skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Saskia Green
Saskia Green Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Saskia Green
Saskia Green Bhic

Vliegveld B.88 Heesch

Al snel na Operatie Market Garden begonnen de Britse strijdkrachten met de aanleg van een tijdelijk vliegveld bij Nistelrode. Het kreeg de codenaam B.88 Heesch. Het vliegveld was bestemd als basis voor 60-80 vliegtuigen. De werkzaamheden startten in oktober 1944.

Kaart waarop het vliegveld is aangegeven (bron: Ministerie van Defensie) Het grondwerk en de drainage kostten het nodige werk. De baan werd belegd met platen van geperforeerd metaal, zogenaamde PSP-platen, waarmee snel tijdelijke banen konden worden aangelegd. Die platen waren over van de werkzaamheden op Volkel en Eindhoven. Op 2 december al streek de 126 Wing van Canadese Spitfires in Heesch neer.

Blijkbaar was het bestaan van het nieuwe vliegveld niet bekend bij de Duitsers, want bij Operatie Bodenplatte, op nieuwjaarsdag 1945, liet de Luftwaffe het met rust en richtte haar aandacht helemaal op Vliegveld Volkel. Dat gaf de geallieerden de kans alle Spitfires van Heesch in te zetten tegen de aanval. Felle luchtgevechten en voor de Duitsers grote verliezen waren het gevolg.

In het voorjaar van 1945 kwam Heesch te ver van het front te liggen. Op 18 april vertrokken de laatste toestellen naar vliegveld Rheine (B.108). B.88 was daarna nog wel als legerkamp in gebruik, maar niet meer als vliegveld.

Na de oorlog vond een ruilverkaveling plaats in het gebied, waarbij de oorspronkelijke eigenaren de grond weer terugkregen. Legertrucks op het voormalige vliegveld, 1946 (Collectie BHIC)Aan de plaats van het vliegveld herinneren alleen nog de straatnamen Vliegveldweg en een stuk betonbaan tussen de Berghemseweg en de A50, dat nu 126e Wingweg heet.

Reacties (6)

Harrie van Grinsven zei op 18 augustus 2022 om 19:31
Zie ook voor meer informatie mijn reactie bij de foto met Identificatienummer
1656-000115 over deze GMC-Dump.
Deze foto met de legertrucks heeft niet echt met het vliegveld Heesch B.88 van doen behalve dan dat ze stonden geparkeerd op deze historische grond voordat die herverkaveld werd.
Zie ook het artikel in De Telegraaf van 6-1-1959 en Hein van der Kwast. ( zo te vinden in Delpher ).
Mary Burns zei op 14 maart 2023 om 16:22
In 1994, there was a commemoration of the liberation of Nistelrode. Some surviving RCAF personnel who had been stationed at B 88 were invited to attend, including my father. Are there any photos of this event?
Harrie van Grinsven zei op 14 maart 2023 om 17:33
Hello Mary Burns.

Yes there are photo's of this event. At that time I was chairman of the Association. Please contact me.
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 15 maart 2023 om 08:57
hello Mary and Harrie, is it useful if I exchange your email addresses behind the scenes? Then you can email each other directly.

Just let me know if that's okay.
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 15 maart 2023 om 20:25
After approval, contact has now been made. Hopefully this will work... good luck!

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.

Lees ook deze verhalen