Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:

Reacties (17)

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman bhic zei op 14 augustus 2019 om 11:29 uur

Graag gedaan en we horen heel graag hoe het verlopen is.

JPvanloon zei op 14 augustus 2019 om 10:52 uur

Beste Mariet, Bedankt voor je medewerking en belangstelling, maar ik heb reeds met beide heren contact via de mail. Je gaat verder nog van ons horen.
M.V.G. Sjaak van Loon

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman bhic zei op 14 augustus 2019 om 09:00 uur

Beste J.P. van Loon, ik heb Theo en Peter even een mailtje gestuurd om hen op de hoogte te brengen van jouw reactie. Mochten zij reageren dan zou ik graag achter de schermen jullie e-mailadressen met elkaar willen uitwisselen. Ik wacht hun reacties even af.

J.P. van Loon zei op 10 augustus 2019 om 14:24 uur

Hallo Theo Wesselink. Wij het bestuur van Stichting vliegtuig erfgoed Woensdrecht zouden graag met jou in contact komen omdat jij een boek aan het schrijven bent over de Difiga 421 . deze info kreeg ik van Peter Diepen. Wij zijn bezig om 100 jaar luchtvaart in in West Brabant in beeld te brengen want daarin heeft Frits Diepen ook een grote bijdrage aan geleverd denk aan de latere ontwikkelingen hiervan op het vliegveld Woensdrecht.
Groeten Sjaak van Loon vz

J.P. van Loon zei op 8 augustus 2019 om 11:18 uur

Hallo Peter, Ik ben Sjaak van Loon van de Stichting Vliegtuig erfgoed Woensdrecht.Wij hebben mooi materiaal gekregen gekregen van Wim Adriaansen U wel bekend.Wij willen 100 jaar luchtvaart in kaart brengen in relatie met west Brabant U vader heeft daar een grote rol in gespeeld samen met J. Jansen en T. Mazairac. Ik zou graag met U in contact komen , want wij willen Dhr. Wim Adriaansen in November in een presentatie over de geschiedenis van deze periode in beeld brengen en U hierbij uitnodigen.
groeten Sjaak van Loon

Peter Diepen zei op 25 juni 2018 om 15:38 uur

Goedemiddag Theo,
Zoals gezegd, natuurlijk verleen ik graag alle medewerking. Via het BHIC zijn mijn mailadres en telefoonnummer verkrijgbaar.
Dat zal allemaal wat directer werken.
Ik hoor graag van je

Theo Wesselink zei op 25 juni 2018 om 15:29 uur

Dank voor je aanbod Peter. Ik schrijf al 40 jaar over luchtvaart en ik was op zoek naar een onderwerp voor een nieuw boek. Dat werd de Fokker Promotor. Dat Frits Diepen een hoofdrol speelde in het Promotor-verhaal wist ik wel, maar ik wist eigenlijk niets van zijn achtergrond. Ik vond dan ook dat ik meer over hem aan de weet zou moeten komen. Hoewel het nooit mijn bedoeling is geweest een biografie over Frits Diepen te schrijven – het wordt trouwens wel hoog tijd dat die er komt – ontdekte ik veel meer details over zijn leven dan ik voor mogelijk had gehouden. Het gevolg daarvan was dat ik op zeker moment besloot ook een behoorlijk stuk van het ontstaan van zowel het vliegveld Woensdrecht als van de West Brabantse Aero Club in het verhaal mee te nemen. Diepen was bij beide zeer nauw betrokken. Het werd me steeds duidelijker dat zowel de relatie Frits Diepen – Luchtvaart als Frits Diepen – Fokker Promotor niet zo maar uit de lucht kwamen vallen. Ik besloot dan ook alles wat ik in dat verband relevant vond mee te nemen in het boek en dat is nog al wat geworden. Ik zou het fijn vinden als je je licht zou willen laten schijnen over wat ik opschrijf – niet op deze plek, maar bijvoorbeeld per email.

Peter Diepen zei op 24 juni 2018 om 21:40 uur

Per definitie ben ik iedereen dankbaar die zich de moeite getroost om een stuk (dierbare) geschiedenis alsnog vast te leggen. Mocht ik op enigerlei wijze van dienst kunnen zijn, ja graag.
Succes.

Theo Wesselink zei op 24 juni 2018 om 21:25 uur

Dank voor jullie reacties. Hein Bulten bleef in dienst van Frits Diepen en was zelfs de eerste Nederlander die een helikopterbrevet haalde. Zijn latere relatie met Diepen is bekend, maar ik ben zo benieuwd waar Frits hem aanvankelijk opdook. Ook het verhaal van de Difoga 421 is grotendeels bekend, maar ik blijf nog wat vragen houden die door de documentatie die ik heb niet worden beantwoord. Ook heb ik aardig wat foto's van het vliegtuig en de bouwers verzameld, waarbij het me lang niet altijd duidelijk is wie wie is. Ik blijf verder zoeken en misschien mag ik hier af en toe nog een vraag droppen?

Peter Diepen zei op 24 juni 2018 om 20:43 uur

Toen ik vanmiddag de vraag van Theo las ben ik zelf gaan zoeken op internet omdat de naam Hein Bulten mij weliswaar bekend voorkwam, maar dat ik (helaas) over de periode waarin dat speelde niets weet. Ik was nog niet eens geboren.
Op de site van de Historische Vereniging Buitenplaats Ypenburg lees ik in ieder geval een interessant stukje waarin de naam van Hein Bulten voorkomt en ook vond ik daar iets over een unieke film over het vliegveld Doetinchem.
Omdat mijn vader alleen een zweefvliegbrevet had, moest hij wel terugvallen op iemand met een brevet voor motorvliegtuigen.
Of het volgende juist is weet ik niet zeker, maar ik meen ooit over de herkomst van de naam "Promotor" van mijn vader te hebben gehoord dat hij die naam voorstelde omdat men "voor de motor" zat.

Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 24 juni 2018 om 20:07 uur

Misschien dat Peter Diepen - de schrijver van dit verhaal - je verder op een spoor kan brengen, Theo?

Theo Wesselink zei op 24 juni 2018 om 15:26 uur

Ik werk aan een boek over de Fokker F.25 Promotor, waar ik ook de geschiedenis van de Difoga 421 in wil opnemen. Frits Diepen speelde bij beide projecten een hoofdrol. De artikelen van Wim Adriaansen in 'De Waterschans' heb ik inmiddels gelezen en waren zeer verhelderend. Toch blijven er nog een aantal vragen onbeantwoord. Zo vraag ik mij bijvoorbeeld af waar vlieger Hein Bulten ineens vandaan kwam, die de eerste vlucht met de Difoga maakte.

Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 5 oktober 2017 om 09:38 uur

Namens mijn collega Mariët; graag gedaan. En net zoals ik het verhaal over uw vader met veel belangstelling heb gelezen, geldt dat ook weer voor uw aanvulling. Dank daarvoor!

Peter Diepen zei op 4 oktober 2017 om 16:40 uur

Het is fijn dat feiten over de Difoga 421 na zoveel jaren nog te achterhalen zijn. Van goede vrienden in Bergen op Zoom heb ik destijds een exemplaar van de Waterschans ontvangen. Daarmee werden (ook voor mij) nog een aantal tipjes van de geschiedenis-sluier beantwoord.
Wat ik er nog aan kan toevoegen is het verhaal van mijn vader over een vleugelbelastingproef die ergens in de bossen werd uitgevoerd.
Het moment dat de vleugel het met een luide knal begaf, viel samen met het schot of de schoten van de Duitsers, die meenden op die manier een eind te moeten maken aan het leven van een Nederlander.
Hoe triest ook, dat toeval heeft voorkomen dat er een onderzoek werd ingesteld waar dan dat andere geluid vandaan zou zijn gekomen.
Hoe en waarom de heren Wesselink en van Loon van hun interesse blijk geven weet ik niet, maar mochten zij hun kennis hierover met mij willen delen, dan juich ik dat ten zeerste toe.
En natuurlijk met dank aan mevrouw Bruggeman om mij op de vraag en het antwoord te attenderen.

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman bhic zei op 25 september 2017 om 20:02 uur

Beste AJ van Loon, bedankt voor je tip. Ik heb Peter Diepen nog even een mailtje gestuurd omdat zijn verhaal al in 2016 was ingestuurd.

AJ van Loon zei op 25 september 2017 om 08:24 uur

Nadere info vindt u in de Waterschans 2016-3, pag 122 ev. De Waterschans
is het blad van de Geschiedkundige Kring te Bergen op Zoom. Het blad is ook te koop bij boekhandel Quist

Theo Wesselink zei op 16 augustus 2016 om 14:10 uur

Ik heb me altijd afgevraagd WAAR de Difoga 421 nu precies werd ontworpen en gebouwd.
De diverse bronnen zijn verre van eensluidend
- In ‘de’ schuur van de Difoga?
- In een schuur achter Carrosseriebedrijf Cor de Groot aan de Borgvlietsedreef?
- In een schuur die Frits Diepen speciaal had laten bouwen in een boomgaard?
Het Westbrabants Archief geeft als bijschrift bij de foto van de schuur: ‘Borgvlietsedreef; het schuurtje, waarin tijdens de Duitse bezetting werd gebouwd aan het scheepje Difoga 421’.

Hopelijk kan de heer Peter Diepen hier iets meer over zeggen.