skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic

Zeg je Heeze, dan zeg je Brabantsedag

De naam zou je op het verkeerde been zetten want ‘De Brabantse Dag’ duurt maar liefst negen dagen. Het is een gevarieerd cultuurfestival, met als hoogtepunt de cultuurhistorische optocht, dwars door het centrum van Heeze. Die optocht trekt maar liefst 40.000 bezoekers.

foto van de site Brabantsfaam waar de geschiedenis van de Brabantsedag in beeld wordt gebrachtDe Brabantsedag zit in het dna van vrijwel iedere Heezenaar, wordt wel gesteld. Dat je je zomervakantie zó regelt dat je in die laatste week van augustus wel weer thuis bent, is voor velen geen uitzondering maar regel. Het festival in dit dorp kent dan ook een lange historie. Het idee voor een optocht ontstaat in 1957 in herberg De Zwaan. Wie het eerste exemplaar heeft gewonnen, weet niemand meer; wel dat een jaar later de eerste optocht door de straten van Heeze trekt, om daar vervolgens ieder jaar terug te keren.

In de jaren vijftig is de optocht niet meer (of minder) dan een parade van ambachten uit het verleden. Er worden wagens gebouwd door groepen uit Heeze, maar ook door wagenbouwers uit andere plaatsen in Nederland en België. De combinatie van de optocht met andere culturele presentaties, zoals muziekuitvoeringen en exposities, is er altijd geweest: de organisatie mikt hiermee op een breed aanbod voor een groot publiek.

Halverwege de jaren zestig verandert de optocht en krijgt het een meer een theatraal karakter. Het uitbeelden van historische taferelen komt centraal te staan, aan de hand van een jaarlijks wisselend thema. De jaren daarna, als we inmiddels in de zeventiger jaren zijn beland, zien we steeds meer invloeden vanuit Vlaanderen. Zowel bij de wagenbouwers, de acts als de artiesten zie je sporen uit Belgisch Brabant terug.

De jaren tachtig vormen wat dat betreft een trendbreuk: het festival wordt meer geprofessionaliseerd, praalwagens laten steeds meer ‘totaaltheater’ zien – inclusief spel, zang, grime en kleding – én het evenement wordt meer van het dorp zelf. De gemeenschap blijkt de kurk waarop de Brabantsedag drijft want steeds meer Heezenaren zijn zelf actief betrokken bij de organisatie en uitvoering. De ongeveer tweeduizend deelnemers – jong en oud - van de wagenbouwersgroepen komen uit Heeze, en zijn daar maar wat trots op.

Passend in die traditie wordt via de website www.brabantsfaam.nl de geschiedenis van de Brabantsedag door deelnemers en publiek gezamenlijk vastgelegd en bewaard. Op de site zie je de aankondigingen uit de jaren vijftig tot aan nu, maar ook veel fotomateriaal van de deelnemende wagenbouwers. Daarmee blader je niet alleen door bijna zestig jaar Brabantsedag maar ook door de Heezer historie. 

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:

Lees ook deze verhalen

Doe mee en vertel jouw verhaal!