skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Christian van der Ven
Christian van der Ven Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Christian van der Ven
Christian van der Ven Bhic

Veer bij Standdaarbuiten

Het gebied van Standdaarbuiten is in 1526 ingepolderd. Vanaf het eerste begin is er een veerverbinding geweest zuidwaarts over de Mark naar Oudenbosch en Oud Gastel.

Aanvankelijk voer het veer van de ingang van de haven van Standdaarbuiten naar de noordwestelijke punt van de polder van Oudenbosch. Deze plaats werd ook wel aangeduid als Nieuwenbosch; vanouds meerden hier al de veerboten van Dordrecht naar Oudenbosch aan.

De landaanwas ging door. Ten westen van de polder van Oudenbosch werd eind zestiende eeuw Heer Jansland ingepolderd en begin zeventiende eeuw volgde de Prins Hendrik of Mancia Zomerpolder ten zuidwesten van de oude polder van Standdaarbuiten. Het veer werd iets naar het oosten verplaatst en meerde voortaan bij de noordoostelijke punt van Heer Jansland aan. Vanaf daar kon men verder langs de westelijke dijk van de Haven van Oudenbosch.

Het veerrecht behoorde vanouds toe aan de plaatselijke heer, de markies van Bergen op Zoom, die het aan een veerman verpachtte. In 1657 was dat Jan Peeterss de Roey, die voor een termijn van vier jaar het bedrag van 287 pond betaalde. De veerman moest beschikken over een zogenaamde hoogaars, een zeilboot met platte bodem, om zijn passagiers, hun paarden, karren en wagens op geriefelijke wijze over te zetten. Ook moest hij ervoor zorgen dat aan beide oevers de boot goed toegankelijk was. De veerman bewoonde het veerhuis aan de Standdaarbuitense kant.

In het pachtcontract waren ook de tarieven die de veerman mocht berekenen vastgelegd. Opvallend bij dit veer is dat voor de lokale bevolking lagere prijzen golden dan voor vreemd volk: een inwoner van Standdaarbuiten betaalde een duit, een ander het dubbele; een Standdaarbuitenaar te paard betaalde anderhalve stuiver, een vreemdeling twee stuivers.

Tot in de negentiende eeuw heeft het veer hier over de Mark gevaren. In 1839 kwam daar een einde aan door de bouw van een klepbrug voor voet- en paardenverkeer. Ook die brug is inmiddels allang weer verdwenen. Alleen de naam van de oude toegangsweg naar het veer, de Veerweg, herinnert er nog de vroegere veerverbinding.

Een voorstel van de dorpsraad Standdaarbuiten om ter plaatse een fietsbrug of een veer voor voetgangers en fietsers aan te leggen is in 2009 door de gemeente Moerdijk afgewezen.

Reacties (2)

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:

Lees ook deze verhalen

Doe mee en vertel jouw verhaal!