Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.
Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)
Meer informatie over de chat-service? Klik hier
Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.
Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)
Meer informatie over de chat-service? Klik hier
Oss heeft wel iets met fabrieksspoorlijnen. Lange tijd was er railvervoer niet langs, maar dwars door de stad: van de omgeving van het station naar de margarinefabrieken van Jurgens en Van den Bergh in het stadscentrum. Dat begon niet lang na de ingebruikstelling van de spoorverbinding ’s-Hertogenbosch-Nijmegen. Op 15 juni 1881, nog geen twee weken nadat de allereerste trein in Oss is gestopt, stuurt de Firma Anton Jurgens een schriftelijk verzoek aan de gemeenteraad: zij acht het noodzakelijk “dat hunne fabriek onmiddellijk worde verbonden aan het groote spoorwegnet”.
Er moeten dus rails komen in de Molenstraat en de Walstraat; een plan daartoe zal de raad spoedig bereiken. Uiteindelijk wordt het een goederentram van maximaal twee wagons, getrokken door paarden, die stapvoets moeten lopen. Curieus is ook de bepaling dat de tramexploitanten bij de kruising Molenstraat-Walstraat geen voorwerpen mogen plaatsen “waardoor het uitzigt van de Hervormde Kerk en Pastorie wordt belemmerd.” De V&D ligt dan nog ver in het verschiet…
In 1914 maakt de paardentram plaats voor een treintje, getrokken door een “vuurloze” locomotief. Deze loopt niet op stoom, maar op luchtdruk; er is dus geen stookketel met het risico van rondspringende vonken of gloeiende as. Maar het blijft behelpen, want ook deze trein, met maximaal zeven wagons, moet stapvoets rijden, achter een man met een bel. Logisch dus dat Jurgens komt met een alternatief: een nieuwe spoorlijn over de dan nog onbebouwde Lievekamp. In de eerste week van mei 1919, rijdt daar voor het eerst een trein, met een gewone stoomlocomotief ervoor.
De Lievekampspoorlijn is eind jaren ‘70 geruimd. Je kunt nog wel zien waar ze aftakte van het hoofdspoor: iets westelijk van de spoorwegovergang in de Fietsstraat staat een portaal van de bovenleiding dat breder is dan de overige. En in de woonwijk Boschpoort herinnert een straatnaam aan die bijzondere locomotief: Achter de Vuurloze!
Dit verhaal stond eerder in het Brabants Dagblad.