i

Dit verhaal gaat over:

Locatie: Dinteloord en Prinsenland
Tags:

en maakt ook deel uit van:

Atlas: Veren

Veer Dintelsas-Ooltgensplaat

vertelde op 17 februari 2010 om 08:48 uur

Vanouds waren er verschillende veerverbindingen tussen Noord-Brabant en Goeree-Overflakkee. Het veer tussen Dintelsas en Ooltgensplaat was er daar één van.

Vóórdat Goeree-Overflakkee vaste oeververbindingen had, was met name deze verbinding van levensbelang bij hevig winterweer. Wanneer het veer van Hellevoetsluis bij ijsgang noodgedwongen stil lag, kon er aan de zuidoostkant van het eiland nog bijna altijd worden doorgevaren.

In de tweede helft van de negentiende eeuw waren er verschillende veermannen actief. In Ooltgensplaat had je de gebroeders Van Nimwegen en vanaf de Brabantse kant voer Marinus Wiegand het Volkerak heen en weer met een roeivletje, voorzien van een mast. Zo nodig werd er geroeid, zo mogelijk - wanneer windkracht en -richting dat toelieten - gezeild.

Zoon Johannes Wiegand moderniseerde begin twintigste eeuw het bedrijf: hij schafte een motorvlet aan en begon een taxibedrijf. In de jaren 1930 schafte hij een boot aan die plaats bood aan maar liefst zes personenauto’s. Hij slaagde er echter niet in het contract voor een vaste veerverbinding in de wacht te slepen, waardoor zijn schip jarenlang werkeloos in de Dintel heeft liggen roesten.

Vanaf de jaren 1920 werd de roep om een geregelde veerdienst tussen Noord-Brabant en het eiland Goeree-Overflakkee steeds luider. Zo’n veer moest naast personen en goederen ook vee, paarden en auto’s kunnen vervoeren. Met subsidies van de provincies Noord-Brabant en Zuid-Holland en van het Rijk begon rederij Van der Schuyt op 13 mei 1935 zo’n veerdienst.

Het veer tussen Dintelsas en Ooltgensplaat zwichtte zelden voor de weersomstandigheden. Zelfs bij zware ijsgang werd er gevaren, zij het met hulp van krachtiger boten. Zo werden de veerboten Gorinchem V en Prinses Beatrix in de strenge winter van 1963 voorafgegaan door maar liefst drie sleepboten, die de weg vrij moesten maken.

Onder zulke barre omstandigheden bleek de overtocht niet zonder gevaren. Op 23 januari 1963 drukte een ijsschots de Gorinchem V dwars de haven bij Ooltgensplaat in, waardoor het schip niet meer in staat was om aan te leggen. De Prinses Beatrix kwam evenmin ongeschonden de winter door: de rederij diende een fikse declaratie in bij de provincies voor reparaties.

Toen na 1953 in snel tempo vaste verbindingen in het deltagebied werden gerealiseerd, had het laatste uur geslagen voor de meeste veerdiensten in de regio. Rederij Van der Schuyt-Van den Boom-Stanfries bracht in 1962 weliswaar nog de moderne Gorinchem V in de vaart, wat het einde betekende van de verfoeide wachttijden, maar het bleek een verloren zaak.

De opening van de Haringvlietbrug in 1964 en de Grevelingendam in 1965 betekenden de doodsteek voor het veer: in september 1965 volbracht het zijn laatste overtocht.

Deel dit verhaal op:
  • Pinterest
  • Tumblr
  • Toevoegen als favoriet
  • Afdrukken

Reacties (45)

Arij M van Waart zei op 12 april 2010 om 11:23 uur

Met belangstelling het verhaal over het veer Dintelsas en Ooltgensplaat gelezen. Ik wist wel dat de firma van der Schuyt veerverbindingen onderhield met het eiland Goeree-Overflakkee. Wat ik nu graag wil weten is, "Waar was de veersteiger in Ooltgensplaat?" Was dat bij het dorp, of was dat bij "De Galathee", ook wel Galtathesehaven of Sluishaven genoemd? Ben daar zeer benieuwd naar. gr>arij

Rien Wols bhic zei op 12 april 2010 om 16:36 uur

Beste Arij,
Leuk dat je dit verhaal gevonden hebt!
Van Brabant uit gezien (daar weten we wel wat van) gaat jouw vraag natuurlijk precies over de verkeerde kant van het veer, maar we gaan kijken of we je verder kunnen helpen. Maar dat kan een dagje kosten...

Rien Wols bhic zei op 13 april 2010 om 08:32 uur

Beste Arij, De veerboot legde aan de Goeree-Overflakkeese kant inderdaad aan in de Galatheese of Sluishaven, getuige dit citaat uit de Zierikzeesche Nieuwsbode van 12-2-1963: ”DINTELSAS –OOLTGENSPLAAT. Zo wordt elke dag de veerboot "Gorinchem V" van Dintelsas (N.B.) naar Ooltgensplaat (Sluishaven, Z.H.) over het Volkerak getrokken. Voorop gaat de sleepboot "Constantina", dan volgen de sleepboot "Broedertrouw VI" en de veerboot. De sleepboot "Lambert" is reeds eerder voorgegaan om voor dit konvooi uit een weg door het ijs te banen. In januari heeft de veerboot 830 personen- en 1521 vrachtwagens overgezet. Een ander schip, de "Prinses Beatrix" heeft op hetzelfde traject in genoemde maand 660 personen- en 1021 vrachtwagens overgezet. Als dit vervoer niet had kunnen geschieden, was de strop, vooral voor de landbouw, niet te overzien geweest.” Dus hoewel de veerdienst bekend stond als die tussen Dintelsas en Ooltgensplaat was de werkelijke aanlegplaats een stuk zuidelijker dan Ooltgensplaat. Zie hier voor een mooi kaartje.

Arij M van Waart zei op 13 april 2010 om 16:56 uur

Hallo Rien Wols, hartelijk dank voor de zeer snelle reactie op mijn vraag.
Ik was niet op de hoogte dat er ook een veerdienst van Flakkee naar de Brabantse kant van het Volkerak bestond. Ik ben in Rotterdam geboren (1941) En als kind ging ik elk jaar naar een oom en tante van mij op Schouwen Duiveland. Dat was altijd een hele reis. S'Morgens vroeg van uit Rotterdam noord met de tram naar de Rosestraat. En dan met de stoomtram van de RTM door de Hoekse Waard naar Numansdorp haven. Dan op de boot ook van de RTM, dat waren nog stoomboten. In het begin met de Schelde later met de Minister C Lely naar Zijpe. Verder weer met de stoomtram naar Burgh. En dan moesten we nog een heel stuk naar Burghsluis lopen. Daar woonde mijn oom en tante.
Je kwam daar dan tegen het eind van de middag aan. Nu doe je dat in een uur.
Het mooiste was natuurlijk de bootreis, over het Volkerak. Prachtig vond ik dat Veel schepen kwam je dan onderweg tegen. Grote en kleine. Vergeleken met nu waren het allemaal kleine schepen. En je zag de Brabantse kant voor bij gaan. Je zag dan de rijen bomen. In 1961 ging ik de militaire dienst in, en heb nog een tijdje op Fort Sabina gezeten. Wij lagen in Breda en gingen dagelijks met een DAF truck naar het fort. Daar was ook een klein soort haventje meer een kanaaltje met betonnen wanden. Als het warm was gingen we daar wel eens zwemmen in het Volkerak. Ook kwamen daar herrinneringen boven als de Minister C Lely langs kwam opweg naar Numansdorp en later weer terug naar Zijpe. Daar is nu niets meer van terug te vinden. Vanuit Numansdorp naar Willemstad ging ook een pontje van de RTM. Maar daaar ben ik nooit mee over geweest. Nu rij ik nogal eens naar Bergen op Zoom via Steenbergen. Als ik dan naar rechts kijk zie ik ook weer van die rijen bomen in de verte. En dan moet ik ook altijd aan die bootreizen denken.
En het grappige is ik kreeg ooit de stamboom van mijn moeder onder ogen, en laat haar voorvaderen nu uit de Prinsland komen, en die voorvaderen waren bakenmeesters.
Nogmaals dank voor uw antwoord.
met vriendelijke groeten.
Arij M van Waart

E van Eijk Maassluis zei op 1 juni 2010 om 20:46 uur

Is er nog iets bekend van deze veerdienst in de periode 1890-1900 toen deze nog werd uitgvoerd met hoogaarts ?

Rien Wols bhic zei op 3 juni 2010 om 08:14 uur

Beste E. van Eijk,
Dit is zo'n beetje alle informatie die wij boven water hebben weten te halen. Maar we nodigen iedereen natuurlijk van harte uit om er dieper in te duiken en dat vervolgens hier met ons te delen!

Ed van Eijk zei op 3 juni 2010 om 22:52 uur

Tja, heer Rien. Ben bezig met de reconstructie van het leven van Pleun Kamp geboren 07-04-1843 te Fijnaart, zoon van Pieter Kamp en Gommerina Verschuur. Hij is op 12-06-1894 overleden. Zijn acte van overlijden vermeld als plaats van overlijden Fijnaart – Heiningen en daarin, zoals gebruikelijk, geen doodsoorzaak. Hardnekkige geruchten in de familie echter spreken van verdrinking. Na rondvraag wees een andere speurder, Geert Broersma, mij op een artikel in de Tilburgse courant van 28-06-1894 dat ik hierna citeer:
Men meldt dit uit Dinteloord: zaterdag verscheen hier de Justitie uit Breda om het lijk van P.K. te doen opgraven en nader te doen schouwen. Genoemde P.K. was schippersknecht bij den veerman Van Dintelsas en door dezen den 12 jl. dood in zijne hoogaarts gevonden met teekenen van verwondingen aan het hoofd. Door dit onderzoek is uitgemaakt dat aan geen misdrijf valt te denken en dat de overledene een natuurlijke dood is gestorven.
Einde citaat
Het is duidelijk dat ook het proces-verbaal van de schouwing nog meer details kan opleveren niet alleen over Pleun Kamp maar ook over de veerman. Maaaaaaaaaaar ik hoop natuurlijk ook op lokale info.
Wordt vervolg

Ed van Eijk

E. van Eijk zei op 7 juni 2010 om 11:18 uur

Hallo Rien Wols, in "De Nieuwe Rotterdamse Courant" van 10 februari 1865 staat de vermelding van de start van de zomer veerdienst van en naar oa Dintelsas en Ooltgensplaat door de Zeeuwse Maatschappij van Stoomvaart. zie tzt reactie's op het Forum

Rien Wols bhic zei op 8 juni 2010 om 09:01 uur

Dag Ed, Dat is een interessante kwestie, die je daar bij de kop hebt! Ik heb het archief van de Rechtbank Breda (dat hier bij het BHIC in de depots ligt) erop nageslagen, maar helaas niets kunnen vinden over de opgraving en lijkschouwing van Pleun Kamp. Kranten kunnen inderdaad een goede bron zijn (waarschijnlijk wist je het al: de Koninklijke Bibliotheek in Den Haag heeft recent een grote digitale krantensite geopend). Ik ben benieuwd naar je verdere resultaten! Vriendelijke groet, Rien

Ed van Eijk zei op 9 juni 2010 om 11:23 uur

Ja Rien,
Dat was inderdaad een bron, mogen en kunnen we weer wat mee. Als je daar zoekt vind je ook een melding van een veerdienst uit 1858.

Ed

johan neelen zei op 22 februari 2012 om 11:36 uur

jammer dat veel veerverbindingen zijn verdwenen toen de dammen en bruggen zijn gekomen.

Arij M van Waart zei op 22 februari 2012 om 13:32 uur

Tussen 1800 tot de afsluitingen van de Zeeuwse en Zuid Hollandse zeearmen, waren er geregelde beurtvaartdiensten en veren tussen de daar liggende eilanden en het vasteland van Noord Brabant en Zuid Holland. Zowel zeilschepen als stoombootdiensten.. Nu was het wel dat er degelijke veer verbindingen waren vanaf de noord oever van Flakkee en van Rotterdam naar Zeeland. RTM, van der Schuyt en nog wel een stel anderen. Dit waren vaarten met geregelde veerdiensten.
Op de Noordelijke oever van Flakkee lag dat doorgaans anders. Daar waren wel plaatselijke veerlieden die een veerdienst onderhielden met b, Oude Tonge –Bruinisse of naar Dintelsas.
Of Dinteloord Sluishaven. Vanuit oude Tonge werden die vaarten doorgaans met een Hoogaars gedaan. Zij vervoerden dan ook vaak de Post mee. In de Winterdag als het flink vriest en de vaart bemoeilijkt werd door de ijsgang, probeerde zij toch een verbinding met bv Brabant open te houden, Zij wisten precies waren er dan open geulen waren. Het ijs bleef vaak met laag tij op de vele platen vast zitten. Maar een geultje was er altijd wel te vinden. Kon het niet met de Hoogaars dan werden er roeboten gebruikt. Soms als een slee over het ijs, en waar weer gevaren kon worden met roeien.
Op de Zeeuwse krantenbank is over die periode ook wel het een en ander te vinden.
Groet >arij

Paul Huismans bhic zei op 23 februari 2012 om 09:34 uur

@Arie, Dank je voor de boeiende aanvullende informatie. Voor degenen die hem niet weten te vinden plaats ik een link naar de Zeeuwse krantenbank. Plaatjes van het scheepstype hogaar kun je vinden op www.modelbouwen.be.

Maria H.Jordaan zei op 27 mei 2012 om 18:48 uur

Mijn vader Jan Jordaan was hofmeester op deze boot,en alom bekend bij velen.
Ik, zijn dochter zou het leuk vinden om
eventueel reacties te ontvangen over allerlei dingen ,die betrekking op zowel het veer als op mijn vader.
Een artikel over het veer staat in het
jaarboek van 2003 van de cultuurhistorische vereniging van Dinteloord, door mij geschreven. Maria H.Jordaan, 26 mei 2012

Mariët Bruggeman bhic zei op 29 mei 2012 om 11:22 uur

Beste Maria,

hartelijk dank voor je oproep en ik hoop echt dat er veel reacties op je vraag komen.
Succes en met vriendelijke groeten,

johanneelen zei op 29 mei 2012 om 13:50 uur

het steiger was in de galathese haven.maar daar is niks meer van te vinden,dat steiger is daar jaren geleden verdwenen in de haven.

Arij M van Waart zei op 29 mei 2012 om 17:36 uur

Waar in de haven was die steiger toen. Of is het daar helemaal veranderd?
Ben daar wel benieuwd naar.

groet, arij

johanneelen zei op 29 mei 2012 om 20:53 uur

de excacte plaats weet ik niet in de haven waar het steiger is geweest.maar zalwelin de buurt van het paviljoen zijn geweest.er is in de loop van de jaren veel veranderd.haven zou weer opgeknapt worden.jammer dat er in de zomermaanden geen pontje meer vaart.iets voor fiets een rondje met een pontje.

Arij M van Waart zei op 29 mei 2012 om 21:56 uur

Ja dat is jammer, Er vaart tegenwoordig toch wel weer een pontje van Oude Tonge naar Steenbergen vv ? In de zomer maanden voor wandelaars en fietsers. Of is dat met alle bezuinigingen ook weer gestopt?
Ik kom niet uit die buurt, hoewel (tegenwoordig) wel vlakbij, ik woon in de Hoekse Waard. En daar zijn weer verschillende pontjes. Zoals Oud Beijerland- Rhoon, Puttershoek-Zwijndrecht, Strijen-Sas- Moerdijk, Numansdorp- Willemstad. Nieuw Bijerland- Hekelen (ook auto's) Nieuwendijk- Tiengementen, Tiengemeten- Hellevoetsluis en Tiengemeten- Stad aan het Haringvliet.

De meesten alleen in de zomer maanden Daar zou Galathese haven -Dinteloord best bij kunnen passen.
D'r moet maar een schipper zijn die dat wil gaan doen. Wie weet?

gr Arij

Piet van Est zei op 25 oktober 2012 om 05:58 uur

Beste Maria Jordaan, Ik heb heel goede herinneringen aan de veerboot SS Van Der Sluys. en ik heb jou vader echt wel gekend. Een echte persoonlijkheid, lang, rechtop, kaal hoofd. Maar toch zijn mijn herinneringen verschillend van de vele passagiers die jou vader zo voortreffelijk van koffie en koek voorzag. Ik ken de veerboot nl. vooral van de weekends om op te vissen, het kon dan heel druk zijn speciaal in de spieringtijd De andere herinnering die ik heb was als ik aan de "overkant" wou gaan vissen. Dan mocht ik altijd voor niets meevaren van de rest van de bemanning, Wout van Fessem, Bram en Jan Kwist en nog een paar. (In het vooronder en als Jan Bolijn de kaart verkoper me niet had gezien) Voor de rest wou ik het hier bij laten maar ik zou wel persoonlijk contact met je willen opnemen. Ik denk nl. dat wij samen nog op school gezeten hebben.

Arie den Breejen zei op 4 februari 2013 om 19:55 uur

Beste meneer van Est, Weet u toevallig de titel van het jaarboek waarin het veer Dintelsas-Ooltgensplaat voorkomt?
MvG, Arie den Breejen

maria h.jordaan zei op 4 februari 2013 om 20:28 uur

Hallo Arie
In het jaarboek van 2003 van de Nyen aanwas van Nassau ( cultuur historische vereniging ) van Dinteloord staat het hele verhaal over
het veer door mij geschreven.
Maria H.Jordaan

johan neelen zei op 4 februari 2013 om 21:33 uur

veersteiger is geweest in de galathese haven van het ver dintesas ooltgensplaat.van het steiger in de galathese haven is niets meer te vinden helaas.

johan neelen zei op 4 februari 2013 om 21:43 uur

veerhaven van veerdienst dintesas ooltgensplaat was in de galathesehaven.maar dat steiger is verdwenen.paviljoen staat te koop zag ik afgelopen zomer.heeft enkele jaren geleden in brand gstaan.in de haven liggen nog enkele boten.met wat aanpassingen zou deze haven weer in de zomermaanden gebruikt kunnen worden voor fiets een rondje met een pontje,.

Arie den Breejen zei op 4 februari 2013 om 22:20 uur

Beste Mevr. Jordaan,

Er zouden ook nog 2 boeken zijn over ooltgensplaat, Het ene is een groen boekje met de titel Ooltgensplaat zoals het was. Maar de andere weet ik niet. Weet u soms hoe die titel is? en van welke uitgever en schrijver.
MvG, Arie den Breejen

Piet van Est. zei op 5 februari 2013 om 04:25 uur

Beste Arij, De aanlegsteiger was inderdaad Sluishaven. Een heel klein haventje wat onder sommige (de meeste ) weersomstandigheden dikwijls veel van de stuurmanskunst van de kapitein ( van Saarloos, Wout van Fessem )en de rest van de bemanning eiste. De derde kapitein was volgens mij Jan Huisman, maar dat weet ik niet zeker meer. De aanleg steiger lag als je met je rechtse kant voor het koffiehuis staat recht vooruit. De stoker was Jan Boere, een heel magere man die altijd liep te poetsen en olie bij te vullen. Al het koper glansde als een spiegel. Ik hoop dat ik je met dit bericht van dienst heb kunnen zijn, mocht je nog meer vragen hebben stel ze maar gerust.Piet van Est.

Arij M van waart zei op 5 februari 2013 om 23:20 uur

Beste Piet van Est,
Hartelijk dank voor je ruime reactie.
gr> arij

Arie den Breejen zei op 6 februari 2013 om 19:42 uur

Goedenavond meneer van Est,

Ik zou u willen vragen bent u van ca 1940?
Met vriendelijke groet,
Arie den Breejen

Piet van Est, zei op 7 februari 2013 om 05:42 uur

Beste Arij, Ik ben inderdaad van 1939, geboren in Dinteloord maar woon sinds 1981 in Australie. Met vriendelijke groet, Piet van Est

Arie den Breejen zei op 7 februari 2013 om 08:31 uur

Goedenmorgen meneer van Est,

Wij hebben het vermoeden dat u bij mijn schoonmoeder in de klas heeft gezeten. Zou u als u wilt uw emailadres aan mij door willen mailen?
Met vriendelijke groetjes, Arie den Breejen. arieenpetra@planet.nl

Hans Bal zei op 26 januari 2014 om 14:58 uur

Goedemiddag,

Wij zijn sinds 2013 uitbaters van het Paviljoen aan de Galathese haven, mogen wij van deze informatie het een en ander overnemen om bij ons bij de menukaarten te zetten zodat de klanten wat kunnen lezen over de geschiedenis van de Galathese haven ?

In afwachting van uw reactie,

Met vrgr Hans Bal

Arij M van waart zei op 26 januari 2014 om 15:35 uur

Hallo Hans Bal,

Ik ben niet de eigenaar van dit forum, wel ben ik begonnen met de vragen over het veer Dintelsas-Ooltgensplaat (Galathesehaven)
Ik denk dat er geen bezwaar zal zijn om de gegevens die op dit forum vermeld zijn te gebruiken in uw paviljoen. Het lijkt mij leuk om iets te lezen over het verleden van de Galathese haven.
Ik zou het erg leuk vinden om zo iets te lezen.

Met vriendelijke groeten,
Arij M van Waart

Paul Huismans (namens BHIC) zei op 27 januari 2014 om 08:38 uur

@ Hans Bal,
Natuurlijk mag je gegevens overnemen op je menukaarten! Als je ons als bron vermeldt zijn we helemaal blij :-).
Veel succes met de exploitatie van het Paviljoen.

Hans Bal zei op 27 januari 2014 om 10:17 uur

Dubbel dank !! zal zeker de bron vermelden,

Mvrgr Hans Bal

Cor Koene zei op 27 augustus 2014 om 17:52 uur

Leuk, dat geschrijf over het veer Sluishaven-Dintelsas! Ik heb in de periode 1957-1962 vijf jaar lang elke week twee keer de oversteek gemaakt, ’s maandagsmorgens met de eerste boot naar Brabant, zaterdags kort na de middag terug naar Flakkee. Een aantal mensen kan ik me zo nog voor de geest halen: de rijzige en kaalhoofdige hofmeester Jan Jordaan, kapitein Jan Huijsmans met een pet op die hem gezag verleende, de dekknecht van wie ik me de naam niet meer herinner, vaste medepassagier Jan de Waal op maandagmorgen, de jonge scholier Buijs uit Melissant op zaterdagmiddag. Met herinneringen aan die tijd is een klein boekje te vullen.

Barend Bakelaar zei op 26 september 2014 om 12:15 uur

Beste Maria(Jordaan)
Als schoolgaand kind heb ik vele uren doorgebracht aan de Galathesehaven.
Je vader en de gebroeders Kwist heb ik heel goed gekend.
Ook bij de uitbater van het Koffiehuis, Bram Polak, heb ik vele uren doorgebracht. Voor een kind was er altijd wel wat te beleven op Sluishaven.
Bovendien heb ik goede herinneringen aan Dinteloord waar ik tijdens de oorlog aan de Stoofdijk heb gewoond. We zijn daar voortreffelijk opgevangen door de fam. Testers.
Nu woon ik nog vlakbij de haven en loop vele malen langs het Volkerak met mijn vrouw.
Ik heb "iets" met Sluishaven.

Cor Koene zei op 26 september 2014 om 12:30 uur

Hallo Barend,
Je naam komt me bekend voor. Kom je uit De Langstraat?

Barend Bakelaar zei op 26 september 2014 om 13:04 uur

Ja ik woon in de buurt van de Langstraat

Cor Koene zei op 26 september 2014 om 13:25 uur

Ik ben geboren aan de onderberm in het huisje naast Marien Wouters.

Barend Bakelaar zei op 26 september 2014 om 13:38 uur

Okay Cor dan zullen we elkaar wel eens tegenkomen denk ik.
Is dat het huis waar Iem Bakelaar woonde of het huis van Jan Stoop?

Cor Koene zei op 26 september 2014 om 14:58 uur

Dat van Jan Stoop. Daarvoor was het van mijn grootouders, Thijs Vervloet, bijgenaamd Brutus, overleden in 1934, en Kaatje Huibrechtse. Weer daarvoor woonden er Huub Huibrechtse en zijn jong overleden vrouw Maria Norbart. Na de oorlog zijn ome Jan Stoop en tante Dien Vervloet er met hun kinderen gaan wonen. Die gingen er behoorlijk op vooruit - nou ja - na een paar jaar Vluchtheuvel. Boven Iem Bakelaar aan de dijk woonde de familie Van Kouteren. Ben jij familie van Iem Bakelaar?

Barend Bakelaar zei op 6 oktober 2014 om 19:11 uur

Cor, ik ben inderdaad familie van Iem Bakelaar.

Stefan Punt zei op 29 oktober 2014 om 13:55 uur

Heeft iemand nog foto's digitaal in hogere kwaliteit. Moet voor Paviljoen Sluishaven in de Galtahese een canvas doek maken van de oude veerboot die daar kwam.

Groet Stefan Punt

Annemarie van Geloven
Annemarie van Geloven bhic zei op 3 november 2014 om 11:55 uur

Beste Stefan, mijn collega Anton Schuttelaars heeft deze foto’s destijds van gehaald van de website:
http://opapostzegel.qoop.nl/showimage.php?artikelID=9248741
Helaas staan deze prentbriefkaarten daar nu niet meer op.
Het BHIC zelf heeft de afbeeldingen niet in de collectie.

stefan punt zei op 3 november 2014 om 12:03 uur

o oke. bedankt voor de reactie dan ga ik even verder zoeken.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:

Lees ook deze verhalen

vertelde op 11 mei 2010 om 16:56 uur

Volkerak

vertelde op 26 februari 2010 om 13:27 uur

De Volkerakbrug

vertelde op 22 juni 2010 om 11:23 uur

Volkerak Sluizen