skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Marilou Nillesen
Marilou Nillesen Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Marilou Nillesen
Marilou Nillesen Bhic

Veer Veen-Aalst

Van oudsher vaart tussen Veen in het Land van Heusden en Altena en Aalst in de Bommelerwaard een veer. Ooit was het veerrecht een heerlijk recht, voor het traject van Veen naar Aalst voorbehouden aan de Heer van Veen. Het overzetten in de andere richting kwam aan de Heer van Aalst toe.

Dit soort veren wordt halfveren genoemd. In de praktijk werden eventuele problemen voorkomen door beide halfveren aan één veerman te verpachten. Na de Franse tijd kwam het Veense veerrecht in handen van het Rijk, dat van Aalst bleef tot in de jaren 1960 in particuliere handen.

De overtocht over de druk bevaren rivier was niet zonder gevaar. Zo kwam de veerboot in december 1882 in aanvaring met een stoomboot. Veerman Vos en zijn passagier konden tenauwernood worden gered door de bemanning van de stoomboot van ’s-Hertogenbosch naar Rotterdam, die toevallig net in Veen had aangelegd.

In 1902 liep het slechter af. Midden op de rivier ramde stoomboot Neutraal III het roeibootje, waarmee de veerman twee meisjes wilde overzetten. De veerman wist zich te redden, de meisjes verdwenen in de diepte. Eén van beiden werd nog levend bovengehaald, voor de veertienjarige Kaatje van Os uit Waardhuizen kwam alle hulp te laat.

In de jaren zestig werd het voortbestaan van het veer zeer onzeker. Pachter Van Heiningen verlengde in 1964 zijn contract niet. Een jaar later werd de pont afgekeurd, onder andere omdat een gat op oude schipperswijze was gedicht met een zij spek.

De lokale bevolking miste de pont zeer: de ULO in Aalst telde veel leerlingen uit Veen en Wijk, de VGLO-school in Wijk veel leerlingen uit Aalst. Bovendien werkten veel Aalstenaars in Heusden en omgeving. Daarbij kwam dat Aalst slecht was aangesloten op het openbaar vervoer aan Gelderse zijde: oversteken naar Veen en daar op de bus naar Gorinchem of Den Bosch stappen ging veel sneller.

Daarom verwierf de gemeente Brakel, waar Aalst onder viel, in 1966 het volledige veerrecht van het Rijk en van de familie Van Aalst. Met een financiële bijdrage van de gemeente Veen werden twee veerponten aangeschaft en de veerdienst werd in ere hersteld. Jarenlang is deze pont geëxploiteerd door de familie Haubrich.

Vanaf 1 januari 2010 heeft de eigenaar - inmiddels de gemeente Zaltbommel - de uitvoering van de dienst overgedragen aan de gemeente Gorinchem.

Aanvulling

In 2014 zond Omroep Gelderland de documentaire Veerkracht uit. Daarin zit ook een fragment over de veerman van dit veer.

Bron: Veerkracht (Van Osch Filmproducties), uitgezonden door Omroep Gelderland.

Bekijk ook

Veren in Brabant

Water in Brabant

Reacties (2)

GP Bouman zei op 13 november 2017 om 13:26
Ik mis in dit verhaal de naam van veerman Cor van Breugel die vele jaren, na van Heijningen en voor de fam Haubrich, veerman is geweest. Hij heeft aldie tijd met zijn gezin gewoond op een woonboot naast de pont.
Annemarie van Geloven
Annemarie van Geloven bhic zei op 13 november 2017 om 19:32
Goed dat u veerman Cor van Breugel hier noemt. Dank voor uw reactie.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:

Lees ook deze verhalen

Doe mee en vertel jouw verhaal!