skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Ans Holman
Ans Holman RA Tilburg
Menu
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Ans Holman
Ans Holman RA Tilburg

Twee versies van een noodlanding

Joop Thuring
vertelde op 20 januari 2022
bijgewerkt op 3 oktober 2022
Joop Thuring kreeg een digitale kopie in handen van een versleuteld dagboek, dat de periode Pasen 1939 – Pinksteren 1940 omvat. De namen van de hoofdrolspelers zijn niet hun echte namen.

In het dagboek wordt een noodlanding in een sneeuwstorm bij Baarle-Nassau beschreven van een Fokker D.XXI jachtvliegtuig, gevlogen door “sergeant Lelie”. Hij landde nog juist op Nederlandse grond, wat belangrijk was in verband met de neutraliteit van ons land.

Een Fokker D.XXI op Soesterberg, 1938 (collectie NIMH)
Een Fokker D.XXI op Soesterberg, 1938 (collectie NIMH)

De exacte datum wordt in het dagboek niet genoemd. Uit krantenberichten blijkt, dat het voorval op 13 december 1939 plaatsvond. En het verhaal is daar ook wel anders. Was er nou echt een sneeuwstorm? Over één ding zijn beide verhalen eensgezind: de piloot bleef ongedeerd.

Vliegtuigen van de Luchtvaartafdeling (LVA), voorloper van de Koninklijke Luchtmacht, kregen in september 1939 oranje driehoeken op romp en vleugels geschilderd, zodat ze duidelijk van andere nationaliteiten konden worden onderscheiden; immers Nederland was neutraal. Dat verklaart de datering van de foto, tussen half oktober en eind december 1939. Op de cockpitkap ontbreekt een radiozendmast, Daardoor kon tijdens de vlucht geen contact kon worden opgenomen met b.v. de thuisbasis, die daarom uren in het ongewisse verkeerde (bron: AirHistory.net)
Vliegtuigen van de Luchtvaartafdeling (LVA), voorloper van de Koninklijke Luchtmacht, kregen in september 1939 oranje driehoeken op romp en vleugels geschilderd, zodat ze duidelijk van andere nationaliteiten konden worden onderscheiden; immers Nederland was neutraal. Dat verklaart de datering van de foto, tussen half oktober en eind december 1939. Op de cockpitkap ontbreekt een radiozendmast, Daardoor kon tijdens de vlucht geen contact kon worden opgenomen met b.v. de thuisbasis, die daarom uren in het ongewisse verkeerde (bron: AirHistory.net)

Joop Thuring achterhaalde de vermoedelijke naam van deze piloot en de verdere geschiedenis van het toestel.

Lees het artikel

Lees ook

Neergestorte vliegtuigen in Baarle-Nassau 1940-1945

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.