skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Hilde Jansma
Hilde Jansma Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Hilde Jansma
Hilde Jansma Bhic

Veghelse auto mist juiste afslag

Het is een plaatje om te zien, vestigt daarbij verschillende records op het circuit in Zandvoort en is het pronkstuk op de RAI van 1957. En toch weet de Bambino, de auto van Veghelse makelij, het uiteindelijk niet te redden.

De 'Bambino' op de RAI in 1957, bezichtigd door de minister van VWS Algera. Deze auto-scooter zou vervaardigd worden door de NV Alweco te Veghel, welk bedrijf in 1958 geliquideerd werd. Achter minister Algera dhr. Albronda, directeur van de NV.

“Een verrassend wagentje, dit melkblanke van het sterke fiberglas gemaakte sportkarretje, dat associaties opwekt met de meest dure en luxueuze Amerikaanse sportwagens”, schrijft de Maasbode in 1957 opgetogen. Het zou na de Spijker de eerste Nederlandse personenauto worden: de Bambino, vervaardigd in de fabriek van Henk Albronda. Aanvankelijk bedacht als driewieler, en met als liefkozende bijnaam: het rijdend ei.

Maar het publiek wil een meer volwassen uitvoering, mét vierde wiel. Dat komt er wel, maar te laat. Waar aanvankelijk vooral vrouwen weglopen met de Veghelse creatie, en autoliefhebbers smullen bij het zien van de Bambino Sport (een cabriolet met een 1-cilinder motor), komt de klad erin.

De fabriek kan de vraag niet aan, de werkomstandigheden zijn zwaar, technisch blijkt er nogal wat aan te rammelen en de prijs – drieduizend gulden - ligt te dicht bij die van ‘echte’ buitenlandse auto’s, als Fiat en Volkswagen. Wie zijn portemonnee trekt, kiest dan toch voor deze merken. Een roemloos eind van een rooskleurig begin. Ondanks de veelbelovende start haalt de Veghelse Bambino de volwassen leeftijd niet.

 

 

Reacties (4)

Jan van Weert
Jan van Weert zei op 29 april 2019 om 22:07
Gezien de datering van het het verhaal zal deze auto een pronkstuk geweest zijn tijdens de RAI van 1957 en niet van 1975.
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 30 april 2019 om 09:39
Je hebt (uiteraard) helemaal gelijk, Jan! Ik heb het direct gecorrigeerd, dank voor je oplettendheid.
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 17 juni 2019 om 09:38
Mooie aanvulling, Rutger, zeker ook over de Fuldamobil!

Veel dank daarvoor.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:

Lees ook deze verhalen

Doe mee en vertel jouw verhaal!