Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:

Reacties (9)

Rini de Groot. zei op 7 juni 2018 om 15:41 uur

Op 23 juli 2017 nam ik deel aan een IVN wandeling, ‘Historisch Vliegveld in natuurgebied Keent.’ de twee verhalen van BHIC kende ik niet, over dit gebied.
Bij het infopunt van Brabants landschap Keent werd uitgebreid informatie gegeven over de voorgeschiedenis van de locatie.
Zoals: ‘Vanaf 1928 werd dit vliegveld regelmatig gebruikt voor militaire vliegoefeningen, met als hoogtepunt de Overasseltse Vliegweek in 1933 waar 20 000 bezoekers op afkwamen.’
Is hierbij de plaatsnaam juist weergegeven of was de naam ‘Overlangel’ vóór de bocht afsnijding? Ook het enorme bezoekers aantal vraagt ik me ook af.

Paul Huismans
Paul Huismans bhic zei op 12 februari 2016 om 11:40 uur

Beste Henk, Dank voor je aanvulling, je hebt helemaal gelijk. Het was te kort door de bocht om die Wings niet te vermelden. Dat is aangepast. Het boek Vliegvelden in oorlogstijd is trouwens een belangrijke bron geweest voor de verhalen over de militaire vliegvelden.

Henk Talen zei op 11 februari 2016 om 23:00 uur

Waarom hier niets gezegd over het gebruik van vliegveld Keent/Grave B.82 door 125 Wing met Tempests en Spitfires en de 127 Wing met Spitfires? Het was wel kort dat ze vanaf Keent/Grave in actie kwamen maar ze hebben er wel gestaan.
(Zie Vliegvelden in oorlogstijd, waarvan als het goed is dit voorjaar een herdruk uit komt)

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman bhic zei op 18 september 2015 om 12:18 uur

Bedankt Joop; ik hoop dat iedereen die dit leest ook jouw aanbeveling ter harte zal nemen en het monument zal bezoeken.

Joop Thuring zei op 17 september 2015 om 15:41 uur

In september 2014 werd het hierboven vertoonde monument met de omhoog schroevende gestyleerde vleugels herplaatst, inclusief een doelbewust gekozen driehoekige metalen basis als versterking. Op elke zijde historische foto's m.b.v. moderne technieken en uiteenlopende verhalen wat zich in die hectische maanden van september en oktober 1944 daar zoal heeft afgespeeld. Uiteenlopende bijdragen van onze geallieerde vrienden. Zij nodigen uit om 'niet te vergeten'. Het bevindt zich bij een ingang van een uitzonderlijk fraai, functioneel en harmonisch natuurgebied. Een bezoek meer dan waard.

Frank zei op 6 januari 2015 om 15:07 uur

Dat was dus de truc om het vliegveld bruikbaar te houden in slechte seizoenen. En die vruchtbare grond, dat is zelfs nu nog te zien.
Dit voorjaar ga ik beslist eens richting Keent om wat foto's te maken en wellicht ook nog een stukje "gaas" te vinden. Bedankt voor deze informatie.

Adie zei op 5 januari 2015 om 23:36 uur

Uit betrouwbare bron weet ik dat na de oorlog het terrein nooit meer gebruikt is als vliegveld, er werden diverse drinkpoelen aangelegd voor het vee van de boeren die het land pachten van de overheid. Het was super vruchtbare grond omdat in de winter als de Maas de percelen deed overlopen er vruchtbare slib achterbleef waarop het gras welig groeide. Van het vliegveld hielden een aantal boeren nog een mooie "erfenis" na. De start- en landings banen van gras waren zoals gezegd week van het natte weer, en waren daarom versterkt met gaas. Ook waren de banen omheind met ijzeren palen. Na de ontmanteling van het vliegveld maakten de boeren uit de omgeving nog dankbaar gebruik van dit gaas en de palen. Als je goed in de omgeving rondkijkt zie je hier en daar nog restanten van deze "Engelse Gaas" ben benieuwd of iemand deze kan vinden! Wellicht ga ik anders nog een foto maken :)

Paul Huismans
Paul Huismans bhic zei op 4 november 2014 om 10:47 uur

@ Frank
Dank voor je reactie en voor je compliment :-). Mogelijk maakte het vlakke grasland het terrein aantrekkelijk voor de vliegerij. Zowel voor de Duitsers, die uitwijkplaatsen zochten als voor de geallieerden, die tijdens hun opmars behoefte hadden aan tijdelijke vliegvelden dicht bij het front, lag het natuurlijk voor de hand om een bestaand veld in gebruik te nemen. Maar ja, het slechte weer...
Van gebruik van het terrein als vliegveld na de oorlog was mij dan weer niets bekend. Wie weet hier mee van?

Frank van de Venne zei op 3 november 2014 om 20:18 uur

Paul Huismans schreef een erg goed verhaal over vliegveld Keent.
We weten dat Keent in die tijd, bij hoog water, nauwelijks bereikbaar was. Je vraagt je af of die locatie wel zo een slimme keuze was? Ergens herinner ik me dat er door zweefvliegers nog gebruik is gemaakt van het vliegveld en ben daarom benieuwd of vliegveld Keent hiervoor nog gebruikt word, of anders in welk jaar het definitief gesloten is?