Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.

Reacties (9)

Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 28 juni 2023 om 09:10
Bedankt voor je uitgebreide toelichting, Richard. Mijn collega Rien geniet al weer even van een verdiend pensioen maar goed dat je dit hier vermeldt en mooi ook om te lezen dat je hier zo'n intensief onderzoek naar doet. Veel succes ermee!
Richard Schoutissen | Stichting Oorlogsslachtoffers
Richard Schoutissen | Stichting Oorlogsslachtoffers zei op 27 juni 2023 om 22:20
@Rien Wols,

Naar aanleiding op de vraag waarom Werner Anetzhuber niet in mijn online database (https://www.oorlogsslachtoffers.nl/duitse-militaire-begraafplaats-ysselsteyn/) te vinden was met een verwijzing naar deze informatieve pagina heb ik de volgende opmerking c.q. aanvulling...

Uffz. Werner Anetzhuber (*27-11-1923 Kufstein-Tirol/Oostenrijk †01-01-1945 Pepinster-Verviers/België) ligt niet (zoals hierboven vermeld) begraven op de Duitse militaire begraafplaats in Ysselsteyn maar op de Duitse militaire begraafplaats in Lommel (België) vak 24, graf 379.

Zijn Messerschmitt Me 109 crashte 5 kilometer ten Zuidwesten van Verviers neer, in de omgeving van Pepinster en Uffz. Werner Anetzhuber werd nog dezelfde dag begraven op de Amerikaanse begraafplaats in Henri-Chapelle. Later werden de stoffelijke resten vanuit Henri-Chapelle naar de Duitse militaire begraafplaats in Lommel (België) herbegraven.

De door de RAF aangegeven crashlocatie in Asten berust vermoedelijk op het foutief noteren van het vierkantrooster (grid) van het coördinaat van de daadwerkelijke crashpositie, K.628214 verwisseld door E.628214.

Een oom van Werner, Fritz Anetzhuber uit Kitzbühel, die na de oorlog op zoek was naar zijn neef kreeg vanuit het Prisoners Of War Information Bureau in London ook de foutieve informatie over de crashlocatie (4 mijl Oost ZuidOost van Helmond) toegestuurd. Aansluitend schreef Fritz, op 26 november 1946, een brief naar het Nederlands Oorlogsgraven Comité in Amsterdam, een antwoord op dit schrijven heb ik nog niet kunnen traceren maar daar wordt aan gewerkt.
Rien Wols
Rien Wols bhic zei op 21 augustus 2018 om 09:17
Dat is behoorlijk overtuigend, Piet! Dank voor de verwijzing. Ik ga deze crash verplaatsen naar de plek waar hij thuishoort, Heusden aan de Maas.
Piet Snijders zei op 20 augustus 2018 om 15:40
Uit verhaal van Mark Shores over zijn vader John TL Shores op website http://aircrewremembered.com/john-d-l-shore-welsh-mountains-to-the-baltic.html


Citaat: ....Almost exactly nine years before the Lincoln crash in Nort Wales, my father had been the pilot of another stricken RAF bomber, a Vickers Wellington of 9 Squadron returning from a raid over Germany. On bthe night of Thursday, 27th March 1941, the crew of six all parachuted to savety, but because the aircraft was fairly low by the time my dad jumped, he hurt his ankle badly on landing. Even so he was able to hobble quite a distance in the dark untill he mananged to get help; he was in the enemy occupied Netherlands. He finished up in the care of a local Dutch farmer and his family in the village of Heesbeen, near Heusden on the river Maas...

Lijkt me een betrouwbare bron.

vriendelijke groet
Piet Snijders
Rien Wols
Rien Wols bhic zei op 20 augustus 2018 om 13:56
@Piet Snijders, ik weet niet of je de discussie bij het verhaal over de crash diezelfde avond bij Behelp (zie link 'Een geheimzinnige Amrstrong Whitley' in het verhaal hierboven) gevolgd hebt, want daar komt deze crash ook ter sprake en lijkt de optie van Heusden bij de Maas uitgesloten. Heb je een reden om aan te nemen dat het toch daar zou moeten zijn geweest?
Piet Snijders zei op 18 augustus 2018 om 02:48
Volgens mij klopt de onderstaande uitsnede niet. Dit toestel viel niet bij Asten-Heusden, maar bij Heusden aan de Maas!

Diezelfde avond, om 22.50 uur, stortte bij Heusden nóg een bommenwerper, een Vickers Wellington 1c van 9 Squadron, neer. Deze bommenwerper werd neergeschoten door Oblt W. Fenske van III/NJG 1. De voltallige bemanning wist op tijd te springen en overleefde aldus de crash. Het ging om piloot F/Lt J.T.L. Shore; copiloot P/O J.L.R. Long; waarnemer Sgt H.J. Tomkins; bommenrichter Sgt R.D. Bews; radiotelegrafist/boordschutter Sgt N.D.R. Griffiths en boordschutter Sgt R. Parkin. Shore wist uit handen van de Duitsers te blijven en keerde terug naar Engeland. De anderen werden allemaal krijgsgevangen gemaakt. Triest genoeg werd Long op 13 april 1944 door de SS gefusilleerd.
Mariƫt Bruggeman, namens BHIC bhic zei op 24 januari 2013 om 09:42
Bedankt Joop, voor je reactie en nu weten we tenminste hoeveel bemanningsleden er in dit neergestorte vliegtuig zaten.
Met vriendelijke groeten,
Joop Hendrix zei op 23 januari 2013 om 21:42
Deze crash stond al vermeld had ik over het hoofd gezien.
Joop Hendrix zei op 23 januari 2013 om 21:39

Volgens het boek Mayday(3x)van Hub Groeneveld (2012)stortte ook op 27-4-1944 een Lancaster ND 873 van 12 Sqn neer bij De Berken, alle bemanningsleden (7) werden gedood