skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Arnout van Erp
Arnout van Erp Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Arnout van Erp
Arnout van Erp Bhic

Sonse brug

Son en Breugel lagen al eeuwenlang op een kruispunt van doorgaande wegen. Het enige obstakel in de doorgang tussen Oirschot, Den Bosch en de Peel was het smalle brugje over de Dommel, dat beide dorpen met elkaar verbindt.

Door de ingebruikname van het Wilhelminakanaal in 1919 kwam er een aantal bruggen bij: de ophaalbruggen “Hooydonkse of Breugelsebrug” en “op Houtens”, de Sonse draaibrug en de Stad van Gerwenbrug. De Sonse draaibrug was tevens geschikt voor de stoomtrams van de Tramwegmaatschappij De Meierij op de tramlijn Eindhoven-Son-Nijnsel-Veghel die sinds 1897 bestond.

De Sonse draaibrug rond 1930. Klik voor de volledige foto
De Sonse draaibrug rond 1930. Klik voor de volledige foto

In 1944 speelde de brug bij Son een belangrijke rol in de operatie Market Garden. De draaibrug aan de Kanaalstraat was de enige brug die de Duitsers nog intact hadden gelaten. Maar toen op 17 september rond 13.00 uur luchtlandingen begonnen in de dropzone Sonniuswijk en de eerste Amerikanen rond half drie in Son arriveerden, bliezen de Duitsers ook deze laatste verbinding op. Dat gebeurde rond 15.00 uur, toen de geallieerden troepen tot op minder dan 100 meter afstand van de brug waren genaderd.

Baileybrug in gebruik, 1944-1945 (Foto: Heemkundekring Son en Breugel)
Baileybrug in gebruik, 1944-1945 (Foto: Heemkundekring Son en Breugel)

De middenpijler van de brug bleef onbeschadigd en met hout repareerde men de brug provisorisch. Maar pas op 19 september, kon de Britse genie vroeg in de ochtend een baileybrug in gebruik nemen die sterk genoeg was om tanks e.d. te dragen.

baileybrug omgebouwd tot hefbrug, 1949 (Foto: Heemkundekring Son en Breugel)
Baileybrug omgebouwd tot hefbrug, 1949 (Foto: Heemkundekring Son en Breugel)

Deze baileybrug bleef ook na de bevrijding dienst doen, hoewel men er in de jaren ’40 wel een hefgedeelte in maakte. In de jaren ’50 werd er weer een draaibrug van gemaakt, die tot 1978 dienst deed. De brug werd vervolgens vervangen door een hefbrug. Tijdens de bouw van deze nieuwe hefbrug heeft als tijdelijk noodbrug een ophaalbrug, afkomstig uit rijksweg 34 over het kanaal Buinen-Schoonoord te Borger, gediend.

De tijdelijke ophaalbrug (Foto: Heemkundekring Son en Breugel)
De tijdelijke ophaalbrug (Foto: Heemkundekring Son en Breugel)

De nieuwe hefbrug werd geopend op 9 mei 1981. De brug met prefab betonnen torens en contragewichten heeft een ruitvormige val en aan weerszijden aanbruggen. De overspanning is 23,5 m. De doorvaarthoogte in gesloten stand is 0,71 meter en in geheven stand 7 meter.

De nieuwe hefbrug (Foto: Heemkundekring Son en Breugel)
De nieuwe hefbrug (Foto: Heemkundekring Son en Breugel)

Vanaf 11 september 2003 leidt de snelweg A50 het drukke verkeer om het centrum van Son heen, waardoor de files bij de brug over het kanaal tot het verleden horen.

Bekijk ook

Bruggen in Brabant

Water in Brabant

Reacties (6)

h.hutten@kpnmail.nl zei op 20 april 2014 om 12:54
De luchtlandingen van Market Garden waren in Son op zondag 17 (en niet 18) september 1944.
Rien Wols, namens BHIC bhic zei op 22 april 2014 om 13:02
@H. Hutten: helemaal waar. We hebben de datum aangepast. Dank voor uw oplettendheid.
Mevr van Rooij zei op 13 mei 2015 om 17:26
Onlangs met de nieuwjaarsborrel die ik toevallig zou verzorgen,bracht mijn oudste zus een tas met allemaal kaarten brieven en herinneringen van onze ouders mee ,die gingen de tafel rond,met de bedoeling dat ieder wat ze wilden hebben als herinnering mochten houden. Daar kwam ik een mapje met foto s tegen uit de oorlog,voor mij raar daar wij in Someren woonden,maar wel met onderduikers n evaccuees ? te maken hadden.Het zijn foto s met op de achterkant de beschrijving ,en dat was de brug in Son, kunnen jullie hier iets mee,of moet ik iemand anders benaderen .Ik zelf woon in Nuenen Vorsterdijk 14 5674 ag
Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman bhic zei op 19 mei 2015 om 15:17
Beste Mevrouw van Rooij, wat leuk dat u naar aanleiding van een nieuwjaarsborrel een mapje met foto's bij ons wilt aanbieden. Heel graag!
Als u per e-mail contact met ons op wilt nemen (info@bhic.nl) dan kunnen we een afspraak hierover maken. Eventueel kunnen we de foto's ook scannen en de originelen weer aan u retour geven.
We horen graag van u.
Nogmaals bedankt voor dit leuke aanbod.
Anja Korff-Lanters zei op 17 mei 2017 om 09:30
ook de heemkundekring van Son en Breugel maakt u blij met deze foto's en hoewel we dol zijn op originelen worden ook wij blij van een kopietje. Opbergen in de kluizen van het Bhic is een prima plan. Zo iets mag in ieder geval niet weg. Ik wil ze best ophalen, kopieren (voor ons) en zorgen dat ze in den Bosch komen
Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman bhic zei op 17 mei 2017 om 14:21
Bedankt voor je reactie Anja, ik heb Mw. van Rooij nog even achter de schermen proberen te bereiken, maar helaas is het e-mailadres niet meer correct.
Ik hoop dan ook dat Mw. van Rooij dit bericht op ons forum alsnog leest en reageert.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.

Lees ook deze verhalen