i

Dit verhaal gaat over:

Locatie: Uden
Tags:

en maakt ook deel uit van:

Atlas: Vliegvelden

Vliegbasis Volkel

vertelde op 17 oktober 2008 om 12:13 uur

Volkel dankt zijn bekendheid voornamelijk aan de vliegbasis. De Koninklijke Luchtmacht houdt er om de drie jaar een drukbezochte open dag. Sinds vele jaren is de basis ook het toneel van protestacties door vredesactivisten tegen de opslag van Amerikaanse kernwapens daar.

De Koninklijke Luchtmacht is al sinds 1950 vanaf vliegbasis Volkel actief. De basis heeft een belangrijke rol gespeeld bij de sociaal-economische ontwikkeling van de gemeente Uden. De geschiedenis van de vliegbasis begint in de Tweede Wereldoorlog.

Vrij snel na de bezetting, in augustus 1940, begonnen de Duitsers met de aanleg van drie onverharde startbanen en enkele hangaars. Daarvoor moesten wel enkele kleine ontginningsboerderijen wijken.

Nachtlandeplatz en Fliegerhorst

In eerste instantie gebruikte de Luftwaffe Nachtlandeplatz Volkel als uitwijkveld voor nachtelijke operaties vanaf de bases Gilze-Rijen en Eindhoven. Vanaf augustus 1943 werd het vliegveld permanent door de Duitsers gebruikt. De start- en landingsbanen werden verhard met klinkers, en de Nachtlandeplatz werd Fliegerhorst Volkel.

In het kader van de operatie 'Market Garden' (vanaf 17 september 1944), werd de Fliegerhorst door de geallieerden zwaar gebombardeerd. De geallieerden namen het vliegveld daarna over en gebruikten het als landingsplaats tot september 1945, vanwege de tactische ligging ervan. Gevechtsvliegtuigen als de Hawker Typhoon en Hawker Tempest voerden vanaf Volkel vluchten uit ter ondersteuning van de geallieerde opmars richting Duitsland.

Na de oorlog werden de klinkers van de startbanen verkocht aan de gemeente Uden, die er onder meer de Markt mee plaveide.

Straaljagers

Volkel heeft eigenlijk vanaf het begin van zijn bestaan te maken gehad met straaljagers: op 30 augustus 1944 landde er in de ochtend een uiterst geheim Duits tweemotorig straalvliegtuig, de Arado AR234V-7. Nederland maakte zo voor de eerste keer kennis met een door straalmotoren aangedreven vliegtuig. Op de middag van diezelfde dag arriveerden enkele Messerschmitt Me 262 straaljagers op de basis.

In de daaropvolgende dagen werden deze toestellen ingezet als bommenwerper. Bij de start werden de toestellen geholpen door startraketten. Deze toestellen zijn ongeveer een week op Volkel gebleven.

Marine-opleidingskamp

Eind 1946 werd het vliegveld ingericht als opleidingskamp voor het Korps Mariniers, ter voorbereiding op hun taak in het toenmalige Nederlands-Indië en Nederlands Nieuw-Guinea.

Luchtmachtbasis

Op 1 april 1950 werd vliegbasis Volkel officieel opgericht voor gebruik door de Koninklijke Luchtmacht (die overigens pas in 1953 'Koninklijk' werd). De eerste bewoners waren Gloster Meteors van het 327 en 328 squadron. Deze twee squadrons werden al snel weer overgeplaatst naar respectievelijk Gilze-Rijen en Soesterberg. In 1952 werd de 1e Tactical Fighter Group opgericht, bestaande uit 311 en 312 squadron. Vanaf Volkel werd er in de jaren vijftig en zestig gevlogen met de Thunderjet, de T-Bird en de Thunderstreak. In 1965 werd de Thunderstreak vervangen door de Lockheed F-104 Starfighter, de eerste straaljager die sneller kon vliegen dan het geluid.

Stonden in deze jaren de vliegtuigen nog onbeschermd opgesteld in de open lucht, vanaf het begin van de jaren zeventig veranderde dat. Vliegveld- en materieelbeveiliging werden belangrijker en op Volkel verrezen vliegtuigshelters en commandobunkers. In 1975 volgde de F-16 van General Dynamics de Starfighter op. In dat jaar werd het prototype van dit toestel op Volkel voorgevlogen door een testvlieger van de fabriek. Tussen 1982 en 1986 schakelden de Volkelse squadrons over op de F-16's die er nu nog steeds gestationneerd zijn.

Deel dit verhaal op:
  • Pinterest
  • Tumblr
  • Toevoegen als favoriet
  • Afdrukken

Reacties (87)

Sjef van Doren zei op 8 september 2009 om 12:52 uur

Mijn naam is Sjef van Doren en woon in Tilburg.
Ik ben op zoek naar documentatie cq. foto's uit de jaren 1960 t/m 1965 van de Brandweer op de Vliegbasis Volkel.
Wie kan mij helpen?
Graag een reactie.
mvg Sjef.

Mariët Bruggeman bhic zei op 11 september 2009 om 09:38 uur

Beste Sjef,
als je op onze website bij 'historisch onderzoek doen' zoekt met de zoekterm 'vliegbasis volkel' krijg je een groot aantal treffers. De meeste gaan over het veroorzaken van geluidsoverlast, maar er zit in de Documentatiecollectie Uden ook wel wat over de Vliegbasis in het algemeen en ongelukken in het bijzonder. Misschien dat je in deze stukken ook wat vindt over het optreden van de brandweer. Je kunt deze archiefstukken trouwens in onze studiezaal in 's-Hertogenbosch inzien. Wellicht dat andere bezoekers aan dit forum je ook nog verder kunnen helpen.

Henk Talen zei op 21 september 2009 om 21:53 uur

Personen die gegevens zoeken betreffende de geschiedenis van het vliegveld Volkel kunnen zich wenden tot de Documentatiegroep Volkel of een bezoek brengen aan de Traditiekamer "Typhoon" op de vliegbasis. In de tekst van deze site over de geschiedenis van het vliegveld komen verschillende storende fouten voor. Henk Talen/Documentatiegroep Volkel henk.talen@hetnet.nl

Henk Talen zei op 21 september 2009 om 22:13 uur

Enkele storende fouten op deze site:
Op Volkel vlogen geen twee maar drie Me-262 straalvliegtuigen.
Volkel werd niet gebruikt voor missies naar het westen. Op Volkel lagen in 1943 tot en met februari 1944 dagjagers van de Luftwaffe, Fw-190 en Bf-109, die de Amerikaanse bommenwerpers en jagers moesten neerschieten die naar Duitsland vlogen.
Na het vertrek van de Luftwaffe vlogen er Typhoons (121 Wing), Tempests (122 Wing), Spitfires (126 Wing) en Mosquito's(136 Wing) op vliegveld Volkel B.80.
327 squadron en 328 squadron (Gloster Meteor) vertrokken niet met hun vliegtuigen naar Duitsland.
311 en 312 squadron vlogen nooit met de T-33.
Henk Talen/Documentatiegroep Volkel

Henk Talen zei op 23 september 2009 om 23:36 uur

Beste Sjef van Doren/Tilburg, Als je gegevens zoekt over de basisbrandweer van Volkel kan de Documentatiegroep Volkel en de Traditiekamer "Typhoon" je wel een eind op weg helpen en behoef je zelf het zwarte garen niet nog een keer uit te vinden. Ik heb digitaal in mijn persoonlijk archief het Brandweer Journaal van 08-1955 t/m 07-1965 en de Brandweer Rapporten van 05-1956 t/m 12-1968. In het archief in de Traditiekamer "Typhoon" op de vliegbasis hebben we ook veel foto's en gegevens van wat er in de loop der jaren zoal mis is gegaan met het vliegen. Een deel van deze gegevens zijn in te zien in onze studiezaal in de Traditiekamer. Laat maar eens weten wat je met de gegevens van plan bent. Henk Talen, beheerder Traditiekamer en voorzitter Documentatiegroep Volkel (henk.talen@hetnet.nl)

Henk Talen zei op 24 september 2009 om 11:56 uur

Mariniers op Volkel Bij het nogmaals doorlezen van de tekst op deze site valt het me nu pas op dat de Mariniers op Volkel niets van doen hadden met een uitzending naar Nieuw Guinea. Dat speelde pas vele jaren later toen de Mariniers niet meer op Volkel gelegerd waren. 327 en 328 sqn. 327 en 328 squadron vertrokken vanaf Volkel naar andere Nederlandse vliegvelden. Daar werden ze, vliegend met de Meteor of Hunter, opgeheven.Nadien werden 327 en 328 als Geleide Wapen squadrons weer nieuw leven ingeblazen en in Duitsland geplaatst. Boeken De geschiedenis van vliegveld Volkel is beschreven in het boek "Gestaag Gespannen"(288 pag.), dat in het jaar 2000 door Defensie werd uitgegeven. Het is geschreven door de heren R.H.Wildekamp, P.G.M.Truren en H.Talen. Nog voor het eind van 2009 verschijnt bij Uitgeverij Boom in Amsterdam het boek "Vliegvelden in oorlogstijd" (520 pag.). Hierin worden alle vliegvelden in Nederland beschreven, kosten 39,50 euro. Velden uit de regio die aan bod komen zijn: Volkel, Mill, Heesch, Grave/Keent, Malden, Rips, Schijndel, Eindhoven, Venlo enz. Bezoek Traditiekamer De Traditiekamer "Typhoon" op de vliegbasis Volkel is geopend op de 1e en 3e vrijdag van de maand vanaf 14.00 uur. Opgave minimaal twee dagen van tevoren bij het Basis Informatie Centrum op tel.nr.0413-276601.

Rien Wols bhic zei op 24 september 2009 om 14:33 uur

Geachte heer Talen,

Hartelijk dank voor uw aanvullingen en correcties. Het is duidelijk dat de echte expertise bij de Documentatiegroep Volkel zit! Overigens is het verhaal gebaseerd op bronnen zoals u die zelf ook al noemt (een waardevolle aanvulling!) en bijvoorbeeld de websites van de Spotting Group Volkel en de Koninklijke Luchtmacht (Vliegbasis Volkel). Die laatste zegt onder meer over de T-33 letterlijk dit: “Vanaf Vliegbasis Volkel werd in de jaren '50 en '60 gevlogen met de Thunderjet, de T-Bird en de Thunderstreak.” Dat de T-33 gebruikt werd voor trainingsvluchten, en dat dat weer buiten de genoemde squadrons viel, is iets wat de typische archivaris ontgaan is :-).
Overigens vindt u op diezelfde website van de Klu de mededeling over het Korps Mariniers. Ik ga er van uit dat die klopt, en chronologisch kan dat ook heel goed.

De website van het BHIC is absoluut geen site voor experts en wil dat ook niet zijn. Dat neemt niet weg dat de feiten natuurlijk moeten kloppen. Vandaar dat we u dankbaar zijn voor correcties, zoals over 327 en 328 squadron. Ik heb de tekst, zoals u ziet, inmiddels ook aangepast.
Met vriendelijke groet

Henk Talen zei op 9 oktober 2009 om 23:09 uur

Geachte Heer Wols,

Bedankt voor Uw reactie. Wat de Mariniers betreft ben ik nog steeds van mening dat Nieuw Guinea op dat moment niet speelde en dat de Mariniers die op vliegveld Volkel werden opgeleid naar Indonesie werden uitgezonden. Dat dit op de site van de vliegbasis staat is van geen enkele betekenis.

Vriendelijke groeten,

Henk Talen

kor landman zei op 14 oktober 2010 om 16:23 uur

beste mensen ik ben op zoek naar hans broek uit ijsselmuiden,hij heeft in 1952 een vlieger opleiding gevolgd in de vs bij terugkeer ingedeeld bij het CTL volkel?heeft gevlogen met F84G,F84F
en F104G weet u iets over de verdere loopbaan van deze persoon

Henk Talen zei op 14 oktober 2010 om 23:08 uur

Hallo Kor Landman,

De naam van de vlieger Hans Broek komt me me niet bekend voor. Ik denk dus dat hij mogelijk op vliegbasis Eindhoven gestationeerd is geweest toen hij Thunderjet en Thunderstreak vloog. Op vliegbasis Twente kan hij nadien F-104G gevlogen hebben. Is het niet bekend waar hij gewoond heeft? Ik zal in onze Documentatiegroep nog eens navragen of iemand ooit van deze vlieger gehoord heeft.

Groeten,

Henk Talen/Documentatiegroep Volkel

Henk Talen/Documentatiegroep Volkel zei op 19 oktober 2010 om 19:53 uur

Bij de vrijwilligers van de Traditie-kamer en leden van de Documentatie-groep Volkel navraag gedaan en daarbij bleek dat de vlieger Hans Broek commandant van 306 squadron op Volkel is geweest (omstreeks 1980-1990), woonde toen te St Oedenrode. Was na-dien Militair Attache KLu te Washington.

martin de jong zei op 28 januari 2011 om 11:16 uur

Dag,

Ik ben op zoek naar informatie over een Bf-109 jagdvlieger die in oktober-december 1943 vanaf Volkel met 8./JG1 vloog. Zijn naam is Alfred Miksch.

op 1/12/1943 tijdens een aanval op USAAF jagers werd hij in de buurt van St. Truiden neergeschoten.

Dank als iemand mij kan helpen. Alle informatie is van harte welkom.

mvg
martin

Annemarie van Geloven bhic zei op 31 januari 2011 om 13:06 uur

Ik ben zo vrij om hier een link te plaatsen naar het STIWOT forum, waarop u het korte en heftige leven van Alfred Miksch op indrukwekkende wijze hebt gedocumenteerd. Ik neem aan dat u al bij de grote kenner Henk Talen van de Documentatiegroep Volkel te rade bent gegaan. Ik heb aan een paar kenners (bekend in de studiezaal van BHIC) uw vraag voorgelegd. Mocht dat resultaat opleveren, hoort u van mij.

martin de jong zei op 31 januari 2011 om 20:25 uur

Dag Annemarie,

Ik heb geen contactgegevens van Henk Talen.

Ik ben erg benieuwd naar een eventuele reactie van de BHIC kenners. Mijn zoektocht loopt nl, dood en heb nieuwe informatie nodig om verder te kunnen.

Ik vermoed dat JG1 in confrontatie is geraakt met jagers van 56th FG ter hoogte van het gebied rondom St. Truiden - Hasselt - Beringen etc. Daar doorheen loopt het Albertkanaal waar Miksch is neergestort.

grt
martin

Annemarie van Geloven bhic zei op 2 februari 2011 om 10:40 uur

De contacten zijn gelegd.

v dommelen zei op 6 augustus 2011 om 12:35 uur

beste BHIC, ik zoek info over het munitie depot te odiliapeel, dat bij de basis hoorde, ik weet dat het tot ca 1965 is gebruikt , en dat er een treintje liep, en dat het door de duitsers is opgeblazen, in de jaren 80 geruims door de eod, is hier meer info over te vinden? en ik weet dat er waarschuwingsborden hebben gestaan, is daar ook nog iets van een foto of zo over te vinden? ik hoop dat jullie mij verder willen en kunnen helpen, mvg , yvo van dommelen te s, hertogenbosch.

Henk Talen zei op 16 oktober 2011 om 00:09 uur

Beste Yvo van Dommelen,
Ik neem aan dat je het munitiepark van de vliegbasis Volkel van na de oorlog bedoelt en niet de munitieopslag van de Luftwaffe van WW-2, welk op een geheel andere plaats lag.
Na de oorlog liep er geen treintje meer van de basis naar het munitiepark.
Foto's van beide locaties zijn zeldzaam omdat er niet gefotografeerd mocht worden.

Yvo van Dommelen zei op 16 oktober 2011 om 10:55 uur

Beste DHR Talen, Ik bedoel het odilliapeels bos waar ook bunker nr222 staat. Ik weet dat die bunker van NA de ww2 is. Ik weet inmiddels ook dat daar meer heeft gelegen dan munitie. Mocht iemand een foto over dit onderwerp naar mij toe zou willen/kunnen mailen zou ik daar zeer dankbaar voor zijn.Ik ben in dat bos nu een kleine 10 jaar actief bezig met onderzoek maar kom niet echt verder. Mocht er iemand meer weten hoor ik dat heel graag.Dat mogen ook burger verhalen zijjn!! ALles omtrend dit onderwerp is zeer welkom.

Geer Plönes zei op 16 januari 2012 om 01:27 uur

Mijn naam is Geer Plönes en ben nu bijna 82 jaar oud. Ik ben een van eerste LSKers die, na een LBK-opleiding
in het Beatrixkamp bij Eindhoven, in begin april 1951 overgeplaatst werd naar vliegbasis Volkel,dat toen nog een marinierskamp was. Onder commando
van luitenant Dumas heb ik daar tot
augustus 1952 mijn dienstplicht vervuld
In de jubileumuitgave 50 jaar Peeljager
van 12 augustus 2000 staan foto's die
ik disponibel heb gesteld tijdens de reünie.
Groetjes van Geer Plönes

Mariët Bruggeman bhic zei op 16 januari 2012 om 13:33 uur

Beste Geer,
wat leuk dat iemand die zelf op de vliegbasis gelegerd is geweest, ook nog reageert op onze website. Hartelijk dank voor je informatie en verwijzingen.
Met vriendelijke groeten,

geert legius zei op 5 februari 2012 om 12:07 uur

geachte heer,
Mijn naam is geert legius en ben werkzaam als wijkwachtmeester van de koninklijke marechaussee op de vliegbasis volkel. Ik heb onder andere de taak op me genomen om de toegang tot het mariniersplein geheel in ere te herstellen . Ik ben echter op zoek naar de tekst welke stond op de plaquette welke onder de vlaggenmast stond

Marilou Nillesen bhic zei op 6 februari 2012 om 10:30 uur

@Geert: Dat klinkt als een mooi initiatief! Je kunt je vraag het beste voorleggen aan Henk Talen, beheerder van de Traditiekamer en voorzitter van de Documentatiegroep Volkel. Zijn mailadres: henk.talen@hetnet.nl

Henk Talen zei op 23 februari 2012 om 21:46 uur

Voor het geval men iemand met vragen betreffende vliegbasis Volkel naar mijn e-mail adres wil verwijzen; ik heb een nieuw e-mail adres n.l.: henk.talen@ziggo.nl

martin de jong zei op 23 februari 2012 om 21:53 uur

Henk,

goed om je nieuwe email adres te weten.

Ik ben je heel veel dank verschuldigd mbt mijn zoektocht naar vlieger Alfred Miksch ...

Grt
martin

Rini de Groot zei op 10 april 2012 om 21:35 uur

Graag zou ik weten wat er gebeurde op Vliegveld Volkel: 15 Augustus 1944.
Een Bombardement? Herinner in de namiddag Zwarte rookwolken aan het luchtruim.

Henk Talen zei op 20 april 2012 om 22:43 uur

Beste Rini,
Je vroeg je af wat er op 15 augustus 1944 gebeurde boven het vliegveld Volkel. Het was inderdaad een bombardement door de Britse luchtmacht. Elf squadrons met 108 viermotorige Lancasters en twee Mosquito's losten hun bommen boven het vliegveld. Twee burgers en twee Duitse militairen kwamen daarbij om het leven.
Mocht je er meer over willen weten, kom dan een keer kijken in de traditiekamer op het vliegveld, daar hebben we ook luchtfoto's van dat bombardement. Wij, van de traditiekamer en van de Documentatiegroep Volkel, willen ook graag weten wat jij je nog kunt herinneren van dat en andere bombardementen. Mijn e-mail adres is:
henk.talen@ziggo.nl

Rini de Groot. zei op 23 april 2012 om 22:32 uur

15 Augustus 1944, was een Heiligendag. Ik was pas 7 jaar, mijn zus verteld: Ik was aan de beurt om Moeke op deze morgen te helpen dus hoefde ik niet naar de Hoogmis, de rest van het gezin zat in de kerk
Tijdens het bombardement zei Moeke tegen mijn zus haal de Geit maar binnen, deze stond, “geteurt” te grazen, op het naast gelegen Veilingterrein.
Achteraf vond Moeke dit dom, in verband met het dreigend gevaar, maar de Geit het was wel ons “Melkfabriek”
Mijn broer verteld: De Pastoor gebood iedereen de kerk te verlaten, mijn broers schuilde tegenover de kerk bij de slager onder de trap.
De Hoogmis in de grote kerk, was de eerste H. Mis van fr. Th. van den Elsen uit Buurtschap Hulstheuvel.
In de namiddag bezochten we met Moeke het adres van de neomist in den Hulstheuvel, om de versiering te bekijken en keerde terug via een Kerkenpad wat eindigde op de Zoggelsepad naast de spoorlijn. Toen zag ik die donkere lucht.

Henk Talen zei op 24 april 2012 om 22:07 uur

Beste Rini,
Bedankt voor je reactie. Zag of hoorde je ook bommenwerpers in de lucht tijdens, voor of na het bombardement?
Kon je de bommen horen exploderen of kon je de Duitse luchtafweerkanonnen horen schieten? Loeiden kort voor het bombardement de luchtsirenes van Uden of van het vliegveld?
De uitnodiging voor een bezoek aan de traditiekamer blijft geldig!

Geer Plönes zei op 25 april 2012 om 00:07 uur

Dag heer Henk Talen.Ik wil nog even reageren op de inzending van Rien Wols
van 24-09-2009. Daarin staat o.a. dat in de jaren '50 en '60 gevlogen werd met Thunderjet etc. In 1951 gelegerd op vliegbasis Volkel, weet ik dat in 1951 de 'Gloster Meteor' het eerste straalvliegtuig was dat op Volkel gestationeerd werd.
Daarna kwamen de Thunderjets. Ook toen
stationeerden er veel Vampires van de RAF. Als dpl.korporaal bij de LBK heb ik van begin 1951 tot eind 1952 mijn
diensttijd op vliegbasis Volkel rvult. Ik heb er nog vele fijne herinneringen aan.
Groetjes van:

H.Talen zei op 26 april 2012 om 22:12 uur

Hallo Geert, Ik kwam pas in 1966 op Volkel en toen was de Starfighter er juist gearriveerd. Je hebt gelijk de Meteor was het eerste straalvliegtuig van de Nederlandse Luchtstrijdkrachten dat op Volkel vloog. Dat was van 01-12-1950 tot 09-10-1951. De Thunderjet was daar in gebruik van 01-05-1951 tot 02-06-1956. De Vampire straaljagers die er af en toe werden gezien stonden daar i.v.m. oefeningen. Aan genoemde vliegtuig-typen, squadrons en ook aan de LBK wordt aandacht besteed in de traditiekamer d.m.v. foto's, uniformen wapens e.d. Groeten, Henk Talen, Beheerder Traditiekamer "Typhoon", vliegbasis Volkel Openstelling elke eerste en derde vrijdag van de middag om 14.00 uur. Opgave minimaal drie dagen van te voren onder vermelding van naam, voorletters, adres, geboorteplaats en geboortedatum naar henk.talen@ziggo.nl

Henk Talen zei op 26 april 2012 om 22:26 uur

Hallo Geert, Zelf kwam ik pas in 1966 op de vliegbasis en toen waren de Starfighters nog nagelnieuw. Je hebt gelijk, de Meteors waren de eerste straaljagers van de Nederlandse Luchtstrijdkrachten op Volkel. De Meteors vlogen er van 01-12-1950 tot 09-10-1951. De Thunderjets stonden er van 01-05-1951 tot 02-06-1956. De Vampires van de Britse luchtmacht waren er af en toe te zien i.v.m. oefeningen. Aan genoemde vliegtuigen en aan de squadrons, dus ook aan de LBK, besteden wij aandacht in de traditiekamer middels foto's voorwerpen, wapens en uniformen. Groeten, Henk Talen, beheerder Traditiekamer "Typhoon" Vliegbasis Volkel. Geopend elke eerste en derde vrijdag van de maand, om 14.00 uur. Opgave minimaal drie dagen van te voren onder vermelding van achternaam, voorletters, adres, geboorteplaats en geboortedatum op e-mail adres: henk.talen@ziggo.nl

H.A.C.van Asten zei op 15 juli 2012 om 17:29 uur

Op 23-24 mei 1952 verongelukten 2 Thunderjet vliegtuigen (Muller & v.d.Maesen de Sombreff) in een bos tussen Uden en Zeeland langs de weg tussen die plaatsen . Ik las (Utrechtse krant via google) dat ze na een botsing in de lucht neerstortten . Ik was indertijd aanwezig bij de opruimingswerkzaamheden (dienstplicht CLvT Nijmegen)in de buurt van een klein heuveltje in het bos . Ons werd daar verteld dat de voorvlieger zijn instrumenten-aflezing kwijt raakte .Te zien was ook dat het heuveltje in horizontsle vlucht geraakt was . Ik was er onlangs nog maar kon de plaats niet terugvinden na 60 jaar nieuwe begroeiing .Documentatie over het ongeval vind ik niet op het internet , is het nog bekend bij Documentatie ?

H.Talen zei op 16 juli 2012 om 22:04 uur

Betrof de Thunderjets K-19 en K-33 van 311 squadron. De leider (de Sombreff) raakte gedesorienteerd en vloog in de grond. Muller volgde de leider. Was hun tweede trip van dusk en nachtvliegen die avond. De oefening zou bestaan uit formatievliegen. Leider had na desorientatie ogenblikkelijk op instrumentvliegen moeten overgaan. Probleem is dat vliegers in die tijd en in deze omstandigheden vaak hun instrumenten niet vertrouwden omdat hun eigen zintuigen (vlieggevoel) iets anders zei dan de instrumenten. Deze problemen deden en doen zich voor als tijdens het maken van een bocht de vlieger zijn hoofd draait Zijn evenwichtsorgaan in zijn oren raakt dan in de war. Dat geeft problemen als er geen zichtbare horizon te zien is buiten de cockpit. De toestellen raakten elkaar niet in de lucht. Ongeval vond plaats vier minuten na de start, tijdens het draaien van een rechterbocht op een hoogte van 300 meter. Kapitein Muller was commandant van 311 sqn. De 29 jarige Elt. de Sombreff stond op de nominatie om naar Korea te worden uitgezonden. Hij had 160 uur gevlogen op de Meteor en 140 op de Thunderjet, waarvan 8 nacht-vlieguren blind. Crashplaats heb ik niet op kaart helaas.
Henk Talen/Documentatiegroep Volkel

h.a.c.van asten zei op 16 juli 2012 om 22:26 uur

Ja dat komt allemaal overeen . We hoorden daar indertijd ook nog dat De Sombreff nog met de radio heeft gezegd : "I have got vertigo" (toen als "furnico" gespeld) .Beide toestellen sneden na het neerkomen de bomen af en in de loop daarvan versplinterden ze geheel . In de kranten stond dat beide vliegers naar Korea zouden gaan . Dank voor de informatie . H .

Frans Nagel zei op 14 november 2012 om 14:20 uur

Ik woonde tot mijn 25ste in Uden. De vliegbasis boeide me altijd. Ik keek altijd omhoog wanneer ik een vliegtuig hoorde. De oudste herinnering is dat er een aantal De Havilland Vampires stonden vlak achter het prikkeldraad bij de afslag naar Odiliapeel komend van Uden naar Mill. Je kon ze bijna aanraken. Op datzelfde punt was rechts van de weg een verhoging. Vanaf daar zag ik een toestel dat niet omhoogkwam in volle vaart rechtdoor het land inschieten. In een mum van tijd was de brandweer er en afgezien van wat rook was er niks aan de hand. Volgens mij was het een T33. Het moet begin 50tiger jaren geweest zijn. Ik ben ook gaan kijken naar de ccrash bij Zeeland. Overal wrakstukjes en rook. Ze waren vlak naast elkaar het bos ingedoken. Op hun baan werden de bomen steeds dichter bij de grond afgekapt. Er liepen wel wat mensen van de KLu maar je kon er gewoon bijkomen. Later was er ook nog een crash van één toestel vlak bij de Slabroekseweg van Heesch komend een paar honderd meter voor de splitsing richting Zeeland. aan de linkerkant. Ik fietste die weg van school in Oss naar huis. Er was een flinke krater, brandlucht, maar verder was er niet veel meer te zien. Ik denk dat de mensen die daar wonen de plek nog wel kunnen aanwijzen.
Tot slot heb ik nog een dia met daarop twee Starfighters bij de landing van hun laatste vlucht. Ik was daar toevallig en hoorde de dag daarna dat het hun laatste vlucht was.
mvrgr
Frans Nagel

h.a.c.van asten zei op 14 november 2012 om 16:18 uur

Voor Frans nagel : Ik was ook bij het ongeluk in het bos bij Zeeland . Ik kon deze zomer de precieze plaats niet terugvinden , is misschien de autoweg verlegd in de richting van de bosrand zodat je niet meer kunt zien waar het gebeurde ? Ik herinner me dat een heuveltje door een of beide toestellen geraakt was , is dat missichien de heuvelrug die nu aan de weg ligt . H.van Asten ,Schagerbrug . hac.vanasten@gmail.com

Frans Nagel zei op 14 november 2012 om 16:23 uur

Ja er is naar schatting 50 m van de bosrand verdwenen. Bovendien is het ca 55 jaar geleden en heeft het bos zich weer hersteld.

h.a.c.van asten zei op 14 november 2012 om 20:11 uur

Dat zal de reden zijn , het was in 1952 dus 60 jaar geleden nu , ik herinner me dat het ook niet ver het bos in was . H.

Alphons Arts zei op 5 februari 2013 om 20:34 uur

Hallo Docu-groep Volkel,( Henk Talen.)
Mijn naam is Alphons Arts en ik vraag me af of er nog informatie aanwezig is van mijn vader en 2 ooms, t.w. Piet Arts ( P.H. Arts )( tot 1975 gediend ) en Toon en Gerrit Arts!? Mijn zus is een boekje aan het maken over ons pa en zou het geweldig vinden als er nog wat meer boven water kwam van ons pa die volgens mij Adjudant-onderofficier was bij Mat-Sq of Hangar 5. Elke informatie is welkom! Alvast bedankt@

H.Talen zei op 8 februari 2013 om 21:24 uur

Bij ons in de Traditiekamer van de vliegbasis is er een persoon die een paar jaar bij Aoo Arts in het Kledingmagazijn heeft gewerkt. Ik zou willen voorstellen dat je een keer op een dinsdag in de Traditiekamer komt praten. Maak maar een afspraak via mij (henk.talen@ziggo.nl).
Groeten,
Hent Talen

Yvo van Dommelen. zei op 9 februari 2013 om 06:27 uur

Beste meneer Arts, U hebt op school ooit verteld over 2 vriendjes van U, die een ongeluk met een granaat hebben gehad. Kent U dat bos goed? Ik zoek hier info over en alles is welkom. mvg

Cor Dekkers zei op 17 april 2013 om 22:20 uur

Toen ik lang geleden eens enige dagen in het ziekenhuis in Veghel moest verblijven, stapte er 'n oudere man binnen die mij vroeg:"Van wie bende gè d'r enne?" Toen ik hem vertelde dat mijn vader Driek Dekkers heette en vroeger boerde op de Raam, begon hij zijn verhaal: "Jouw vader was 'n held, wist je dat? Hij werd, samen met 'n aantal andere mannen, door de Duitsers gedwongen overdag te helpen bij de aanleg van de vliegbasis. Maar die mannen hadden daar zo de schurft aan, dat ze 's avonds het werk van overdag weer ongedaan maakten. Op 'n avond ging het mis. Toen ze door of over de afrastering klauterden, werden ze opgemerkt door 'n gewapende Duitser. Maar voor de arme man zijn geweer kon richten, sloeg je vader hem met een forse klap buiten westen. Daarmee redde jouw vader het leven van zijn maten en zichzelf." Mijn vader heeft dat nooit aan ons verteld.

Henk Talen zei op 18 april 2013 om 08:48 uur

Een mooi verhaal over sabotage op vliegveld Volkel. Maar of het zo eenvoudig was om met een paar man s'avonds op het vliegveld binnen te dringen en de gewapende wacht bewusteloos te slaan dat betwijfel ik. En wat hadden ze dan op het vliegveld willen gaan doen? Bomkraters weer open spitten of hangaars afbreken?
Ik wil toch wel wat vraagtekens zetten bij dit stukje verzetswerk.

H.A.C.van Asten zei op 18 april 2013 om 10:15 uur

Ik vind het ook "sterk" , voor zoiets had je meteen de "Grüne Polizei" bij je thuis. Vóór 1943 kan ik me nog , zij het met moeite , voorstellen dat het met een sisser zou zijn afgelopen , maar na 1943 zeker niet . In het donker 1 gewapende Duitser tegen komen dat is ook zeldzaam want ze waren dan altijd met meer . Wel was het zo dat hier en daar (Gilze-Rijen , daar woonden wij dichtbij) eerst kruiwagens in de bomkraters werden gegooid , en dan pas wat zand dat verzakte als er wat overheen reed . Ook gebeurde het dat bij proefvliegen van de Junkers 52 de Nederlandse mnnteurs mee moesten . Eenmaal boven riep één van hen dan "naar achteren" waarop het groepje dan richting staart stormde . De vlieger schrok zich dan wit om zijn neus want het zwaartepunt ging mee . Tussen de monteurs en de vliegers bestond een zekere kameraadschappelijke verhouding , maar verder gaande geintjes moest je toch niet uithalen .Van deze dingen hoorde ik wel eens wat bij het zweefvliegen , 1954-1959 .

Maurice van Hees zei op 18 januari 2014 om 23:40 uur

Mijn grootouders woonden tijdens de oorlog pal naast de vliegbasis aan de Zeelandsedijk, waarschijnlijk tussen de huidige Rondweg Volkel en de Rechtestraat, en hielden daar een cafe waar ook duitse soldaten.
Tijdens een bombardement in 1944 (ik weet niet of dit 15 augustus was) werd hun huis platgegooid en moesten ze noodgedwongen met hun kinderen elders onderdak vinden.
Ik ben op zoek naar foto's, anekdotes, etc. en de exacte lokatie van hun huis/cafe. Wie kan mij helpen?

Henk Talen, beheerder traditiekamer zei op 19 januari 2014 om 11:19 uur

Mogelijk dat je op een luchtfoto de locatie van het huis kunt terugvinden. In de Traditiekamer "Typhoon" op de vliegbasis Volkel hebben we diverse luchtfoto's in de collectie. Kom maar een keer kijken. Voor een afspraak s.v.p. bellen met 0413-276135 op dinsdag, woensdag of vrijdag van 09.00-17.00 uur.

Maurice van Hees zei op 19 januari 2014 om 12:16 uur

Hallo Henk. Bedankt voor de uitnodiging. Ik kom graag een keer kijken. Hebben jullie ook de collectie luchtfoto's van de RAF die nu via DotKa Data (dotkadata.com) te bekijken en te bestellen zijn? De foto's op hun site zijn helaas te klein om de huizen te kunnen onderscheiden, tenzij men de foto bestelt natuurlijk...

Henk Talen zei op 19 januari 2014 om 21:01 uur

Hallo Maurice,
Wij hebben luchtfoto's uit Wageningen maar ook uit andere bronnen.
Op sommige van onze luchtfoto's zijn de huizen goed te onderscheiden. Bovendien is elke dinsdag Wim Hermans in de Traditiekamer en die heeft in de oorlog tussen Odiliapeel en het dorp Volkel gewoond. Dus hij moet je zeker behulpzaam kunnen zijn bij het vinden van de juiste locatie. Het was mij trouwens niet bekend dat er een huis was geraakt tijdens een van de bombardementen.

Geer Plönes zei op 19 januari 2014 om 22:51 uur

Beste Henk Talen.
Pas geleden las ik dat er op 9 juni 2012 een reünie heeft plaatsgevonden betref-fende het huidige 640 squadron.Het werd op 1 april 1951 opgericht als LBK. Ik was een van de eerste 27 LBKers die onder leiding van Lt Dumas op vliegbasis Volkel dienst gingen doen. De heer Dumas was toen nog geen kapitein. Om welke reden dan ook vind ik het erg jammer dat
ik deze reünie gemist heb.Een uitnodi-ging voor deze reünie heb ik dan ook niet ontvangen. Dit had ik dan verwacht.
Vriendelijke groeten.



Henk Talen zei op 20 januari 2014 om 16:56 uur

Hallo Geer, Jammer dat je de bijeenkomst van 640 squadron gemist hebt, maar je kunt niet verwachten dat een squadron na meer dan 60 jaar een compleet adressen bestand heeft van al de oud leden. Mogelijk heeft er een oproep gestaan in "de Vliegende Hollander", maar ja die leest ook niet iedereen. In de Traditiekamer hebben we een kleine hoek voor de LB gereserveerd, kom maar een keer kijken of we dat goed hebben gedaan. Vriendelijke groeten.

Rini de Groot. zei op 23 januari 2014 om 21:57 uur

In het Kas (Dagboek) boek van Vader zie ik de vermelding:Vliegveld
5 Oct. 1943: 1 Bus in een wagenwiel gezet, IJzere spieën, 6 uur gewerkt. Voldaan 3-4-1944

Henk Talen zei op 24 januari 2014 om 22:15 uur

Hallo Rini,
Bedankt voor dit bericht. Betreft dit bericht wagenmaker Johannes Theodorus de Groot uit Uden? Was het zijn gezin dat op 5-9-1944 werd getroffen door een ontploffende Duitse bom?

Rini de Groot. zei op 24 januari 2014 om 22:58 uur

Nee Henk, er zaten vele de Groot, in Wagen-of Karrenbouw.Vader was Karrenmaker.Het voorval is mij bekend, vermoedelijk heb ik de begrafenis bij gewoond.

Henk talen zei op 25 januari 2014 om 14:19 uur

Hallo Rini,

Nu weet ik nog niet hoe je vader van voornaam heette.

harry van den bergh zei op 18 februari 2014 om 10:21 uur

Mijnheer Talen,

tijdens een gesprek kwam een verhaal naar voren als zouden er in het tegenwoordige Bitswijk in Uden tijdens en vlak na de tweede wererldoorlog barakken en bunkers hebben gestaan. Mogelijk was dat de munitieopslag (uw mail van 16/10/2011) waar u op doelt?
met vriendelijke groeten
harry van den bergh secretaris veteranencafe uden

Henk Talen, voorzitter Documentatiegroep Volkel zei op 18 februari 2014 om 21:26 uur

Hallo Harry,
In de Bitswijk stonden al voor 1940 minimaal twee barakken van het Nederlandse leger. Deze werden door de Duitsers nadien gebruikt om o.a. de startraketten voor de Me-262 straalvliegtuigen in op te slaan. Voor zover mij bekend stonden er geen bunkers.

jan Ruis zei op 20 maart 2014 om 16:22 uur

wil enkele foto,s plaatsen,uit 1951,maar weet niet hoe

jan Ruis zei op 20 maart 2014 om 16:24 uur

wil enkele foto,s plaatsen uit 1951,maar weet niet hoe ,mischien kan U mij helpen .bvd Jan Ruis

Henk Talen zei op 20 maart 2014 om 22:52 uur

Hallo Jan,

Hoe je foto's op deze site moet plaatsen weet ik ook niet, dat zou je aan de webmaster moeten vragen.
Hebben de foto's betrekking op vliegveld Volkel?

jan Ruis zei op 21 maart 2014 om 13:39 uur

Ja uit mijn dienstplicht met 4 maten in kokskleren en met de motor poserend voor mijn Nissonhut ,zijn uit 1051.
Jan Ruis

Henk Talen zei op 21 maart 2014 om 19:38 uur

Hallo Jan,
Kun je de foto's niet naar mij mailen? mijn mail adres is henk.talen@ziggo.nl

Hans Mauer zei op 26 november 2014 om 13:44 uur

Majoor-vlieger J. (Hans) Broek was commandant 306 squadron op de vliegbasis Volkel van 28 juni 1971 tot 2 juli 1973 en niet in 1980-1990, zoals Henk Talen eerder berichtte.

Hans Mauer zei op 26 november 2014 om 13:56 uur

Over de crash met de Thunderjets op 23 mei 1952 wordt herhaaldelijk de naam vermeld van de 1e luitenant-vlieger de Sombreff.
Zijn juiste naam is Jonkheer Louis Noël van der Maesen de Sombreff.
Hij is na de oorlog tot vlieger opgeleid in Engeland.

Sidney zei op 5 mei 2015 om 15:39 uur

Goedendag
Is er iets bekend over adjudant vlieger F van den Bergh bijgenaamd Siki. Deze is als het goed is in 1957 afgezwaaid op vliegbasis Volkel. Is er iemand die deze piloot gekend heft of er informatie over heeft?

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman bhic zei op 7 mei 2015 om 09:41 uur

Beste Sidney,
als een van de eerste reacties bij dit verhaal, is een reactie van Henk Talen waarin hij aangeeft dat er veel informatie is bij de Documentatiegroep Volkel. Henk Talen / Documentatiegroep Volkel henk.talen@hetnet.nl Wellicht kunnen zij je verder helpen.

Alie Lowijs zei op 2 juni 2015 om 15:00 uur

Mijn broer Albert Lowijs is op 23 oktober 1961 verongelukt met zijn Thunderstreak
P-237.Hij zat bij het 311 sq in Volkel.Als ik goed ben geïnformeerd werden gevonden wrakstukken verzameld en overgebracht naar het Deibelkamp in Den
Helder.Dit bestaat volgens mij niet meer in die hoedanigheid. Is er misschien
iemand die hier wat meer over weet? Alvast bedankt.
vr.gr. Alie

Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 3 juni 2015 om 09:16 uur

Tjee Alie, ik kan er niets over terugvinden. Maar wellicht dat Henk Talen wat informatie hierover heeft?

sidney zei op 3 juni 2015 om 10:44 uur

Beste Mariet

Dankje voor de info ik ga meteen een mail sturen.

Alie Lowijs zei op 3 juni 2015 om 13:07 uur

Hallo Marilou....bedankt voor je reactie.Ik zal Henk Talen een berichtje sturen.Kan ik hem bereiken onder "het net"of is het toch "ziggo"??
Mochten er mensen zijn die mijn broer Albert Lowijs hebben gekend of iets kunnen vertellen over het ongeluk hoor ik dat natuurlijk graag. Hij en zijn Thunderstreak zijn nooit teruggevonden....

vr.gr. Alie

Alie Lowijs zei op 5 juni 2015 om 11:31 uur

Hallo Marilou....bedankt voor je reactie.Wat is het juiste email adres van Henk talen
ik kom er nl 2 tegen op jullie site...Het Net of Ziggo?

vr.gr. Alie

Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 5 juni 2015 om 13:11 uur

Dag Alie, volgens mij is dat: henk.talen@ziggo.nl
Succes ermee!

Hans Mauer zei op 8 september 2015 om 21:12 uur

Het ongeluk met Sergeant-vlieger A.Lowijs staat beschreven in het onlangs verschenen boek "Thunderstreaks en Thunderflashes in Nederland" door Hub. Groeneveld. Er is tevens een foto van sergeant-vlieger Lowijs in het boek opgenomen.
Met vr.groet
Hans Mauer

Rien Wols
Rien Wols bhic zei op 9 september 2015 om 10:33 uur

Bedankt voor de tip, Hans. Daar zal Alie ook wel blij mee zijn. Vriendelijke groet,

Hans Mauer zei op 9 september 2015 om 10:54 uur

Sidney heeft gevraagd naar informatie over de vlieger F. van den Bergh.
Ik heb informatie over de vlieger F.M.W.A. (Ferdinand) van den Berg, bijnaam "Siki")
Ik verneem wel of daar nog behoefte aan is.
Met vr.groet,
Hans Mauer.

sidney zei op 9 september 2015 om 13:20 uur

Hallo Hans

Ik heb zeker bog behoefte aan informatie over de vlieger F. van den Bergh.
Hoe kan ik met u in kontakt komen?

Mvg
Sidney

Hans Mauer zei op 9 september 2015 om 20:43 uur

Ik zal een document over Siki van de Berg (zonder h op het eindd) via de forumbeheerder laten plaatsen.
met vr.groet,
Hans Mauer

sidney zei op 10 september 2015 om 09:38 uur

Is prima ben zeer benieuwd.

Mvg
Sidney

Alie Lowijs zei op 10 september 2015 om 12:54 uur

Dag Hans,

Bedankt voor uw reactie. Ik heb het boek van Hub Groeneveld gelezen en ben zeer vereerd dat hij een artikel over mijn broer heeft geschreven! Door Hub ben ik ook op deze site terecht gekomen.

groetjes,
Alie

sidney zei op 7 oktober 2015 om 07:35 uur

Dag hans

Had je al een document geplaatst, ik kan nog niets vinden namelijk of misschien zoek ik verkeerd.

Hans Mauer zei op 7 oktober 2015 om 08:49 uur

Het document (artikel) over Siki v.d. Berg heb ik al enige tijd geleden naar de webbeheerder gestuurd.
Met vr.groet,
Hans

Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 7 oktober 2015 om 11:12 uur

Oei... We gaan even kijken waar het mis is gegaan en proberen we het zo snel mogelijk te plaatsen. Excuses voor de vertraging!

Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 7 oktober 2015 om 13:44 uur

Als het goed is, Sidney, heb je het betreffende scan per mail ontvangen. Het plaatje was te klein om op de website te plaatsen (dan was het niet meer leesbaar).

Laat even weten als je het stuk niet hebt ontvangen, dan gaan we daar achteraan.

Sidney zei op 7 oktober 2015 om 14:09 uur

Hoi Marilou heb het ontvangen hoor, dankjewel

Mvg
Sidney

Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 7 oktober 2015 om 16:44 uur

Ah fijn, dan is dat ook weer goed gekomen ;-)

martin zei op 8 februari 2016 om 16:03 uur

Ik vraag me af, waarom het artikel een foto plaatst van de "Frecce tricolori". Vliegbasis Volkel had in de loop van de tijd 2 eigen stunt teams: de Skysharks met de T33 en de Dash Four met de Thunderstreak. Daarvan is op de basis toch wel één leuke foto aanwezig?

Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 9 februari 2016 om 09:47 uur

Waarom juist die foto erbij staat, durf ik zo niet te zeggen, Martin. Een snelle zoektocht leert me dat er inderdaad foto's zijn van deze stuntteams in Volkel. Maar de rechten daarvan berusten het bij Nederlands Instituut voor Militaire Historie (NIMH) (althans, bij de foto die ik nu vind). Dus mogelijk heeft het daarmee te maken. Maar ik ga eens informeren bij Henk Talen van de Traditiekamer van Vliegbasis Volkel; die kan ons vast meer vertellen...

Wordt vervolgd!

Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 11 februari 2016 om 12:21 uur

En zie hier - met veel dank aan Henk Talen - een foto van stuntteam Dash-4 van Volkel.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:

Lees ook deze verhalen

vertelde op 30 oktober 2014 om 14:36 uur

Vliegveld B.88 Heesch

vertelde op 31 oktober 2014 om 14:52 uur

Zweefvliegveld Nistelrode