelderse oever.

Jan Moonen, de projectmanager bij Rijkswaterstaat belast met deze stuw, vertelt erover in het Brabants Dagblad van 17 juni 2008. De stuw was in oktober weer volledig operationeel. Het herstel van de stabiliteit van de stuw en de vervanging van de stuwklep zou naar schatting van Rijkswaterstaat tussen 4 en 6 miljoen euro moeten gaan kosten.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:

Lees ook deze verhalen

Doe mee en vertel jouw verhaal!