Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.

Reacties (33)

Rien Wols
Rien Wols bhic zei op 12 augustus 2019 om 10:32
Dag Joop,
Op de verlieskaart T4982 van het Verliesregister versie 2012 (de primaire bron voor dit verhaal), stond nog geen exacte locatie vermeld, alleen de plaatsnaam Mill. Op dit moment vermeldt het Verliesregister dat Schneider gecrasht zou zijn bij “Volkel - Eindhoven area”, wat nog steeds een wat ruime omschrijving is. “Wallenhorst” is een latere toevoeging aan dit stukje, op basis van een opmerking van een van onze bezoekers. Overigens staat er niet dat Scheider daar gecrasht is, maar dat daar een luchtgevecht heeft plaatsgevonden. Het zou richting Escharen moeten liggen, langs de Graafse Raam. Naar aanleiding van je vraag ben ik gaan zoeken, maar ik kan het evenmin vinden. Het omschreven gebied ligt hemelsbreed zo’n vijf kilometer van Volkel, dus op zich kan ik me wel wat voorstellen bij een luchtgevecht daar dat geleid heeft tot een crash in de buurt van Volkel. Wellicht zijn er anderen die meer weten van dit ‘toponiem’. Anders moet het wellicht weer uit de tekst verwijderd worden.
Joop Hendrix zei op 7 augustus 2019 om 22:39
Waar ligt Wallenhorst in Mill? ik kan dat niet vinden op de kaart daar zou op 1-1-45 Schneider zijn gecrashed volgens jullie
M. Van den Langenberg zei op 8 mei 2019 om 09:37
Dank voor de link! Ik hoop dat iemand weet of the 11th Field Compagny in Mill was in de eerste heeft van 1945...
Albert
Albert zei op 7 mei 2019 om 21:20
Ik heb de familie Moermond wel gekend, welswaar niet heel persoonlijk. Die familie woonde inderdaad op de Hoogstraat en diens kinderen moeten destijds nog jong zijn geweest. Er heeft al een keer een foto van de heer Moermond op dit Forum gestaan in verband met een vliegtuig dat voor hun woning was neergestort. Ik zal proberen deze site weer op te zoeken. Volgens was de heer Moermond werkzaam bij de Heidemij BV.
Myrna van den Langenberg zei op 7 mei 2019 om 18:13
De familie in Mill waar mijn moeder destijds inwoonde heet Moermond. De familie woonde aan de Hoogstraat op nummer 147. De naam van deze straat is veranderd.
Peter Fielding heeft overigens de oorlog overleefd. Hij schreef zijn huwelijksaanzoek -waar ik eerder over schreef- op 9 juni 1945. Peter Fielding was afkomstig uit Halifax, GB en hij is in 2002 overleden. hij is begraven op een begraafplaats in Calderdale.
M. Van den Langenberg zei op 7 mei 2019 om 12:09
Excuses. Fijn*
M. van den Langenberg zei op 7 mei 2019 om 12:08
Wat finn! Dank u wel!
Albert
Albert zei op 7 mei 2019 om 12:05
Ik wil graag horen bij welke familie in Mill de moeder van Myrna Langenberg heeft gewoond. Ik was in die tijd 14 jaar en ging bij de boeren in het buitengebied eieren kopen om te ruilen voor sigaretten bij militairen voor vervanging van de surrogaat sigaretten van het merk "Consi" in de winkel van mijn moeder. Mijn vader was werkzaam op het postkantoor in Mill en heeft misschien de postkaart (briefkaart) wel verstuurd. Ook ben ik ooit als "tolk" ingeschakeld bij behandeling van mannelijk Nederlandse slachtoffers door een Canadese arts, die bij ons thuis was ingekwartierd met chauffeur Roy en verpleger Charley. Bij bezoek door een vrouwelijke patiënt werd mijn oudere zus ingeschakeld!!!. Roy ging zondags met ons naar de kerk en was een goed katholiek en zal dat daarom zo geregeld hebben.
Thijs de Leeuw
Thijs de Leeuw bhic zei op 7 mei 2019 om 10:12
Inderdaad een bijzonder verhaal zeg, en wat mooi dat je door die zoektocht in contact met zijn zoon bent gekomen. Echt dankbaar werk. Ik zie dat je zelf al veel onderzoek hebt gedaan. Maar wie weet heb ik geluk, en duikt er toch nog wat op. Als dat zo is dan laat ik het je gelijk weten (op deze pagina). Misschien dat we hier nog ergens foto's hebben van Mill in die tijd, waarop de Royal Engineers te zien zijn...? Ik denk en zoek verder...

En misschien wordt deze pagina ondertussen nog bezocht door iemand die het antwoord weet. Hartelijke groeten
M. van den Langenberg zei op 7 mei 2019 om 09:56
Hartelijk dank voor uw reactie, ik stel dat zeer op prijs. Hier wordt alleen over the 11th Bridging Troop gesproken, niet over the 11th Field Compagny. Ik ben er niet goed in thuis helaas, maar dat lijkt me een ander onderdeel. De reden waarom ik dit graag zou weten is het oplossen van een stukje uit de puzzel in mijn leven. Eerder was ik op zoek naar een militair van dit legeronderdeel, Peter Fielding. Na een enorme zoektocht ben ik in contact gekomen met zijn zoon! Dat was heel bijzonder. Hij had nog wel het army paybook van zijn vader, maar daar stond helaas geen gedetailleerde beschrijving in van de whereabouts van the 11th Field Compagny. Ik weet sinds kort door een toevallig opgedoken postkaart dat mijn moeder destijds even in Mill heeft ingewoond. Als in diezelfde periode ook Peter Fielding daar was, zou dit veel verklaren. Ik heb ook al contact gezocht met de familie waar zij toen verbleef, maar de enige nog levende zoon was destijds te jong om zich echt personen te herinneren. Mocht iemand van u nog iets te weten komen, hoor ik dat uiteraard graag! Hartelijk dank voor uw moeite in ieder geval.
Thijs de Leeuw
Thijs de Leeuw bhic zei op 7 mei 2019 om 09:15
@Jan: dankjewel voor de gedetailleerde info en correctie. Heel fijn dat je dit hebt willen uitzoeken, en ook een bronvermelding met link erbij geeft.

@M. van den Langenberg: goede vraag, hopelijk weet iemand hier het antwoord?? Je zou misschien in deze database het antwoord kunnen vinden: https://wartimememoriesproject.com/ww2/allied/royalengineers.php Daar kun je
Op die site vind ik deze pagina, speciaal over de 11th Bridging Troop, Royal Engineers: https://wartimememoriesproject.com/ww2/allied/battalion.php?pid=5763

Maar om de info/documenten te zien, moet je je volgens mij wel aanmelden.
M. Van den Langenberg zei op 5 mei 2019 om 22:56
Weet iemand van u of de 11th Field Compagny van de Royal Engineers van het British Liberation Army in Mill was in de periode februari-mei 1945?
Jan Roefs zei op 4 mei 2019 om 17:25
Hierbij een correctie op het typenummer en de oorzaak van de crash: 20 maart 1945 was het een P-51D Mustang (registratienummer FD481) van 268 Squadron.
Bron: Colin Ford Canberra Australia
Historian, No.268 Squadron Royal Air Force, 1940-1946
Via forum vraag https://ww2aircraft.net/forum/
F/O Parfitt's Mustang Mk.IA, FD481 Squadron ID letter 'C' at the time, had only returned to the Squadron on 15 March 1945 after being away at 412RSU for repairs since 1 March 1945. At the time there were strong persistent cross winds at B89 Mill for a number of days which had grounded the other Squadrons in No.35 (Recce) Wing based there flying Spitfire FR.XIVes, so No.268 Squadron with their Mustang Mk.IA and Mk.II aircraft were flying all the operational Tac/R sorties. F/O Parfitt's Mustang was reportedly caught by a particularly strong gust of wind on takeoff causing it to crash.
Myrna zei op 17 juli 2018 om 14:50
Dankjewel! Wat fijn dat u dat wil doen. Peter Fielding is niet gesneuveld in de oorlog, hij heeft de brief aan mijn ome geschreven op 9 juni 1945.
Albert
Albert zei op 17 juli 2018 om 14:32
Myrna, ik zal eens contact opnemen met Ruud Runderkamp, die weet alles over neergestorte vliegtuigen in Brabant. Hij is ook verbonden aan het museum en of archief van de militaire vliegbasis Volkel, dat in de oorlog door de Duitsers is gebouwd en na de bevrijding door de geallieerden werd gebruikt. Ik zal de gevraagde naam aan hem doorgeven.
M zei op 17 juli 2018 om 13:36
Hartelijk dank! Het is erg moeilijk zoeken, er zijn zoveel kleine puzzelstukjes... het betreft een pas gevonden brief met daarin een huwelijksaanzoek aan mijn moeder (gevraagd aan haar moeder-mijn oma). Ze heeft daar nooit wat van tegen mij verteld... ik hoop dat ik ergens een antwoord vind.
Hilde Jansma
Hilde Jansma bhic zei op 17 juli 2018 om 10:12
Ik hoop dat iemand nog op je vraag gaat reageren.. Ik heb je vraag in ieder geval doorgestuurd naar de auteur van dit verhaal, misschien dat hij je verder kan helpen.
Myrna Van den Langenberg zei op 7 juli 2018 om 17:13
Heeft iemand van u ooit gehoord van Peter Fielding, Royal Engeneer van the British Army?
Albert
Albert zei op 10 oktober 2017 om 00:51
Bedankt! Het is weer meer een mooie aanvulling op mijn verslag van het de gebeurtenis.
Willy Sweens zei op 9 oktober 2017 om 20:23
Voor de duidelijkheid.
De Halifax welke op 27-01 1943 in Mill crashte werd gevlogen door de 1e piloot
Flt. Sgt F.H. Barret, Canadees en 2e piloot Sgt. J.D. Hardie uit Nieuw Zeeland.
Jack Hardie overleefde de crahs. De rest van het verhaal is correct.
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 1 maart 2017 om 08:47
Nee, de naam van verzetsman P. Nelissen zegt me zo niets, Albert, maar ik vraag het voor de zekerheid ook nog even bij Lisette na.

En bedankt voor de uitleg over de brandkuil!
Albert
Albert zei op 28 februari 2017 om 16:48
Hoi Marilou,
Ja nu zit je op de goede weg. Tegenwoordig heeft men in een bedrijf brandblusapparaten, die er voor de oorlog niet waren. Als oplossing had men bij bedrijven plaatselijk brandkuilen vol met water waaruit de brandweer. in geval van brand, water kon opzuigen tot dat de kuil leeg was. Had jij van Lisette al de vraag doorgekregen over een verzetsman P Nelissen. In de oorlog was er in het Lan van Cuijk een verzetsgroep (circa 25 mannen) actief geweest. De leider daarvan , Pieter Josten, die ik goed gekend heb, heeft later van de President van Amerika ( Niet met de naam Trump) een onderscheiding gekregen. Heb je ooit hierover iets gehoord in jouw voorouders?.
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 28 februari 2017 om 15:54
Klompen - hout - vuur: ik kan me er wel iets bij voorstellen maar enige toelichting zou toch wel handig zijn, Albert. Help jij me uit de brand(kuil)? ;-)
Albert
Albert zei op 28 februari 2017 om 11:54
Hoi Marilou, En als ik zeg, dat de "brandkuil" achter de klompenfabriek van Piet Verstappen was, gaat er dan nog geen lichtje branden? Klompen werden gemaakt van hout.
Albert
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 28 februari 2017 om 09:22
Nee, eerlijk gezegd niet Albert. Maar dat ga je me nu toch wel vertellen? ;)
Albert
Albert zei op 25 februari 2017 om 10:26
Hoi Marilou, Jij weet zeker toch wel wat in de volksmond "een brandkuil" was?
Albert
Albert zei op 25 februari 2017 om 02:10
Hoi Marilou, De site "Domeinzicht" van Huub Verstraaten die ken ik. Daarop staan zelfs gegevens van mijn site, zelfs met een recentere foto. Ik denk onder het hoofdstuk "GENEALOGIE stambomen". Het is wel moeilijk zoeken! Het boek, waarnaar ik verwees heet " MILL van mobilisatie tot bevrijding" (1939-1940. Daarin staat ook een foto van mijn voetbalmaatje met zijn vader, jongere broer (Tiny) en zus. Daarin staat ook een artikel in van een zekere Theo Kersten, maar dat klopt niet helemaal, want er wordt geschreven, dat het ging om het vallen van één bom. Ik denk, dat hij het verteld heeft van "horen zeggen" of dat het anders is weergegeven als verteld is, want het ging toch echt om granaten. De vader van Theo Kersten (werkzaam bij de Gemeentewerken) woonde daar inderdaad in de buurt, maar volgens mij waren zijn kinderen nog jonger dan Toontje en dat klopt, want Tiny was het jongere broertje. Hij schrijft ook een gierend geluid te hebben gehoord en als je een gierend geluid hoorde dan was er geen gevaar meer van die granaat(ook dat was ons geleerd), want dan ging de granaat over je heen en nog verder. De brandkuil (achter klompenfabriek Piet Verstappen), waarover hij schrijft, lag inderdaad veel verder in de richting van Langenboom dan het huis van Roijendijk, gezien vanaf de Duitse grens. Dat Toontje met zijn "beide" handen op de buik naar de buurman familie Jan Koop is gelopen klopt wel maar ook niet helemaal, want Toontje had maar één hand en miste zijn linkerhand vanaf de elleboog. Dat even ter zijde!! Als jullie het boek niet hebben wil ik aan Piet Vollenberg van Myllesheem wel vragen of het nog beschikbaar is. Nu is het bedtijd. Welterusten!
Albert
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 24 februari 2017 om 20:52
Tjee Albert, een dergelijk verhaal over een crash krijgt toch een heel andere lading als je leest dat je zelf hebt moeten rennen voor het toestel (of eigenlijk: naar het toestel toe. Dat alleen al lijkt me een hele opgave)

Nu je refereert aan die foto, op de volgende site vind je ook veel fotomateriaal (hoewel ik die betreffende opname niet aantref). Maar ken je deze al?

http://studio-domeinzicht.jouwweb.nl/sporen-van-de-oorlog
Albert
Albert zei op 24 februari 2017 om 18:07
Het toestel viel ook in de buurt, waar Willem van Strijp en Dirk Moermond woonden en er moet in foto zijn, waar deze twee heren op staan met een Duitse soldaat om de wrakstukken te bewaken. De foto is opgenomen in een boek over de bevrijding van Mill.
Albert zei op 24 februari 2017 om 17:49
Dat kan ik mij nog goed herinneren, omdat ik voor dat toestel heb moeten rennen. Wij woonden aan het rand van het dorp en waarschijnlijk is het de bedoeling van de gezagvoerder geweest om het dorp nog te ontwijken, maar is dat niet meer gelukt. Mijn vader en ik en een buurman stonden ver buiten de een centrale schuilkelder toen het toestel brandend naar beneden kwam en wij zijn toen gaan rennen in de richting van het brandend toestel.Ons was geleerd om een brandend toestel in zo'n situatie geval altijd tegemoet te rennen om het te kunnen ontwijken. Uiteindelijk is het toen naast het distributiekantoor en "de Oude School" ( in gebruik als theater) gevallen.
Albert
Annemarie van Geloven
Annemarie van Geloven bhic zei op 5 juli 2016 om 11:39
Ik zal het aan de auteur doorgeven. Hebt u zelf of via overlevering nog herinneringen aan deze neergestorte vliegtuigen?
Ilse De Voegt zei op 1 juli 2016 om 11:18
Bedankt voor u verhaal