skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Vincent van de Griend
Vincent van de Griend Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Vincent van de Griend
Vincent van de Griend Bhic

Van Schiphol naar Keent voor een tientje

Vanaf Schiphol vliegt de KLM je tegenwoordig de hele wereld over, maar Keent komt echt niet voor in de lijst met eindbestemmingen. Toch was dat in juli 1933 wel zo; een enkele reis Schiphol-Keent kostte toen tien gulden.

uit de Collectie van het Regionaal Archief Nijmegen. Bijschrift: Twee van de 20.000 in Keent.In 1933 maakt Keent met Balgoij deel uit van de Gelderse gemeente Over- en Nederasselt. De burgemeester, H.M. van der Vijver, is oud-marinevlieger. Vandaar dat al zeker vijf jaar regelmatig vliegtuigen van de marine en de luchtmacht gebruik mogen maken van de Maasuiterwaarde tussen Overlangel en Keent. Ook bij een groter publiek is de belangstelling voor alles wat met vliegmachines samenhangt, groot.

In de krant en op de radio wordt uitgebreid verslag gedaan van de lange-afstandsvluchten van de KLM naar Batavia in “ons Indië”. De piloten en bemanningsleden staan net zo in de schijnwerpers als tegenwoordig de topsporters. Maar extra reclame voor het vliegbedrijf kan natuurlijk nooit kwaad. Wanneer Van der Vijver bij de KLM aanklopt met het voorstel bij Keent een vliegweek te organiseren, krijgt hij dan ook alle medewerking. Ook de Nationale Luchtvaartschool wil meedoen. Het evenement zal op zaterdag 15 juli beginnen en duren tot en met woensdag de 19e. 

Op de eerste dag worden al enkele duizenden toeschouwers geteld. De toegangsprijzen, van 65 cent tot ƒ 1,25, zijn blijkbaar geen probleem, in een tijd dat veel mensen daar twee tot vier uur voor moeten werken. Logistiek is er veel geregeld, want de polderweggetjes bij Balgoij en Keent zijn smal, dus eenrichtingsverkeer is een “must”. De Brabantse kijkers arriveren met het Maasveer vanuit het Wachthuis Reek, waar auto’s en fietsen kunnen worden geparkeerd. De uiterwaarde tussen Overlangel en Keent is omgetoverd tot een heus vliegveld van 600 bij 600 meter, met een mooie vlakke grasmat.

Het vliegfeest begint met een rondvlucht voor de elf burgemeesters uit de regio met een Fokker F VII van de KLM. Onder hen zijn de burgervaders van Herpen, Reek en Ravenstein. Ook de 94-jarige F. van der Linden uit Herpen ondergaat zijn luchtdoop, samen met Bertus Zegers uit Reek, 85 jaar en al meer dan 40 jaar wethouder. De dagen daarna stappen nog 1100 streekgenoten in het vliegtuig, maar zij moeten wel betalen. Zo maak je voor vijf gulden een rondje tussen Oss en Wijchen. En voor een tientje vlieg je naar Schiphol! De 20.000 overige bezoekers van de vliegweek blijven veilig op het Keentse gras, maar maken wel onvergetelijke uren mee.

Dit verhaal verscheen eerder in Brabants Dagblad

Reacties (1)

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.

Lees ook deze verhalen