
Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.
Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)
Meer informatie over de chat-service? Klik hier
Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.
Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)
Meer informatie over de chat-service? Klik hier
Sluis II is net als de andere oorspronkelijke sluizen in het Wilhelminakanaal een zogenaamde bajonetsluis. Hierbij liggen de deuren versprongen tegenover elkaar: aan de ene kant links van de lengte-as van de kolk, aan de andere kant rechts van diezelfde lengte-as. Naast de schutsluis is later een spuisluis aangelegd om overtollig water van de Donge of de Zuid-Willemsvaart af te kunnen voeren.
Anno 2010 is het Wilhelminakanaal vanaf de Amer tot aan Sluis II geschikt voor binnenvaartschepen Klasse IV (tot 1350 ton). Vanaf Sluis II kunnen alleen maar schepen van Klasse II (tot 650 ton) doorvaren. Het ligt in de bedoeling het stuk kanaal tussen Sluis II en Sluis III op te waarderen tot bevaarbaar voor Klasse IV, waardoor een aantal Tilburgse bedrijventerreinen beter bereikbaar wordt. Het kanaal wordt daarvoor verbreed vanaf de Donge tot en met Sluis III.
Dit gedeelte van het kanaal wordt ook verdiept tot 3.35 meter. Sluis II zal wordt verwijderd en daarvoor in de plaats komt een nieuwe sluis, enkele tientallen meters ten noorden van Sluis III.
De nieuwe sluis zal ook deze sluis vervangen, maar aangezien Sluis III monumentale waarde heeft, blijft de sluis zelf wel bewaard, zij het buiten gebruik voor de scheepvaart. De nieuwe sluis maakt het mogelijk het hoogteverschil van ruim zeven meter in één schutproces te overbruggen, waar nu nog de Sluizen II en III voor nodig zijn. Dat bespaart het scheepvaartverkeer ongeveer dertig minuten reistijd.