i

Dit verhaal gaat over:

Locatie: Hoeven en Sint-Maartenspolder
Periode: 1949 - nu
Tags:

en maakt ook deel uit van:

Atlas: Vliegvelden

Vliegveld Seppe

vertelde op 30 oktober 2014 om 08:12 uur

Na de oorlog nam Adrie van Campenhout het initiatief tot de oprichting van een vliegveld bij Bosschenhoofd. Op 28 augustus 1949 werd het geopend. Voor zweefvliegtuigen, wel te verstaan. Het viel niet mee om uit eigen middelen de grondaankoop, kosten van het egaliseren van de baan en dergelijke te financieren.

Zes jaar later begon de Koninklijke Luchtmacht vanaf het terrein aspirant-vliegers hun eerste lessen te geven. Daarmee werd een eerste substantiële inkomensbron aangeboord.

Vliegveld Seppe (foto: BHIC / Paul Huismans, 2014)In 1961 werd Seppe een officieel luchtvaartterrein. Er mochten van toen af ook motorvliegtuigen landen, maar de faciliteiten waren beperkt. Een radio-installatie was er bijvoorbeeld nog niet.

Op 8 maart 1965 richtten zeven gemeenten uit de regio met de Kamer van Koophandel voor Westelijk Noord-Brabant de N.V. Vliegveld Seppe op. In april 1966 kocht dit bedrijf het vliegveld van Van Campenhout. Het was de bedoeling Seppe uit te bouwen tot een vliegveld voor charter- en zakenvluchten. Om te beginnen werd de grasbaan opnieuw geëgaliseerd en voorzien van een beregeningsinstallatie. Op 15 oktober 1966 vond de feestelijke heropening plaats.

Het bleek echter moeilijk om het vliegveld winstgevend te maken. Het werd vooral voor de sportvliegerij en vlieglessen gebruikt en het aantal zakenvluchten bleef beperkt. Het duurde tot de tweede helft van de jaren tachtig voordat de exploitatie lonend werd.

Foto: BHIC / Paul Huismans, 2014Vanaf 1969 werd Seppe ook gebruikt om ballonvaarten te starten, nadat in 1966 de ballonhaven in Etten-Leur was gesloten. Korte tijd later kwamen ook de eerste protesten tegen de uitbreidingsplannen van het vliegveld.

Een nieuwe stap in de zakelijke ontwikkeling was de verlenging van de baan van 600 naar 830 meter in 1990. Door protesten en rechtszaken duurde het nog tot 1996, voordat hij ook in gebruik kon worden genomen. Daardoor was Seppe in staat grotere vliegtuigen af te handelen. Zes jaar later werd de grasbaan voorzien van een asfaltverharding. Het vliegveld mag tot 58.000 vliegbewegingen per jaar verwerken.

Per 1 januari 2008 verkochten de deelnemende gemeenten, inmiddels was hun aantal gegroeid tot 13, en de Kamer van Koophandel het vliegveld aan de firma Seppe Holding B.V. De naam werd gewijzigd in Seppe Airport N.V., maar op 27 februari 2014 onthulde het bedrijf een nieuwe naam: Breda International Airport. Daarmee en met de renovatie van het luchthavengebouw werd opnieuw de ambitie om uit te groeien tot een regionaal zakenvliegveld tot uitdrukking gebracht.

Deel dit verhaal op:
  • Pinterest
  • Tumblr
  • Toevoegen als favoriet
  • Afdrukken

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op: