
Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.
Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)
Meer informatie over de chat-service? Klik hier
Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.
Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)
Meer informatie over de chat-service? Klik hier
Met die gewonden viel het achteraf nog mee: ze waren alle lichtgewond. Wat was er gebeurd? De Zuider Stoomtram Maatschappij onderhield tramverbindingen tussen Tilburg en Breda en Tilburg en Dongen. Dat ging over een enkel spoor en dus moesten tegenliggende trams elkaar op wisselplaatsen passeren.
Of het kwam door de nieuwe dienstregeling, die een maand tevoren was ingegaan? In ieder geval gaf conducteur Van Dongen van “trein L” (uit Tilburg) zijn machinist bij de kruising bij de Hasseltse kapel die ochtend een vertreksignaal, zonder dat “trein 4” uit Dongen al was aangekomen. De conducteur was verantwoordelijk voor zijn tram, maar de machinist moest ook voor de veiligheid van de passagiers en het materieel waken. Machinist Van Schendel had natuurlijk moeten wachten, maar heeft er verder niet bij nagedacht en is braaf vertrokken.
In de onoverzichtelijke bocht in de Dongenseweg, ter hoogte van steenfabriek Teurlings, ging dat mis. Hard remmen door beide machinisten hielp niet meer en ook de zandstrooier bood geen soelaas.
De trams, elk een locomotief en een wagon, botsten frontaal op elkaar. Met gewonden en veel schade tot gevolg. Wel had machinist Stadhouders van trein 4 de stoom laten ontsnappen. De gewonden werden door een EHBO-er ter plaatse behandeld of met particuliere wagens naar een arts of ziekenhuis vervoerd. Het duurde uren eer de baan weer vrij was
Voor de conducteur en de machinist van tram L had het verhaal nog een staartje. Zij moesten voor de rechtbank verschijnen. Machinist Van Schendel werd op 6 februari 1930 veroordeeld tot een boete van 25 gulden of 25 dagen hechtenis en conducteur Van Dongen kreeg twee weken voorwaardelijke hechtenis en drie jaar proeftijd. Dat lijkt niet veel, maar de rechter hield er rekening mee, dat Van Dongen intussen ontslagen was en Van Schendel naar een lager betaalde functie was overgeplaatst.