skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper Bhic

Vliegveld Keent

Paul Huismans
Paul Huismans Bhic
vertelde op 3 november 2014
bijgewerkt op 19 maart 2024
Er valt nu weinig meer van te zien, maar in Keent lag vroeger een vliegveld. In juli 1933 trok het zelfs zo’n 20.000 bezoekers! Dat was tijdens de Overasseltse vliegweek. Keent hoorde in die dagen nog bij deze Gelderse gemeente. Veel mensen beleefden er hun eerste vlucht.

Monument voor vliegveld Keent (foto: BHIC / Henk Buijks, 2007)

Het terrein was al sinds 1928 af en toe in gebruik voor militaire vliegtuigen. Afgezien van de succesvolle vliegweek bleef het er stil. Een rol in de burgerluchtvaart zat er niet in. Ook bij de mobilisatie in 1939 speelde het geen rol.

In 1944 nam de Duitse Luftwaffe het veldje in gebruik, als uitwijkplaats voor hun Junkers Ju 88, die op Volkel te veel risico liepen door de geallieerde bombardementen. Dergelijke Ausweich- of Schattenplätze had de Luftwaffe voor Volkel ook in Kessel, De Rips en bij Boxmeer. Er is, met uitzondering van het terrein bij Kessel, nauwelijks gebruik van gemaakt.

Luchtfoto van het vliegveld bij Keent (bron: Ministerie van Defensie)De geallieerden deden er in 1944 wél hun voordeel mee. Nadat de omgeving van Duitsers was gezuiverd, namen zij vliegveld Keent onder de codenaam B.82 Grave in gebruik op 25 september 1944. Op de tweede dag verwerkte het veld al ruim 200 toestellen. In korte tijd werden grote hoeveelheden troepen, materieel en andere benodigdheden aangevoerd. Daarna werd het de basis voor verkenning en verdediging van de Corridor en de regio Nijmegen door Spitfires van de 127 Wing en Tempests en Spitfires van de 125 Wing. De Tempest toestellen werden op 7 oktober alweer overgeplaatst naar Volkel.

Keent lag echter dicht bij het front en was gevoelig voor Duitse bombardementen. Bovendien maakte hevige regenval het terrein al snel onbruikbaar. Het luchtverkeer werd op 18 oktober gestaakt; op 2 november vertrokken de laatste troepen.

Begin april troffen de geallieerden voorbereidingen om het veld opnieuw in gebruik te nemen. Maar hun opmars verliep op dat moment zo snel, dat het allemaal niet meer nodig bleek.

Een gedenkteken eert alle geallieerden die zich voor de bevrijding van ons land hebben ingezet. Het is in 1995 onthuld, maar later verplaatst.

De IVN organiseert soms een Wandeling Historische Vliegveld in natuurgebied Keent.

Deze tekst is aangepast op 15 februari en 14 september 2016 en 12 augustus 2019.

Reacties (16)

Frank van de Venne zei op 3 november 2014 om 20:18
Paul Huismans schreef een erg goed verhaal over vliegveld Keent.
We weten dat Keent in die tijd, bij hoog water, nauwelijks bereikbaar was. Je vraagt je af of die locatie wel zo een slimme keuze was? Ergens herinner ik me dat er door zweefvliegers nog gebruik is gemaakt van het vliegveld en ben daarom benieuwd of vliegveld Keent hiervoor nog gebruikt word, of anders in welk jaar het definitief gesloten is?
Paul Huismans
Paul Huismans bhic zei op 4 november 2014 om 10:47
@ Frank
Dank voor je reactie en voor je compliment :-). Mogelijk maakte het vlakke grasland het terrein aantrekkelijk voor de vliegerij. Zowel voor de Duitsers, die uitwijkplaatsen zochten als voor de geallieerden, die tijdens hun opmars behoefte hadden aan tijdelijke vliegvelden dicht bij het front, lag het natuurlijk voor de hand om een bestaand veld in gebruik te nemen. Maar ja, het slechte weer...
Van gebruik van het terrein als vliegveld na de oorlog was mij dan weer niets bekend. Wie weet hier mee van?
Adie zei op 5 januari 2015 om 23:36
Uit betrouwbare bron weet ik dat na de oorlog het terrein nooit meer gebruikt is als vliegveld, er werden diverse drinkpoelen aangelegd voor het vee van de boeren die het land pachten van de overheid. Het was super vruchtbare grond omdat in de winter als de Maas de percelen deed overlopen er vruchtbare slib achterbleef waarop het gras welig groeide. Van het vliegveld hielden een aantal boeren nog een mooie "erfenis" na. De start- en landings banen van gras waren zoals gezegd week van het natte weer, en waren daarom versterkt met gaas. Ook waren de banen omheind met ijzeren palen. Na de ontmanteling van het vliegveld maakten de boeren uit de omgeving nog dankbaar gebruik van dit gaas en de palen. Als je goed in de omgeving rondkijkt zie je hier en daar nog restanten van deze "Engelse Gaas" ben benieuwd of iemand deze kan vinden! Wellicht ga ik anders nog een foto maken :)
Frank zei op 6 januari 2015 om 15:07
Dat was dus de truc om het vliegveld bruikbaar te houden in slechte seizoenen. En die vruchtbare grond, dat is zelfs nu nog te zien.
Dit voorjaar ga ik beslist eens richting Keent om wat foto's te maken en wellicht ook nog een stukje "gaas" te vinden. Bedankt voor deze informatie.
Joop Thuring zei op 17 september 2015 om 15:41
In september 2014 werd het hierboven vertoonde monument met de omhoog schroevende gestyleerde vleugels herplaatst, inclusief een doelbewust gekozen driehoekige metalen basis als versterking. Op elke zijde historische foto's m.b.v. moderne technieken en uiteenlopende verhalen wat zich in die hectische maanden van september en oktober 1944 daar zoal heeft afgespeeld. Uiteenlopende bijdragen van onze geallieerde vrienden. Zij nodigen uit om 'niet te vergeten'. Het bevindt zich bij een ingang van een uitzonderlijk fraai, functioneel en harmonisch natuurgebied. Een bezoek meer dan waard.
Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman bhic zei op 18 september 2015 om 12:18
Bedankt Joop; ik hoop dat iedereen die dit leest ook jouw aanbeveling ter harte zal nemen en het monument zal bezoeken.
Henk Talen zei op 11 februari 2016 om 23:00
Waarom hier niets gezegd over het gebruik van vliegveld Keent/Grave B.82 door 125 Wing met Tempests en Spitfires en de 127 Wing met Spitfires? Het was wel kort dat ze vanaf Keent/Grave in actie kwamen maar ze hebben er wel gestaan.
(Zie Vliegvelden in oorlogstijd, waarvan als het goed is dit voorjaar een herdruk uit komt)
Paul Huismans
Paul Huismans bhic zei op 12 februari 2016 om 11:40
Beste Henk, Dank voor je aanvulling, je hebt helemaal gelijk. Het was te kort door de bocht om die Wings niet te vermelden. Dat is aangepast. Het boek Vliegvelden in oorlogstijd is trouwens een belangrijke bron geweest voor de verhalen over de militaire vliegvelden.
Rini de Groot. zei op 7 juni 2018 om 15:41
Op 23 juli 2017 nam ik deel aan een IVN wandeling, ‘Historisch Vliegveld in natuurgebied Keent.’ de twee verhalen van BHIC kende ik niet, over dit gebied.
Bij het infopunt van Brabants landschap Keent werd uitgebreid informatie gegeven over de voorgeschiedenis van de locatie.
Zoals: ‘Vanaf 1928 werd dit vliegveld regelmatig gebruikt voor militaire vliegoefeningen, met als hoogtepunt de Overasseltse Vliegweek in 1933 waar 20 000 bezoekers op afkwamen.’
Is hierbij de plaatsnaam juist weergegeven of was de naam ‘Overlangel’ vóór de bocht afsnijding? Ook het enorme bezoekers aantal vraagt ik me ook af.
Frank van Dorst zei op 7 augustus 2019 om 22:26
Het begin van dit vrahaal is onjuist beschreven: het Vliegveld Keent / Airstrip B82, was voor de oorlog een sportvliegveldje (een grasbaan), een hobby van de burgemeester van de Gelderse gemeente Keen-Ballegoy. Zie dit artikel: https://balgoyseminse.blog/2017/09/23/een-vliegveld-in-de-uiterwaarden-van-de-maas-bij-keent/ . Ook Wim Boeijen uit Schaijk heeft er 3 boeken over geschreven, misschien ook vermeldenswaard. IVN-activiteit is al oud.
Paul Huismans
Paul Huismans bhic zei op 12 augustus 2019 om 12:13
@ Frank van Dorst. Bedoel je de vermelding van de gemeente Overasselt? Keent behoorde tot de gemeente Balgoy, maar die is bij de gemeentelijke herindeling in 1923 opgegaan in de gemeente Overasselt (bron: Wikipedia).
Frank van Dorst zei op 12 augustus 2019 om 12:20
Nee, ik bedoel de beginzin: 'Het terrein was al sinds 1928 af en toe in gebruik voor militaire vliegtuigen'. Het was tot in WOII een SPORTvliegveldje (een grasbaan!) en sinds de 'afsnijding' van Ballegoy door de Maaskanalisatie in 1936 (begin werkzaamheden) al helemaal niet meer in gebruik.
Wim Boeijen uit Schaijk heeft er 2 boeken over geschreven. 3de boek is nog niet gepubliceerd.
Frank van Dorst zei op 12 augustus 2019 om 12:25
Misschien wekt de term 'vliegveld' een te grote verwachting, het gaat slechts om één (gras)landingsbaan 'Airstrip B82'.
Paul Huismans
Paul Huismans bhic zei op 12 augustus 2019 om 15:07
@ Frank van Dorst. We laten het toch bij "vliegveld", omdat dit voor niet-deskundigen duidelijker is. Ik heb de tekst, mede aan de hand van de boeken van Wim Boeijen, een beetje aangepast, zodat de geringe betekenis in die tijd duidelijker is.
Coert Munk zei op 16 september 2023 om 13:58
Leuke info, al vaker bezocht.
Paar aanvullingen:
1 Keent werd "pas" na de oorlog Brabants bij de provinciale herindeling;
2 de term vliegveld is voor deze 'groene velden' het meest van toepassing, ook al os er dan vanwege de breedte maar één strip (die in twee richtingen te gebruiken is).
Paul Huismans
Paul Huismans bhic zei op 18 september 2023 om 10:56
Inderdaad was Keent in die dagen nog Gelders Coert, in de inleiding staat dat ook. Maar door de Maaskanalisatie kwam het in 1938 op de zuidelijke Maasoever te liggen. Per 1 januari 1958 hoorde Keent bij de Brabantse gemeente Ravenstein. En daarmee werd de Maas hier opnieuw de grens tussen Gelderland en Noord-Brabant. Maar toen had Keent al geen vliegveld meer.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.

Lees ook deze verhalen