skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper Bhic

Zweefvliegveld Nistelrode

“Deze dag zal ik nooit vergeten,” sprak de Nistelrodese burgemeester Van Oosterhout in 1972. Hij had zojuist bij slecht weer per zweefvliegtuig een turbulente vlucht gemaakt van vliegbasis Volkel naar vliegveld Nistelrode. En daarmee het vliegveld officieel geopend.

Kaart van het zweefvliegveld, 1982. Klik op de kaart voor een vergroting (BHIC, Archief gemeentebestuur Nistelrode 1970-1993)Aan die opening was heel wat voorafgegaan. Al in de jaren 1959-1961 waren pogingen ondernomen om te komen tot de stichting van een zweefvliegveld in de gemeente. In 1967 wees een rapport van de regionale opbouwstichting Maaslands Welvaren een terrein tussen de Vorstenbosscheweg en de Dintherseweg aan als geschikt voor de zweefvliegerij.

Het initiatief werd van harte ondersteund door de commandant van Vliegbasis Volkel. Daar kon Zweefvliegclub Uden terecht, maar de faciliteiten waren beperkt, zeker toen rond 1970 de Tactische Luchtmacht naar Volkel werd verplaatst.

De gemeente Nistelrode wilde best meewerken, maar het terrein moest nog wel geschikt gemaakt worden. De kosten daarvan gingen de draagkracht van de zweefvliegclub te boven. Daarop richtte het Nistelrodese echtpaar Van Leeuwen de NV (later BV) Glide op, die het terrein tot ontwikkeling bracht en een hangar bouwde. De gebruikers van het vliegveld verenigden zich in 1970 in de Aeroclub Nistelrode. Op 15 april 1972 vond de officiële opening plaats.

Niet iedereen was blij met het vliegveld. Problemen ontstonden vooral met de introductie, in 1976, van een motorvliegtuig om de zweefvliegtuigen bij onvoldoende thermiek te kunnen starten. Normaal worden die met een lier gestart. Omwonenden klaagden over geluidsoverlast, maar handtekeningenacties en protesten mochten niet baten.

Zweefvliegen was intussen niet de enige activiteit. Ook het Barouge Parasailing Team maakte vanaf 1975 gebruik van het zweefvliegveld. Eigenlijk was dat illegaal, maar begin jaren tachtig werd het gelegaliseerd.

De constructie van een commerciële partij en een zweefvliegclub bleek op den duur toch minder gelukkig. In de tweede helft van de jaren tachtig ontstonden problemen tussen BV Glide en Aeroclub Nistelrode. De club vroeg de gemeente de huur van het terrein van Glide te mogen overnemen. Het conflict liep soms hoog op en de Rijksluchtvaartdienst zag zich in 1988 genoodzaakt de ontheffing in te trekken: het zweefvliegveld ging dicht!  Foto: BHIC / Paul Huismans

De Aeroclub week uit naar Asperden in Duitsland. De rechter moest er aan te pas komen om in 1991 de huur te beëindigen. Vanaf 1993 kon er weer worden gevlogen.

Het vliegveld wordt tegenwoordig gebruikt door Aeroclub Nistelrode en het Parasailing Team Nistelrode. Het is het enige publiek toegankelijke zweefvliegveld in Noord-Brabant. De andere vijf [update: vier, zie reactie hieronder] liggen op militaire vliegbases.

Dit verhaal is aangepast n.a.v. een reactie op 28-7-2017

Reacties (4)

Theo de Graaff zei op 27 juli 2017 om 12:44
beste, kleine wijziging door het voortschrijden van de tijd noodzakelijk. Inmiddels is de EACzc, die op vliegbasis Eindhoven vloog, opgeheven vanwege het toegenomen gebruik door commerciële luchtvaartmaatschappijen. Daarom geen 5 maar 4 zweefclubs op militaire basis (vanaf 2015) in de provincie NB
Paul Huismans
Paul Huismans bhic zei op 28 juli 2017 om 14:15
Beste Theo de Graaff. Dank voor deze update.
Met vriendelijke groet
Robert Kuijpers zei op 24 juni 2019 om 18:26
Daar liep je toch langs als je naar de Bedafse Bergen liep? Kan me herinneren dat er vaak een kabel brak.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Doe mee en vertel jouw verhaal!