De Klokkenlaan of Oude Loonsche baan", zoals dit traject op Tilburg gebied was genaamd, is een zgn "Heirbaan" die reeds in de 15e eeuw word beschreven.
De weg begon in Tilburg in het Kraaiven, en liep dan eerst bijna in rechte lijn in noordelijke richting, om na goed 1,5 km af te buigen naar noord-oost, het kasteel op aan.
Ik heb het traject nog in zijn geheel gekend (voor de aanleg van de Midden-Brabantweg en Viaduct het Spinderspad).
Heden is in Tilburg nog een brede zandpad, welke begint op de zelfde hoogte als de "Ypelareweg", doch iets oostelijker daar van parallel verloop; onderbroken word door de (oost-west) berm van viaduct "Het Spindersspad" ,
waarna het pad tbv Waterzuivering Tilburg-Noord in 1952, werd geasfalteerd,
en heden bekent staat onder de naam "Bos en Beemdweg", gaande recht naar
het noorden, en word als zodanig gedwongen te doen, omdat sedert 1974 het traject van de snelweg (Midden-Brabantlaan) onze Oude loonschebaan het verhinderd, aansluiting te krijgen op de weg, die even ten noord-oosten verder gaat als Klokkenlaan.
Hiermede word ook duidelijk dat dit traject al ouder is, dan de straat die in Tilburg bekent is onder "Stokhasseltlaan" en welke zelfde verbinding in Loon op Zand overgaat in "Kasteellaan".
De gedachte komt nu op, dat de Oude Loonschen baan-Klokkenlaan stamt uit de tijd vóór de sloop/verbouwing van het oude kasteel, en de Kasteellaan-Loonscheweg (Stokhasseltlaan) in gebruik kwam na de bedoelde verbouwing.
Deze verbouwing van het kasteel van Venloon (de oude naam van Loon op Zand), waarbij het grootste deel, een Carré-vorm met binnenplaats, en vervallen bovenverdiepingen van een aan grenzende woontoren werden gesloopt; een modern 18e eeuws gebouw wederom werd opgetrokken op de resten van die woontoren;
kwam gereed in 1777 onder het bewind van de toenmalig eigenaar, Heer Constantijn Alexandre Joseph de Salm-Salm.
Het heden ten dage nog bestaande "Kasteel" te Loon op Zand is het resultaat.
Een deur op de eerste etage aan in de zuidgevel herinnerd nog aan de galerij,
welke eens de woontoren met de 16e eeuwse voorgebouwen verbond.