
Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.
Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)
Meer informatie over de chat-service? Klik hier
Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.
Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)
Meer informatie over de chat-service? Klik hier
Deze waterweg, de Gekanaliseerde Dieze, ook wel het Kanaal Henriëttewaard-Engelen of het Henriëttekanaal genaamd, kwam in 1902 gereed. De schutsluis in de Dieze kwam even boven Engelen. Het noordoostelijk deel van de gemeente Engelen heet sindsdien de Henriëttewaard, of in de volksmond het “klein polderke”.
Dit gebied werd door het nieuwe kanaal van de rest van Engelen afgesneden. Natuurlijk was dit nadelig voor de landeigenaren in het gebied. Daarom had Rijkswaterstaat een brug tussen Engelen en de overzijde beloofd, die er echter nooit is gekomen. Wel kwam er een gratis pontveer.
Deze kabelpont, die door de veerknecht het kanaal werd overgetrokken, bleef tientallen jaren dag in dag uit, dag en nacht heen en weer varen. Een plan om tussen 10 uur ’s avonds en 6 uur ’s ochtends de pont te sluiten, leidde in 1963 tot een golf van protest. Het resultaat was waarschijnlijk dat deze voorgenomen nachtsluiting niet doorging.
Enkele jaren later, in 1969, werd de bejaarde pont wegens slechte staat afgekeurd. Voorlopig bleef het vaartuig wel varen, maar de maximale belasting werd van 4,5 ton teruggebracht tot 3 ton. Zware landbouwvoertuigen - voorheen veelvuldige gebruikers - werd nu de toegang geweigerd.
Rijkswaterstaat liet de reservepont BM V van het Bernse veer aanpassen om tussen Engelen en de Henriëttewaard dienst te doen. Deze pont met een laadvermogen van 5 ton bleek slechts met moeite met mankracht te bedienen, waarop de pont een buitenboordmotor kreeg. Het landbouwverkeer kon het kanaal weer passeren.
Van lange wachttijden, waarover in de voorgaande jaren steevast werd geklaagd, was intussen geen sprake meer. Door verbeteringen in het snelwegennet maakte de pont geen deel meer uit van de sluipweg die veel automobilisten namen om de files bij Den Bosch te vermijden. Alleen ’s middags rond kwart over vijf, wanneer het personeel van de Vaar- en Duikerschool van de Genie huiswaarts keerde, kon zich soms nog een rij auto’s vormen.
Toen in 1976 de hefbrug over Sluis Engelen gereed kwam, een kleine twee kilometer naar het noordwesten, werd het pontveer uit de vaart genomen.