skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Astrid de Beer
Astrid de Beer RA Tilburg
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Astrid de Beer
Astrid de Beer RA Tilburg

Vliegtuiggekte in Bergen op Zoom (2)

Het bleef in Bergen op Zoom niet alleen bij wat stuntvliegen, na de vlieggekte aan het begin van de vorige eeuw. De ontwikkelingen in het vliegwezen tartten de verbeelding van vele jongeren. Het grootste probleem was destijds de opleiding met de daaraan verbonden hoge kosten. Dus voor de jeugdigen werd gezocht naar een alternatief.

Dat werd gevonden in de zweefvliegerij. In 1934 besloten een aantal jongelui tot oprichting van de Bergen op Zoomsche Zweefvliegclub. Door hun enthousiasme en met de instructies en opleiding van de ervaren piloten Jansen en Mazairac brachten zij het onmogelijke voor elkaar. Zij bouwden binnen een viertal maanden hun eigen toestel en beschikten in augustus van dat jaar over een eigen, goedgekeurd toestel: de PH23.


Het eerste toestel wordt geshowed op de Grote Markt in Bergen op Zoom,18 aug1934 Tilburgse Courant

 


de Eendenkooi Topotijd

Nog een belangrijke voorwaarde was een plek om te vliegen / zweven. Ideeën genoeg…de oude militaire terreinen Plein XIII en Kijk-in-de-Pot en bij het Kurhaus waren in beeld.

Het werd eerst het Zwarte Meer (Grote Meer) bij Ossendrecht, dat door hun eigenaren tijdelijk ter beschikking was gesteld. Een groot meer dat volledig drooggevallen was door de hete zomer. Hier werd in de winter volop geschaatst.

Omdat niet alleen het zweefvliegen interessant was maar ook het motorvliegen wordt de clubnaam in 1936 omgezet naar de rooms-katholieke West Brabantse Aero Club. En in 1935 wordt al uitgeweken naar het pas aangelegde vliegterrein de Eendenkooi bij Hoogerheide. Zo begint het leven van een nog steeds opererende zweefvliegtuig-vereniging de WBAC. (De hele geschiedenis van de WBAC is samengevat in een boek van W. Adriaansen genaamd:  '70 jaren sport- en zweefvliegen boven West-Brabant' - een uitgave in 2004)

Toch wil ik graag enkele leuke en interessante feiten vermelden.

De interesse in de zweefvliegerij leidt namelijk zelfs in 1950 tot de opstart van een zweefvliegtuigfabriek in de stad. Ir. Henk Koekebakker start in de voormalige syngoge de eerste toebereidselen.

Helaas blijkt het financieel en logistiek geen haalbare kaart te zijn. Ir Koekebakker is in de oorlogsjaren samen met J. Weyer en F. Diepen de bouwers van de Difoga 421. Deze tak van vliegtuigbouw en haar ontwikkeling wordt uitgebreid behandeld in het boekwerk: 'Difoga 421 en Fokker F 25 promotor'. Dit boek beschrijft de ontwikkeling van deze vliegtuigen en de persoon van Frits Diepen. Later een grote man bij de vliegtuigfabrikant Fokker.


Nieuwsblad van het Noorden

Na de heroprichting van de club (verboden in de oorlogsjaren) in 1949 en door het enthousiasme van de leden en hun instructeurs komen er leuke activiteiten. Vermeldenswaardig is het Nederlands Kampioenschap sportvliegerij in 1956 door Harry Bruys, eigenaar van een grossierderij in levensmiddelen in Bergen op Zoom.

Een jaar later behaalt zijn dochter Gonny, amper 15 jaar, het A – brevet sportvliegen en wordt daarmee de jongste aviatrice in Nederland. Officieel mag pas met 17 jaar dat brevet worden gehaald, maar omdat haar vader Harry (inmiddels voorzitter van de club) Nederlands Kampioen is werd er een uitzondering gemaakt. Dit vlieg-koppel behaalt even later ook de overwinning in een belangrijke vliegrallye: de Bleriot-vlucht van Calais.


de Tijd van 23 juni 1956

Nog een bekend vliegers-duo uit Bergen op Zoom zijn dochter Els en vader Toine Mazairac, de vroegerewereldkampioen sprint op de fiets en garagehouder. Zij is de eerste vrouwelijke pilote van de WBAC.
Het is een unieke situatie voor Bergen op Zoom (en zelfs in West Europa) dat binnen de stadsgrenzen twee combinaties vader – dochter in de vliegerij zitten.


Arch: Stichting St.Nicolaas B.o.Zoom

Ook de jeugd komt meer aan bod. Naast de zweefvlieg-instructie en zweefvlieg-lessen wordt een afdeling modelbouw opgericht.

Ook een leuk en sociaal gebeuren waar de WBAC aan meewerkte waren diverse intochten van Sint Nicolaas. Niet met de stoomboot maar zeer spectaculair met zweefvliegtuigen wordt


Telegraaf 1961-11-20

in verschillende jaren de Sint en zijn knechten gedropt op het terrein Kijk-in-de-Pot. De laatste maal gebeurt dat in 1972.

In WO2 wordt de Eendenkooi omgebouwd naar vliegveld Woensdrecht en het wordt nog steeds gemoderniseerd. De WBAC is gaan samenwerken met de K.L.U ( Koninklijke Luchtmacht) en zij vormen nog steeds een geduchte combinatie in de zweefvliegsport.

 

 

Reacties (10)

Willem Kruf zei op 20 november 2020 om 08:49
De aankomst van Sint per zweefvliegtuig gaat helaas niet altijd overal goed. Bron: De Telegraaf, 10 december 1963
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 20 november 2020 om 19:16
Allemachtig, wat een tragedie. Voor de zweefvlieger allereerst maar ook alle kinderen die dit hebben gezien. Heel verdrietig om te lezen (maar bedankt voor het delen, Willem).
Paul zei op 25 november 2020 om 15:41
Die foto van de Goedheiligman die in een zweefvliegtuig op Kijk-in-de-Pot geland was betreft hoogstwaarschijnlijk de Schleicher Ka-4 "Rhönlerche", registratie PH-241, een tweezits lestoestel van de WBAC op de Vliegbasis Woensdrecht. Tijdens de vlucht zal de Sint de mijter niet op gehad hebben. Het vliegtuig werd dan met een motorsleepvliegtuig (Piper Cub) van de Luchtmacht tot dicht bij Bergen gesleept alwaar de vlieger van het zweefvliegtuig de sleepkabel ontkoppelde en in glijvlucht naar Kijk-in-de-Pot daalde. Het vliegtuig werd dan door enkele leden gedemonteerd en op een speciale "ophaal-aanhanger" terug naar de basis gereden. De club verdiende dan wat aan dit "passagiers-startje".
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 22 maart 2021 om 08:55
'Per vliegmachine', prachtig! Maar dat moet toch een behoorlijke investering zijn geweest voor de Sint en alle bedrijven die hem ondersteunen (dat geheim staat vermoedelijk in Het Grote Boek ;)
pauls zei op 22 maart 2021 om 10:38
Nou, dat viel wel mee hoor! Als ik me niet vergis rekende onze club iets van 25 Gulden voor een passagiers-startje (dus een betaald vluchtje met een passagier achterin) en omdat er in dit geval een zogenaamde "Buitenlanding" gepland was (waarbij het toestel dus even gedemonteerd moet worden en per auto terug naar Woensdrecht moest worden gebracht) zal er misschien wat extra gerekend zijn, maar geen kapitalen hoor! De peut voor het motorvliegtuig dat het zweefvliegtuig sleept werd door de Koninklijke Luchtmacht ter beschikking gesteld.
Willem Kruf zei op 22 maart 2021 om 12:06
Er is geen sprake van een "Buitenlanding". Volgens de krant is de Sint geland op het vliegveld te Woensdrecht. Op dat moment is het vliegveld pas in gebruik. En Sint wordt opgewacht aan de grens van de parochie Borgvliet. Was hij echt per vliegtuig gekomen dan had hij wel een rondje over Borgvliet gemaakt en had dat in de krant gestaan, lijkt mij. Dus Hans Jordans en ik denken dat onder de kinderen op Borgvliet het praatje is verspreid dat Sint per vliegtuig uit Spanje is gekomen. En de journalist heeft dat overgenomen.
pauls zei op 22 maart 2021 om 12:58
IK had het ook niet over 1935, ik beschreef hoe de Sint in de jaren '70 naar Kijk in de Pot kwam per vliegtuig. Ik reageerde op het berichtje van Marilou Nillesen over "dat het toch een behoorlijke investering voor de Sint geweest moest zijn". Wat er in 1935 allemaal rond de Sint gebeurd is , dat weet ik niet, heb ik niet bekeken!
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 23 maart 2021 om 09:00
Bedankt voor jullie reacties, heren. Voor je het weet, beland je met dit verhaal zo maar op de verkeerde landingsbaan ;) Maar inderdaad, Pauls, 25 gulden (misschien net ietsje meer) is ook in de jaren zeventig geen geld voor zo'n spectaculaire inkomst van de de Sint. Goed om te weten.

Leuk om zo op de hoogte te blijven van die vlieggekte daar ;)

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Doe mee en vertel jouw verhaal!