
Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.
Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)
Meer informatie over de chat-service? Klik hier
Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.
Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)
Meer informatie over de chat-service? Klik hier
Toen langs de Zuid-Willemsvaart een doorgaande weg van Den Bosch naar Helmond werd geprojecteerd, moest er natuurlijk een oplossing komen voor het Veghels havenkanaal, want dat lag letterlijk “in de weg” en moest dus overbrugd worden.
In 1853 werd de toen bestaande vaste brug aan de ingang van het kanaal vervangen door een draaibrug, de Witte Brug geheten. Of zijn voorganger ook al zo heette, weten we niet.
De draaibrug werd in 1929 vervangen door een ophaalbrug, die eveneens wit werd geschilderd. De naam Witte Brug bleef dan ook bestaan. Deze ophaalbrug was geen nieuwe, maar een al bestaande die in Den Bosch als Veemarktbrug jarenlang over de Zuid-Willemsvaart had gelegen. In 1928 werd de Bossche brug gemoderniseerd en de oude delen gingen dus naar Veghel.
Op 11 mei 1940 bliezen de Nederlandse strijdkrachten de brug op, maar hij werd al in hetzelfde jaar hersteld. Eind jaren vijftig werd het ophaalsysteem van de brug geëlektrificeerd. Een jaar of tien later werd duidelijk dat een ophaalbrug een hinderlijk obstakel vormde voor het groeiende verkeer op de N266/N279.
Een vaste oeververbinding was de beste oplossing, maar die kwam niet zonder slag of stoot. Het Tweede Kamerlid ir. Cornelissen stelde er in 1971 vragen over aan de Minister van Waterstaat.
De bewoners van Sluisstraat, N.C.B.-laan en H. Hartplein kwamen in beweging en vormden het actiecomité “Witte Brug” om het verkeer buiten het dorp houden. Pas toen de gemeente Veghel in 1974 een subsidie van 82% van de kosten kreeg, kwam er iets op gang.
Op 1 oktober 1974 begon de bouw van de nieuwe brug, naar ontwerp van ir. Otten van het Nijmeegse architectenbureau Van Hasselt en De Koning. De Witte Brug, 68 meter lang en 5.10 m hoog, werd op 27 februari 1976 voor het verkeer opengesteld. De officiële opening was op 15 april 1976.
De oude ophaalbrug is na enkele jaren herplaatst in De Bunders. Hij overspant een waterpartij bij het Fioretti College aan de Muntelaar in de wijk De Laarbunders. De brug is alleen voor fietsers en voetgangers.