
Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.
Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)
Meer informatie over de chat-service? Klik hier
Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.
Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)
Meer informatie over de chat-service? Klik hier
Door de ingebruikname van het Wilhelminakanaal in 1919 kwam er een aantal bruggen bij: de ophaalbruggen “Hooydonkse of Breugelsebrug” en “op Houtens”, de Sonse draaibrug en de Stad van Gerwenbrug. De Sonse draaibrug was tevens geschikt voor de stoomtrams van de Tramwegmaatschappij De Meierij op de tramlijn Eindhoven-Son-Nijnsel-Veghel die sinds 1897 bestond.
In 1944 speelde de brug bij Son een belangrijke rol in de operatie Market Garden. De draaibrug aan de Kanaalstraat was de enige brug die de Duitsers nog intact hadden gelaten. Maar toen op 17 september rond 13.00 uur luchtlandingen begonnen in de dropzone Sonniuswijk en de eerste Amerikanen rond half drie in Son arriveerden, bliezen de Duitsers ook deze laatste verbinding op. Dat gebeurde rond 15.00 uur, toen de geallieerden troepen tot op minder dan 100 meter afstand van de brug waren genaderd.
De middenpijler van de brug bleef onbeschadigd en met hout repareerde men de brug provisorisch. Maar pas op 19 september, kon de Britse genie vroeg in de ochtend een baileybrug in gebruik nemen die sterk genoeg was om tanks e.d. te dragen.
Deze baileybrug bleef ook na de bevrijding dienst doen, hoewel men er in de jaren ’40 wel een hefgedeelte in maakte. In de jaren ’50 werd er weer een draaibrug van gemaakt, die tot 1978 dienst deed. De brug werd vervolgens vervangen door een hefbrug. Tijdens de bouw van deze nieuwe hefbrug heeft als tijdelijk noodbrug een ophaalbrug, afkomstig uit rijksweg 34 over het kanaal Buinen-Schoonoord te Borger, gediend.
De nieuwe hefbrug werd geopend op 9 mei 1981. De brug met prefab betonnen torens en contragewichten heeft een ruitvormige val en aan weerszijden aanbruggen. De overspanning is 23,5 m. De doorvaarthoogte in gesloten stand is 0,71 meter en in geheven stand 7 meter.
Vanaf 11 september 2003 leidt de snelweg A50 het drukke verkeer om het centrum van Son heen, waardoor de files bij de brug over het kanaal tot het verleden horen.