skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Ans Holman
Ans Holman RA Tilburg
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Ans Holman
Ans Holman RA Tilburg

Vliegveld Seppe

Paul Huismans
Paul Huismans Bhic
vertelde op 30 oktober 2014
bijgewerkt op 19 maart 2024
Na de oorlog nam Adrie van Campenhout het initiatief tot de oprichting van een vliegveld bij Bosschenhoofd. Op 28 augustus 1949 werd het geopend. Voor zweefvliegtuigen, wel te verstaan. Het viel niet mee om uit eigen middelen de grondaankoop, kosten van het egaliseren van de baan en dergelijke te financieren.

Zes jaar later begon de Koninklijke Luchtmacht vanaf het terrein aspirant-vliegers hun eerste lessen te geven. Daarmee werd een eerste substantiële inkomensbron aangeboord.

Vliegveld Seppe (foto: BHIC / Paul Huismans, 2014)In 1961 werd Seppe een officieel luchtvaartterrein. Er mochten van toen af ook motorvliegtuigen landen, maar de faciliteiten waren beperkt. Een radio-installatie was er bijvoorbeeld nog niet.

Op 8 maart 1965 richtten zeven gemeenten uit de regio met de Kamer van Koophandel voor Westelijk Noord-Brabant de N.V. Vliegveld Seppe op. In april 1966 kocht dit bedrijf het vliegveld van Van Campenhout. Het was de bedoeling Seppe uit te bouwen tot een vliegveld voor charter- en zakenvluchten. Om te beginnen werd de grasbaan opnieuw geëgaliseerd en voorzien van een beregeningsinstallatie. Op 15 oktober 1966 vond de feestelijke heropening plaats.

Het bleek echter moeilijk om het vliegveld winstgevend te maken. Het werd vooral voor de sportvliegerij en vlieglessen gebruikt en het aantal zakenvluchten bleef beperkt. Het duurde tot de tweede helft van de jaren tachtig voordat de exploitatie lonend werd.

Foto: BHIC / Paul Huismans, 2014Vanaf 1969 werd Seppe ook gebruikt om ballonvaarten te starten, nadat in 1966 de ballonhaven in Etten-Leur was gesloten. Korte tijd later kwamen ook de eerste protesten tegen de uitbreidingsplannen van het vliegveld.

Een nieuwe stap in de zakelijke ontwikkeling was de verlenging van de baan van 600 naar 830 meter in 1990. Door protesten en rechtszaken duurde het nog tot 1996, voordat hij ook in gebruik kon worden genomen. Daardoor was Seppe in staat grotere vliegtuigen af te handelen. Zes jaar later werd de grasbaan voorzien van een asfaltverharding. Het vliegveld mag tot 58.000 vliegbewegingen per jaar verwerken.

Per 1 januari 2008 verkochten de deelnemende gemeenten, inmiddels was hun aantal gegroeid tot 13, en de Kamer van Koophandel het vliegveld aan de firma Seppe Holding B.V. De naam werd gewijzigd in Seppe Airport N.V., maar op 27 februari 2014 onthulde het bedrijf een nieuwe naam: Breda International Airport. Daarmee en met de renovatie van het luchthavengebouw werd opnieuw de ambitie om uit te groeien tot een regionaal zakenvliegveld tot uitdrukking gebracht.

Reacties (6)

Herman zei op 17 februari 2022 om 13:42
Hallo.
Rond 1965 heb ik vanaf vliegveld Seppe leren parachutepringen .Onder andere ben ik een keer of 20 uit de Auster PH-OTO gesprongen .Bijzondere ervaring ! met Pellens verschoor van campenhout en de slanke piloot. (vanwege het gewicht er moest drie man in!)
Beseffend dat het toch wel erg bijzonder en leuk was zou ik graag als herrinnering een foto willen hebben van deze kist of tenminste wat info als type nr. etc. Ik heb heel internet afgestruind maar juist van dit vliegtuigje niks.
Met dank H van Vugt
Paul Huismans
Paul Huismans bhic zei op 21 februari 2022 om 06:48
Beste Herman, Dat zal inderdaad een bijzondere ervaring zijn geweest. Helaas hebben wij ook niet geen foto van het toestel. Misschien kun je het proberen bij parachutistenvereniging Skydive ENPC, die op het vliegveld actief is.
herman van vugt zei op 21 februari 2022 om 10:10
Beste Paul,
Dank voor je antwoord.
Bij ENPC hadden zo ook niks voor mij , alleen het museum een vage antieke foto .
Daar ben ik ook blij mee, maar iets meer was leuk geweest.
MVRGR Herman .
Paul Huismans
Paul Huismans bhic zei op 21 februari 2022 om 10:56
Dat is jammer, Herman. Je zou verwachten dat zo'n club wel foto's zou hebben van de vliegtuigen die ze gebruik(t)en. Hopelijk kom je toch nog eens een mooi exemplaar tegen.
Steph Seale-Finch zei op 18 december 2023 om 11:16
Hello gentlemen, my apologies for jumping onto this conversation. I too have an interest in finding out more about the Auster PH-OTO. My reason is that I now own the aeroplane. Now in the UK and registered G-AXUJ, it is still airworthy and is regularly flown; though not for parachuting! I would be very grateful for any information or photographs either of you may have. That includes dates as I am a little confused by some info I have ground especially about PH-OTO's days with KLM.
herman van vugt zei op 26 december 2023 om 11:58
Hello. Around 1965 I learned to parachute from Seppe airfield. We assist with air advertising and I jumped out of the Auster PH-OTO about 20 times. My very first flight in a aeroplane was my first jump. After 10 jumps I landed for the first time in my life. A special experience ! The early aero-cart plane had been modified for v the first Skye diving school for free fall.
Instructors Tom Verschoor and Pellens modified the plane
They removed the right door and placed a very small stool for a third man in the tale on place of the earlier aero cart camera. This third man was necessary to assist the para to fold himself to get out of the narrow dooropening.
Because of the total weight we had the slender pilot. three men and a very old fashion army parachute had to go airborne . Realizing that this all was very special like to have a picture of this aircraft as a reminder or at least some info such as type no. etc. I've scoured the internet but nothing about this plane.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.