i

Dit verhaal gaat over:

Locatie: Son en Breugel
Tags:

en maakt ook deel uit van:

Atlas: Bruggen

Sonse brug

vertelde op 29 september 2010 om 12:21 uur

Son en Breugel lagen al eeuwenlang op een kruispunt van doorgaande wegen. Het enige obstakel in de doorgang tussen Oirschot, Den Bosch en de Peel was het smalle brugje over de Dommel, dat beide dorpen met elkaar verbindt.

Door de ingebruikname van het Wilhelminakanaal in 1919 kwam er een aantal bruggen bij: de ophaalbruggen “Hooydonkse of Breugelsebrug” en “op Houtens”, de Sonse draaibrug en de Stad van Gerwenbrug. De Sonse draaibrug was tevens geschikt voor de stoomtrams van de Tramwegmaatschappij De Meierij op de tramlijn Eindhoven-Son-Nijnsel-Veghel die sinds 1897 bestond.

In 1944 speelde de brug bij Son een belangrijke rol in de operatie Market Garden. De draaibrug aan de Kanaalstraat was de enige brug die de Duitsers nog intact hadden gelaten. Maar toen op 18 september rond 13.00 uur luchtlandingen begonnen in de dropzone Sonniuswijk en de eerste Amerikanen rond half drie in Son arriveerden, bliezen de Duitsers ook deze laatste verbinding op. Dat gebeurde rond 15.00 uur, toen de geallieerden troepen tot op minder dan 100 meter afstand van de brug waren genaderd.

De middenpijler van de brug bleef onbeschadigd en met hout repareerde men de brug provisorisch. Maar pas op de volgende dag, ’s ochtends om 6.15 kon de Britse genie een baileybrug in gebruik nemen die sterk genoeg was om tanks e.d. te dragen.

Deze baileybrug bleef ook na de bevrijding dienst doen, hoewel men er in de jaren ’40 wel een hefgedeelte in maakte. In de jaren ’50 werd er weer een draaibrug van gemaakt, die tot 1978 dienst deed. De brug werd vervolgens vervangen door een hefbrug. Tijdens de bouw van deze nieuwe hefbrug heeft als tijdelijk noodbrug een ophaalbrug, afkomstig uit rijksweg 34 over het kanaal Buinen-Schoonoord te Borger, gediend.

De nieuwe hefbrug werd geopend op 9 mei 1981. De brug met prefab betonnen torens en contragewichten heeft een ruitvormige val en aan weerszijden aanbruggen. De overspanning is 23,5 m. De doorvaarthoogte in gesloten stand is 0,71 meter en in geheven stand 7 meter.

Vanaf 11 september 2003 leidt de snelweg A50 het drukke verkeer om het centrum van Son heen, waardoor de files bij de brug over het kanaal tot het verleden horen.

Deel dit verhaal op:
  • Pinterest
  • Tumblr
  • Toevoegen als favoriet
  • Afdrukken

Reacties (6)

h.hutten@kpnmail.nl zei op 20 april 2014 om 12:54 uur

De luchtlandingen van Market Garden waren in Son op zondag 17 (en niet 18) september 1944.

Rien Wols bhic zei op 22 april 2014 om 13:02 uur

@H. Hutten: helemaal waar. We hebben de datum aangepast. Dank voor uw oplettendheid.

Mevr van Rooij zei op 13 mei 2015 om 17:26 uur

Onlangs met de nieuwjaarsborrel die ik toevallig zou verzorgen,bracht mijn oudste zus een tas met allemaal kaarten brieven en herinneringen van onze ouders mee ,die gingen de tafel rond,met de bedoeling dat ieder wat ze wilden hebben als herinnering mochten houden. Daar kwam ik een mapje met foto s tegen uit de oorlog,voor mij raar daar wij in Someren woonden,maar wel met onderduikers n evaccuees ? te maken hadden.Het zijn foto s met op de achterkant de beschrijving ,en dat was de brug in Son, kunnen jullie hier iets mee,of moet ik iemand anders benaderen .Ik zelf woon in Nuenen Vorsterdijk 14 5674 ag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman bhic zei op 19 mei 2015 om 15:17 uur

Beste Mevrouw van Rooij, wat leuk dat u naar aanleiding van een nieuwjaarsborrel een mapje met foto's bij ons wilt aanbieden. Heel graag!
Als u per e-mail contact met ons op wilt nemen (info@bhic.nl) dan kunnen we een afspraak hierover maken. Eventueel kunnen we de foto's ook scannen en de originelen weer aan u retour geven.
We horen graag van u.
Nogmaals bedankt voor dit leuke aanbod.

Anja Korff-Lanters zei op 17 mei 2017 om 09:30 uur

ook de heemkundekring van Son en Breugel maakt u blij met deze foto's en hoewel we dol zijn op originelen worden ook wij blij van een kopietje. Opbergen in de kluizen van het Bhic is een prima plan. Zo iets mag in ieder geval niet weg. Ik wil ze best ophalen, kopieren (voor ons) en zorgen dat ze in den Bosch komen

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman bhic zei op 17 mei 2017 om 14:21 uur

Bedankt voor je reactie Anja, ik heb Mw. van Rooij nog even achter de schermen proberen te bereiken, maar helaas is het e-mailadres niet meer correct.
Ik hoop dan ook dat Mw. van Rooij dit bericht op ons forum alsnog leest en reageert.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:

Lees ook deze verhalen

vertelde op 26 februari 2010 om 16:06 uur

De Brug in de Tongelresestraat

vertelde op 30 september 2010 om 08:25 uur

Duivelsbrug

vertelde op 17 december 2010 om 14:02 uur

Prinslandsebrug