Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.

Reacties (17)

Ad zantvoort zei op 10 maart 2023 om 11:17
Hallo Thijs, Reuze bedankt voor jouw reactie. Ik ben ergens in de jaren 90 ooit met jouw op de crashplaats geweest echter kon deze niet meer terugvinden. Vond in een uitgave van Heeswijk ,Dinther en Loosbroek in Oorlogstijd een locatie als Dungense steeg. Op 4 mei komt een fam.lid van R.Tofts naar Eindhoven en het zou interessant zijn om met haar de locatie te bezoeken.
Thijs Hellings zei op 10 maart 2023 om 11:10
De locatie en alle gegevens van Lancaster ED980 zijn bekend.

Het toestel crashte tussen Heeswijk en Schijndel, het verloor in de lucht al grote delen. Een stuk met het bommenruim kwam neer waar nu het Paaspop terrein is, in de buurt van het zwembad. Ik onderzocht de plek in de jaren 90 al net voor er bebouwing op geplaatst werd. Ruim daarvoor was de grond al afgegraven en afgevoerd omdat er te veel verbrand aluminium en olie in zat waardoor gewassen niet wilden groeien.

De meeste, bijna alle bovenstaande crashes zijn de afgelopen 30 jaar tot in detail door mij, en later door onze stichting Plane Hunters Research & Recovery Team onderzocht. We werken nu aan een boek, lijst en een overzichtskaart om dit project af te ronden en werken aan plannen om informatie borden en monumenten te plaatsen zoals we ook al deden in andere gemeentes. We missen alleen nog enkele crashsites die volgens de literatuur wel plaatsvonden maar waar geen getuigen van konden worden gevonden. Als iemand nog iets weet van een vliegtuig dat niet hier om het overzicht terug te vinden is zouden ze dan met mij contact willen opnemen?
ad zei op 18 februari 2023 om 11:30
Is er iemand die exact weet waar de lancaster ED980 (14/15 Juni 1943) neerkwam bij Schijndel. Volgens mijn gegevens kwam deze neer in een weilnd aan de Dungense steeg. Binnenkort komt een fam.lid van één der bemanningsleden naar Nederland en wil haar de plaats tonen waar het vliegtuig neerkwam. Gr
Ad
Lienne zei op 15 oktober 2021 om 23:43
Mijn opa, geboren en getogen in Schijndel, wist mij te vertellen dat er ´tussen Schijndel en Heeswijk´ een vliegtuig was neergestort en ze daar naar toe liepen om te kijken. Hij is laatst overleden en heeft nog meer verhalen verteld die ik graag zou willen doorgeven.
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 23 januari 2020 om 11:13
Jee, dat zou je denken ja, maar mogelijk was dat niet overal zo? Dat weet ik zo niet precies, maar mogelijk leest nu iemand mee die wel het antwoord weet? Dan horen we dat graag!
KHAM van Drunen zei op 22 januari 2020 om 21:21
Nee, want over de oorlog werd niet veel gepraat. Het enige wat hij me nog
wel verteld heeft was dat hij z'n motor begraven had in de tuin en dat die na de oorlog weer uitgegraven is, omdat de Duitsers die niet hadden gevonden.
Een ander verhaal was dat hij bonnen had om vlees te verdelen (hij was slager) en daarvoor kon hij dan boter oid krijgen of andere levensmiddelen.
Ook is er een verhaal dat mijn moeder als verpleegster verkleed naar Geffen reed, waar zij woonde om daar vlees te brengen naar haar familie. Zij waren toen nog niet getrouwd. Maar ik heb nooit begrepen dat er aan de andere kant van het kanaal Duitsers lagen; daar waren toch Amerikanen gestationeerd?
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 22 januari 2020 om 20:46
Dat kan ik me voorstellen, Karine! Je vraagt je af: zou je vader je ooit dit verhaal hebben verteld, als je dat luik níet had ontdekt? Wat denk je?
KHAM van Drunen zei op 22 januari 2020 om 15:01
Ja, ik wilde het tapijt verschuiven want het lag in de weg voor mijn spel. Toen ik in het luik keek, waren er allemaal spinnenwebben. Als kind maakte dat nog de meeste indruk. Mijn vader was van 1913, dus rond de 30 jaar.
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 22 januari 2020 om 14:35
Hallo Karine, bedankt voor je berichtje. Zo'n verhaal moet enorme indruk hebben gemaakt. Vertelde je vader het verhaal pas naar aanleiding van de jouw 'ontdekking' van het luik? Hoe oud was je vader in de oorlog?
Karine van Drunen zei op 21 januari 2020 om 18:32
Mijn vader heeft me verteld dat er een (Britse?) parachutist boven de bedstee in ons huis verborgen heeft gezeten. De bedstee had een verlaagd plafond. Als kind speelde ik op de zolder waar een tapijt lag. Dat heb ik op een gegeven moment opgerold en toen zat daar een luik. Mijn vader heeft het opengemaakt en liet me zien dat daar de vliegenier in verborgen had gezeten. Wij woonden aan de Zuid-Willemsvaart vlak bij de Steeg en Sluis 3 in Schijndel. Helaas kan ik me geen naam herinneren. Hij heeft het me destijds wel verteld. Waar de parachutist gebleven is en in welk jaar dit gebeurde, weet ik ook niet.
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 20 mei 2019 om 14:05
Ah, bedankt voor je aanvulling, Pieter. Staat dat artikel toevallig ook online? Dan kunnen we er met een linkje naar verwijzen.
pieter schellekens zei op 15 mei 2019 om 19:00
Op 17 augustus 1943 stortte om 23.10 bij Gemonde een Duitse Dornier Do 217M-1 (werknummer 56018) neer van 3./KG 2. Piloot was Lt. B. Mende.

daar hebben we een mooi artikel over met land kaart
Henk van den Brand zei op 5 november 2015 om 20:27
Naar aanleiding van dit verhaal heb ik eerder een brief gekregen met daarin de vraag of de exacte crashsite van een amerikaanse B-17G bommenwerper, gevlogen door 1st Lt.F. Fulton, neergestort rond 11.45 uur aan de Schijndelseweg op 23 maart 1944. Weet iemand hierop het antwoord?
Rien Wols
Rien Wols bhic zei op 5 februari 2015 om 09:56
Toon en Thijs, hartelijk dank voor jullie commentaar, aanvullingen en correcties. Dit hele verhaal moet duidelijk herschreven worden. We gaan daar mee aan de slag. Vriendelijke groet,
Thijs Hellings zei op 29 januari 2015 om 20:17
Emil Bitsch van 8/III Jg 3 crashte met zijn Bf-109 G6 R6 ten oosten van Schijndel, niet ten westen, langs de Steeg. Zie mijn website http://1drv.ms/1BAiXvd voor alle info, oa bezoek van zijn dochter.
Tijdens het luchtgevecht met de 352 FG werden zes Bf-109's neergeschoten. Twee vliegers sneuvelden, Bitsch en Wellstein bij Nuland. Een derde en vierde vlieger overleefden met de parachute bij Lieshout en Vorstenbosch, twee toestellen maakten buiklandingen rond Den Bosch. Alle toestellen behalve de crashlandingen zijn gelokaliseerd en onderzocht.

2nd Lt W.M. Hartshorn sprong volgens zijn wingman boven Schijndel uit zijn vliegtuig (bron: MACR), hijzelf verklaarde in een interview dat hij dacht met zijn parachute in Belgie te zijn geland. In ieder geval is er geen enkele aanwijzing dat zijn vliegtuig in Schijndel neerkwam en de landingsplaats van Hartshorn met zijn chute is ook niet bekend.

Bijna op de grens met Sint Oederode crashte Lancaster PB115 op 2 november 1944. Deze crash was vrijwel vergeten totdat we de site herontdekten in de jaren 90 en er delen van een onbekend vliegtuig vonden dat we later konden identificeren als de PB115.
http://1drv.ms/1ES6LqF voor fotos van dit onderzoek. Een bemanningslid is nog steeds vermist, mogelijk is een onbekend stoffelijk overschot dat in de buurt van de plaats waar dit toestel met de Lancaster HK612 (crash Heuvel Veghel) in botsing kwam werd gevonden van deze vermiste.

F/Sgt Barwise zijn Typhoon hebben we helaas nooit kunnen lokaliseren, net als die van Millar. Er zijn echter nog een aantal crashes geweest rondom het vliegveld die we niet hebben kunnen identificeren, dus mogelijk is daar een verband.

Verder zijn er nog een flink aantal gliders geland, Houterdse dijk, langs de Boxtelse weg, bij de oude Molenheide, vlakbij Lidwina en bij de Molendijk. Ik ben momenteel druk doende deze te identificeren en te beschrijven.
A. Verbakel - Documentatiegroep Volkel (DGV) zei op 29 januari 2015 om 17:54
Onderstaand een tweetal reacties, en wel:
1). Lancaster III, ED980, 619 Sqdn. RAF op 15-06-1943
Alle zeven bemanningsleden kwamen om het leven - er was geen overlevende die krijgsgevangen werd genomen.
Zij werden begraven op het Britse oorlogskerkhof te Woensel. Het zevende lid was F./Sgt. Ralph Hughes van Camp, R.C.A.F. en hij werd in de herfst van 1945 overgebracht naar het Canadese oorlogskerkhof te Groesbeek - graf XVI.E.7.
2). Typhoon 1B, MM973, ZY-H, 247 Sqdn. RAF op 26-09-1944.
Opgestegen van vliegveld Eindhoven
Hij was pas op dezelfde dag bij het squadron gekomen en het was zijn eerste operationele vlucht bij deze eenheid. Werd krijgsgevangen genomen en verbleef in Stalag Luft VII / Bankau, POW-nr. 1092.