i

Dit verhaal gaat over:

Locatie: Engelen
Tags:

en maakt ook deel uit van:

Atlas: Veren

Veer Engelen-Henriëttewaard

vertelde op 23 september 2010 om 16:33 uur

De aanleg van de Bergsche Maas eind negentiende eeuw bracht een structurele daling van de waterstand in de Maas. Het scheepvaartverkeer zou hierdoor de schutsluis bij Fort Crevecoeur niet meer kunnen passeren, die vanaf de Maas toegang tot de Dieze en verderop de Zuid-Willemsvaart bood. Een oplossing werd gevonden in de aanleg van een scheepvaartkanaal.

Deze waterweg, de Gekanaliseerde Dieze, ook wel het Kanaal Henriëttewaard-Engelen of het Henriëttekanaal genaamd, kwam in 1902 gereed. De schutsluis in de Dieze kwam even boven Engelen. Het noordoostelijk deel van de gemeente Engelen heet sindsdien de Henriëttewaard, of in de volksmond het “klein polderke”.

Dit gebied werd door het nieuwe kanaal van de rest van Engelen afgesneden. Natuurlijk was dit nadelig voor de landeigenaren in het gebied. Daarom had Rijkswaterstaat een brug tussen Engelen en de overzijde beloofd, die er echter nooit is gekomen. Wel kwam er een gratis pontveer.

Deze kabelpont, die door de veerknecht het kanaal werd overgetrokken, bleef tientallen jaren dag in dag uit, dag en nacht heen en weer varen. Een plan om tussen 10 uur ’s avonds en 6 uur ’s ochtends de pont te sluiten, leidde in 1963 tot een golf van protest. Het resultaat was waarschijnlijk dat deze voorgenomen nachtsluiting niet doorging.

Enkele jaren later, in 1969, werd de bejaarde pont wegens slechte staat afgekeurd. Voorlopig bleef het vaartuig wel varen, maar de maximale belasting werd van 4,5 ton teruggebracht tot 3 ton. Zware landbouwvoertuigen - voorheen veelvuldige gebruikers - werd nu de toegang geweigerd.

Rijkswaterstaat liet de reservepont BM V van het Bernse veer aanpassen om tussen Engelen en de Henriëttewaard dienst te doen. Deze pont met een laadvermogen van 5 ton bleek slechts met moeite met mankracht te bedienen, waarop de pont een buitenboordmotor kreeg. Het landbouwverkeer kon het kanaal weer passeren.

Van lange wachttijden, waarover in de voorgaande jaren steevast werd geklaagd, was intussen geen sprake meer. Door verbeteringen in het snelwegennet maakte de pont geen deel meer uit van de sluipweg die veel automobilisten namen om de files bij Den Bosch te vermijden. Alleen ’s middags rond kwart over vijf, wanneer het personeel van de Vaar- en Duikerschool van de Genie huiswaarts keerde, kon zich soms nog een rij auto’s vormen.

Toen in 1976 de hefbrug over Sluis Engelen gereed kwam, een kleine twee kilometer naar het noordwesten, werd het pontveer uit de vaart genomen.

Deel dit verhaal op:
  • Pinterest
  • Tumblr
  • Toevoegen als favoriet
  • Afdrukken

Reacties (2)

Frans Lucas zei op 12 september 2014 om 21:31 uur

Mooi overzicht. Angrisa Heemkundekring Engelen maakt hier dankbaar gebruik van.

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman bhic zei op 15 september 2014 om 14:37 uur

Bedankt Frans voor je leuke reactie en mooi om te lezen dat onze informatie zo goed gebruikt wordt!

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:

Lees ook deze verhalen

vertelde op 19 maart 2010 om 15:38 uur

Keizersveer

vertelde op 24 mei 2012 om 09:19 uur

William redt… William

vertelde op 14 januari 2011 om 15:57 uur

Het Hedelse veer