skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Arnout van Erp
Arnout van Erp Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Arnout van Erp
Arnout van Erp Bhic

Trefpunt van mensen en meningen

Grote vellen papier aan de muur, kladblokken in de hand en koffie op tafel. De kalender geeft 2 februari 1970 aan, en we zitten in vergadering, ergens in de Guldenberg in Helvoirt. Een goede plek, want aangeduid als 'trefpunt van mensen en meningen'.

Foto

De jaren zestig zijn nog maar net voorbij, de sporen van idealisme en overleg zijn nog vers. Dus wordt er vergaderd, als toppunt van democratie. Vergaderen in werkverband dateert van na de Tweede Wereldoorlog. Voor die jaren veertig vergaderen directie en aandeelhouders wel, maar hebben werknemers geen inspraak. Na de oorlog komt hier voorgoed verandering in.

Guldenberg is een ideale plek voor overleg. Ontworpen door de Vughtse architecten Mens en Pruyn in 1965, die een inspirerende omgeving creëren op basis van vier uitgangspunten: de kracht van natuur, stilte, rust en inspiratie. In 1966 nemen de jezuïeten het gebouw in gebruik, het ‘trefpunt van mensen en meningen’ zoals dan wordt omschreven. Eind jaren zeventig vertrekken de jezuïeten en vanaf dat moment dient Guldenberg verschillende doeleinden. De jaren tachtig brengen de accommodatie in Helvoirt een grondige opfrisbeurt, om zo aan de eisen van de tijd te dienen als conferentiehotel.

Florijn

En de naam? Guldenberg is van oudsher een moerassig en drassig gebied aan de zuidkant van de Loonse en Drunense Duinen, met midden in het gebied een stevige heuvel. Om daar met je kar overheen te kunnen komen, heb je hulp nodig van een boer. Die wil dat wel doen, als je een florijn betaalt. De florijn wordt een gulden, en de plek is voor altijd voorzien van een naam.

Wat is jouw herinnering bij het zien van deze foto? Vertel het ons!

Deze foto-oproep verscheen in de rubriek 'Kijk naar Toen' in De Meierij, waarin we op zoek zijn naar de persoonlijke verhalen achter een foto.

Ga naar Kijk naar Toen 

Reacties (4)

Gerard Veltman zei op 5 maart 2020 om 14:35
beste Marilao
Mooi artikel over de Guldenberg in Helvoirt. Weer wat wijzer geworden hier over, want waar de naam de Guldenberg vandaan kwam wist ik niet.
Maar wat ik wel weet is dat een welgestelde oude buurjongen van 54
Denis Munninghoff de noodlijdende Guldenberg een paar jaar geleden heeft gekocht om het geheel een nieuw leven te geven en dat is hem zeker gelukt.
Nu is het een prachtig uitgebreid hotel restaurant geworden, in een mooie natuur gebied gelegen met een hartelijk ontvangst waar het goed vertoeven is.
en betaalbaar voor iedereen
Een echt aan winst voor Helvoirt. Ook is het hem gelukt om een oude trein
(model HONDENKOP) van de sloop te redden, en te laten restaureren.
Nu kan de Hondenkop weer in gezet worden als speciaal vervoer voor iedereen!
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 5 maart 2020 om 16:52
Nou wat bijzonder, Gerard! Wat mooi om te horen dat de Guldenberg op die manier nieuw leven in is geblazen, en wat goed dat je dat hier laat weten.

Fijn ook dat die trein is behouden. Maar die wordt waarschijnlijk alleen bij bijzondere gelegenheden ingezet, denk ik? Weet je dat toevallig?
Gerard Veltman zei op 6 maart 2020 om 14:00
Marilou.

Bedankt voor je reactie Marilou.
Zoals ik van zijn vader en moeder vernomen heb, is de trein voor iedereen en elke gelegenheid in zet baar. Het is daarom voor de trein ook het beste dat hij ook meerdere keren per jaar kan rijden, maar er hangt natuurlijk wel een prijskaartje aan. En het rijden moet altijd eerst in over leg met de NS die plant wanneer het spoor vrij is.
Het is zijn hobby en zijn trots en hij hoeft er ook niets aan te verdienen, daarom gaat al het inkomen weer naar het onderhoud!
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 6 maart 2020 om 20:05
Dat lijkt me een prachtig uitgangspunt, Gerard. Wat mooi dat het zo in stand wordt gehouden, bedankt voor je reactie!

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.