i

Dit verhaal gaat over:

Locatie: 's-Hertogenbosch
Periode: 1861 - 2010
Tags:

en maakt ook deel uit van:

Atlas: Sluizen

Sluis Crèvecoeur

vertelde op 23 juni 2010 om 15:58 uur

Om het water van de Dieze op te stuwen en de bevaarbaarheid van de rivier te vergroten is in 1861 voor het eerst een spuisluis bij Crèvecoeur gebouwd. Het waterpeil werd toen geregeld door middel van schotbalken.

In 1905 en 1922 is de sluis gemoderniseerd. Daarbij zijn toen zogeheten Stoney-schuiven aangebracht: hefdeuren voorzien van rollen. Dit systeem is in 1890 in Engeland uitgevonden.

Vijfenzestig jaar na de laatste renovatie, in 1987, is de oude sluis gesloopt en vervangen door het huidige gebouw. De nieuwe spuisluis is gebouwd in opdracht van de directie Bruggen van Rijkswaterstaat. Toenmalig minister van Verkeer en Waterstaat, N. Smit-Kroes, opende de nieuwe Spuisluis Crèvecoeur in de Dieze bij Engelen officieel op 6 april 1988. De bouw had drie jaar geduurd en 14 miljoen gulden gekost. De sluis is een ontwerp van architect Frans van Dillen uit Rosmalen.

Architectuurcritici vinden de waterstuw met brug een prachtig voorbeeld van utiliteitsbouw, een imposant bouwwerk met een bijzondere vormgeving. “De inpassing in het landschap, de functie van het bouwwerk en de detaillering van de grove beton- en staalelementen vormen een fijnzinnige compositie.”

Bij de sluis liggen de schotbalken om de sluis te kunnen afsluiten. De oude sluis is niet geheel verdwenen. Een deel ervan is met de Stoney-schuiven opgesteld bij de nieuwe sluis. Aan de zuidkant, op de oever van de Dieze, is nog een deel van de oude bestrating aanwezig.

De huidige spuisluis verzorgt met vier grote stuwen het peil van de Dieze en bepaalt daarmee de afvoer van rivier de Aa, de Zuid-Willemsvaart en een deel van rivier de Dommel. Als het Maaspeil hoger is dan de waterstand in de Dieze, wordt het water via het Drongelens Kanaal bij Waalwijk op de Maas geloosd. De vier doorstroomopeningen worden bediend vanuit een grote machinekamer met in het midden twee korte torens, aangestuurd vanuit Sluis Engelen.

In 2010 is er groot onderhoud verricht aan de spuisluis. Zo werden de stuwkleppen, die ieder afzonderlijk 14.200 kg wegen, stuk voor stuk uit de sluis getakeld en naar een conserveringsbedrijf gebracht.

Deel dit verhaal op:
  • Pinterest
  • Tumblr
  • Toevoegen als favoriet
  • Afdrukken

Reacties (7)

Niek Langeraap zei op 30 december 2011 om 14:30 uur

Spuislsuis crèvecoeur wordt niet bediend door sluis engelen maar door de medewerkers van Waterschap Aa en Maas, district Hertogswetering.

Mariët Bruggeman bhic zei op 5 januari 2012 om 12:59 uur

Beste Niek,
dank je wel voor je correctie, we gaan het aanpassen in ons verhaal.
Met vriendelijke groeten,

Rien Wols bhic zei op 5 januari 2012 om 13:30 uur

Dag Niek, Wellicht geeft de tekst van het stukje aanleiding tot misverstand. Bedoeld was met "aangestuurd" dat de bediening van de spuisluis mede bepaald wordt door de afvoergegevens van Aa en Zuid-Willemsvaart, zoals die gemeten worden bij Engelen. Zie hier wat Aa en Maas daar zelf over zegt.

Ad Hartjes zei op 27 januari 2012 om 10:46 uur

G M Rien
De spuisluis wordt op afstand bediend en bewaakt door het Waterschap Aa en Maas.
Voorheen toen de bediening bij RWS lag kon men op de schutsluis Engelen mee kijken en de bediening overnemen.
RWS heeft nu alsmede enkele gast gebruikers een meekijk fuctie.
De sluis is geheel automatisch en het Diezepeil in combinatie met de Maasstand bestuurd de spuissluis Creveceour

Toon van den Heuvel zei op 3 mei 2012 om 17:01 uur

Wat is de naam van het afvoer kanaal naar de maas. En hoe heet het gedeelte voor de spuisluis is dat oude dieze crevecoeur of treurenburg want niemand kan mij hier antwoord opgeven.

Marilou Nillesen bhic zei op 4 mei 2012 om 11:29 uur

Dag Toon, bedoel je met het afvoerkanaal het deel tussen de voormalige spuisluis en de Maas? Dat heet dat nu de Oude Dieze.

Het deel van de weg die aftakt langs het water heet nu Crèvecoeur, en de doorgaande weg Treurenburg (waarlangs een stukje parallelweg Crèvecoeur) waarschijnlijk tot aan het chauffeurscafé.

Mocht dit niet voldoende informatie zijn; de gemeente 's-Hertogenbosch zal ongetwijfeld de exacte gegevens voor handen hebben.

Helena zei op 4 mei 2012 om 21:54 uur

In deze discussie is de volgende discussie mogelijk ook interessant om eens door te lezen?
http://www.zoekplaatjes.nl/index1.html?http&&&www.zoekplaatjes.nl/29A.html

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:

Lees ook deze verhalen

vertelde op 3 januari 2011 om 04:11 uur

Sluizen in de Zuid-Willemsvaart

vertelde op 8 april 2011 om 14:39 uur

De Papsluis

vertelde op 15 september 2014 om 14:26 uur

Het Sluiske in de Dommel