Roepnaam Johannes Marianus Cuppen

vertelde op 3 oktober 2017 om 21:53 uur

Ik doe al een tijdje onderzoek naar mijn voorvaderen. Een daarvan is Johannes Marianus Cuppen, geboren 24-12-1841 in Escharen. Ik kom er niet achter wat zijn roepnaam kan zijn geweest. Enig idee hoe ik hierin verder kan komen?
Hij is het zevende kind in het gezin en er is een oudere broer die Johannes heet. Diens roepnaam zal dan wel Jan zijn geweest.

Reacties (21)

Norah zei op 4 oktober 2017 om 00:23 uur

Hij staat drie keer in het bevolkingsregister geregistreerd onder de voornaam Marianus, en niet met Johannes ervoor.
Je kunt dan denken aan de roepnaam Janus, tenminste als de oudere broer Jan niet als kind overleden was

jan lange zei op 4 oktober 2017 om 12:10 uur

Nee, die oudere broer Jan huwt kan je in BHIC vinden. Janus of Marri, denk ik.

Nico zei op 4 oktober 2017 om 12:45 uur

Norah, bedankt voor de tip dat mijn overgrootvader ook met alleen voornaam Marianus in het bevolkingsregister voorkomt. Dan mag je aannemen dat zijn roepnaam is afgeleid van Marianus, niet van Johannes.
Janus, Mari of Marri dus? Welke van deze namen "past" in die contreien? Ik woon zelf in Haarlem en Janus klinkt mij wat randstad-achtig.

Norah zei op 4 oktober 2017 om 14:12 uur

Ben zelf ook geen Brabantse helaas.

Nico zei op 4 oktober 2017 om 15:07 uur

Op http://www.meertens.knaw.nl/nvb/verspreiding/naam/Marianus krijg je een idee van de verspreiding van de naam Marianus. Komt het meest voor in het oosten van Noord-Brabant. Dus daar waar mijn overgrootvader vandaan komt :-)

Willy zei op 4 oktober 2017 om 16:30 uur

Mijn ervaring met 'Marianus' in Oost Brabant is dat men dan Janus wordt genoemd.

jan lange zei op 4 oktober 2017 om 17:22 uur

Zijn eerste voornaam is Johannes, het KAN zijn dat hij ter onderscheiding van zijn oudere broer (Jan) Hannes genoemd werd ? Cuppen is in de volksmond in NO Brabant overigens Cùp (scherpe u). Ik heb de roepnaam Marianus (vd Weem, geb. Mill 1893)) bij Myllesheem neergelegd.

Nico zei op 4 oktober 2017 om 18:10 uur

Wie of wat is Myllesheem?

jan lange zei op 4 oktober 2017 om 18:27 uur

Heemkundekring Mill.

Nico zei op 4 oktober 2017 om 18:55 uur

Aha. Ik ben benieuwd!

herman geurts zei op 4 oktober 2017 om 22:17 uur

Ik zou zelf ( als geboren oost-brabander)als roepnaam eerder denken aan Marinus of aan Janus ( verkorte vorm van fonetisch Mari-janus)
Mari en ook Rinus zijn naar mijn gevoel modernere, na-oorlogse ( WOII) roepnamen -al heb ik daar geen bewijs voor

herman geurts zei op 5 oktober 2017 om 11:51 uur

Mogelijk ook nog interessant de website van Heemkunde Escharen : Estersheem.nl waarop sinds kort veel bidprentjes van Escharen te vinden zijn, ook van de familie Cuppen

Nico zei op 5 oktober 2017 om 14:15 uur

Uitgaande van de voornaam Marianus zijn er dus een paar mogelijkheden: Janus, Rinus, Mari, Marri. Ik ga eens kijken of hij met een van deze roepnamen genoemd wordt in bijvoorbeeld de Graafsche Courant. Zijn er wellicht nog meer bronnen waarin ik kan zoeken?

Willy zei op 5 oktober 2017 om 15:31 uur

Vergeet Rinus, Mari/Marri(?), deze zijn echt van latere datum... Janus is het meest voor de hand liggend.

Jeanne zei op 5 oktober 2017 om 15:40 uur

Als Oost-Brabantse geef ik ook de voorkeur aan Janus.
Johannes Marianus komt ook voor in het militieregister en het gevangenisregister, wegens landloperij. Zie BHIC stamboom. Hij werd naar Veenhuizen gestuurd. Misschien is daar nog ergens iets te vinden. Meestal moet je het echter, wat roepnamen betreft, toch van de overlevering in de familie hebben.

Nico zei op 5 oktober 2017 om 15:50 uur

Ik heb mijn overgrootvader aardig in kaart, inclusief het verliezen op NOB jonge leeftijd van zijn echtgenote en drie van zijn kinderen en zijn ervaringen in Veenhuizen aan het einde van zijn leven. Hij heeft het niet gemakkelijk gehad.
Ik ga kijken of ik hem ergens als Janus Cuppen kan vinden.
Bedankt voor alle suggesties!

Nico zei op 5 oktober 2017 om 16:12 uur

Dat woordje ‘NOB’ in mijn reaktie hierboven moet natuurlijk zijn ‘nog’. Stomme iPad...

jan lange zei op 5 oktober 2017 om 20:00 uur

Henk v.d. Weem antwoordt op het door mij aan hem gevraagde: wat is de roepnaam van Marianus vd Weem, geb. Mill 1893 : dit was mijn oom JANUS, die samen met mijn Pa het aannemersbedrijf GEBROEDERS van de WEEM runde.
Dus, ja, Janus.

Jeanne zei op 7 oktober 2017 om 13:47 uur

Nico, ken je het boek "Het pauperparadijs" van Suzanne Jansen uit 2008?
Het is een familiegeschiedenis en geeft veel interessante achtergrondinformatie over Veenhuizen. Het is intussen ook uitgegeven als Dwarsligger. Ik ben pas halverwege het boek, maar heb de indruk dat je in die tijd nogal snel tot landloper werd bestempeld. Dat kan jouw overgrootvader ook zijn overkomen.
Ik las trouwens dat je al informatie hebt over zijn ervaringen in Veenhuizen.

Nico zei op 7 oktober 2017 om 17:11 uur

Ja, over Veenhuizen weet ik al een heleboel. Mijn overgrootvader is twee keer “opgezonden” geweest, een keer voor twee jaar en een keer voor twee jaar en tien maanden. Daarna werd hij snel weer een keer opgepakt wegens landloperij, maar toen vond de rechter het kennelijk te ver gaan om een man van 72 nog een keer naar Veenhuizen te sturen. Drie jaar later is hij, alleen en berooid, overleden in een ziekenhuis in Den Bosch.
Het boek van Suzanna Jansen heb ik al een jaar of tien geleden gelezen. Schokkend vond ik het. En toen wist ik nog niet hoe het leven van mijn overgrootvader is verlopen.

Jeanne zei op 8 oktober 2017 om 12:40 uur

Wat een triest verhaal.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op: