Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.

Reacties (19)

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman bhic zei op 29 juli 2020 om 20:22
Wat ontzettend attent van haar, Martien. Zo denk je nog vaak aan haar.
Martien van Bussel zei op 26 juli 2020 om 17:12
Marilou Die Genevieve is erg dankbaar en laat dat ook merken, kijk en dat is mooi, op de kennis makings avond had ze een pakket dat ik als ik met de camper op stap ben elk mooi plekje kan vinden maar ook om de camper te parkeren, in de provence
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 13 juli 2020 om 10:50
Veel dank voor je bijzondere berichten, Martien. Ontroerend om te lezen dat het bezoek zoveel heeft betekend voor Geneviève Bordier. En verbazingwekkend dat je ook na al die jaren nog overblijfselen terugvindt van deze Halifax! De oorlog laat duidelijk niet alleen zijn sporen na bij mensen...
MartienvanBussel zei op 12 juli 2020 om 12:36
Op deze crashplek na 75 jaar door Alfons Bruekers en de Heer Bloemers aangeduid als de echte crashplek, vond ik een paar maanden geleden nog een aluminium deel, dat is door Joop Hendrix onderzocht en het nummer gaf aan dat het van een Halifax was
Martien van Bussel zei op 17 mei 2020 om 17:31
Geneviève Bordier (1943) dochter van boordschutter Maurice Bordier uit de NA260 Schreef me deze brief waar haar dankbaarheid uit bleek...............Jullie begrijpen dat deze reis naar Asten belangrijk voor me was. Bovendien werd het veld waar de NA260 viel uiteindelijk gevonden, en kreeg ik een deel van dat vliegtuig. Het is eindelijk, het einde van al mijn onderzoek, van al mijn verwachtingen.
En ik ben het aan jou en Gerard Jeuken verschuldigd om met het onderzoek te beginnen. Zonder dat onderzoek zou niets van dit alles zijn gebeurd. Daarom wilde ik u absoluut op de eerste avond noemen, om u beiden te eren, en ook degenen die zich later bij u aansloten, de organiserende groep: Piet Snijders, Joop Hendrix, Gerard Geboers en Harrie van de Loo en ook de directeur Harrie van de Loo van het museum Klok en peel in Asten
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 27 maart 2020 om 20:08
Ach wat enorm verdrietig om te horen, Toon. Goed dat je het hier meldt, wat een enorm verlies voor zijn naasten en ook voor jullie studiegroep.
Toon Louwers zei op 26 maart 2020 om 17:06
Op 21-10-2017 had M.v.Dooren het voorstel om contakt op te nemen met Ruud Wildekamp. Tot op heden geen reactie op zijn verzoek.
Als lid van de studiegroep Luchtoorlog 1939-1940 kan ik u mededelen dat ons gewaardeerd lid Ruud Wildekamp op 18-08-2019 na een kort ziekbed is overleden. Hij was zeker heel goed op de hoogte wat zich in lucht afspeelde in de tweede wereldoorlog.
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 5 februari 2020 om 10:16
Niks meer aan toe te voegen, Alfons ;) Dank voor deze wervende aanvulling en oproep.
Alfons Bruekers zei op 4 februari 2020 om 19:07
Het e-Book over de dubbelcrash van Asten is nu beschikbaar, volledig op non-profit basis, uiteraard gratis. Download het snel en toon zo uw sympathie voor de geallieerde bevrijders en hun heldendaden in de lucht. Feit en fictie in een vermeend mysterie zijn ontrafeld. Kom het werkelijke verhaal beluisteren bij de indrukwekkende herdenkingsbijeenkomst op 7 februari in Asten-Heusden. En lees u alvast in op: https://www.academia.edu/41807468/Rapportage_archeologisch_onderzoek_Asten-Nederweert_crashes_Halifax_NA197_en_NA260_in_1945_1945-2019_
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 3 februari 2020 om 09:16
Veel dank voor deze bijzonder nuttige aanvullingen, Alfons. Mooi om zo zelf in het rapport te kunnen lezen, en het verhaal te kunnen lezen.

Wat betreft de herdenking op 7 februari: wie meer wil weten, kan kijken naar dit fragment waarin één van de initiatiefnemers - Piet Snijders - verdere toelichting geeft: https://www.youtube.com/watch?v=L4nX56fCBQg
Alfons Bruekers zei op 1 februari 2020 om 19:40
Maar wat echt belangrijk is, is natuurlijk dat nabestaanden en andere belangstellenden op 7 februari 2020 omstreeks 15.00 welkom zijn voor een herdenkingsplechtigheid aan de Veluwsedijk in Asten-Heusden. Want het herdenken van de gevallenen voor onze bevrijding kunnen we niet vaak genoeg doen. Of het nu in Asten is, of in het Weerterbos. Komt dus allen naar de herdenking op 7 februari. Details over het programma vindt u met een paar muisklikken op internet.
Alfons Bruekers zei op 1 februari 2020 om 19:19
Een (bedacht) mysterie ontrafeld!
In de nacht van 7 op 8 februari 1945 vond er een korte maar hevige luchtoorlog plaats in het luchtruim boven het Brabants-Limburgse grensgebied. De strijd was niet één strijdperk maar was verdeeld over drie duelzones: de Astense Peel, het gebied ten noorden van Weert en het gebied tussen Weert en Stramproy.
Betrokken waren vier geallieerde Halifax MkIII-bommenwerpers en (minstens) één Duitse nachtjager. Drie bommenwerpers crashten alle drie op de grond, in het tijdvak tussen ca. 22.28 en ca. 22.43 uur. De NA197 L9-H in de Veluwepeel ten zuiden van Asten-Heusden, de NA260 L8-G in de omgeving van het Weerterbos (destijds Weert, nu Nederweert) en de NA175 DY-Q in Lommel (B). De vierde bommenwerper (KB761) overleefde de strijd.
De crash site van de NA260 is recent overtuigend aangetoond in de omgeving van het Weerterbos in de gemeente Nederweert. Dat is op ongeveer 12 km afstand van de inslagkrater van de NA197. Er zijn daar zowel vele vliegtuigresten als ook persoonlijke uitrustingsstukken van de (Franse) bemanning gevonden.
Van de NA260 hebben slechts twee inzittenden (Stanislas en Rognant) de crash in eerste instantie overleefd door tijdig te parachuteren. De eerste landde met een gebroken sleutelbeen in Nederweert, de tweede met een schotwond in Weert-Laar en overleed korte tijd later aan zijn verwondingen in het ziekenhuis van Weert.
Het verhaal van de (in samengevatte vorm) ‘in het collectief geheugen samengebalde, mysterieus boven café Vos in het luchtledige verdwenen, ontplofte en verdampte’ NA260 moet herzien worden. Het ‘spookte’ wel in het luchtruim boven de Peel, maar het was geen Bermuda-driehoek.
Lees het hele verhaal in het onderzoeksrapport: https://www.academia.edu/41807468/Rapportage_archeologisch_onderzoek_Asten-Nederweert_crashes_Halifax_NA197_en_NA260_in_1945_1945-2019_
en op de website https://luchtoorlog-1939-1945.nl/2020/01/31/halifax-na260-l8-g-een-mysterie-eindelijk-ontrafeld/
Martien van Bussel zei op 22 november 2017 om 21:26
Piet, Ik heb hem gisteren enkele vragen gesteld, je weet maar nooit wat het oplevert. natuurlijk ging dat over de NA260.
Piet Snijders zei op 22 november 2017 om 16:29
Beste M.v. Dooren en Martien: in het verleden ís er al contact geweest met Ruud Wildekamp en zijn mannen. Dat heeft al goed geholpen bij het interpreteren van de bekende gegevens!
Martien van Bussel zei op 22 november 2017 om 13:30
Hallo M van Dooren, bedankt voor de tip.
ik heb inmiddels contact opgenomem met Dhr Wildekamp, nu op dit moment geen reactie.
M.v.Dooren zei op 21 november 2017 om 12:24
Mogelijk kan de Heer Wildekamp u helpen.
Hij weet veel van gevallen vliegtuigen rond Gemert en in de peel.
rwildekamp@online.nl
Martien van Bussel zei op 9 november 2017 om 16:32
Hallo Piet een goed verhaal, en we hebben het er samen al overgehad, die plaats waar de brokstukken van de Halifax NA260 kan wel eens heel groot zijn, door het in de lucht exploderende toestel, vol benzine en alle bommen nog aan boord van de afgebroken missie naar Goch, je hebt een door mij getekent kaartje van de situatie, nu nog even de zaak met een metaal detector onderzoeken, en op wat succes hopen. meer mogelijkheden zie ik op dit moment ook niet meer
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 7 november 2017 om 16:13
Bedankt voor je verhaal en je reactie, Piet. Hopelijk kan het voornemen om de crashplaats te bezoeken ook daadwerkelijk doorgang vinden.

Suggesties om dit meer handen en voeten te geven, zijn uiteraard welkom.
Piet Snijders
Piet Snijders zei op 6 november 2017 om 23:42
Geneviève Bordier heeft intussen ook kennis genomen van de publicatie over haar op deze site. Ze is bijzonder dankbaar dat er na bijna 75 jaar eindelijk aandacht is voor het offer dat haar vader en diens companen in 1945 hebben gebracht voor de vrijheid van Europa. In Frankrijk heeft alleen de enige overlevende van de crash van de NA260, de latere generaal Gustave Stanislas, erkenning gekregen, terwijl diens gesneuvelde crewleden daar systematisch vergeten zijn. Met name voor de nabestaanden van de vroegere Franse kolonisten is dat een hard gelag geweest, omdat zij na 1962 in eigen land ook nog eens vaak als tweederangs burgers zijn behandeld. Geen oog voor de gebrachte offers in eigen land en tot voor kort evenmin in ons land. Logisch dat deze nabestaanden heel verbitterd zijn geweest. Maar Geneviève Bordier heeft dat van zich afgeschud. Zij hoopt nog eens samen met andere nabestaanden naar Nederland te kunnen komen om de crashplaats van de NA260 te kunnen bezoeken. Hoe kunnen we haar helpen?