i

Dit verhaal gaat over:

Locatie: Ravenstein
Tags:

en maakt ook deel uit van:

Atlas: Vliegvelden

Vliegveld Keent

vertelde op 3 november 2014 om 01:00 uur

Er valt nu weinig meer van te zien, maar in Keent lag vroeger een vliegveld. In juli 1933 trok het zelfs zo’n 20.000 bezoekers! Dat was tijdens de Overasseltse vliegweek. Keent hoorde in die dagen nog bij deze Gelderse gemeente. Veel mensen beleefden er hun eerste vlucht.

Monument voor vliegveld Keent (foto: BHIC / Henk Buijks, 2007)

Het terrein was al sinds 1928 af en toe in gebruik voor militaire vliegtuigen. Afgezien van de succesvolle vliegweek leidde het echter een kwijnend bestaan. Ook bij de mobilisatie in 1939 bleef de rol minimaal.

In 1944 nam de Duitse Luftwaffe het veldje in gebruik, als uitwijkplaats voor hun Junkers Ju 88, die op Volkel te veel risico liepen door de geallieerde bombardementen. Dergelijke Ausweich- of Schattenplätze had de Luftwaffe voor Volkel ook in Kessel, De Rips en bij Boxmeer. Er is, met uitzondering van het terrein bij Kessel, nauwelijks gebruik van gemaakt.

Luchtfoto van het vliegveld bij Keent (bron: Ministerie van Defensie)De geallieerden deden er in 1944 wél hun voordeel mee. Nadat de omgeving van Duitsers was gezuiverd, namen zij vliegveld Keent onder de codenaam B.82 Grave in gebruik op 25 september 1944. Op de tweede dag verwerkte het veld al ruim 200 toestellen. In korte tijd werden grote hoeveelheden troepen, materieel en andere benodigdheden aangevoerd. Daarna werd het de basis voor verkenning en verdediging van de Corridor en de regio Nijmegen door Spitfires van de 127 Wing en Tempests en Spitfires van de 125 Wing. De Tempest toestellen werden op 7 oktober alweer overgeplaatst naar Volkel.

Keent lag echter dicht bij het front en was gevoelig voor Duitse bombardementen. Bovendien maakte hevige regenval het terrein al snel onbruikbaar. Het luchtverkeer werd op 18 oktober gestaakt; op 2 november vertrokken de laatste troepen.

Begin april troffen de geallieerden voorbereidingen om het veld opnieuw in gebruik te nemen. Maar hun opmars verliep op dat moment zo snel, dat het allemaal niet meer nodig bleek.

Een gedenkteken eert alle geallieerden die zich voor de bevrijding van ons land hebben ingezet. Het is in 1995 onthuld, maar later verplaatst.

 

Deze tekst is aangepast op 15 februari en 14 september 2016

Deel dit verhaal op:
  • Pinterest
  • Tumblr
  • Toevoegen als favoriet
  • Afdrukken

Reacties (8)

Frank van de Venne zei op 3 november 2014 om 20:18 uur

Paul Huismans schreef een erg goed verhaal over vliegveld Keent.
We weten dat Keent in die tijd, bij hoog water, nauwelijks bereikbaar was. Je vraagt je af of die locatie wel zo een slimme keuze was? Ergens herinner ik me dat er door zweefvliegers nog gebruik is gemaakt van het vliegveld en ben daarom benieuwd of vliegveld Keent hiervoor nog gebruikt word, of anders in welk jaar het definitief gesloten is?

Paul Huismans
Paul Huismans bhic zei op 4 november 2014 om 10:47 uur

@ Frank
Dank voor je reactie en voor je compliment :-). Mogelijk maakte het vlakke grasland het terrein aantrekkelijk voor de vliegerij. Zowel voor de Duitsers, die uitwijkplaatsen zochten als voor de geallieerden, die tijdens hun opmars behoefte hadden aan tijdelijke vliegvelden dicht bij het front, lag het natuurlijk voor de hand om een bestaand veld in gebruik te nemen. Maar ja, het slechte weer...
Van gebruik van het terrein als vliegveld na de oorlog was mij dan weer niets bekend. Wie weet hier mee van?

Adie zei op 5 januari 2015 om 23:36 uur

Uit betrouwbare bron weet ik dat na de oorlog het terrein nooit meer gebruikt is als vliegveld, er werden diverse drinkpoelen aangelegd voor het vee van de boeren die het land pachten van de overheid. Het was super vruchtbare grond omdat in de winter als de Maas de percelen deed overlopen er vruchtbare slib achterbleef waarop het gras welig groeide. Van het vliegveld hielden een aantal boeren nog een mooie "erfenis" na. De start- en landings banen van gras waren zoals gezegd week van het natte weer, en waren daarom versterkt met gaas. Ook waren de banen omheind met ijzeren palen. Na de ontmanteling van het vliegveld maakten de boeren uit de omgeving nog dankbaar gebruik van dit gaas en de palen. Als je goed in de omgeving rondkijkt zie je hier en daar nog restanten van deze "Engelse Gaas" ben benieuwd of iemand deze kan vinden! Wellicht ga ik anders nog een foto maken :)

Frank zei op 6 januari 2015 om 15:07 uur

Dat was dus de truc om het vliegveld bruikbaar te houden in slechte seizoenen. En die vruchtbare grond, dat is zelfs nu nog te zien.
Dit voorjaar ga ik beslist eens richting Keent om wat foto's te maken en wellicht ook nog een stukje "gaas" te vinden. Bedankt voor deze informatie.

Joop Thuring zei op 17 september 2015 om 15:41 uur

In september 2014 werd het hierboven vertoonde monument met de omhoog schroevende gestyleerde vleugels herplaatst, inclusief een doelbewust gekozen driehoekige metalen basis als versterking. Op elke zijde historische foto's m.b.v. moderne technieken en uiteenlopende verhalen wat zich in die hectische maanden van september en oktober 1944 daar zoal heeft afgespeeld. Uiteenlopende bijdragen van onze geallieerde vrienden. Zij nodigen uit om 'niet te vergeten'. Het bevindt zich bij een ingang van een uitzonderlijk fraai, functioneel en harmonisch natuurgebied. Een bezoek meer dan waard.

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman bhic zei op 18 september 2015 om 12:18 uur

Bedankt Joop; ik hoop dat iedereen die dit leest ook jouw aanbeveling ter harte zal nemen en het monument zal bezoeken.

Henk Talen zei op 11 februari 2016 om 23:00 uur

Waarom hier niets gezegd over het gebruik van vliegveld Keent/Grave B.82 door 125 Wing met Tempests en Spitfires en de 127 Wing met Spitfires? Het was wel kort dat ze vanaf Keent/Grave in actie kwamen maar ze hebben er wel gestaan.
(Zie Vliegvelden in oorlogstijd, waarvan als het goed is dit voorjaar een herdruk uit komt)

Paul Huismans
Paul Huismans bhic zei op 12 februari 2016 om 11:40 uur

Beste Henk, Dank voor je aanvulling, je hebt helemaal gelijk. Het was te kort door de bocht om die Wings niet te vermelden. Dat is aangepast. Het boek Vliegvelden in oorlogstijd is trouwens een belangrijke bron geweest voor de verhalen over de militaire vliegvelden.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:

Lees ook deze verhalen

vertelde op 14 juli 2016 om 13:10 uur

Van Schiphol naar Keent voor een tientje

vertelde op 16 september 2016 om 03:55 uur

Verhalen van vliegveld B.82