skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Marilou Nillesen
Marilou Nillesen Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Marilou Nillesen
Marilou Nillesen Bhic

Stoombootdienst tussen Zuid-Holland en Noord-Brabant

Beschikte men in de 19de eeuw niet over een vervoermiddel om de reis over land met oversteek per pontveer te maken, dan kon men zich ook laten inschepen bij de stoombootdienst van rederij Arie Smit. Deze onderhield een geregelde dienst met het schip Thor tussen Waalwijk en Rotterdam en deed daarbij ook Drimmelen aan.

Moerdijk-spoorbrug nog voor de aanleg van de brug van het autoverkeer (Foto: Foto Technische Dienst Luchtvaartafdeeling. Bron: Nederlands Instituut voor Militaire Historie)
Moerdijk-spoorbrug nog voor de aanleg van de brug van het autoverkeer (Foto: Foto Technische Dienst Luchtvaartafdeeling. Bron: Nederlands Instituut voor Militaire Historie)

Nog voor de Moerdijkbruggen, de spoorbrug in 1872 en later de brug voor het autoverkeer in 1936, werden mensen en goederen van ‘Brabant’ naar ‘Holland’ en terug gebracht met stoombootdiensten.

In de loop van de 19e eeuw kwam het vervoer met stoomschepen van personen, goederen en vee op gang en in 1846 werd in Geertruidenberg de eerste stoombootdienst opgericht, welke voer met de radarstoomboot Stad Geertruidenberg en een tiental jaren later met de ‘Stad Geertruidenberg’. In de beginne, in 1865, weigerde de gemeente Made en Drimmelen iedere vorm van medewerking om deze bootdienst toe te staan in Drimmelen aan te meren, maar legde desondanks deze rederij geen stro- of haarbreed in de weg.

Bijna een halve eeuw later ging deze stoombootdienst uit Geertruidenberg ter ziele en werd rond 1900 overgenomen door rederij Arie Smit uit Slikkerveer, later rederij Thor genoemd. Deze rederij onderhield diensten vanuit Waalwijk, Geertruidenberg en Willemstad op Dordrecht en Rotterdam waarbij onderweg kleinere plaatsen werden aangedaan waaronder Drimmelen met de aanlegsteiger van ’t Veerhuis aan de havenkade, de latere Biesboschweg. Daardoor speelde de rederij een belangrijke rol in het verkeer over water tussen Zuid-Holland en Brabant.

Het transport vond plaats met kleine schroefstoomboten van ongeveer 20 meter lengte. Deze schepen werden later voorzien van een dieselmotor (Bron: familiearchief A. Vos)
Het transport vond plaats met kleine schroefstoomboten van ongeveer 20 meter lengte. Deze schepen werden later voorzien van een dieselmotor (Bron: familiearchief A. Vos)


Aanlegsteiger van de veerdienst Thor bij 't Veerhuis in Drimmelen aan de Amer, 1908 (bron: familiearchief A. Vos)
Aanlegsteiger van de veerdienst Thor bij 't Veerhuis in Drimmelen aan de Amer, 1908 (bron: familiearchief A. Vos)

Eind jaren dertig na het gereedkomen van de Moerdijkbrug voor autoverkeer in 1936 namen vrachtauto’s en ander vervoer steeds meer de taak van de bootdiensten over. Kort na WOII hield deze bootdienst dan ook op te bestaan.

Bron: BN/DeStem 2011, auteur Jan van Vliet

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:

Lees ook deze verhalen

Doe mee en vertel jouw verhaal!